يكشنبه 26 آذر 1396 - 5:49
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

تلاش براي انتقال پيام شهدا

 

گزارشي از نشست نقد و بررسي فيلم «شور شيرين» در خبرگزاري فارس

 

به گزارش خبرگزاري فارس، نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي «شور شيرين» در اين خبرگزاري با حضور جواد اردکاني (کارگردان)، سيد ابراهيم اصغري (تهيه کننده) و حميدرضا عمارلو (بازيگر) برگزار شد.

سيد ابراهيم اصغري (تهيه کننده) درباره ساخت شور شيرين گفت: پروژه شهيد کاوه را سال 88 شروع کرديم، ابتداي سال آقاي اردکاني سرپرستي بخش تحقيقات و نگارش فيلمنامه را برعهده گرفتند و تمام اين سال صرف تحقيقات و نگارش فيلمنامه شد.

وقتي مقدمات توليد را انجام مي‌داديم، آقاي اردکاني بازنويسي مجددي روي فيلمنامه انجام دادند و در آن زمان پروانه ساخت صادر شد و امکانات لازم براي اثر فراهم شد. فيلم‌هاي جنگي علاوه بر امکانات اوليه که براي فيلمسازي احتياج است، امکانات و تجهيزات جنگي نيز نياز دارد و يکي از معضلات فيلم‌هاي دفاع مقدس است. با لطف دوستان در سپاه در حد محدود (نه ايده‌آل) امکانات فراهم شد.

يکي ديگر از مشکلات عمده پيدا کردن لوکيشن مناسب آن زمان است. به برکت انقلاب همه جاي کشور آباد شده است. روستاهايي که برق نداشتند در حال حاضر ديش ماهواره هم دارند. بافت شهرها‌ هم تغيير کرده است و ما براي انتخاب لوکيشن فيلم با مشکل مواجه هستيم.

ما زمان زيادي را به انتخاب لوکيشن اختصاص داديم و از غرب تا شرق کشور را بازديد کرديم تا به لوکيشن مناسب و مورد نياز قصه که شهر سقز، روستاها و جاده‌ها را تامين کند، پيدا کنيم. استان‌هاي شمالي را ديديم اما اولويت ما اين بود که در استان کردستان باشيم، متاسفانه در آن منطقه فضاي مناسب پيدا نکرديم.

به دليل تغييرات بافت‌هاي شهري. اجباراً استان کرمانشاه را انتخاب کرديم زيرا به فضا نزديک‌تر بود، در مجموع استان‌ کرمانشاه بازسازي شده است. جاهايي را ‌که پيدا کرديم نياز بود تيم صحنه و دکور در يک پروسه طولاني موارد مورد نياز فيلمنامه را بسازند و نياز به هماهنگي و زمان مناسب داشت.

لوکيشن‌ها بازسازي شد

حداقل سه تا چهار ماه طراحي صحنه و دکور قبل از فيلمبرداري وقت صرف شد، تا لوکيشن‌ها آماده شود. بخشي‌ از روتوش‌هاي نهايي را نيز به زمان فيلمبرداري مي‌سپرديم و وقتي نزديک روزهاي فيلمبرداري مي‌شديم کار را انجام مي‌داديم.

مثلا دکل بنفشه ساخته شده است، در تپه‌اي که شرايط مناسب داشته و نزديک به محل استقرار ما بود و امکانات نمايشي لازم را تامين مي‌کرد يا روستاها که بسياري از آن‌ها تنها بستر مناسب داشت و کلا ساخته شد.

به موازات اين کار در تيم کارگرداني در صدد جذب بازيگر بوديم، بازيگران که شخصيت‌هاي ديگر را بازي کنند و مستند و واقعي نيستند و اصرار نداشتيم خيلي شبيه باشند، مهمترين شخصيت شهيد کاوه و اطرافيانش مثل عبدي و ديگران بودند‌.

يک تيم مامور به انتخاب جوانان براي نقش‌ها بودند. اين تيم به سرپرستي آقاي بکائيان کار مي‌کردند و در مراجعاتي که ايشان داشتند و به شهرهاي مختلف مراجعه مي‌کرد و تست مي‌گرفت، براي شخصيت شهيد کاوه دو سه گزينه نزديک پيدا کرديم که نهايتا به آقاي عمارلو رسيديم. به لحاظ ظاهري و ويژگي‌هاي فردي به نظرم به خوبي مي‌توانست ترسيم کند.

6 ماه انتخاب بازيگران به طول انجاميد

 انتخاب بازيگران حدود 6 ماه طول کشيد. بعد از حدود دو هفته به نتيجه رسيديم که  آقاي عمارلو مي‌تواند نقش را ايفا کند. تعدادي هم به بازيگر حرفه‌اي نياز داشتيم که تعدادشان محدود بود اما برايمان مشخص بود.

بازيگران نياز به تمرين داشتند تا به شخصيت‌ها نزديک شوند. آقاي عمارلو مطالعاتي داشتند و با راهنمايي از طرف گروه کارگرداني ايشان به شخصيت کاوه نزديک شدند تا بتوانند به بهترين نحو نقش را ايفا کنند.

جالب‌ترين موقعيت اين بود که در افتتاحيه فيلم که سر صحنه دکل بنفشه در کرمانشاه با حضور جمعي از فرماندهان سپاه و دوستاني که زحمت کشيده بودند و دختر و خواهر شهيد کاوه دعوت بودند، صورت گرفت.

 قرار بود پس از مراسم افتتاحيه و با تاريک شدن هوا فيلمبرداري آغاز شود، من از طراح گريم و گروه لباس خواستم تا علاوه بر بازيگران مربوط به سکانس افتتاحيه ‌آقاي عمارلو را هم آماده کنند‌. ايشان قاري قرآن است و شهيد کاوه هم قاري قرآن بودند.

يکي از نکات درخشان شهيد کاوه در سقز زماني است که مردم براي تشييع جنازه ايشان را همراهي نمي‌کنند، شهيد کاوه جنازه‌ها را که توسط ضد انقلاب به شهادت رسيده بودند کنار مسجد جامع سقز مي‌گذارند اما هرچه صبر مي‌کنند کسي براي تشييع نمي‌آيد، چون به شدت توسط نيروهاي ضدانقلاب تهديد شده بودند‌. ايشان در مسجد قرآن مي‌خوانند و مردم از خانه‌ها بيرون مي‌آيند و مقدمه همکاري مردم با شهيد کاوه مي‌شود.

قرآن خواندن بازيگر نقش شهيد کاوه

ابتداي مراسم ‌از آقاي عمارلو خواستم قرآن بخوانند، من کنار خواهر و دختر شهيد کاوه بودم، ديدم خواهر ايشان بغض کردند و ايشان گفتند من محمود را مي‌بينم زيرا آخرين بار من محمود را در کرمانشاه ديدم. شب به خانه آمد، لباس‌هايش را شستم و بعد رفت و برايش تداعي‌کننده برادرش بود و به من مي‌رساند که در انتخاب درست عمل کرديم.

آقاي عمارلو خيلي زحمت کشيد، همه دوستان گروه کارگرداني و بخش‌هاي مختلف براي اين کار زحمت کشيدند، خودشان هم تلاش مضاعف داشتند و در تمام اکران‌ها که داشتيم از من مي‌پرسند که ايشان قبلا بازيگر بوده و يا براي اولين بار جلوي دوربين رفته است، بخشي از انتخاب ايشان مربوط به ظاهر ايشان بود.

همراهي خانواده شهيد بزرگوار و تلاش گروه دست به دست هم داد که در فيلم بتوانيم مستنداتي که آقاي اردکاني و تيم نويسنده در فيملنامه به رشته تحرير در آورده‌اند به خوبي به تصوير بکشند.

امکانات و تجهيزات دفاع مقدس مستهلک است

 فيلم‌هاي جنگي جداي از همه امکانات فني که نياز دارند، يک امکانات خاص و نظامي هم براي به تصوير کشيدن کار نياز دارند. امکانات نظامي که به فيلم‌هاي جنگي در مرحله توليد ارايه مي‌شود امکانات جنگي و واقعي است که مشکلاتي را براي تيم سازنده فراهم مي‌کند زيرا کاملا واقعي است و مشکلاتي را فراهم مي‌کند؛ به دليل اينکه براي جنگ طراحي شده است، در سينماي جهان همين امکانات با همين ظاهر با کاربرد نمايشي آماده مي‌شود و مهم‌ترين ويژگي آن اين است که از خطرات جلوگيري مي‌کند.

امکانات جنگي که در اختيار فيلم‌ها قرار مي‌گيرد مستلهک شده و در صحنه و فيلمبرداري گروه را دچار مشکل کند. از سلاح تا فشنگ و توپ و ماشين و... اين‌ها بخش زيادي از انرژي گروه را مي‌گيرد، اين امکانات شرايط خوبي را براي فيلم رقم مي‌زند اما با کمبود امکانات، شرايط متوسط و رو به پايين براي فيلم فراهم مي‌شود و گروه هم به  امکانات تن مي‌دهد. و با دو يا سه برداشت کار را جمع مي‌کند.

امکانات و تجهيزات نظامي ما مشکلات فني دارد و براي فيلم طراحي نشدند و امکانات خودرو براي فيلم مناسب نبود، ما براي فيلم از بازار آزاد تهيه کرديم و مشکلاتي را براي گروه به وجود مي‌آورد.

با امکانات جنگي مي‌توان قدرت نظامي کشور را به رخ کشيد

متولي بخش امکانات و تجهيزات سينماي دفاع مقدس انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس و شهرک سينمايي دفاع مقدس است براي اين بخش بايد تدبير ويژه صورت گيرد و نبايد به دنبال تجهيز شهرک با امکانات نظامي باشند بلکه بايد طراحي کنند و نگهداري صورت گيرد.

وقتي امکانات دغدغه و مشکل‌ساز مي‌شود مجبور هستيد امکانات را کم کنيد که به فيلم‌ آسيب مي‌زند و فيلم را فقير مي‌کند. يکي از مشکلات جنگي ما نسبت به آثار جهان اين است که امکانات محدود داريم. از دو طريق مي‌توان قدرت کشور را به رخ جهان کشيد يکي جنگ واقعي است که هيچ وقت ما شروع‌کننده جنگ نخواهيم بود و يکي از طريق ابزارهاي مهم و فيلم‌هايي که در اين مسير ساخته مي‌شود.

اگر امکانات نظامي به وفور ديده شود از روي فيلم متوجه امکانات ما خواهند شد، ما در فيلم‌هاي هاليوودي قدرت نظامي و امکانات آمريکا را شاهد هستيم و در ذهن متبادر مي‌شود که ابرقدرت است و اين‌ها باعث ترس کشورها است.

تلاشي که دوستان براي حفظ امنيت ملي و مرزها انجام مي‌‌دهند را مي‌توان در فيلم‌ها به منصه بروز و ظهور رساند. توقع من از فرماندهان نظامي اين است که اگر ما دو تانک مي‌خواهيم آن‌ها 20 تانک بدهند تا قدرت نظامي ما به رخ جهان کشيده شود و...

اين دست ما را باز مي‌گذارد و به لحاظ نمايشي جذابيت ايجاد مي‌کند و براي مخاطب خارجي هم قدرت نظامي ايران نمايش داده مي‌شود. متاسفانه شهرک خودگردان شده است و از پروژه‌ها هزينه نگهداري شهرک تامين مي‌شود که اين موضوع به کار آسيب مي‌زند.

بايد امکانات و تجهيزات در اختيار فيلمساز قرار دهند

اگر فيلم تبليغي بسازيم، محصولات در اختيار فيلم قرار مي‌دهند، وقتي درباره جنگ و سرداران شهيد فيلم مي‌سازيد بايد امکانات بهتري در اختيار قرار گيرد و ساپورت شويم اما عکس اين موضوع انجام مي‌شود.

اين بايد در سطح کلان به آن فکر شود و امکانات در اختيار مراکز قرار گيرد و انگيزه ايجاد مي‌شود، يکي از دلايلي که فيلمساز به سراغ دفاع مقدس نمي‌روند مشکل تجهيزات و امکانات و سختي کار است. مراجع بايد امکانات را فراهم کنند و تشويق کنند تا فيلمساز به اين سمت سوق پيدا کند.

 

يكشنبه 18 تير 1391 - 10:53


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری