سه‌شنبه 6 تير 1396 - 20:17
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

نيما نوربخش

 

فيلمي درباره زندگي شهيد کاوه

 

نگاهي به گروه فيلمسازي «شور شيرين»(جواد اردکاني)

جواد اردكاني با نام کامل جواد اردكاني موقتي متولد 1341 مشهد، فارغ التحصيل حقوق از دانشگاه آزاد اسلامي است. وي فعاليت سينمايي خود را از سال 1376 با مجموعه تلويزيوني آقاي كفايت آغاز كرد. شور شيرين سومين فيلم اردکاني است.

شور شيرين قرار بود دو سال قبل در جشنواره فيلم فجر باشد اما سازندگان فيلم ترجيح دادند شتاب نکنند. چون فيلمبرداري در زمستان انجام گرفته و بيشتر از زمان مقرر طول کشيده بود براي رسيدن به کيفيتي مطلوب، نمايش فيلم به جشنواره پارسال موکول شد.

فيلمبرداري شور شيرين در مهر 89 در کردستان آغاز شد. قبل از آن نزديک به چهار ماه در کرمانشاه ساخت دکور و آماده سازي لوکيشن ها انجام شده بود. فيلم پيش توليد و فيلمبرداري طولاني داشته است. اردکاني درباره اين موضوع مي گويد: «ما کلا چهار ماه فيلمبرداري کرديم که براي فيلمي با اين ويژگي ها زياد نيست. البته شايد اگر از نظر شرايط جوي خوش شانسي مي آورديم فيلمبرداري فقط کمي زودتر به پايان مي رسيد.»

محوريت شخصيت شهيد کاوه در فيلم باعث شد اردکاني براي پيدا کردن بازيگر مناسب اين نقش زمان بسياري را صرف کند و سرانجام حامد عمارلو را انتخاب کرد که چهره اش شباهت بسياري به شهيد کاوه دارد. علي کشوري هم که در به کبودي ياس اردکاني بازي کرده بود، از ديگر چهره هاي جديد شور شيرين است. رضا رويگري هم نقش يکي از فرماندهان ارتش را بازي مي کند.   

جواد اردکاني درباره ساخت شور شيرين مي گويد: «شهيد كاوه جزو شهدايي هستند كه براي مردم استان خراسان و شهر مشهد يك چهره شناخته شده‌اند و جايگاه ويژه‌اي نزد آنها دارند. من هم به شخصه ساليان زيادي بود كه خدمت ايشان ارادت خاصي داشتم.

زماني كه پيشنهاد اوليه ساخت كاري راجع به شهيد كاوه به من شد طبيعتاً خيلي خوشحال شدم و استقبال كردم. در واقع ابتدا پيشنهاد كار فيلمنامه شور شيرين از طرف بنياد شهيد به بنده شد. بنابراين سه سال پيش آغاز به نگارش فيلمنامه کرديم و پس از آماده شدن، فيلمنامه را به فارابي پيشنهاد داديم که مورد موافقت قرار گرفت.

 بنياد سينمايي فارابي، استانداري خراسان، سپاه پاسداران و سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران از جمله نهادهاي سرمايه گذار فيلم هستند.»

جواد اردکاني درباره نگارش فيلمنامه مي گويد: نگارش فيلمنامه يک سال طول کشيد. ما تحقيقات بسيار مفصل و كاملي انجام داديم. ضمن اينكه تيم نگارش ما متشكل بود از خودم، مجيد يحيي‌فر و ماشاءالله شاهمرادي زاده؛ تيمي كه يك شناخت كامل و دقيقي راجع به شهيد كاوه داشتيم.

آقاي يحيي‌فر از همرزمان و از جمله كساني بودند كه در تمام سال‌هايي كه شهيد كاوه در كردستان و غير آنجا جنگيده بودند در كنار اين شهيد حضور داشتند. آقاي شاهمرادي‌زاده هم بچه محل شهيد كاوه بوده‌اند كه از كودكي با وي حشر و نشر داشته و مضاف بر اين حدود چهار پنج سال هم در كردستان حضور داشته و به شرايط آن زمان كردستان آشنايي و احاطه كامل داشته‌اند.

 با توجه به گفته هاي اين دو نفر، ايده هاي جديد و تازه اي را به ويژه از لحاظ انطباق با واقعيت به فيلمنامه اضافه کردم که برايم بسيار مهم بود. علاوه بر اينها ما هم از منابع مكتوب و غير مكتوبي كه در مورد شهيد كاوه كار شده بود استفاده كرديم و هم سراغ يك سري از همرزمان و نزديكان ديگر شهيد كاوه رفتيم و اطلاعات تكميلي را از اين افراد گرفتيم.»

اردگاني درباره مقطع زماني رخ دادن حوادث فيلم مي گويد: «براي من مهم بود آن مقطع از زندگي شهيد کاوه را به تصوير بکشم که وي به عنوان فرمانده معرفي شد. عمليات مربوط به جنگ کردستان و داستان هاي اطراف آن که سرانجام با درايت اين شخص به مبادله اسيران جنگي انجاميد. قصه شخصيت هاي فرعي داستان نيز براساس واقعيت بود و حتي در قسمت هايي مانند دکل بنفشه سعي کردم تا از عمق فاجعه کاسته شود.»

اردکاني درباره ساخت فيلم در ژانر(گونه) دفاع مقدس مي گويد: «ساخت فيلم در گونه دفاع مقدس دشوار است. به دليل محدوديت هايي که در اين ژانر از لحاظ فني و نوع برخورد مخاطب وجود دارد و همچنين شخصيت محور بودن اين داستان ها ساخت فيلم هاي دفاع مقدس کار سختي است. ساخت فيلم‌هاي دفاع مقدس به اندازه‌اي دشوار است كه فكر مي‌كنم اگر اين شهدا من را صدا نكنند، ديگر فيلم جنگي نمي‌سازم. كمبود امكانات يكي از بزرگترين معضلات سينماي دفاع مقدس است.  

من اولين فيلم دفاع مقدسي كه ساختم فيلم به كبودي ياس بود. دليل ساخت آن هم به اين شكل بود كه در جلسه‌اي كه كارگردانان و دست اندركاران ساخت فيلم خدمت مقام معظم رهبري بوديم، با اشاره ايشان و پيگيري آقاي صفار هرندي وزير وقت ارشاد و فرهنگ اسلامي ساخت يك فيلم در مورد شهيد برونسي به من پيشنهاد شد كه من هم استقبال كردم. اين در حالي بود كه اصلا هيچ تصميمي براي ورود به سينماي دفاع مقدس و پرداختن به زندگي شهدا نداشتم.

در واقع اشارات حضرت آقا و پيگيري وزير وقت من را وارد اين عرصه كرد و با فيلم شور شيرين اين راه را ادامه داديم. اميدوارم كه اين مسير توسط ديگر دوستان فيلمسازمان ادامه پيدا كند و تبديل به يك جريان شود. اما ورود من با تصميم قبلي نبود بلكه شرايط به‌وجود آورد و من هم استقبال كردم.

خواهشي دارم از مسئولان فرهنگي كشورمان به ويژه دوستاني كه پرداختن به زندگي شهدا و موضوع جنگ جزو وظايف و مسئوليت آنهاست و آن اينكه دوستان منتظر نباشند تا يك فيلمساز يا يك گروه فيلمسازي بيايد سراغ آنها و از اين دوستان بخواهد حمايتي يا عنايتي كنند. واقعا وقتي كه ما معتقديم اين شهدا ذخاير و چهره‌هاي ملي ما هستند طبعا فيلمي هم كه راجع به اينها ساخته مي‌شود يك اثر ملي محسوب مي‌شود.

بنابراين همه عزيزاني كه مي‌توانند، بايد كمك كنند به بهتر ساخته شدن آن فيلم، نه اينكه بنشينند نگاه كنند گروه برود با كاستي‌ها و مشكلات دست به گريبان شود و كار به لحاظ كيفي به درجه مطلوبي كه مي‌تواند برسد، دست نيابد و بعضا خرده هم بگيرند كه چرا اينگونه شد.

آن فيلم‌هايي كه گفتم در حال ساخت راجع به شهدا هستند دوستان بايد الان بروند به سراغ اين كارها و كمك كنند به كيفي شدن آنها، زيرا كه ساخت كارهاي اينچنيني بسيار سخت و طاقت‌فرساست. اگر همه كمك كنند اميد اين است كه ان‌شاءالله هم كيفيت بهتري داشته باشند. شرايطي هم حاصل شود كه ديگر دوستان فيلمساز ما بعد از يك تجربه به خاطر سخت بودن نوع كار، اين حوزه را ترك نكنند و به سراغ ساخت كارهاي آسان تري بروند كه مدعيان كمتري هم پاي آنها نشسته است. لازم است كه مديران فرهنگي ما در موقع مناسب به كمك اينگونه آثار بروند تا ان‌شاءالله در آينده‌اي نزديك شاهد كارهاي بهتر و قوي تري در حوزه سينماي دفاع مقدس باشيم.»

اردکاني درباره چگونگي به تصوير درآوردن شهدا در فيلم ها مي گويد: «در رابطه با شناخت شهدا در جامعه دو ديدگاه وجود دارد دسته اول کساني که با شهدا از نزديک آشنايي دارند و گروه دوم مربوط به کساني است که از طريق کتاب و يا شنيده ها به شناخت چنين شخصيت هايي دست يافتند. در شور شيرين سعي کردند تا از تصوير ذهني اين گروه فاصله بگيرم . زيرا اين گروه از سر عشق، آنچنان شهدا را بالا مي برند که ديگر اين افراد با دنياي واقعي منطبق نيستند.»

ابراهيم اصغري (تهيه کننده) درباره ساخت شور شيرين مي گويد: «بعد از کبودي ياس تصميم داشتيم به سراغ شخصيت ديگري برويم از اين رو شهيد کاوه را به دليل ويژگي هاي خاصي که داشت و توانسته بود در سن بيست سالگي فرمانده جنگ در کردستان شود پرداختيم.

با گذشت سي سال از زمان جنگ و رشد شهري اکثر روستاهاي منطقه کردستان پيدا کردن لوکيشن مناسب آن هم براي ساخت يک فيلم جنگي بسيار سخت بود.

بعد از چندماه پي گيري روستايي را يافتيم که 50 درصد به فضاي لوکيشن نزديک بود با در اختيار گرفتن امکانات صدا و کمک دوستان طراح صحنه مراحل توليد فيلم را آغاز کرديم، درنهايت با وجود همه سختي ها و امکانات محدودي که از سوي سپاه دريافت کرديم توانستيم با بودجه اي بالغ بر يک ميليارد تومان که بخشي از آن را در اين فيلم مشاهده مي کنيد تصوير برداري را آغاز کنيم.

البته سريال پنج قسمتي هم براساس شور شيرين ساخته شده است که علاوه بر داستان فيلم به بخشهاي ديگري از زندگي شهيد کاوه هم اشاره دارد.»

حسن ايوبي(تدوينگر) درباره فيلم مي گويد: «زندگي شهيد کاوه به خودي خود آن قدر حادثه و ماجرا دارد که بازگو کردنش خالي از لطف نباشد و در اين فيلم هم با صحنه هاي تاثيرگذاري که گرفته شده، اين جذابيت ها دو چندان شده است.»

رضا رويگري ششم دي ماه سال 1325 در منطقه تجريش در تهران به دنيا آمد. دوران مدرسه و دبيرستان را در همان تجريش به پايان رساند. او به خلباني علاقه مند بود و دو بار امتحان داد ولي قبول نشد. سپس به نقاشي رو آورد و با نمايش ويس و رامين به كارگاه نمايش پيوست.

او در جشنواره هاي نانسي، ورشو و چند شهر آلمان و آمريكا نمايش هايي را اجرا كرده است. بازي در سريال هاي تلويزيوني را با سريال محله بهداشت شروع کرد. با فيلم عقابها به كارگرداني ساموئل خاچيكيان به سينما آمد.

 رويگري پس از عقابها در فيلم هاي سينمايي بسياري بازي كرد. او براي كارهاي خود آهنگسازي نيز كرده است. او همچنين در چند نمايشگاه نقاشي در ايران و آمريكا شركت كرده و يك كنسرت نيز در سال 1996 در آمريكا برگزار نموده است.

رضا رويگري درباره فيلم مي گويد: «مدتها بود در ژانر دفاع  مقدس فيلمي به اين خوبي نديده بودم با وجود تمام سختي ها و مشکلاتي که در زمان توليد و ساخت با آن روبرو بوديم بعد از مشاهده نتيجه اين فيلم، خستگي ها از تنم بيرون رفت و تمام مشکلات را فراموش کردم.

شور شيرين ثابت کرد که مي توان فيلم هاي خوبي در اين ژانر ساخت و آن را به عنوان يک فيلم ارزشمند در کارنامه خود ثبت کرد.»

رويگري درباره نقشي که در شور شيرين بازي کرده، مي گويد: «در شور شيرين نقش يک بازنشسته دوره گذشته را بر عهده دارم که پسرش در نزديکي مرز کردستان در حال خدمت است. در واقع او يکي از دوستان شهيد کاوه و تک تيرانداز است و به اصطلاح تيرش خطا نمي رود.

اين نقش بسيار متفاوت با نقش هايي بود که تا به حال بازي کرده ام. اصولا دوست دارم نقش هاي متفاوتي بازي کنم و مدام به دنبال نقش هايي هستم که تا به حال کار نکرده ام و جاي کار دارد.» 

حميد عمارلو بازيگر نقش شهيد کاوه، درباره بازي در فيلم مي گويد: «بازي در شور شيرين اولين و بهترين تجربه من است و خوشحالم که چنين نقش بزرگي نصيب من شد. شخصيت شهيد کاوه به اندازه اي بزرگ بود که کمک او را در برهه هاي مختلفي از کار احساس مي کردم.»

جواد اردکاني در يادداشتي در زمان برگزاري جشنواره فيلم فجر درباره شور شيرين نوشت: «سفره پهنه و صاحبخونه هم آقاست. در خونه هم باز بازه. آقايون هم اگه منتظر دعوتنامه اختصاصي اند کور خوندن. هر کي اومد نشسته سر سفره و خورده و حالشو برده. هر کي هم نيومده... خب لابد کار واجب تري داشته که نيومده.»

مشخصات «شور شيرين»:

نويسنده و كارگردان: جواد اردكاني، دستيار كارگردان و برنامه ريز : مجيد كرباسيان، مدير فيلمبرداري: محمدتقي پاك سيما، طراح صحنه:  ماشاءاله شاهمرادي زاده، طراح لباس:  شهرام قديري فر، صدابردار: شهرام متولي باشي، مدير توليد: جعفر عروجي، تهيه كننده:  ابراهيم اصغري 

بازيگران: حميدرضا عمارلو، رضا رويگري، ماه چهره خليلي، جواد عزتي، علي كشوري، احمد نجفي، پرديس افكاري، شبنم قلي خاني و ...

خلاصه داستان:

 حميد ميرابي به همراه خانواده‌اش عازم کردستان است تا در مراسم ازدواج پسرش شرکت کند ميني‌بوس آنها گرفتار کمين ضد انقلاب مي‌شود و آنها اسير مي‌شوند. شهيد کاوه و نيروهايش در تلاش هستند تا به شکلي آنها را آزاد کنند و ....

 

دوشنبه 12 تير 1391 - 8:55


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری