پنجشنبه 26 مرداد 1396 - 6:23
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

بابك راكخواه

 

تبيين نظر سازمان دارالقرآن و مركز طبع و نشر درباره كتابت قرآن

 

نشست تخصصي مصححين قرآن کريم با هدف بررسي وضعيت موجود و ارائه راهکارهاي مناسب در جهت ارتقاء کمي و کيفي تصحيح قرآن کريم از سوي معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم سازمان دارالقرآن، با حضور 60 نفر از كارشناسان تصحيح اغلاط چاپ قرآن در محل اين سازمان برگزار شد.

اختلاف‌ نظرهاي كارشناسي در زمينه چاپ و نشر نبايد به اصل صيانت از قرآن ضربه بزند

به‌گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، مهدي قره‌شيخلو در اين نشست با تقدير از زحمات مصححين قرآن كريم از اين فعاليت به عنوان فعاليتي مشكل و پراهميت ياد كرد و افزود: كار تصحيح قرآن كريم سابقه 25 ساله دارد و حساسيت اين كار به نحوي است كه بايد تلاش كنيم تا كوچك‌ترين و حتي جزئي‌ترين اشكالي در قرآن‌‌ها نباشد و مردم با خيال راحت از آن استفاده كنند.

وي تصريح كرد: اين مهم به همت شما متخصصين امر تصحيح قرآن صورت مي‌گيرد كه بايد دست به دست هم دهيم تا اين كار با قوت ادامه پيدا كند.

قره‌شيخ‌لو، با اشاره به اينكه بحث‌ها و اختلاف‌نظرهاي كارشناسي كه در زمينه چاپ و نشر قرآن وجود دارد، نبايد ضربه به اصل كار بزند، افزود: اين بحث‌ها بايد به صورت كارشناسي مطرح و به تفاهم برسد، اما نبايد به اصل كار و ماموريت ما كه همان صيانت از قرآن است، ضربه بزند.

وي خاطر نشان كرد: زماني عليه ما تبليغ مي‌شد كه قرآن‌هاي جمهوري اسلامي ايران تحريف شده است، اما اكنون به بركت همين فعاليت‌ها سرمان را بالا مي‌گيريم و مي‌گوييم قرآن‌هاي شيعه سالم و بدون اشكال است و به جرات مي‌توان گفت در اين چند سال حتي موردي نمي‌توان يافت كه به آن ايراد گرفته باشند.

رييس سازمان دارالقرآن الكريم تاكيد كرد: صيانت متن قرآن از اشكالات بايد به درستي و با دقت اتفاق بيفتد و ما تلاش مي‌كنيم خدماتي در شان و جايگاه اصلي مصححين ارائه دهيم و سياست ما اين است كه در شان مصححين، خدمات را افزايش دهيم.

از 15 خردادماه امسال، مجوز چاپ رسم‌الاملاء را نداديم

در اين نشست احمد حاجي‌شريف، معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن طي سخناني گفت: در اواخر آبان‌ماه سال 90 از طرف مركز طبع و نشر قرآن كريم، سياست‌هايي براي اجرا در اين معاونت ارائه شد كه در آن خواسته شده بود تا چاپ و نشر قرآن مطابق رسم‌المصحف (شيوه كتابت خاص قرآن) صورت گيرد و قرآن‌هاي رسم‌الاملاء ديگر به چاپ نرسد.

وي بيان كرد: ضمن اينكه بر اين سياست‌ها از گذشته و چه هم‌اكنون نقد‌هايي را وارد مي‌دانيم اما به دليل آنكه رياست سازمان تبليغات اسلامي اين سياست‌ها را پس از امضاء به جهت اجرا در اين معاونت به سازمان دارالقرآن ارسال كردند، از اين جهت خود را ملزم به اجرا مي‌دانيم و با توجه به صلاحديد رياست سازمان تبليغات اسلامي، از 15 خردادماه امسال، مجوز چاپ رسم‌الاملاء را نداديم. اما همچنان نقد‌هاي خود را كه به دليل نگراني از وضعيت روخواني قرآن در كشورمان است، اعلام مي‌كنيم.

اين پيشكسوت و مدرس قرآن كريم نقدهاي خود را به اين دستورالعمل چنين بيان كرد: از همان ابتداي چاپ و نشر كتابت قرآن به شيوه رسم‌الاملاء در كشورمان، حدود سال 87 كه از سوي اين سازمان صورت گرفت و خوشبختانه ناشران استقبال خوبي از اين شيوه داشتند، عده‌اي برآن بودند تا اين شيوه را به هر صورت حذف كنند.

وي افزود: در شيوه رسم‌الاملاء، نوع كتابت خط عثمان طه را به رسم‌الاملاء اوليه كه حتي نمونه‌هاي زيادي از آن در قرن‌هاي اوليه بعد از اسلام موجود است، درآورديم با اين هدف كه روخواني قرآن براي مردم كشورمان سهولت يابد و از غلط‌خواني جلوگيري كنيم. اما از همان سال 87 در نامه‌اي از ما خواسته شد كه اجازه چاپ اين شيوه را ندهيم و ما نيز بنابر دستور، مجوزها را باطل كرده و اجازه چاپ نداديم، اما با اعتراض ناشران كه همچنان راغب به چاپ اين نوع كتابت بودند، مجدد نامه‌اي به دست ما رسيد كه چاپ قرآن به خط عثمان طه بدون مانع است.

حاجي‌شريف افزود: مجددأ در اين سال‌ها، اين فشارها افزايش يافته است و از آن زمان نيز اين فشارها شكل سختري به خود گرفته است. مشكلاتي كه با اين سياست‌ها در آينده ايجاد مي‌شود به مركز طبع و نشر بارها گفته شده است. البته اواخر فروردين‌ماه سال جاري، طي نامه‌اي خواستند كه در مورد كتابت قرآن حق مصاحبه نداريم و جهت مصاحبه بايد با مركز طبع و نشر هماهنگي‌ صورت گيرد.

آئين‌نامه تفصيلي به دست ما نرسيده است

وي تصريح كرد: در بند اول سياست‌هاي مركز طبع و نشر قرآن كه آن‌ها ما را ملزم به اجرا مي‌دانند، حتي مشخص نشده است كه منظورشان از شيوه رسم‌المصحف، كدام است؟ همه مي‌دانند كه ما رسم المصاحف براي قرآن در جهان داريم شامل شبه‌قاره، مصري، ايراني و .... ثانياً خواسته شده تا مطابق با آئين‌‌نامه تفصيلي پيش برويم. اما آئين‌نامه تفصيلي با اين سياست‌ها به دست ما نرسيده است. آئين‌نامه را خواستيم تا اينكه 13 ارديبهشت‌ماه سال جاري پاسخ آمد كه آئين‌نامه در حال بررسي و تنظيم است. الان 25 خرداد است و هنوز خبري از آئين‌نامه نيست!

حاجي‌شريف با اشاره به اينكه هيچ مدركي دال بر قانوني بودن سياست‌گذاري توسط مركز طبع و نشر به سازمان دارالقرآن ارائه نشده است، افزود: آنچه كه در ابتدا نقد به شيوه رسم‌الاملاء وارد كردند، توقيفي بودن و يا نبودن شيوه كتابت قرآن بود كه ما با جمع‌آوري استفتائات از مراجع عظام، پاسخ داديم كه جميع مراجع بدون استثناء كتابت قرآن را توقيفي ندانستند. علماي اهل سنت نيز برخي توقيفي و برخي بر عدم توقيفي بودن نظر داده‌اند.

ايران و شيعه هرگز محكوم به تحريف قرآن نشده است

وي افزود: اگر دوستان ما در مركز طبع و نشر قرآن كريم تأكيد بر مسئله وحدت رويه امت اسلامي را دلايل مخالفت خود با رسم‌الاملاء مي‌دانند، تأكيد مي‌كنم كه هيچ زماني توسط هيچ كشور عربي به دليل شيوه كتابت قرآن، ايران و شيعه را محكوم به تحريف قرآن نكرده‌اند. بلكه در تمامي موارد به دليل اغلاط و جاافتادگي برخي آيات در قرآن‌هاي چاپ شده‌اي بوده است كه بدون انجام مراحل قانوني و هماهنگي با معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن به چاپ رسيده است.

حاجي‌شريف افزود: آنها به دنبال بهانه هستند و ما نبايد بهانه به دستشان دهيم. در سال 84 مطلع شديم كه جمعي از علماي كشوري عربي در ماه رمضان يكي از قرآن‌هاي چاپ كشورمان را كه اغلاطي در آن بوده و حتي آياتي در آن به چاپ نرسيده است بهانه‌اي براي اين دانستند كه قرآن‌هاي چاپ ايران را تحريف‌شده بنامند. بلافاصله ما تحقيق را آغاز كرديم و متوجه شديم كه آن قرآن، فقط براي چاپ اول مجوز از سازمان دارالقرآن دارد و براي چاپ‌هاي دوم و سوم در مجوز چاپ، دست برده شده و بدون كسب اجازه در تيراژ‌هاي بالا چاپ كرده‌اند كه صفحه‌آرايي اين قرآن در مركز طبع و نشر انجام شده بود.

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: نمايندگاني از سازمان دارالقرآن با شخص عثمان طه ملاقاتي را انجام دادند كه فيلم و عكس اين ملاقات موجود است از او درباره اين كه شيوه كتابتش را به رسم‌الاملاء درآورديم، پرسيدند. وي بر روي صفحات نخست، همان قرآن رسم‌الاملاء با كلماتي، علاوه براينكه اين شيوه را تأييد كرد خواستار شد تا يكي از قرآن‌هايي كه در دست نوشتن دارد توسط ما به شيوه رسم‌الاملاء مبدل شود.

قطعاً و بدون شك هر نظري كه مقام معظم رهبري بدهند ما برطبق آن عمل مي‌کنيم

حاجي‌شريف با بيان اينكه در اساسنامه هيچ دستگاه و نهاد قرآني كشور، نوشته‌اي مبني بر وظيفه نظارت بر چاپ و نشر قرآن به جزء سازمان دارالقرآن وجود ندارد، گفت: از طرف مركز طبع و نشر اين نقد را به سازمان دارالقرآن دارند كه چرا نظر مقام معظم رهبري را در اين مورد جويا نمي‌شويد و ما بارها گفته‌ايم كه در سه باري كه در موضعات مختلف پيرامون چاپ قرآن از تمامي مراجع نظر خواسته‌ايم به دفتر رهبر معظم انقلاب نيز نامه نوشته و حتي از طرق مختلف جوياي نظر ايشان بوديم، حتي در اين مورد كه اگر حكم مقام معظم رهبري، التزام به رسم‌المصحف است، اعلام بفرمايند و حتي بفرمايند نظرشان بر كدام رسم‌ا‌لمصحف است؛ قطعاً و بدون شك هر نظري كه ايشان بدهند ما برطبق آن، اطاعت كرده و عمل خواهيم كرد و هيچ چيز ديگري نخواهيم داشت.

وي افزود: براي چاپ قرآن سه بار از مراجع استفتاء گرفتيم يك بار براي توقيفي بودن يا نبودن كتابت قرآن كه تمامي مراجع به جز دفتر رهبر معظم انقلاب پاسخ دادند. درباره چاپ قرآن‌هايي كه فقط در آن ترجمه فارسي باشد كه جميع مراجع آن را حرام ندانسته، اما جايز هم ندانستند چون ممكن است به مرور به خط عربي قرآن بي‌توجهي شود. براي سومين بار نيز براي چاپ قرآن به خط بريل بدون حروف ناخوانا، استفتاء گرفته شد كه اين بار از دفتر رهبر معظم انقلاب پاسخ آمد كه حروف ناخوانا از خط بريل حذف نشود كه ما نيز اطاعت كرديم.

گفتني است، در ادامه اين نشست، چند نفر از مسئولان معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن نيز نكاتي را براي مصححين يادآور شدند و جلسه پرسش و پاسخ براي رفع مشكلات مصححين برقرار شد. و نيز از زحمات سه نفر از مصححين برتر با اعطاء هداياي نقدي قدرداني شد.

حاجي‌شريف در پاسخ به پرسش يكي از مصححين گفت كه كارشناسان تصحيح اغلاط چاپ قرآن به عنوان فعال قرآني به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي شده‌‌اند و پيگيري خواهيم كرد كه هر چه زودتر موضوع بيمه آن‌ها تحقق يابد.

در اين نشست‌هاي تخصصي كه هر فصلي از سال يك بار، برپا مي‌شود مسابقه‌اي برپا خواهد شد تا دقت و سرعت مصححين در پيدا كردن اغلاط، سنجيده شده و به برترين‌ها هدايايي اهداء شود.

 

 

  

 

سه‌شنبه 30 خرداد 1391 - 10:48


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر