چهارشنبه 1 شهريور 1396 - 3:0
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

آدمهاي مجموعه حيراني را به دوقطب خوب و يا بد تقسيم نکرده ايم

 

گفت وگو با کيوان علي محمدي و اميد بنکدار کارگردان هاي  مجموعه تلويزيوني حيراني

 

مقدمه : کيوان علي محمدي و اميد بنکدار سبک کاري مشخصي دارند و فيلم هاي شبانه روز و شبانه به خوبي اين موتيف هاي نام آشنا را نشان مي دهد . مجموعه حيراني مجموعه پر شخصيتي است که داستان هاي متعددي در کنار داستان اصلي آن روايت مي شود . نوع کارگرداني کيوان علي محمدي و اميد بنکدار به خصوص در سريال سازي خاص و متفاوت به نظر مي رسد .

 

در مورد شخصيت پردازي پولاد به دو شيوه عمل کرديد . در جاهايي خيلي متزلزل و شکننده به نظر مي رسد و در جاهاي ديگر مقتدر و با صلابت عمل مي کند . دليل اين دوگانگي چيست ؟

بنکدار : پولاد همه مثل همه ماها ابعاد انساني دارد و يک جاهايي نقاط ضف و جاهايي ديگر قدرتمند عمل مي کند . در اين مجموعه تلاش کرديم شخصيت پردازي به نحوي باشد که تکليف مخاطب با شخصيت ها مشخص نباشد و حين ديدن فيلم اين خط کشي انجام نشود که فلان شخصيت خوب است يا بد . اگر خط کشي خوب و يا بد را در مورد آدمها به کار نبريم و يک سري رفتارها ي يکسان نشان ندهيم  مي توانيم ترسيم درستي از آدمها ارائه کنيم .به طور حتم اگر قرار بود بر اساس چهره آدمها در باره شان مثل خيلي از سريال هاي تلويزيوني قضاوتي انجام مي داديم  همه مي توانستيم به شناخت درست از آدم مقابلمان برسيم و آن وقت اين همه اختلاف ، درگيري و دادگاه رفتن معني پيدا نمي کرد . بنابراين واقعي ترين شيوه اين است که از خود زندگي براي شخصيت پردازي استفاده کنيم .

کيوان علي محمدي : نبايد فراموش کنيم پولاد بعد ازسالها اقامت در خارج از کشوروارد يک فضايي شده که اصلا از آن شناختي ندارد و به محض وارد شدن به اين فضا دچار بحران شده است . تلاش کرديم در ده قسمت نخست فضاي کابوس گونه اي که پولاد با آن درگير شده است را به مخاطب انتقال بدهيم و او هم چنين مسئله اي را احساس کند و موقعي که پولاد وارد فاز دوم قصه مجموعه مي شود و با يک سري گره ها و روابط جديد روبه رو مي شود . اين تغيير فضا راهم تماشاگر احساس کند و بعد از آن فضاي پر التهاب ده قسمت نخست  فاصله اي بگيرد ونفسي به راحتي بکشد و با ريتم آرام تري در روايت قصه مواجه بشود .

 

آِيا حرکات نامنظم دوربين در خدمت ايجاد چنين فضايي براي مخاطب در ده قسمت نخست مجموعه طراحي شده بود؟

علي محمدي : بله ، دوربين را به عنوان يک شخصيت وارد قصه کرده ايم   و مرتضي پور صمدي مدير فيملبرداري فيلم مثال جالبي را عنوان مي کرد در اين رابطه که يک پدر و فرزند را در نظر بگيرد که به يک جاي شلوغ  رفته اند . بچه لابه لاي جمعيت گم مي شود آيا پدر موقع تجسسش کودکش خيلي آرام و آهسته اين کار را انجام مي دهد و يا با اضطراب اين کار را انجام مي دهد . طبيعي است که در اين موقعيت بحراني نمي تواند واکنش آرامي داشته باشد . در مونتاژ و باند صوتي فيلم هم اين اضطراب قابل بازخواني است و در حرکات دوربين متوجه مي شويد همه شخصيتها در حول و ترس قرار دارند . همه شخصيتهاي مجموعه در يک سرگرداني و حيراني قرار دارند . اندازه لنزهاي دوربين هم در اين راستا حرکت مي کند و بيشتر صحنه ها با لنز تله فيلمبرداري مي شود و تماشاگر درگير قاب هايي است که نمي تواند خارج آن را ببيند و اين رويکرد اضطراب مضاعفي را به تماشاگر مي دهد . در قسمت هاي مياني سريال فضا به سمتي مي رود که تماشاگر احساس راحتي کند .

 

آيا جنس اضطراب و دلهره هاي که در حيراني وجود دارد با جنس اضطراب هايي که در فيلم هاي کلاسيک ارائه مي شود متفاوت است ؟

علي محمدي : من و اميد بنکدار اعتقاد داريم د وگونه شيوه مواجه با متن نوشته براي کارگرداني وجود دارد . رويکرد اول مرتبط است با اينکه وظيفه کارگردان مصور کردن صرف فيلم نامه است .  رويکرد ديگر که با ساختار کلاسيک سنخيتي ندارد اين گونه عمل مي کند که  وظيفه کارگردان را مصور کردن فيلم نامه نمي داند و در حقيقت فيملساززندگي   پشت واژه ها  را پيدا و  مطرح مي کند و با آن اتمسفر و فضاي کار را به وجود مي آورد  وفقط قرار نيست دوتا بازيگر بنشينند و در حضور دوربين چند تا ديالوگ بگويند و يک جور کشف شهود پس زندگي عادي در قاب تصوير روايت مي شود و براي چنين نوع روايتي نياز به اسبابي است که شامل دکوپاژ , مونتاژ ، باند صوتي ودوربين است  و اگر قراربود مثل سريال حيراني ده قسمت فضاي کابوس گونه خلق کنيد و تماشاگر را هم بااين فضا در گير کنيد احتياج داريد دوربين حرکتهاي متغيير و پر نوساني داشته باشد . باند صوتي هم ممکن است باعث عصباني شدن مخاطب بشود و حتي ديالوگها به گونه اي عمدي ضبط شوند که چندان در حين تماشاي سريال توسط مخاطب واضح نباشند .

 

چقدر در شخصيت پردازي عاطفه شخصيت اصلي  سريال تحت تاثير کارهاي بهرام بيضايي بوديد؟

بنکدار : اگر اين تاثير پذيري از بهرام بيضايي در حيراني ديده شود براي ما جاي خوشحالي دارد . البته اين اتفاق آگاهانه نبوده است . شخصيت عاطفه به شدت آدمي فعال و اجتماعي به نظر مي رسد که به دليل مشکلات زندگي و تجربه ناموفق زندگي زناشويش در برخي از لحظات آدمي سخت گير و پر خاش جو به نظر مي رسد و ايستادگي اودرقبال مشکلات مختلف چه در زندگي شخصي و چه در محيط کاري قابل توجه است و از اين زوايه شباهت هايي با زنان آثار بهرام بيضايي دارد. در اين کار سواي بهرام بيضايي از خيلي بزرگان پيشکسوت و جوان  سينما از جنس آنتونيوني وکريستوفر نولان تاثير گرفته ايم .

 

 

 

چهارشنبه 24 خرداد 1391 - 14:27


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری