شنبه 3 تير 1396 - 20:19
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

محمدرضا صادقي

 

بررسي آثار محمدسعيد ميرزايي در نشست تخصصي«حکايت شعر»

 

 

نهمين نشست تخصصي «حکايت شعر» با موضوع بررسي سروده‌هاي محمدسعيد ميرزايي با حضور اين شاعر و منتقدان؛ چيستا يثربي و محمد رمضاني‌فرخاني در سالن شماره دو تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد. در اين برنامه  چيستا يثربي شاعر، نمايشنامه‌نويس و منتقد ادبي، به بررسي عناصر شعري در آثار ميرزايي پرداخت و در بخشي از سخنانش گفت:«يکي از مسايل مهم براي شاعر مخاطب‌شناسي است، به‌گونه‌اي که مخاطب بتواند با شاعر همذات‌پنداري کند.»

وي افزود:« شاعري موفق است که به دليل تنوع شعري‌اش در انتخاب و جذب مخاطبان گوناگون موفق عمل کند. حافظ و قيصر امين‌پور نمونه‌اي از چنين شاعراني هستند که در مخاطب‌شناسي استاد بوده‌اند و از اين روي شعر آن‌ها خوانندگان زيادي داشته است.»

يثربي گفت:«ميرزايي در شعر بيش فعالي ذهني دارد، نمي‌گويم او در ميان شاعران بيش فعال ذهني بهترين است، اما به اعتقاد من او جزو شروع کنندگان اين نوع بيش فعالي ذهني در عرصه شعر است.»

اين نمايشنامه‌نوس عناصري چون اسطوره، حماسه و قهرماني، زن، ايمان شديد به عشق، شهود شاعرانه، ساختارشکني، بيان تضادهاي روحي، غم غربت(نوستالژي)، جسارت و خشونت را از عناصر کليدي شعر ميرزايي برشمرد.

وي يادآور شد:«ميرزايي شاعري است که نهاد و ناخودآگاهش را از طريق شعر بيرون مي‌ريزد و آشکار مي‌کند. شعر او به شدت برخاسته از درونيات و ناخودآگاه او است.»

همچنين رمضاني فرخاني، ديگر منتقد حاضر در اين جلسه گفت:«طبق يک باور، هر چه سطح اثر پايين‌تر باشد،همذات پنداري با آن شعر بيشتر صورت مي‌گيرد. اين باور سبب تنزل سطح شعر به بهاي به دست آوردن همذات پنداري مي‌شود. معتقدم نبايد به هر قيمتي به اين امر تن داد.»

وي با تاکيد بر اين موضوع که بايد دلايل موفقيت شاعراني چون حافظ يا مولانا را بررسي کرد، توضيح داد:«يکي از مهم‌ترين دلايل جهاني شدن شعر مولانا نه همذات‌پنداري، بلکه اين واقعيت است که مولانا به‌ويژه در غزل‌هايش مخاطب را به بازي مي‌گيرد و سهمي براي مخاطب در نظر گرفته مي‌شود.»

اين شاعر افزود:«من معتقدم هنر متعالي مخاطب را مبهوت مي‌کند.»

وي درباره شعر ميرزايي اظهار داشت:«ميرزايي از سويي مي‌تواند با همه تجربه‌ها و دل‌مشغولي‌هاي گذشته‌اش راهي را که تاکنون پيموده ادامه دهد، اما از سويي ديگر مي‌تواند زبان ويژه خودش را انتخاب کند و متمايز از ديگر شاعران به شاعري ادامه دهد تا کسي نتواند به تقليد از او شعر بگويد.»

رمضاني‌فرخاني با بيان اين‌که گاهي از هست‌ها سخن مي‌گوييم و گاه از بايدها، افزود:«اگر بخواهيم به هست‌ها نگاه کنيم، ميرزايي نمره قبولي را کسب خواهد کرد، اما من در اين‌جا از بايدها سخن مي‌گويم و فکر مي‌کنم ميرزايي بايد فراتر از اين‌ها باشد.»

محمد سعيد ميرزايي هم در پايان اين برنامه گفت:«اين‌ موضوع را که به طور ناخودآگاه شعر مي‌گويم  مي‌پذيرم و از اين‌که آثارم نقد روانکاوانه شوند، همواره گريزان بوده‌ام؛ چراکه معتقدم اين نوع نقد ناخودآگاهي شاعر را از او مي‌گيرد و ممکن است شاعر نتواند حتي يک سطر هم بنويسد.»

وي ادامه داد:«خشونتي که در شعرهايم ديده مي‌شود، متاثر از جنگي است که در کودکي تجربه کرده‌ام، به‌طوري که جنگ و خشونت بخشي از حافظه ما شده است.»

اين شاعر توضيح داد:«به دليل کاربرد ناخودآگاه و شهود در سرايش شعرهايم گمان مي‌کنم اگر مضامين ارزشي يا مذهبي نيز در اين شعرها وجود دارد ناشي از همان ناخودآگاه و شهود است، از اين رو اگر شاعر آييني يا شاعر انقلاب خوانده شوم باعث افتخار من است.»

وي در پايان جلسه دو غزل از سروده‌هاي جديد‌ش را قرائت کرد.

 

 

سه‌شنبه 16 خرداد 1391 - 10:54


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری