چهارشنبه 7 تير 1396 - 3:0
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

بابك راكخواه

 

روش‌هاي حفظ قرآن مبتني بر نظرات شخصي است

 

 

در فعاليت بعضي از مؤسسات قرآني شاهد كارهاي سليقه‌اي هستيم كه ريشه‌اي نيست و بعضي قرآن‌آموزان نيز با پي‌گيري اين روند آسيب ديده‌اند؛ بنابراين حتماً بايد الگو‌هايي آماده و به مؤسسات ارائه شود و با الهام از الگو كلاس‌هاي حفظ قرآن برگزار شود. 

در اين گزارش به بررسي اجراي طرح تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كه رهبر معظم انقلاب تاكيد ويژه‌اي بر آن دارند در مؤسسات قرآني ـ مردمي از ديدگاه حسين بهبودي، مدير امور مؤسسات و استان‌هاي سازمان دارالقرآن الكريم وابسته به سازمان تبليغات اسلامي مي‌پردازيم.

به‌گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، حسين بهبودي، مدير امور مؤسسات و استان‌هاي سازمان ضمن ارائه راهكارهايي براي پيشرفت مؤسسات قرآني در زمينه تربيت 10 ميليون حافظ قرآن گفت: مؤسسات قرآني با توجه به تجربيات ارزشمندي كه طي سال‌هاي متوالي كسب كرده‌اند تنها مجموعه‌هايي هستند كه به واسطه ارتباطي كه با توده مردم دارند مي‌توانند در تحقق شعار تربيت 10 ميليون حافظ قرآن نقش‌ مهمي ايفا كنند و طبيعي است كه براي ارائه يك كار ريشه‌اي و اساسي، مسئولان و اساتيد قرآني بايد برنامه‌هايي به عنوان الگو ارائه دهند.

وي اظهار كرد: ممكن است بنا به اقتضائات، دخل و تصرفاتي در برنامه‌هاي قرآني صورت پذيرد، همان‌طور كه گاهي در فعاليت مؤسسات قرآني شاهد كارهاي سليقه‌اي بوده‌ايم كه ريشه‌اي نبوده و بعضي قرآن‌آموزان نيز با پي‌گيري اين روند آسيب ديده‌اند و حفظ قرآن نيز با توجه به سختي‌هايي كه دارد آسيب‌هايش جدي‌تر است و حتماً بايد الگو‌هايي آماده و به مؤسسات ارائه شود و با الهام از الگو كلاس‌هاي حفظ قرآن برگزار شود.

اين فعال قرآني درمورد ارتباط تربيت حافظان قرآن و توسعه فرهنگ‌سازي انس با قرآن در جامعه افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامي، مسير انس با قرآن، حفظ قرآن است تا قرآن در دل‌ها نفوذ پيدا كند، لازمه حفظ قرآن نيز تمرين و مداوت است كه باعث انس با آيات كلام وحي مي‌شود و خود حافظ تبديل به قرآن ناطق مي‌شود و مي‌تواند ديگران را هدايت كند.

وي با اشاره به اين كه تربيت 10 ميليون حافظ قرآن به زير ساخت‌هايي نياز دارد، عنوان كرد: ارائه روش‌ها در زمينه حفظ قرآن تاكنون عمدتاً مبتني بر وجه نظر‌هاي شخصي بوده و اين روش‌ها بايد مورد بازنگري قرار گيرد همان‌طور كه استاد پرهيزگار به عنوان پيشكسوت قرآني كتابي مبتني بر تجربيات خود تأليف كرد و پس از مدتي مورد بازنگري قرار داد و يا علامه طباطبايي آنچه در مورد فرزندش به كار برد با نقدهاي كارشناسي تكميل شد، بنابراين روش‌ها بايد مورد كارشناسي قرار گيرد و همه دستگاه‌ها بايد با همكاري يكديگر تدابير خوبي اتخاذ كنند تا شالوده خوبي براي اين كار طراحي كنند.

بهبودي در ادامه بيان كرد: اثرات روش نامطلوب بالاخص در مورد حفظ قرآن در جامعه مشهود است و با توجه به اين كه در اين زمينه‌ها الگوهاي خوبي در دنيا و كشورها‌ي اسلامي وجود و كشور ما نيز پيشرو در اين زمينه‌ است و در حوزه قرآن تجربيات ارزشمندي در كشورهاي اسلامي مانند مصر، مالزي و غيره وجود دارد، زيرا اين كشورها فضاسازي و فرهنگسازي مي‌كنند بدون اينكه اجبار و اصراري باشد و خودشان به صورت خودجوش در مجالس حاضر مي‌شوند و علي‌رغم مشكلات سياسي كه دارند، اما جلسات قرآني آنها پرشور‌تر مي‌شود، زيرا براي فعالان قرآني شخصيت خاصي قائل مي‌شوند.

وي گفت: براي حفاظ و قراء در مصر شخصيت اجتماعي قائل مي‌شوند و لباس ويژه براي آنها در نظر گرفته‌اند و نگاه ويژ‌ه‌اي به آنها دارند و حفاظ در اين كشورها در بسياري از تصميم‌گيري‌هاي اجتماعي حرف اول را مي‌زنند و در كشور ما تنها بحث اعطاي مدرك تخصصي به حفاظ مطرح است و باز اين بحث نيز شكسته و بسته است و اين موضوع بايد در حدي باشد كه خود فرد در جامعه احساس كند كه يك جايگاه ارزشي در جامعه دارد.

مدير امور مؤسسات و استان‌هاي سازمان دارالقرآن در رابطه با اين كه در كنار حفظ آيات توجه به چه اموري مي‌تواند راهگشا باشد و در تثبيت محفوظات حفاظ را ياري كند، اظهار كرد: حفظ قرآن يك نردبان است و هدف نيست و هر چند بالذاته داراي ارزش است، اما هدف نهايي نيست و وسيله است تا ما را به فهم قرآن برساند و بنا به اقتضاي مخاطبان بايد توجه به معنا صورت پذيرد و تثبيت محفوظات نيز با توجه به معني بهتر پيش مي‌رود و قرآن‌آموزان بايد از مقطع دبستان قرآن را با معني حفظ كنند.

وي درباره عوامل مؤثر در حفظ قرآن و استفاده از كتاب‌ها و نرم‌افزارهاي طراحي شده عنوان كرد: وسايل كمك آموزشي به حفاظ براي حفظ قرآن كمك مي‌كند اما در حدي كه حافظ به آنها تكيه كند اشتباه است و اصل حفظ نياز به تكرار و حمايت دارد و حافظ بايد روزانه ميزاني از محفوظات را مرور كند و معمولاً هر سه تا چهار روز يك بار بايد كل محفوظات را تكرار كند و بايد براي حافظ جا بيافتد كه احساس نكند با اين ابزار مي‌تواند يك كار بي دردسر انجام دهد، حافظ قرآن ناگزير است تمرين و تكرار كند، هر چند تكنيك‌ها مي‌تواند كمك كند، اما اينكه شالوده حفظ را بر اين ابزار پياده كند به حفظ آسيب مي‌زند.

اين مسئول قرآني در رابطه با اين كه بهره‌گيري از مدرسان حافظ قرآن چه تأثيري در پيشرفت طرح نهضت ملي حفظ قرآن دارد، خاطرنشان كرد: بي‌ترديد مي‌تواند مفيد باشد و كسي كه اين مسير را نرفته نمي‌تواند توصيه به حفظ كند و آيات مختلف اقتضائات خود را براي حفظ دارند و مثلاً آيات مشابه تكنيك خود را براي حفظ دارد و همچنين براي حفظ آياتي كه شروعشان با يك كلمه خاص است و يا آياتي كه در وسط آيات عبارات مشترك دارند راه‌هايي پيش‌بيني شده كه با تدبير اساتيد با تجربه حافظان مي‌توانند به مقصد مي‌رسند.

 

دوشنبه 8 خرداد 1391 - 10:40


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری

 

از اين نويسنده يا گزارشگر