يكشنبه 30 مهر 1396 - 4:38
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

هر کارگرداني با آخرين اثرش مورد قضاوت قرار مي گيرد

 

گفت وگو با حميد رضا آذرنگ نويسنده و کارگردان نمايش دوليتر در دوليتر صلح

مقدمه :  حميد رضا آذررنگ در تئاتر نام آشنايي در حوزه نوشتن ، بازي و کارگرداني است . آخرين مرواريد ، روزي روزگاري آبادان ، خيال روي خطوط موازي ، مادر مانده ، عدالتخانه ، زري بانو ، بيدار خانه نسوان ، اهل قبور و جنوب از شمال غربي کارهاي ماندگار و مهم آذرنگ در سه بخش ياد شده هستند . حضور موثرآذرنگ در سينما هم ادامه پيدا کرده و در فيلم تحسين شده ملکه ساخته باشه آهنگر حضور متفاوتي را تجربه کرده است . دوليتر در دو ليتر به مضمون و تم مورد علاقه آذررنگ يعني جنگ در يک بي زماني و بي فضايي مي پردازد . نمايشي که در سي امين جشنواره تئاتر فجر در بخش کارگرداني ، نويسندگي و آهنگسازي مورد توجه قرار گرفت .

 

 عنصر صدا چه تاثيراتي در کليت نمايش دارد ؟

عنصر صدا يکي از ويژگي هاي نمايش است و حضور وبازي متفاوت راضيه برومند و بهرام شاه محمد لو به عنوان راوي و گوينده هاي نريشن به کار يک روح و فضاي جذاب مي دهد و صداي اين دو نفر به نظرم کاراکتر و هويت دارند .

آيا در نمايش دوليتر در دوليتر صلح فضاي جديدي را در عرصه کارگرداني از جانب شما شاهد هستيم ؟

هر کار گرداني با آخرين اثر صحنه ايش مورد نقد و قضاوت قرار مي گيرد . اما اين قضاوت نبايد کليت فکر و انديشه هاي کارگردان را در بر بگيرد . دو ليتر در دوليتر اين ويژگي خاص خودش را داشت واين نمايش تحول عمده اي در کارنامه کاري من محسوب نمي شود و همه دوستان کارگردان در کارهايشان به سراغ طراحي فضاهاي جديد مي روند . بهر شکل متن يک سري کد و نشانه به من کارگردان ارائه مي کند که ممکن به نظر شما در کارنامه کاريم متفاوت به نظر برسد . نکته اي که در کارنامه کاري من قابل بازخواني است تفاوت شکل اجرايي است . آخرين مرواريد ، روزي روزگاري در ابادان و اين کدام پنج شنبه است نمايش هايي هستند که اشکال گوناگوني در کارگرداني در انها قابل بازخواني است.

در نمايش چقدر رنگ به خصوص در حوزه لباس بازيگران در خدمت ارائه مفهوم قرار مي گيرد ؟

 فضاي نمايش فضاي جنگ است و طبيعي است در چنين فضايي خشونت وجود دارد و رنگ هاي مثل قرمز و سياه با اين فضا هم خواني و نزديکي دارد .

در بحث  طراحي نور  چگونه عمل کرديد ؟

 نور در اين نمايش براي تفکيک بين دوفضاي جنگ و صلح عامل تعيين کننده اي بود تا مخاطب متوجه مجزا بودن اين دو فضا بشود . بخش جنگ را به لحاظ مفهومي در نمايش تيره و تاريک است .ويراني ، خرابي ها و تاثيرات سويي که بر روح و روان آدمهاي درگير جنگ به وجود مي آورد موقعي که در بطن جنگ هستيم چندان به چشم نمي آيند و آدمهاي درگير فقط در حوزه درگيري که با آن روبه رو هستند توجه و تمرکز دارند . موقعي که جنگي پايان مي گيرد و صلح حاکم مي شود تازه انگار همه چيز روشن مي شود که چقدر با ويراني و خرابي مواجه هستيم و طراحي نور در نمايش با فکر انجام شده است .

به چه دليل دو راوي نمايش در صحنه حضور فيزيکي دارند ؟

نمي خواستم تمرکز مخاطب را از نمايش دور کنم . اگر صداهاي راوي ها به صورت پلي بک پخش مي شد بخشي از ذهن مخاطب به سمتي معطوف مي شد که چهره اين گويندگان چگونه است و چه کساني اين کار را انجام داده اند .گويندگان را روي صحنه آوردم تا تماشاگر آنها را بشناسد و ذهنش دور نشود. در تداوم چنين فضاي آهنگساز و نوازنده را هم روي صحنه آوردم .

 

آيا چنين شيوه اي در ارتباط بهتر مخاطب با نمايش آثر گذار بوده است ؟

بله ، با تعدادي از تماشاگران که بعد از خاتمه اجراها صحبت مي کردم از اين شيوه استقبال کردند .

 

به چه دليل در نمايش زنان حضور اثر گذاري در جنگ دارند ؟

جنگ زن و مرد ندارد و وقتي که آغاز مي شود همه را با خودش درگير مي کند . جنگ پديده موحشي و بدي است که نه سن و نه جسنيت مي شناسد و همه را با هر نوع طرز تفکري با خودش درگير مي کند .

به چه دليل  در نمايش با اعلان صلح آدمهاي درگير در جنگ نمي توانند اين مسئله را بپذيرند  ؟

موقعي که در حالت عادي در حال حرکت باشيد و يکدفعه بخواهيد بياستيد مدت زماني طول مي کشد  تا اين عمل اتفاق بيافتد . موقعي  که جنگي در يک تايم زماني طولاني در جايي اتفاق مي افتد به دليل تاثير و عمقي دارد و زمان مي برد که آدمها از آن فاصله بگيرند و هر دو سوي مخاصمه دچار آسيب هاي جدي مي شوند و ترک ناگهاني جنگ به دليل اين بک گراند کمي دشوار است .

 

دليل اينکه عمده گفت وگوهاي نمايش توسط دو راوي به جاي بازيگران گفته مي شود چيست ؟

 دليل چنين رويکردي اين بود که نشان بدهم هيچ فاصله اي بين آدمهاي دو طرف جنگ وجود ندارد . شرايط است که باعث واکنش ها و خوردن انگ و مارک بر پيشاني آنها مي شود . در شرايط جنگ است که يک طرف متجاوز و طرف ديگر مدافع مي شود . در شرايط عادي همه آدمها آدم هستند و اگر شرايط جنگ از کنترل خارج بشود جامعه بشري شايد دچار خسارت هاي غير قابل جبراني بشود

 

دوشنبه 8 خرداد 1391 - 9:30


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری