شنبه 3 تير 1396 - 16:42
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

نيما نوربخش

 

فيلمي درباره تعامل و مدارا

 

نگاهي به گروه فيلمسازي«چک»(کاظم راست گفتار)

كاظم راست گفتار متولد دوم فروردين ماه سال 1342 شيراز، داراي مدرك كارشناسي سينما از دانشكده سينما تئاتر و كارشناسي ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر است.

وي فعاليت خود را با ساخت فيلم هاي مستند و تبليغاتي آغاز كرد و در سال 1381 نخستين فيلم بلند خود را با نام عروس خوش قدم كارگرداني كرد.

چک، پنجمين فيلم راست گفتار در دوازدهم بهمن 89 کليد خورد و بعد از 36 جلسه، فيلمبرداري اش در اسفند همان سال به پايان رسيد.

راست گفتار درباره چگونگي ساخت فيلم چک مي گويد: «من به ‌عنوان فيلمساز، متاثر از شرايط اجتماعي خودم هستم. سوژه فيلم چک، مسئله ذهني من بود و به‌ دليل آنکه تهيه‌کنندگان بخش خصوصي روي سوژه‌هايي از اين دست سرمايه‌گذاري نمي‌کنند، مجبور شدم يکي از اين فيلمنامه‌هايي که دارم و روي دستم باد کرده را با تهيه‌کنندگي خودم توليد کنم.

بخش خصوصي سرمايه گذاري شبه دلاري دارد، يعني با اين منطق، سرمايه گذاري مي کند که يک قران گذاشته ام و پنج هزار بايد برداشت کنم. اينطور نيست که دغدغه من فيلم‌هايي مانند زنان ونوسي، مردان مريخي باشد. بعضي وقت‌ها ناچار مي‌شوم آن کارها را بسازم؛ نه اينکه بخواهم از آن کار حمايت نکنم يا بگويم فيلم بدي است. بحثم اين نيست؛ بضاعت سينماي ايران، همين است. اما اينجور فيلم ساختن، ضريب ريسک بالايي دارد که من ناچار مي‌شوم براي ساختش، به تنهايي وارد گود تهيه‌کنندگي و سرمايه‌گذاري شوم.»

راست گفتار در مورد همکاري با هاشم عطار(مدير فيلمبرداري) مي گويد: «من با آقاي عطار دوستي قديمي داشتم و هميشه از کادرهاي ايشان لذت مي بردم، ضمن اينکه ايشان انگيزه خيلي بالايي در زمان فيلمبرداري از خود نشان دادند. به نظر من اگر يک فيلمبردار با تجربه بدون انگيزه سر فيلمي حاضر شود نتيجه کارش به مراتب پايين تر از فيلمبردار جواني است که با انگيزه زيادي سر صحنه مي آيد. بر اساس همين دو عامل به سراغ آقاي هاشم عطار رفتيم و از نتيجه نهايي کار هم واقعا راضي هستم.»

راست گفتار درباره انتخاب بازيگران مي گويد: «من پيش از اين فيلم با بازيگراني همکاري کرده ام که معروف هستند به سوپراستار. وقتي ما با اين دوستان همکاري مي کرديم با دو مشکل عمده مواجه مي شديم؛ اول بحث زمان و دستمزدي بود که طلب مي کردند و دوم انگيزه خود اين بازيگران بود، طوري که وقتي وارد پروژه اي مي شوند، تلاش مي کنند کليت آن پروژه را به نفع خود مصادره کنند و در کل برايشان مهم نبود فيلم خوب مي شود يا نه، بلکه ترجيح مي دادند کمتر حضور داشته باشند، بيشتر ديده شوند و بيشتر هم پول بگيرند.

چک از آن دسته فيلم هايي نبود که بتوانيم با اين رفتار آن را بسازيم. شرايط انتخاب بازيگران هم براساس ميزان انگيزه‌اي بود که اين دوستان براي حضور در اين نقش‌ها از خود نشان دادند. در چک، ما براساس ميزان انگيزه لازم به حرفي که فيلم مطرح مي‌کند و ارتباط دوستانه‌اي که اين بازيگران با خودم و با يکديگر داشتند، انتخاب بازيگران را انجام دادم.»

راست گفتار در مورد فيلمنامه چک مي گويد: «من تلاش کردم در شيوه نگارش، ديالوگ نويسي و شخصيت پردازي به‌ گونه‌اي عمل کنم که هم تماشاگران با کاراکترهاي فيلم همذات‌ پنداري کنند و هم اينکه حرف‌هايي که در لابه‌لاي فيلمنامه گفته مي‌شود، دغدغه عده‌اي از مردم جامعه ما باشد.»

راست گفتار درباره استفاده از دوربين روي دست در فيلم مي گويد: «نظر خودم بود و از ابتدا هم روي آن فکر کرده بودم که البته گمان مي‌کنم در اين زمينه درست عمل کرده باشيم. براي اينکه کار، مستند به‌ نظر بيايد، اين حالت دوربين روي دست ضروري بود. خوشبختانه فيلمبردار هم به‌گونه‌اي عمل کرده که اين دوربين روي دست، اذيت‌کننده نيست و چشم مخاطب را نمي‌آزارد. اميدوارم با اين نوع فيلمبرداري، حس سيال بودن ماجرا و حس اينکه تماشاگر خودش را در داستان غرق شده ببيند، به‌ خوبي منتقل شده باشد.»

راست گفتار درباره ريتم فيلم هم مي گويد: «از اول، قانون من اين بود. معتقدم انسان نبايد زمان را از دست بدهد؛ مخصوصا هنگام فيلم ساختن؛ به‌گونه‌اي که با پلان‌هاي خيلي طولاني که اطلاعات کمي دارند تماشاگر فکر نکند وقتش به بطالت رفته است چون مردم در دنياي امروز، اطلاعات را خيلي سريع مي‌گيرند و اين سرعت در پردازش اطلاعات، روز به روز در حال افزايش است.

 معتقدم اگر بتوانيم حرف مورد نظرمان را در کوتاه‌ ترين زمان ممکن منتقل کنيم، موفق شده‌ايم، در غير اين صورت است که تماشاگر، خسته و دلسرد شده و ارتباطش با فيلم قطع مي‌شود. ريتم فيلم بايد تا جايي که ممکن است تند باشد تا تماشاگر نتواند صندلي سينما را تا پايان فيلم ترک کند.»

آرش برومند(صدابردار) درباره صدابرداري فيلم مي گويد: «در اکثر سکانس‌هاي فيلم از دوربين روي دست استفاده شده است. صحنه هاي پر پرسوناژ و پر ديالوگ براي صدابرداري نيازمند طراحي بودند و اين طراحي در صحنه هاي مختلف با توجه به همان صحنه اتفاق مي افتاد.»

مريم سعادت(بازيگر) درباره فيلم چک مي گويد: «از نظر من سخت ترين سکانس اين فيلم خروج دسته جمعي مان از مسافرخانه بود در برداشت هايي که تکرار شد فهميدم که کارگردان به تمام جزئيات صحنه اش حتي در شلوغ ترين آن ها نيز دقت مي کند، آن جا بود که خيالم راحت شد که انتخاب درستي کرده ام.»

همايون ارشادي(بازيگر) درباره حضور در فيلم مي گويد: «اولين فيلمي بود كه در ژانر متفاوت طنز، بازي مي‌كردم دليل اصلي حضور من در فيلم چك دعوت فرهاد ‌آئيش بود.»

مژگان بيات (بازيگر) درباره بازي در فيلم مي گويد: «فيلم چك هفتمين كار سينمايي بود كه بازي كردم و به خاطر حضور و ‌آرامش كاظم راست گفتار به عنوان كارگردان و همچنين روايت ساده داستان اين فيلم را دوست دارم. براي بازي در اين فيلم تمرين هاي بسياري انجام دادم و به مدت يك هفته براي نزديكي با نقش مسافركشي كردم.»

نفيسه روشن (بازيگر) در مورد حضور خود در فيلم مي گويد: «فرصت كافي براي خواندن متن نداشتم. داستان طوري بود كه حذف شخصيت نسترن لطمه اي به فيلم نمي‌زند اما اين شخصيت براي جالب شدن و جذابيت فيلم لازم بود. از سال 85 به دليل بازي در فيلم بد «مادر زن سلام» از سينما فاصله گرفته بودم و حضور بازيگران بزرگ در فيلم چك موجب آشتي من با سينما شد.»

مشخصات «چک»:

نويسنده، تهيه‌کننده وکارگردان: کاظم راست‌گفتار، مدير فيلمبرداري: هاشم عطار، صدابردار: آرش برومند، موسيقي: آريا عظيمي نژاد، طراح گريم: بابک اسکندري، تدوين: مهدي حسيني‌وند، طراحي و ترکيب صدا: حسين ابوالصدق، طراح صحنه: پيام سوري، طراح لباس: ميترا پيشوازاده.

بازيگران: فرهاد آييش‌، همايون ارشادي،‌ شاهرخ استخري‌، جمشيد مشايخي‌، حسن شکوهي‌، فرخ نعمتي‌، مريم سعادت‌، مژگان بيات‌، نفيسه روشن و ..

 

 

 

چهارشنبه 27 ارديبهشت 1391 - 9:5


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری