دوشنبه 5 تير 1396 - 18:26
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

نمايش پالتوي پشمي قرمز پر از تصوير است

 

گفت وگو با افسانه ماهيان کارگردان نمايش پالتوي پشمي قرمز

 

مقدمه : افسانه ماهيان يکي از بازيگران مطرح و پر کار تئاتر است . حضور در نمايش هاي نظير خرده جنايت هاي زناشويي ، ماکاندو ، عشق لرزه بخشي از توانايي هاي ماهيان در بازيگري نشان داده است . افسانه در ماهيان در عرصه کارگرداني دست به تجربياتي زده است . نمايش پالتوي پشمي قرمز رويکرد انسان گرايي دارد و به بخشش آدمهادرقبال خطاهاي ديگران مي پردازد . آدم هايي که ممکن است رفتار مواجهي داشته باشند اما در شرايطي قرار مي گيرند که واکنش هاي غير منتظره اي از خودشان بروز مي دهند و سايرين بايد تاوان اين اشتباهات را بدهند .

 

در مورد شخصيت پردازي دو شخصيت زن نمايش چگونه عمل کرديد ؟

هاجر بهر حال زني با ويژگي هاي زنان سنتي است که براي خانواده اهميت خاصي قائل است و پيوند و تداوم زندگي مشترک باعث مي شود انسان به سمت ويژگي هاي سنتي گرايش بيشتري داشته باشد و يک جور حس پايبندي و تعهد را به وجود مي آورد و هر چقدر که بخواهيد رويه روشنفکري را درپيش بگيرد يک جايي در زندگي با اين سنتها همراه مي شويد . هميشه نمي توانيد يک رويه ثابت و خط کشي شده در زندگي دنبال کنيم .

 

چقدر اتفاقي که براي سيما وکيلي رخ داده در زندگي شخصيش اثر گذار بوده است ؟

تاثيرات زيادي در زندگي سيما وکيلي به وجود آمد. البته به خاطر مميزي هايي نقصاني در شخصيت پردازي کاراکترها به خصوص شخصيت ابراهيم به وجود آمد.

 

در مورد استفاده از خطوط سفيد متقاطع در چه ويژگي هايي را خواستيد به مخاطب ارائه کنيد ؟

براي نمايش احتياج به يک فضاي سيال ذهن داشتم تا فضاي رئاليسم جادويي در صحنه ديده شود . منوچهر شجاع طراح صحنه نمايش اين شيوه طراحي را پيشنهاد داد و در نوع ارائه اش در صحنه به توافق رسيديم .در حقيقت اين پرده سفيد بخشي از وجود شخصيت ابراهيم است که مشوش و چند پاره شده است .

 

براي همخوان کردن فضاي رئاليسم جادويي با فضاي رئال نمايش چه کاري انجام داديد ؟

نمايش يک بستر رئاليسمي داشت که تلاش کردم از زوايه ديد خودم به رئاليسم جادويي برسم و علاقه اي نداشتم تماشاگري که به سالن براي ديدن نمايش مي آيد فقط بنشيند و يک سري ديالوگ از دهان بازيگران بشنود و يا چند بازي خوب از بازيگران مشاهده کند . دوست داشتم مضمون نمايش مثل يک جادو در ذهنش رسوب کند . بهر حال نمايش پر از تصوير است و اين تصاوير براي انتقال مفاهيم نمايش به مخاطب گويا و واضح بود .

 

آيا با استفاده از نور پردازي تلاش کرديد يک فضاي وهم آلود را به مخاطبان نشان بدهيد ؟

در واقع اين مسئله يک پل ارتباطي است براي رفتن به فضاي سيال ذهني که مي خواستم از طريق سيما وکيلي به مخاطب واگويه کنم . موقعي که خانم دکتر سيما وکيلي در يک نيمه شب برفي مي آيد و در مطبش را باز مي کند چون ماشينش خراب شده است وبه محض ورود با جسدي روبه رو مي شود و فکر کردم که چگونه مي شود اين جسد حرکت کند و راه برود ، پرواز کند و مدام در جاهاي مختلف ديده شود و تا فاصله اي که آمبولانس براي بردن جسد بيايد . سيما وکيلي و ابراهيم وارد يک دنياي ديگري مي شوند .

 

چقدر شوهر سيما وکيلي با اعمالي که انجام داده است در وضعيت آشفته همسرش مقصر بوده است ؟

اين معضل و مشکلي که اغلب زن و شوهر ها حرف يکديگر را نمي فهمند ومدام با يکديگر دچار چالش مي شوند . در نمايش هاي مثل عشق لرزه هم اين ويژگي بين زن و شوهر ها ديده مي شد و ربطي هم به روشنکري و يا سنتي بودن آدمها هم ندارد .

 

چقدر در فضا سازي نمايش تحت تاثير افکار و نوشته هاي نويسنده معروف امانوئل اشميت بوديد ؟

بهر حال امانوئل اشميت از نمايش نامه نويسان شناخته شده و صاحب سبک معاصراست و در چند نمايش که از متن هاي اشميت اقتباس شده بود بازي کرده بودم  و به تفکراتش علاقه دارم .

 

درمورد نورپردازي نمايش چقدر تلاش کرديد تا مخاطب را با فضاي نمايش درگير و همراه کنيد ؟

اگر دقت کرده باشيد مدت زمان قابل توجهي در نمايش نوري در صحنه وجود ندارد و در واقع چنين کاري يک جور ريسک است که آن را انجام دادم و اصلا نورپردازي از بالاي سقف سالن نداريم و تمام نورها در کف صحنه تعبيه شده است و صحنه مدام تاريک و روشن مي شود .

 

آيا استفاده از نور آبي ارائه کننده مفهوم خاصي است ؟

مفهوم خاصي را در مور د استفاده از نور آبي مد نظر نداشتم و حتي مي توانست رنگ اين نورسبز باشد  و براي آن صحنه نياز به نور ملايمي داشتيم و آبي بهترين رنگ بود .

 

شنبه 23 ارديبهشت 1391 - 9:13


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری