پنجشنبه 1 تير 1396 - 16:36
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

لزوم توجه بيشتر به موضوعات ديني

 

گزارشي از نظرات مدير عامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس درباره جشنواره‌هاي فيلم

 مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس گفت: متاسفانه در ايران جشنواره‌ها بيشتر يک مراسم آييني است تا اينکه يک کار علمي صورت بگيرد و به‌روز باشد.

محمدرضا شرف‌الدين مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در گفت‌وگويي با روابط عمومي جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي تهران، با بيان اين مطلب افزود: نقش جشنواره‌ها براي هر پديده‌اي در واقع ساماندهي و گزارشي از موضوعي است که جشنواره به آن مي‌پردازد.

ديدگاه‌ها و نظرات جديد و ساختارها را بررسي مي‌کند و به واقع، آينده آن را براي خودشان ترسيم مي‌کنند. در اصل يک نقشه کلي، يک راهي را، مسير آينده آنها طراحي مي‌کند.

وي ادامه داد: اگر به اين موضوع دقت کنيم مي‌بينيم که پيشرفت و رشد و تعالي موضوعات، مباحث مرتبط و دغدغه‌هاي موضوعي در گرو کيفيت همين جشنواره‌هاست.

وي در ادامه افزود: متاسفانه بايد اين را هم بگوييم که بيشتر چيزي که در ايران در مورد جشنواره‌ها هست يک مراسم آييني است و آن رسالت اصلي را ندارد ولي واقعيتش اين است که جشنواره‌اي مثل فجر در طول اين سال‌ها و دوره‌هايي که برگزار شده تاثير خوبي روي سينما داشته است اگر در کنار اين جشنواره به موضوعات ديني هم توجه شود تاثير گذار است.

مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس افزود: مثلا امسال وقتي در جشنواره فجر ما شاهد تعدادي فيلم که با فرهنگ، اخلاق، آداب و سنن ايراني‌ها همخواني ندارد بوديم باعث شد مسئولين به فکر بيفتند و راهکارهايي را براي حفظ حدود اخلاقي سينما تعيين کنند و قطعا در سال‌هاي آينده تاثيرات آن را خواهيم ديد. بالطبع، جشنواره ويدئويي هم همين خاصيت را خواهد داشت.

شرف‌الدين در مورد مستقل شدن جشنواره ويدئويي از فيلم فجر گفت: جشنواره فيلم فجر آرام آرام داشت به يک جشنواره ويدئويي تبديل مي‌شد. به‌خصوص از زماني که رويکرد تلويزيون در توليد انبوه فيلم‌هاي ارزان قيمت بود اثرش را روي سينما داشته و به نوعي شاهد غلبه آثار سينماي ويدئويي بر سينماي اصلي ملي بوديم.

مي‌ديديم بيشتر اين آثار در حد آثار ويدئويي هستند از کادربندي‌ ها، نور، فيلمبرداري‌ها، بازي‌ها، کارگرداني‌ها و... از ساختارهاي سينمايي فاصله گرفتند و به ساختارهاي تلويزيوني روي آوردند.

وي با بيان اينکه البته نمي‌خواهم بگويم ساختار تلويزيوني نمي‌تواند فاخر باشد اما متاسفانه درايران ساختار تلويزيوني ضعيف و تحقير شده است. وي در ادامه اضافه کرد: اين آثار به اسم ويدئو ساخته مي‌شوند و بعد به فيلم سينمايي تبديل مي‌شوند. البته اين را هم تاکيد مي‌کنم که ذات فيلمي را با ويدئويي بگيرند، مشکلي ندارد.

ما فيلم‌هايي داشتيم و داريم که با ويدئو گرفته مي‌شود و آثار بسيار ارزشمندي هستند اما اينکه اصولا در ساختار کادر توليد اينها دم دستي مي‌شود، آسان‌ پسند شويم اين، به ساختار سينمايي ما آسيب جدي مي‌زند و به خاطر همين خيلي خوب شد و کار پسنديده‌اي شد که ما ويدئو را از سينما جدا کنيم.

شرف‌الدين خاطر نشان ساخت: اتفاق خيلي خوبي که امسال در سي‌امين جشنواره فيلم فجر افتاد اين بود که اعلام کردند بايد فيلم‌هايي که براي جشنواره انتخاب مي‌شوند حتما پروانه سينمايي داشته باشند. اين خيلي گام بزرگي بود در پيشگيري از نزول و سقوط سينماي ايران.

وي تاکيد کرد: لازم است در کنار جشنواره فجر و در کنار جشنواره‌هاي سينمايي يک بخش ويدئويي داشته باشيم. توليدات ويدئويي، توليدات بدي نيستند و مي‌توانند فاخر باشند و در واقع چنين

جشنواره‌هايي اگر درست برگزار شود و درست هدايت شود و هدفمندي و سياستگذاري درست بشود در ارتقاي سطح کمي و کيفي فيلم‌هاي ويدئويي بسيار موثر است.

مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس گفت: اساسا، در دنيا فيلم سينمايي تعريف دارد، فارغ از اينکه با چه فرمتي ساخته شود. فيلم مي‌تواند سوپر هشت ساخته شود ولي فيلم سينمايي باشد. ما فيلم‌هاي پرقدرت و ماندگاري را از دوران سوپر هشت‌ها چه در سينماي ايران و چه در سينماي جهان داريم که ارزشمند هستند.

چرا که فرمت آنها نيست که تعيين‌کننده ارزش آنهاست بلکه ساختار، نگاه و محتواست که آنها را به يک اثر فاخر تبديل مي‌کند که حتي ما در مقابلش فيلم‌هاي 35ميلي‌متري و حتي 70 ميلي‌متري داريم که با شکست رو به ‌رو شده‌اند و نتوانسته‌اند مخاطب را به‌خودشان جذب کنند.

وي ادامه داد: اين نشان مي‌دهد اساسا، فرمت در مرحله دوم و شايد سوم يک اثر است. بنابراين، اگر جشنواره فيلم ويدئويي داشته باشيم رقابت‌ها باعث مي‌شود در قالب ويدئو، ساختارها و نگاه‌ها قوي بشود و وقتي ساختار فيلم‌هاي ارزان قيمت قوي باشد خود به ‌خود سينماي ما اين خيز را برمي‌دارد و پرقدرت مي‌شود و جايگاه خودش را ارتقا مي‌دهد.

شرف‌الدين تصريح کرد: بنابراين، وجود چنين جشنواره‌اي ضرورت امروز سينماي ماست تا از يک طرف آثار سينمايي لطمه نبينند و از طرف ديگر، فيلم‌هاي ويدئويي مورد ارزيابي دقيق‌تري قرار بگيرند و موجب ارتقاي سطح سينماي ما بشوند.

بيوگرافي محمدرضا شرف الدين:

محمدرضا شرف الدين از سينماگران و تهيه‌کنندگان و رئيس انجمن سينماي دفاع مقدس مي‌باشد. او متولد بيست و دوم مرداد ماه سال 1337 اصفهان، فارغ التحصيل عكاسي از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است.

وي نخستين بار در سال 1364 با سمت دستيار فيلمبردار در فيلم «قلب كوچك ايمان» به كارگرداني مرتضي مسايلي تجربيات سينمايي خود را آغاز کرد. شروع فعاليت حرفه اي اش در سينما با مسئوليت طراحي جلوه‌اي ويژه فيلم تشکيلات )منوچهر مصيري(1365  بود.

در كارنامه سينمايي شرف الدين حرفه جلوه هاي ويژه اساسي تر و برجسته تر است. او استاد در رشته عكاسي حرفه اي هم بوده و مشغول تدريس در دانشگاه سوره مي باشد. شرف الدين يکي از پايه گذاران اصلي انجمن سينماي دفاع مقدس است.

شرف الدين براي کاني‌مانگا(1366)،  انسان و اسلحه(1367)  ـ اين يکي به طور مشترک ـ هور در آتش(1370)، کيميا(1373)، پرواز خاموش(1377)، قارچ سمي(1380)، سيمرغ بلورين جلوه‌هاي ويژه جشنواره فيلم فجر را به دست آورد.

او در حيطه تهيه و توليد فيلم نيز تجاربي دارد. شرف الدين در سمت رياست انجمن سينماي دفاع مقدس مي‌کوشد از فيلم‌هاي ارزشي که فيلمنامه آنها کار تحقيقي و مطالعاتي گسترده‌اي دارد حمايت کند. بنيان تفکر او اين است که سينماي جنگ در دهه هفتاد لطمه اساسي خورده به‌گونه‌اي که هنوز اثرات آن از بين نرفته. از اين رو مي‌کوشد از فيلم‌هايي که فرصت انديشيدن به پديده جنگ را به تماشاگرش مي‌دهد حمايت کرده و به توليد برساند.

 

 

سه‌شنبه 19 ارديبهشت 1391 - 11:6


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری