پنجشنبه 27 مهر 1396 - 23:48
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

نقد و تحليل

 

داود ميرزايي مقدم
مدیر کل دفتر مطالعات و رصد فرهنگی

 

سازمان تبليغات اسلامي و توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني

 

سال 1391 با نام‌گذاري مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) با عنوان « توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني » آغاز گرديد. شرايط و وضعيت جمهوري اسلامي ايران در منطقه و جهان از سال‌هاي پيش حساس‌تر شده چراکه کشور ما کشور قدرتمندتري شده و حرف اول را در شرايط حساس منطقه مي‌زند پس طبيعي است که حمله‌هاي دشمنان پيچيده‌تر و قوي‌تر از گذشته با حيله‌ها و ترفندهاي جديد صورت گيرد. امروز ديگر همة ما مي‌دانيم جنگ دشمن از عرصة نظامي به فرهنگي و از فرهنگي به فرهنگي – اقتصادي تغيير شکل داده است. رهبر معظم انقلاب اسلامي (مدظله‌العالي) نيز مانند هميشه با آگاهي از نقشه‌هاي پنهان دشمنان، پس از سال جهاد اقتصادي و در تداوم آن سال 1391 را سال توليد ملي و حمايت از کار و سرماية ايراني نام‌گذاري فرموده و مسير حرکت صحيح کشور را مشخص نمودند.

وظيفة سازمان تبليغات اسلامي در سال توليد ملي و حمايت از کار و سرماية ايراني

برخي معتقدند نبايد دربارة نام‌گذاري‌هاي سالانة رهبري معظم انقلاب (مدظله‌العالي) صحبت شود و تنها بايد در عرصة عمل به آن پرداخت و دستگاه‌ها و افرادي را که اقدام به چنين فعاليت‌هايي مي‌نمايند را متهم به «جمله‌سازي با فرامين رهبري» مي‌کنند! با پذيرش اين منطق که «به عمل کار برآيد به سخنداني نيست» اما جاي اين سئوال اساسي وجود دارد مگر در دنياي امروز با پيچيدگي‌هاي خاص آن مي‌توان کاري را بدون فرهنگ‌سازي (acculturation) انجام داد؟ سئوال جدي‌تر اينکه در فرآيند فرهنگ‌سازي، پردازش مفهومي مطلب؛ فرهنگ شفاهي و مکتوب چه نقشي دارد؟

بي‌هيچ‌شبهه بايد گفت براي دروني‌کردن (internalization) امري در جامعه بايد نسبت به پردازش مفهومي و تبيين آن از جهات مختلف اقدام کرد تا راه براي کار عملي فردي و گروهي باز شود و وظيفة اين‌گونه اقدامات بر عهدة دستگاه‌هاي فرهنگي هم‌چون سازمان تبليغات اسلامي است. در سازمان تبليغات اسلامي نيز بيش از همه از معاونت استراتژيک پژوهشي و آموزشي انتظار مي‌رود تا نسبت به تبيين نقاط مختلف و ابعاد گوناگون چگونگي فرهنگ‌سازي «توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» اقدام نمايد و اين معاونت نيز با استفاده از بازوهاي مديريتي و انديشه‌اي خود هم‌چون اقدامات برنامه‌اي ادارات کل چهارگانه و نشريات مرتبط هم‌چون شبستان، خيمه، چاووش، انديشة معلم و ... نسبت به اجراي فرامين رهبر فرزانة انقلاب اسلامي (مدظله‌العالي) و انجام وظيفة خود اهتمام جدي خواهد نمود چنان‌که در سال جهاد اقتصادي و سال‌هاي پيشين نيز چنين نمود. انتظار مي‌رود در ادامة اين مسير نيز جامعة بزرگ تبليغي وابسته به سازمان نيز پس از مطالعه و درک مفهومي مطالب، نسبت به تبيين سادة آن براي آحاد جامعه و مخاطبان گستردة خود اقدام نمايند تا فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي (مدظله‌العالي) بر جان و دل مردم نشسته و به حرکت درآيند.

با کمي دقت در مفهوم توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني مي‌توان فهميد توليد ملي تعبير ديگر و در ادامة جهاد اقتصادي است و جهاد اقتصادي با رونق توليد ملي امکان‌پذير است و قطعا با توجه به ادامة حملات اقتصادي دشمنان با تمديد و تغيير شکل‌هاي مختلف تحريم‌ها جهاد اقتصادي تا پيروزي اسلام بر کفر بايد ادامه يابد و با همت بلند فرزندان ايران سرفراز ادامه خواهد يافت چراکه ايران مانند هيچ کشور ديگري نيست و شرايط ديني، فرهنگي و اجتماعي خاص دارد. ايران کشور ثروتمندي است و دشمنان ما بهتر از ما نسبت به داشته‌هاي ما آگاهي دارند و دقيقا به همين دليل از تمام ابعاد به ما حمله کرده‌اند و به لطف خداوند سبحان نيز هميشه شکست خورده‌اند و غير از زبوني چيزي عايدشان نشده است. بهترين نشانة آن همين تأثيرات درهم‌شکنندة اقتصادي پيش آمده در قاره‌هاي آمريکا و اروپا و به‌خصوص در کشور آمريکا و انگليس در پي تحريم نفتي ايران است و انشاءالله آن‌گونه که از شواهد امر پيداست اگر وضع به همين منوال پيش رود شکست اوباما در انتخابات پيش روي آمريکا دور از انتظار نيست.

 هنوز خاطرة مبارزة منفي فرهنگي و شکنندة مهاتما گاندي به پشتيباني مردم هندوستان با انگليسي‌هاي زبون و حيله‌گر در تحريم استفاده از کالاهاي بيگانه و به خصوص انگليسي در خاطره‌ها باقي‌است و خواهد ماند. ما نيز براي به زانو در آوردن دشمنان نياز به چنين جهاد عظيمي داريم چراکه استقلال واقعي اقتصاد کشورمان در گرو حمايت و تقويت از توليد ملي است. بدون شک توليدکنندگان نيز نياز به فرهنگ‌سازي دارند و اين فرآيند فقط مخصوص مصرف‌کنندگان نيست. اگر کالاهاي توليدي ساخت داخل کيفيت و قيمت مناسب نداشته باشد مصرف‌کننده به سمت توليدات بيگانه مي‌رود. اين‌جاست که توليدکنندگان با احترام به حقوق مصرف‌کنندگان و براي ادامة بقا در تنازع بقاي اقتصادي بايد کالاي خوب و با کيفيت به جامعه ارائه کنند آن‌وقت اگر به لحاظ قيمت با کالاهاي خارجي فاصله داشت مي‌توان چاره‌اي انديشيد و از ابزارهاي فرهنگي و تبليغي کمک جست چراکه توليد ملي با ارتقاي کيفيت، توسعه مي‌يابد و افزوني شمار توليد ملي، بسترساز اشتغال مولد و موجب اشتغال‌زايي و تحقق اهداف سند اشتغال کشور است و بدون شک اشتغال‌زايي نيز موجب حل اغلب معضلات اجتماعي ناشي از بيکاري است. به طور عجيبي اين دومينو به هم وابسته است. وقتي توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان از حساسيت اين‌چنين ماجرا آگاه باشند ضمن افتخار به هم‌ديگر ازيکديگر به طور جانانه‌اي حمايت مي‌نمايند و ايرانيان عزيز چه خوب استاد چنين کارهاي سختي هستند. آن‌چنان‌که بارها و بارها ارادة عظيم خود را در هماوردي با دشمنان و شکست آنان به خوبي نشان داده‌اند به گونه‌اي که حتي دشمنان داخلي با اطلاع از زير و بم مشکلات مختلف مردم، انگشت به دهان مي‌مانند که چه اتفاقي افتاد!

 سخن، کوتاه!‌ نکاتي که گفته شد را مي‌توان در نمودار زير چنين ترسيم کرد و به نظاره نشست:

 

 

با اين نگاه مي‌بينيم که حلقة مهمي از موفقيت کشور عزيزمان در رسيدن به استقلال واقعي فرهنگي ـ اقتصادي و شکست تحريم اقتصادي دشمنان و پيروزي در عرصه‌هاي بين‌المللي در دستان توانمند و خودباور نهادهاي فرهنگي و از جمله سازمان تبليغات اسلامي به عنوان بازوي فرهنگي و تبليغي مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) است.

اينک اي ايراني فهيم و همکار عزيز! اين گوي اين ميدان! بهارت مبارک و موفقيت، قرين لحظه‌هايت.

 

 

دوشنبه 11 ارديبهشت 1391 - 11:47


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری