سه‌شنبه 21 آذر 1396 - 9:45
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

داود خسروي

 

فيلمي درباره مردم حاشيه نشين

 

نگاهي به گروه فيلمسازي «طاووس هاي بي پر»(جواد مزدآبادي) به مناسبت ورود فيلم به شبکه ويدئويي کشور:

جواد مزدآبادي متولد 1351 در مشهد و داراي مدرك ليسانس طراحي صنعتي از دانشگاه تهران است. وي تا كنون نزديك به 40 فيلم كوتاه مستند، داستاني و نماهنگ، 3 مجموعه‌ي تلويزيوني و 4 تله‌ فيلم را كارگرداني كرده و با مستندهاي يك قفس آزادي، ديوار زندگي و دست سياه نان سپيد جوايز مختلفي را از جشنواره‌هاي داخلي و بين‌المللي به دست آورده است. طاووس هاي بي پر نخستين فيلم بلند مزدآبادي است.

مزدآبادي درباره پيشينه کاري خود و ساخت طاووس هاي بي پر مي گويد: «من پيش از اين فيلم سينمايي چند فيلم کوتاه کار کردم که موضوع سه فيلم کوتاه من راجع به اشخاصي بود که با شغل‌هاي خاصي ارتزاق مي‌کردند. فيلم کوتاه يک قفس آزادي در مورد مردي بود که با مار گنجشک مي‌گرفت در فيلم ديگرم نيز دختر 8 ساله‌اي در پارک ارم روي ديوار مرگ مي‌رفت. در فيلم دست سياه، نان سفيد نيز قصه مردي را روايت کردم که مگس و سوسک مي‌گرفت و مي‌فروخت. ايده اوليه فيلم طاووس هاي بي پر را از مستند يک قفس آزادي گرفته‌ام و فکر کردم مي‌تواند فيلمنامه ايده‌آل من باشد که با همکاري سعيد نعمت‌الله فيلمنامه نوشته شد.»

مزد آبادي درباره مضمون فيلم مي گويد: «نگاه‌هاي تنگ‌نظرانه به زنان بيوه و برخي ماجراها و مسائل مربوط به آنها، از جمله مسائلي بود كه مرا به سمت ساخت اين فيلم سوق داد. بايد در سينما و تلويزيون، گستردگي موضوع وجود داشته باشد؛ اما در عين حال، لازم است برخي مضامين هر چند وقت يكبار تكرار شوند تا در ذهن مسؤولان و جامعه نهادينه شوند.

يكي از اين موارد، نوع نگاه به زنان بيوه است كه اين نگاه فقط در فيلم‌هاي خون‌بس و كافه ترانزيت مورد توجه قرار گرفته است؛ اما در نظر من، چنين توجهي به اين مسئله، كافي نيست و به همين دليل، من دست به ساخت طاووس بي‌پر زدم.

هدف از ساخت فيلم به چالش كشيدن برخي سنت‌ها و باورهاي نادرست جامعه بود. در اين فيلم، ما به هيچ عنوان تلاش نكرديم كه درباره‌ كسي حكم صادر كنيم. اين فيلم از لايه‌هاي مختلفي بهره مي‌برد و داراي شخصيتهاي مختلفي است كه درباره‌ هر يك از آنها مي‌توان ساعتها صحبت كرد.»

مزدآبادي درباره به تصوير کشيدن زندگي مردم حاشيه شهر و اجتناب از سياه نمايي مي گويد: «من در شهر ري به دنيا آمده‌ام و با اين فضا آشنا هستم ضمن اين‌که تحقيقات مفصلي نيز در مورد حاشيه شهر انجام شد. من از زمان بسيار دور با اين نوع آدمها و برخي نگاه‌هاي متعصبانه و باورهاي غلط آدمهاي حاشيه‌نشين آشنا هستم و موقع نگارش فيلم‌نامه به آن توجه داشته‌ام. در ضمن در ساخت اين فيلم به‌ شدت تلاش كرديم كه از فقر و سياه‌نمايي فرار كنيم تا اگر زماني فيلم موفق به حضور در عرصه‌هاي جهاني شد، تصوير بدي از ايران ارائه نشود.»

سعيد نعمت‌الله(فيلمنامه نويس) مي گويد: «موقع نگارش اين فيلمنامه فکر مي‌کردم که چقدر خوب است که هنگامه قاضياني و نيکو خردمند در آن بازي کنند و وقتي جواد مزدآبادي گفت که فريبرز عرب‌نيا در اين کار خواهد بود فکر کردم که چقدر بازيگران خوبي دور هم جمع شده‌ اند.»

هومن بهمنش(مدير فيلمبرداري) درباره همکاري با مزدآبادي گفت: «من به اين دليل همکاري در اين فيلم را انتخاب کردم که دوست داشتم يک فيلم حاشيه‌ شهري را تجربه کنم چون جدا از فضاهاي خارجي از لحاظ بصري و نورپردازي کاري متفاوت در تجربه‌هاي من بود. در حاشيه شهر منابع نوري کمي وجود دارد و من تلاش کردم تجربه‌اي در نورپردازي در چنين فضاهايي داشته باشم.

وقتي که همکاري در اين فيلم به من پيشنهاد شد توصيه‌هاي مکرري داشتم که با جواد مزدآبادي کار نکنم اما وقتي اين همکاري صورت گرفت فارغ از اين‌که خود فيلم چقدر فيلم خوب يا بد شده است، احساس مي‌کنم هيچ تجربه‌اي براي من مثل اين فيلم نبود. جواد مزدآبادي شخصيتي با شرافت است که در همکاري با او هيچ دلخوري به وجود نيامد و من او را به خاطر بزرگواري و منشي که دارد ستايش مي کنم.»

مرتضي شفيع (آهنگساز) درباره فيلم مي گويد: «زيبايي فيلم و سادگي آن در کنار سليقه جواد مزدآبادي و ياري خداوند باعث شد که موسيقي اين فيلم را بسازم. اگر موسيقي اين کار خوب از آب درآمده است ياري خداوند است.»

هنگامه قاضياني درباره همکاري با اين پروژه مي گويد: «در ابتداي خواندن فيلمنامه فکر مي کردم که با بازي در اين نقش از طاهره فيلم به همين سادگي فاصله مي‌گيريم و فکر مي ‌کردم که بين اين دو شخصيت فرق بسيار است و سکوت‌هايي که در اين دو فيلم وجود دارد مربوط به شخصيت‌هاي صبوري است که به صبر و تسليم آگاهانه تن مي‌دهند. البته اين سکوت ارتباطي به جغرافياي خاص آنها نداشت و هر کجاي دنيا شخصيت‌هايي مثل طاووس و طاهره به اين صبر و تسليم در دل سکوت مي‌رسند.

بايد بگويم من عاشق اين نقش بودم و حتي براي آن، 40 روز تمرين‌هاي تئاترم را تعطيل كردم. در نهايت هم درباره‌ تمام صحنه‌ها، كار به‌گونه‌اي بود كه تا عرب‌نيا و كارگردان، آن صحنه را تأييد نمي‌كردند، به‌سراغ صحنه‌ بعدي نمي‌رفتيم.

در تمام طول سال‌هايي که فعاليت کردم اين فيلم کاري بود که خاطرات سخت و شديد آن از ذهنم پاک نمي‌شود بايد از تک تک آدم‌هاي اين پروژه تشکر کنم. ضمن اين‌که بايد بگويم حضور عرب‌نيا به من شخصيت ويژه‌اي داد و اميدوارم اين بازيگر عزيز و شريف هميشه سربلند باشد و کارهاي خوبي خلق کند.»

فريبرز عرب‌نيا درباره مسئوليت بازيگرداني اش در فيلم مي گويد: «بازيگردان شبيه فردي است كه در ساختمان‌سازي به‌عنوان مهندس ناظر، ايده‌ها را انتخاب و يكدست مي‌كند. پس بازيگرداني در مطلوب‌ترين شكل، آن است كه از ايده‌هاي بازيگران بهترين را انتخاب كند و اگر خود او هم مطلب و ايده‌اي دارد، آن را به‌صورت غيرتحميلي و به‌گونه‌اي ارائه كند كه بازيگر نيز موفق به كشف آن شود.

عرب‌نيا درباره بازيگران فيلم نيز مي گويد: «تمام بازيگران فيلم فارغ از بحثهاي تکنيکال نقشهايشان را دوست داشتند و همه بازيها از يک سرزمين و اقليم، و برخوردار از يک انسجام دروني بود.»

مشخصات «طاووس هاي بي پر»:

کارگردان: جواد مزدآبادي، فيلمنامه: سعيد نعمت الله، جواد مزدآبادي، تهيه کننده: جواد مزدآبادي با حمايت مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي، مدير فيلمبرداري: هومن بهمنش، طراح صحنه و لباس: شهريار کلهر، طراح چهره پردازي: بابک شعاعي، صدابردار و مدير توليد: مجتبي برهاني زاده، بازيگردان: فريبرز عرب نيا، منشي صحنه: ندا آصف، عکاس: علي اسدالهي

بازيگران: فريبرز عرب نيا، هنگامه قاضياني، آهو خردمند، پرويز سنگ سهيل، حميدرضا هدايتي، خسرو احمدي، آناهيتا افشار، حشمت آرميده.

 

 

 

 

چهارشنبه 30 فروردين 1391 - 11:4


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری