شنبه 29 مهر 1396 - 10:31
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

مونا ناصرپور

 

تبيان ، پيشرو در آموزش جستجو محور

 

 

 

پيشرفت تکنولوژي اطلاعات، سازمان‌ها را به سمت استفاده از فضاهاي مجازي پيش مي‌ برد. يک سازمان مجازي، سازماني است که افراد در آن، فراتر از مرزهاي جغرافيايي و سازماني و محدوديت‌هاي آن و با بهره‌مندي از تکنولوژي اطلاعات و ارتباطات با يکديگر کار مي‌کنند. سازمان هايي انعطاف پذير و اطلاعات محور، که البته براي ايجاد، شکل گيري و گسترش آن‌ها، به زير ساخت‌هاي مناسب سخت افزاري و نرم افزاري نياز است.

يکي از پيشگامان اين عرصه موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان است که نامش براي اکثر فعالين نظام آموزشي آشناست. در گفتگويي با الناز فطير خوراني قائم مقام بخش يادگيري اين موسسه با اهداف، خدمات و بخش‌هاي مختلف اين مرکز آشنا شديم.

 

·        مرکز يادگيري از چه زماني آغاز به کار کرده و چه وظيفه اي بر عهده دارد؟

فعاليت در حوزه آموزش و يادگيري يکي از دغدغه ها و مأموريت‌هاي اصلي موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان بوده و هست. بر اين اساس هم زمان با تاسيس موسسه يعني سال 1381، مرکز يادگيري تبيان با محوريت توليد محتواي آموزشي براي دانش آموزان و مربيان فعاليت خود را آغاز کرد.

 

·        مرکز يادگيري چه اهدافي دارد و شامل چه بخش هايي مي‌شود؟

مرکز يادگيري تبيان از 5 بخش سايت مدرسه اينترنتي، پروژه هاي دانش آموزي، آموزش الکترونيکي، سي دي‌ها و نرم افزار هاي آموزشي و پورتال مدارس تشکيل شده است.

نياز هاي آموزشي دانش آموزان ايراني اغلب ناشي از تغييري است که در نحوه آموزش آن‌ها پديد آمده. آموزش و پرورش ايران نيز مانند نظام‌هاي آموزشي ساير نقاط جهان، رو به استفاده بيشتر از محيط ديجيتالي و تعامل بيشتر دانش آموزان با موضوع درس و يادگيري مي‌رود. تدريس با بهره گيري از روش تعاملي، به آزمايشگاه، وسايل و تجربيات دست اول نياز دارد که هنوز به طور يکسان و عادلانه در تمام نقاط ايران گسترش نيافته است، در عين حال گسترش اينترنت در مدارس ايران سريع‌تر و راحت‌تر از اين موارد بوده است لذا مرکز يادگيري مي‌کوشد تا اين فاصله را با آزمايشات و تجربه هاي اينترنتي پر کند.

يک نياز ديگر دانش آموزان ما دسترسي به مطالب عميق‌تر و با بسط بيشتر است.آن‌ها نياز دارند تا دانسته‌هايشان در حيطه هاي مختلف را با هم پيوند بدهند و زمينه ارتباط اجزاي آن‌ها با هم را درک کنند. فرصت اين کار به دليل محدود بودن ساعات درسي و عدم دسترسي به منابع کتابخانه اي به سادگي فراهم نمي‌شود. براي همين يکي ديگر از اهداف مرکز يادگيري، فراهم کردن اين مورد براي آن‌هاست. وقتي دانش آموز ايراني به دنبال تحقيق درباره يک موضوع علمي است، نمي‌تواند به راحتي از منابع انگليسي زبان روي وب استفاده کند، حتي گاهي نمي‌تواند ميزان اهميت و کارايي اين مطالب را در رابطه با کارش دريابد. ما اميدواريم که مرکز يادگيري موسسه تبيان اين خلأ را براي او پر کند.

 

·        نياز معلمان در مرکز يادگيري تبيان چگونه تأمين شده است؟

به رغم تلاش‌هاي بي وقفه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش، هنوز سرانه معلم به دانش آموز در ايران کم است. به همين دليل طبيعي است که خيلي از سؤالات و کنجکاوي‌هاي دانش آموزان در کلاس پاسخ مناسبي نمي‌يابد اما مرکز يادگيري با متخصصان و مشاورانش سعي مي‌کند، آتش و شوق کنجکاوي به علم را در دل بچه ها روشن نگه دارد.

معلم‌هاي ايراني در کنار دانش آموزانشان نياز به دسترسي به منابع مناسب و روز آمد دارند. با اين حال اکثر آن‌ها يا به زبان انگليسي آشنايي کافي ندارند و يا در مطابقت دادن مطالب روي وب مانند طرح درس‌ها با محتوا و برنامه آموزشي ايران مشکل دارند. حل اين مشکل هم يکي ديگر از اهداف اين مرکز است.

رويکرد جستجو محور به آموزش دانش در سال‌هاي اخير، توجه بسياري از مدارس ايران را به خود جلب کرده. مرکز يادگيري با استفاده از کارآزموده ترين معلم‌ها در اين حيطه نيز به توليد محتوا و مشاوره مي‌پردازد.

 

·        در خصوص سوابق جشنواره پروژه هاي دانش آموزي توضيح دهيد؟

طرح پروژه هاي دانش آموزي تبيان از سال 1383 آغاز به کار کرده است. دوره اول اين طرح با حضور 40 گروه دانش آموزي برگزار گرديد.دوره دوم آن در سطح 10 استان کشور و دوره سوم با حضور تعدادي از گروه هاي برتر با محوريت پژوهشي اجرا گرديد. در جشنواره دوره چهارم نيز 108 گروه دانش آموزي شرکت کرده بودند. از بين شرکت کنندگان دوره پنجم پروژه هاي دانش آموزي تبيان 180 گروه دانش آموزي از 11 استان کشور حضور داشتند و در سه بخش غرفه هاي دانش آموزي، سمينارهاي علمي و مسابقات دانش آموزي در تاريخ 9 و 10 ارديبهشت ماه 1389 مصادف با هفته معلم در فرهنگسراي خاوران تهران نتيجه تلاش خود را ارائه دادند و با يکديگر به رقابت پرداختند.

پس از برگزاري پنج دوره موفق در ششمين دوره پروژه هاي دانش آموزيبيش از 1000 گروه دانش آموزي شرکت کردند که پس از داوري مرحله اول تعداد 880 گروه دانش آموزي از 12 استان براي حضور در جشنواره پاياني دعوت شدند.

 جشنواره دوره ششم در سالن 27 نمايشگاه بين‌المللي تهران با حضور 1700 دانش آموز در سه بخش مسابقات، سمينارهاي علمي و نمايشگاه برگزار شد و دانش آموزان نتايج تلاش و زحمات يک ساله خود را در اين جشنواره ارائه دادند و با يکديگر به رقابت پرداختند. جشنواره دوره هفتم نيز در ارديبهشت سال جاري مصادف با هفته معلم برگزار مي‌شود.

·        ارديبهشت سال جاري چندمين دوره جشنواره پروژه هاي دانش آموزي موسسه تبيان برگزار مي‌گردد؟

اين دوره هفتمين دوره پروژه هاي دانش آموزي است که موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان برگزار مي‌کند.

 

·        برگزاري اين جشنواره چه اهدافي را دنبال مي‌کند؟

اين جشنواره با اهداف گسترده اي برگزار مي‌شود از جمله گسترش فرهنگ پژوهشگري در بين دانش‏آموزان، ايجاد زمينه‏هاي ظهور خلاقيت و توانايي‏هاي بالقوه دانش‏آموزان، ارائه و عرضه دستاوردهاي پژوهشي و فناوري آينده سازان ايران اسلامي، توسعه همکاري‌ها و مبادلات علمي و فني مراكز پژوهشي و دستگاه‌هاي اجرايي، ايجاد انگيزه براي بالا بردن سطح علمي جهت توليد علم و جنبش نرم افزاري، افزايش حساسيت جامعه نسبت به پژوهش و متجلي كردن نتايج آن، تبيين نقش و اهميت بالاي تفكر و پژوهش، که خوشبختانه در دوره هاي قبل توانستيم تا حدودي به اهدافمان دست يابيم و اميدواريم در اين دوره نيز اين گونه باشد.

 

·        در خصوص بخش‌هاي مختلف اين جشنواره توضيح دهيد؟

برنامه جشنواره هفتمين دوره پروژه هاي دانش آموزي در بخش‌هاي مختلفي از جمله، نمايشگاه که غرفه هاي دانش آموزي در آن برگزار مي‌گردد، سمينارهاي علمي، مسابقات، کارگاه ها و نشست‌هاي تخصصي از ديگر برنامه هاي آماده شده براي جشنواره است.

 

·        محل و تاريخ برگزاري جشنواره را توضيح دهيد؟

محل برگزاري جشنواره بزرگراه چمران، محل دائمي نمايشگاه بين‌المللي، سالن 1 و 1a، درب جنوب غربياست.

زمان بازديد عموم  پنج شنبه 14 ارديبهشت ماه 1390، ساعت 9 الي 18 و جمعه 15 ارديبهشت ماه 1390، ساعت 9 الي 16 است و همچنين جشنواره پاياني جمعه 15 ارديبهشت ماه 1390، ساعت 16 الي 18:30 برگزار مي‌گردد.

 

·        سخن پاياني :

اميدوارم تمامي معلمين و دانش آموزان عزيز در تمامي مقاطع مختلف سني و تحصيلي براي بازديد از جشنواره تشريف بياورند. جامعه ما با انقلاب شکوهمند اسلامي، براي استقلال و آزادي واقعي بهاي سنگيني پرداخته و براي حفظ و پيشرفت آن به نيروي انساني متعهد و متخصص در رشتههاي مختلف نيازمند است. سرمايه گذاري در اين زمينه و کمک به پرورش استعدادهاي درخشان يک ضرورت حياتي براي خودکفايي همه جانبه قلمداد مي‌گردد.

ما تمام تلاش خود را کرده‌ايم تا بتوانيم قدمي موثر در راه شکوفايي استعداد دانش آموزان برداريم اميدواريم در اين اولين قدم در راه رسيدن به اهدافمان موفق شويم.

 

 

 

 

 

سه‌شنبه 29 فروردين 1391 - 12:50


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری