سه‌شنبه 25 مهر 1396 - 9:26
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

داود خسروي

 

سياسي ترين فيلم سينماي ايران

 

نگاهي به گروه فيلمسازي «قلاده هاي طلا»:

ابوالقاسم طالبي متولد 1340 اصفهان، فارغ التحصيل حقوق قضايي است. وي فعاليت هنري را با نگارش قصه هاي كوتاه آغاز كرد و نخستين نمايشنامه اش را با نام «آن كس كه نداند» در اصفهان نوشت و پس از ساختن چند فيلم كوتاه 16 ميليمتري و ويديويي، فعاليت در سينماي حرفه اي را در سال 1371 با دستياري كارگردان در فيلم بر بال فرشتگان به كارگرداني جواد شمقدري آغاز كرد. او صاحب امتياز و مدير مسئول هفته نامه سينما ويدئو نيز بوده است. قلاده هاي طلا هفتمين فيلم بلند طالبي است.

طالبي درباره موضوع فيلم(فتنه 88) مي گويد: «همه اين اتفاقات پشت صحنه‌هايي دارد که بايد به مردم نشان داده شود من کاري ندارم که تلويزيون هر کدام از اين اتفاقات را به چه نحوي براي مردم بازگو کرد اما تک تک اين اتفاقات سوژه‌هايي است براي فيلم سازي که بايد افراد دغدغه‌مند با ديد مصالحه وارد ميدان شوند و فيلم بسازند.»

او درباره اين که قلاده هاي طلا را سياسي ترين فيلم تاريخ سينماي ايران مي نامند، مي گويد: «اين کار است که رسانه ها و مطبوعات انجام دادند و من به شخصه نگفتم که سياسي ترين فيلم را ساختم اما به شما بگويم که ما در ديداري که هنرمندان با رهبري معظم داشتيم، ايشان فرمودند که شما اگر وارد يک سازمان و ارگاني شويد و نشان دهيد که مثلا 4 نفر انسان خطاکار در سازمان هستند و مثلا 40 نفر انسان درستکار که در قبال اين افراد ايستادگي مي کنند، من رهبري به شما مي گويم که برويد و بسازيد و نشان دهيد و نقد کنيد اما با ديد مصلحانه نه مغرضانه. اين جملات را قريب به مضمون خود رهبري به همه هنرمندان در جلسه فرمودند نه تنها به شخص بنده که برخي مي گويند که من پشتم به کسي يا ارگاني گرم بوده است که توانستم اين گونه فيلم بسازم.»

طالبي درباره مضامين انتقادي آثارش مي گويد: «من هيچ‌گاه پز اپوزسيون بودن ندادم و دنبال اين نبودم که نظر افرادي را به خودم جلب کنم و لذا با ديد مصالحه پيش رفتم و نقد کردم و اعتماد را جلب کردم. برخي از هنرمندان وارد اين عرصه نمي شوند و دغدغه ندارند و برخي هم دغدغه دارند و مي خواهند وارد اين فضا شوند لذا بايد اين افراد ديد منصفانه داشته باشند.

در ابتدا وقتي وارد ارگاني مي شديم و مي گفتيم که در طرح مي خواهيم اين ارگان را نقد کنيم ابتدا با مقاومت روبرو مي‌شديم مثلا وقتي من مي خواستم که جاسوس در نيروي انتظامي نشان بدهم با مقاومت ناجا رو به رو شدم و اگر اين دوستان همکاري نمي کردند، ما نمي توانستيم اين فيلم را بسازيم اما من پيش سردار مقدم رفتم و گفتم: مي‌خواهم چنين موضوعي را بسازم و اين ويژگي ها را دارد، اما مي‌خواهم در آن جاسوس را هم نشان بدهم و وقتي فهميد که واقعا ديد من مصلحانه است، پذيرفت.

در اين نظام به هر ارگاني که نقد مي‌کنيد و يا کوتاهي‌هايش را گوشزد مي‌کنيد، مي‌گويد خير ما نبوديم و نمي‌پذيرد و اين گونه مي شود که تمام اتفاقات را رهبر انقلاب بايد متحمل شوند. رهبري که هنوز که هنوز است مردم به خاطر ايشان است که به صحنه مي آيند؛ نمونه آن انتخابات اخير.»

طالبي درباره اينکه آيا فيلم براي وزارت اطلاعات ساخته شده، مي گويد: «خير زماني که ما استارت تحقيقات را براي اين فيلم زديم زماني بود که وزارت اطلاعات در گير و دار اتفاقات 88 بود و دو تا ملاقات انجام داديم با وزير محترم. در ديدار اول به هيچ نتيجه‌اي نرسيدم اما در ديدار دوم گفتم که من فلان اسناد را مي‌خواهم و چون اين پرونده‌ها زنده و باز بود اين ها را در اختيار ما قرار نمي‌دادند. حتي اولش مشکوک هم شدند.

لذا دو راه براي ما وجود داشت يا به طور کل قيد کار را بزنيم يا اينکه خودمان به تحقيقات بپردازيم و من تصميم گرفتم راه دوم را انتخاب کنم و وارد ميدان شدم براي تحقيقات. بنده در ابتدا توقع داشتم که وزارت اطلاعات ما را حمايت کند چرا که فيلم تماما راجع به وزرات اطلاعات بود اما زماني که فهميدند که بحث جاسوس داشتن بين نيروهاي اطلاعات را قرار است نشان دهم، دو نظر وجود داشت. برخي حاضر به همکاري بودند و گروهي هم به طور کل مخالف بودند و ما هم نمي‌توانستيم صبر کنيم. وارد عمل شديم و به تحقيقات ميداني پرداختيم.»

وي درباره چگونگي شکل‌گيري فيلم مي گويد: «ما از دي ماه 88 به دنبال اين سوژه بوديم و در زمان انتخابات هنوز ما درگير فيلم به کجا چنين شتابان بوديم و روزهاي آخر فيلم‌برداري بود و با بچه‌ها ميني‌بوس گرفتيم و رفتيم راي داديم و تقريبا هفته دوم بود که به تهران آمديم و از همان روز من در خيابان بودم و در اوج درگيري ها حضور داشتم و برايم رنج‌آور بود که مي ديدم دو برادر سر قضيه اي با هم مي جنگند که قرار نبود اتفاق بيفتد.»

طالبي درباره حاميان ساخت فيلم مي گويد: «من پشتم به اعتقاداتم و اسلام گرم است در اين مملکت اگر کسي دغدغه‌هاي طالبي را داشته باشد مي‌تواند اين گونه فيلم بسازد. اين فيلم را روايت فتح ساخته است نه وزارت اطلاعات و نه دولت بلکه روايت فتح براي نظام است.

در سال 88 براي نظام جمهوري اسلامي يک اتفاق افتاد که دل همه ما را سوزاند. من احساس دين کردم که اين فيلم را بسازم و واقعيت هايي را به مردم نشان دهم که وقتي اين فيلم را مي ديدند در بهت فرو مي رفتند. من بعد از فتنه 88 احساس کردم که شهدا و امام راحل در اذيت هستند و امام دارد رنج مي‌برد از اتفاقاتي که دارد براي جمهوري اسلامي مي‌افتد، لذا وارد ميدان شدم من در تمام فيلم دنبال اطلاع رساني و روايت‌گري بودم نه قضاوت و فيلم خالي از قضاوت است.»

طالبي درباره ساخت صحنه هاي فيلم مي گويد: «در جريان ساخت اين فيلم هيچ کجا از مستند استفاده نشده است و تمام پلان‌ها از اعتراضات گرفته تا حمله به پايگاه بسيج را ما خودمان فيلم‌برداري کرديم و بسيار مشکل بود.

در جريان ساخت فيلم ارگانهايي بودند که پاي کار آمدند که اگر اين ارگانها همکاري نمي‌کردند، قطعا نمي‌شد اين فيلم را ساخت. اما خيلي‌ها هم پاي کار نيامدند. هرچند که ارگانهايي که پاي کار آمدند انتظار داشتند که بهتر به آن‌ها پرداخته شود، اما به دور از انصاف و هدف فيلم بود لذا ما آن چه رخ داده بود را روايت کرديم.

من در جريان ساخت اين فيلم 60 – 70 کتاب خواندم و به طور مثال سايت وزارت خارجه اسرائيل از سه ماه قبل از انتخابات تا 22 بهمن را پرينت گرفتم و خواندم و فيش‌برداري کردم حتي در جزئيات فيلم بسيار دقيق شدم که مثلا اولين سنگ را چه کسي چه ساعتي دقيقا پرتاب کرد و براي فهميدن اين مسئله از گزارشگر آن اتفاق تا افرادي که دستگير شده بودند، تحقيق کردم لذا فيلم بسيار مستند و دقيق است و سعي شده که جزئيات در آن رعايت شود.»

محمد خزاعي تهيه كننده قلاده هاي طلا مي گويد: «اين فيلم در استان ها با استقبال بسيار خوبي از طرف مخاطبان روبرو شده است و مي تواند با شكستن ركورد فروش در گيشه ها پرفروش ترين فيلم سال 91 شود.

فيلم قلاده هاي طلا در رقابت با ديگر فيلم ها در شهرستان ها در راس جدول قرار دارد. البته در تهران هم وضعيت به همين شكل است. روزهاي ابتدايي فروردين همه فيلم هاي روي پرده تقريبا مخاطب كمتري نسبت به اين فيلم داشتند كه البته به دليل ديدارهاي نوروزي طبيعي است.

من خودم به دليل اكران فيلم در تهران بودم و در چند سالن با مردم به ديدن فيلم رفتم. استقبال بسيار خوب بود. اما نكته مهم اينجا است كه بيشتر مخاطبان با يك تحليل خاص سياسي به ديدن فيلم مي روند ولي وقتي بيرون مي آيند به يك جمع بندي بر اساس وقايع مي رسند و به نوعي به پشت صحنه اتفاقات پي مي برند. اين فيلم از اين جهت يك روشنگري و ثبت تاريخي است.»

مشخصات «قلاده هاي طلا»:

فيلمنامه نويس و کارگردان: ابوالقاسم طالبي، تهيه‌كننده: محمد خزاعي، مديران توليد: حسين هاديانفر و سيد مسعود اطيابي، مدير فيلمبرداري: امير كريمي، طراح چهره‌پردازي: محمدرضا قومي، طراح صحنه: غفار رضايي، طراح لباس: سارا خالدي، مجري ساخت دكور: محمد معصومي، صدابردار همزمان: عباس رستگارپور، برنامه‌ريز، دستيار اول كارگردان و مدير جلوه‌هاي ميداني: عباس شوقي، مدير جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي: بابك مير فرحناك، عكاس و تصويربردار پشت صحنه: كوروش پيرو، روابط عمومي: فرامرز روشنايي

بازيگران: امين حيايي، محمدرضا شريفي‌نيا، حميدرضا پگاه، علي رام نورايي، نيلوفر خوش‌خلق، چنگيز جليلوند، حسين سحرخيز، اكبر سنگي، مهدي صبايي، كيانوش گرامي، بهادر زماني، ونوس مجلسي، داريوش اسدزاده، پوراندخت مهيمن، اكبر پاكزاد، حامد بسياري، عباس شوقي، مجيد معافي، عاطفه منصوري، داود مقدادي، محسن اميري، حميدرضا رسولي، طناز دهقان، علي اصغر طبسي، مجيد رسوليان، سياوش اكبري صفت، محمدرضا شكريان، ساينا بازرگان، مژگان ترانه، ستاره صفي‌خاني، اسماعيل زن و گل گياه، مريم آراديش، هليا امامي، سعيد عليپور، مهناز مرتضايي و ...

 

 

سه‌شنبه 8 فروردين 1391 - 10:43


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری