دوشنبه 1 آبان 1396 - 4:4
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

جشنواره فيلم فجر ويترين انقلاب اسلامي ايران است

 

گفت وگو با همايون اسعديان کارگردان فيلم سينمايي  بوسيدن روي ماه

 مقدمه :همايون اسعديان فيلمساز – تهيه کننده موفق اين روزهاي سينماي ما است  که با ساخت فيلم طلا و مس وارد دوران جديدي از دوران فيلمسازيش شد . تهيه فيلم پر مخاطب سعادت آباد و کارگرداني بوسيدن روي ماه مويد اين عملکرد موفقيت آميز است . در فيلم بوسيدن روي ماه بيس اصلي پرداختن به زندگي دو زن پابه سن گذاشته با طرح مسائل اجتماعي است .

 

ايده اصلي فيلم نامه بوسيدن روي ماه چگونه آغاز شد ؟

 منوچهر محمدي سيناپس دوصفحه اي نوشته بود که در آن  قرار گرفتن آدمها در موقعيت هايي که بايد تصميم گيري کنند  به عنوان بيس اصلي مطرح بود  که تصويري متفاوت بود  و برايم جذابيت داشت.

 

 قهرمان هاي اصلي فيلم چه ويژ گي هايي دارند ؟

قهرمان هاي اصلي فيلم دوتا خانم پا به سن گذاشته هستند که فکر مي کنم موقعيت هايي که به آنها اشاره کردم ربطي به سن و سال ندارد و اين دو زن در موقعيتي قرار مي گيرند که شماي کاملي  از شخصيت آنها به مخاطب  ارائه مي شود .

 

آيا دو خانم که شخصيت اصلي فيلم هستند ديدگاههاي ديني آنها مورد توجه قرار مي گيرد؟

در فيلم طلا و مس هم نگاه صرفا ديني و مذهبي نسبت به طلبه جوان و زنش نداشتم .براي من معيار سنجش آدمها به لحاظ خاستگاه دينيشان مطرح نيستند و نکته مهم نحوه بينش و ارتباطات آنها با ساير آدمها است . همه ما اعتقاداتي داريم و ميزان اعتقاد هر آدمي با آدم ديگر متفاوت است . بهر حال آدمها با اعتقاداتشان زندگي مي کنند. قرار گرفتن آدمها با اعتقادات متفاوت ايجاد جذابيت مي کند. اين دوزن پا به سن گذاشته بوسيدن روي ماه دو  زن سنتي ايراني هستند که داشتن اعتقادات ديني در اين قشر سنتي طبيعي است .

  

آيا تنشي ميان دو شخصيت اصلي فيلم بوسيدن روي ماه در مواجه با شخصيتهاي جوان فيلم به وجود مي آيد

 يکي از ويژگي هاي فيلم ارتباط يکي از اين شخصيتها با دختري جوان است .

 

آيا در فيلم  به واقعيتها ي روز جامعه هم پرداختيد؟

تمام تلاشم بر ارائه اين مسئله متمرکز بود که فيلمي مبتني بر واقعيت هاي روز جامعه بسازم که مي تواند مناسبات شهري و ارتباط آدمها در خانواده را شامل بشود.ميزان موفقيتم در اين عرصه بسته به نظر مخاطبان فيلم دارد .

 

 بازيگران فيلم را چگونه انتخاب کرديد ؟

 مثل  انتخاب بازيگران فيلم طلا و مس کار کرديم . براي نقش دو بازيگراصلي فيلم  از دو بازيگر حرفه اي سينما استفاده نکرديم  . اگر از بازيگران حرفه اي سينما استفاده مي کرديم در نهايت آنها مي آمدند و بازيشان را انجام مي دادند . من ترجيح دادم از بازيگراني استفاده کنم که واقعي تر باشند . اگر هم ديده شده اند به عنوان بازيگر به آنها نگاه نشود ومخاطب حين ديدن فيلم احساس کند که يک مادر واقعي را روي پرده مي بيند که مي تواند احيانا مادر خودش هم باشد وخوشبختانه از انتخاب و نوع بازي رابعه مدني و شيرين دخت يزدانيان راضي هستم .

در مورد ساير نقش ها از  سعيد پور صميمي ومسعود رايگان و صابر ابر استفاده کرديم که بازيگران حرفه اي هستند واعتقاد داشتم بازيگران خوب ومناسبي هستند .

 

 برگزاري جشنواره فيلم فجر را درچگونه ارزيابي مي کنيد ؟

 جشنواره فيلم فجر ويترين  انقلاب اسلامي ايران است و يکي از بارزترين بخش هاي جشن هاي پيروزي انقلاب همين برپايي جشنواره فيلم فجر است وهيچ نوع مراسمي در دهه فجر نداريم که اينقدر نمود بيروني داشته باشد . در طول مدت برگزاري جشنواره شور و نشاط خاصي بين سينما دوستان و سينماگران به وجود مي آيد و يک ازدحام لذت بخش جلوي سينماها ديده مي شود و يک رقابت سالم و زيبا بين اهالي سينما با فيلمهايشان در طي اين مدت به وجود مي آيد . طبيعي است اين نوع جريانات فرهنگي فراز و نشيب هاي زيادي را در دوران برگزاريش داشته باشد . مديراني آمده اند براي برگزاري جشنواره زحمات زيادي متحمل شده اند . خيلي از دوستان فيلمساز و خود من انتقاداتي به برگزاري جشنواره داشته ايم . اما در نفس برگزاري جشنواره وملي بودن آن هيچ شبهه اي وجود ندارد و اگر کم و کاستي وجود دارد و انتقادي انجام مي شود دليل اصلي آ ن جشنواره را متعلق به خود داشتن است . امسال هم با حضور دبير جديد جشنواره اميدواريم ايشان در برگزاري مطلوب جشنواره موفق باشد و جشنواره در يک قالب استاندارد برگزار شود . البته قرار نيست قالب جديدي را براي برگزاري جشنواره مد نظر داشته باشيم و تعريف جديدي از ان ارائه کنيم . تکليف و نحو برگزاري جشنواره مشخص است . فقط اميدوارم جشنواره خوب اجرا شود و براي راه اندازي آن برنامه ريزي دقيقي انجام شده باشد . اصولي برگزارکردن جشنواره بهر حال يک امتياز براي جشنواره خواهد بود و اين گونه نباشد که به طور مثال در يک دوره اي بيايند و سي و چند فيلم را در بخش مسابقه انتخاب کنند . با اين رويکرد اساسا مفهوم مسابقه از بين مي رود و نبايد مسئولين جشنواره به فکر آمار بالاي حضور فيلمها در بخش مسابقه باشند . بايد به استاندارد تعداد حضور فيلمها در بخش مسابقه وفادار باشيم .

 

 بخش بين المللي جشنواره فيلم فجر را چگونه ارزيابي مي کنيد ؟  

بخش بين الملل فقط يک اسم پر طمطراق دارد تا فقط ادعاي بين المللي شدن جشنواره فيلم فجر را داشته باشيم و به هيچ وجه بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر نتوانسته وزن و اعتباري در حد بخش ملي پيدا کند .

 

با توجه به گذشت  زمان زيادي  از برگزاري جشنواره فيلم فجر آيا جشنواره فجر نياز به يک بازنگري در ساختارش ندارد؟

چنين اعتقادي در جهت بازنگري در ساختار جشنواره فيلم فجر ندارم 

 

چهارشنبه 3 اسفند 1390 - 11:39


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری