سه‌شنبه 25 مهر 1396 - 15:13
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

اميد زماني

 

برگزيدگان جشنواره داستان انقلاب معرفي شدند

 

گزارش اختتاميه جشنواره داستان انقلاب

 

اختتاميه جشنواره داستان انقلاب با حضور محسن مومني شريف رييس حوزه هنري، مجتبي رحماندوست نويسنده، اميرحسين فردي رييس مركز آفرينش هاي ادبي و محمد حمزه زاده رييس انتشارات سوره مهر 24 بهمن، ساعت 16 در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد.

محسن مومني شريف رييس حوزه هنري نيز با ابراز گلايه از رسانه ها به دليل آن كه حق  اهالي قلم را به خوبي ادا نكرده اند، گفت: چند روز پيش جايزه كتاب سال كه از اعتبار بالايي برخوردار است و نويسندگان بزرگ كشورمان در آن حضور دارند به نويسندگان برتر اهدا شد و در اين دوره رييس جمهور نيز شركت داشت. اما رسانه ها بيشتر انرژي خود را صرف پوشش اخبار جشنواره فيلم فجر كه از اعتبار كمتري نسيت به كتاب سال برخوردار است كردند .

وي ادامه داد: انقلاب اسلامي در ادامه سير تكاملي خود، حتي داراي سبك ادبي  و هنري مخصوص خود مي شود و اين خاصيت هر انقلابي است كه از مرزهاي خود مي گذرد و داراي ساحت تاريخي، فرهنگي مي شود. همچنان كه رمان به عنوان يك صورت ادبي، در نسبت با ساحت تاريخي، فرهنگي مدرنيته پديد مي آيد و در قرن نوزدهم به اوج خود مي رسد.

 مومني با بيان اين كه صورت ادبي متناسب با انقلاب محتوايي دارد كه در ظرف مخصوص خود قابل ارائه است، عنوان كرد: همچنان كه ما امروز تصرفاتي در برخي قالب ها از جمله رمان و داستان كوتاه غربي داشته ايم كه پيش از اين منتقدان آن را جايز نمي دانستند.

رييس حوزه هنري گفت: طبيعي است كه قصه گويي  و روايت گري  داستاني تنها محدود به رمان كلاسيك ،يا مدرن نيست و بعيد نيست آن صورت ادبي كه به تدريج به وجود مي آيد و به نام انقلاب اسلامي به ثبت مي رسد هيچ شباهتي به رمان هاي قرن بيستم نداشته باشد، اما روايتي ست ادبي و خواندني و خواننده با آن ارتباط برقرار مي كند و پيام را مي فهمد.

 مومني با بيان اين كه هر چه كه زمان مي گذرد نوع نگاه ما به رئاليسم و واقعيت گرايي با آن چه كه در جهان بيني غربي و ماركسيستي وجود دارد، متفاوت مي شود، گفت: از نظر نويسنده مسلمان و مخصوصا شيعه عالم ماوراي فيزيك هم بخشي از واقعيت است و ايمان به آن جزوي از شرايط مسلماني و ايمان است.

وي تاكيد كرد: بنابر اين آرمان هاي بشري الهي نيز بخشي از واقعيت است و رئاليسم ادبيات و هنر انقلاب، رئاليسم آرماني ست و طبيعي ست كه در اين نوع نگاه، توجه ما به امور متعالي و زيبايي هاست و اعتقاد به ظهور و آينده مطلوب دنيا از آرمان هاي ماست.

 رييس حوزه هنري ادامه داد: نبايد مبناي ما براي نوشتن خط كشي باشد كه منتقدان تعيين كرده اند، احتمال دارد به آثار انقلابي انگ شعاري بودن زده شود، اما اين دليل نمي شود كه از اعتقادات خودمان دست بكشيم.

 

جشنواره داستان انقلاب يك جشنواره مولد است

امير حسين فردي دبير علمي جشنواره داستان انقلاب، با تاكيد بر اين كه امروز براي من و همكارانم به دليل اين كه يك سال با موضوع درگير بوديم و فكر و احساس ما را به خود اختصاص داده بود روز مهمي است، عنوان كرد: در سال 1357 وقتي متولد شد دشمنان ما و انقلاب براي سرنگوني اين نهضت روز شماري مي كردند و حالا اين معادله معكوس شده است و دشمنان ما هستند كه پي در پي يا سرنگون شده اند و يا سرنگون مي شوند.

 فردي ادامه داد: ما درباره انقلاب كم كاري كرده ايم، اما انقلاب اسلامي به زيباترين شكل صادر مي شود و اين راز بزرگي است كه چگونه انقلاب مان با تمام كاستي هايي كه ما داشتيم به كشورهاي ديگر منتقل شده است.

 مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري با بيان اين كه يكي از ويژگي هاي مهم جشنواره داستان انقلاب مولد بودنش است، تصريح كرد: بيشتر جشنواره ها بر روي آثار چاپ شده داوري مي كنند در حالي كه جشنواره انقلاب بر روي آثاري داوري مي كند كه هنوز نوشته نشده اند.

 وي گفت: اين جشنواره نه در پي ارائه آمار است و نه در يك فضاي بروكراسي و اداري شكل گرفته است كه بخواهيم كارنامه اي ارائه دهيم، بلكه تنها به ادبيات و اعتلاي ادبيات فكر مي كنيم، همچنين يكي از ويژگي هاي امسال ما دعوت از چند مهمان ويژه از كشورهاي ديگر بود.

 او تصريح كرد: ما به دنبال نويسندگاني در خارج از كشور هستيم كه مانند نويسندگان ارزشي و انقلابي ما فكر كنند و بنويسند و امسال، با حضور مهمانان خارجي در جشنواره داستان انقلاب قدم اول را برداشته ايم و به سمتي ميرويم كه اتحاديه اي از نويسندگان مقاومت در سطح جهان تشكيل دهيم.

 اميرحسين فردي با اشاره به نويسندگاني كه دوره پيروزي انقلاب اسلامي را تجربه كرده اند، عنوان كرد: نبايد تجربيات را در سينه خود پنهان كنند و هيچ تضميني وجود ندارد كه سال بعد هم فرست براي نوشتن از انقلاب وجود داشته باشد و بايد اين كار را در اولويت بگذاريم.

 

سوره مهر در صدر ناشران انقلاب و دفاع مقدس

محمد حمزه زاده مديرعامل انتشارات سوره مهر، نيز در سخناني با اشاره به اين كه انتشارات سوره مهر از ناشران نامدار كشور است، گفت: آثاري كه انتشارات سوره مهر منتشر مي كند به نحو مطلوبي مورد استقبال قرار مي گيرد.

 وي ادامه داد: كتاب هاي ادبيات انقلاب و دفاع مقدس در صدر اين تيراژ قرار مي گيرد و با وارد شدن انتشارات سوره مهر به حوزه دفاع مقدس و انقلاب پرفروش ترين كتاب هاي ادبيات در كشور در حوزه دفاع مقدس و از سوي سوره مهر منتشر مي شود.

 معاون هنري و مديرعامل انتشارات سوره مهر حوزه هنري با بيان اين كه اولويت سوره مهر در حال حاضر براي چاپ كتاب موضوع انقلاب اسلامي است، عنوان كرد: بهترين و پيشروترين قرار دادها با نويسندگان انقلاب سلامي در حوزه هنري منعقد مي شود.

لازم به ذكر است در اين مراسم نويسندگاني چون محمد كاظم مزيناني،سيد حسن حسيني ارسنجاني، جواد افهمي و... به عنوان برگزيدگان جشنواره داستان انقلاب معرفي شدند.

 

 در بيانيه چهارمين جشنواره داستان انقلاب آمده است:

چهارمين جشنواره داستان انقلاب، با جنبش بيداري اسلامي مسلمانان جهان همزمان شده است و اين نيروي عظيم دوران ساز، عاقبت پس از چندين قرن غفلت و خواب ناخواسته، اينك به آستانه بيداري رسيده است. دشمنان اديان الهي و روابط آسماني انسان ها، از اين بيداري هراسان اند، چرا كه آنها مرگ محتوم را در اين بيداري مي بينند، از اين رو دست به رفتاري وحشيانه و اظهارات جنون آميز دست مي زنند.

به رغم تمايل غارتگران، بيداري امت اسلامي امري محتوم و ناگزير است. دير يا زود، اين بيداري مبارك به وقوع خواهد پيوست، آنگاه فصل جديدي در تاريخ اجتماعي و سياسي جهان شروع مي شود، كه با شرايط موجود متفاوت و حتي متضاد خواهد بود. اكنون زمين زير پاي مستكبران عالم شروع به لرزيدن كرده است. كاخ هاي ستم در حال فرو ريختن اند. دير يا زود اين لرزش به كاخ سفيد آمريكا هم خواهد رسيد و ساكنان آن ناگزير بايد اسباب كشي كنند و به غارها و بيغوله ها پناه ببرند.

نگاه آرماني در داستان انقلاب، چنين جهاني است؛ جهاني عاري از كدخدايان زورگو و چپاولگر. اين انقلاب و دگرگوني جهاني نشاني اسلام را بر پيشاني دارد و با نداي الله اكبر خود را معرفي مي كند. نظير آنچه كه 33 سال پيش در كشورمان اتفاق افتاد و حوادث آن هم اكنون دست مايه نويسندگان ايراني، براي نوشتن داستان انقلاب است.

آرزومنديم در سال هاي نه چندان دور شاهد نوشته شدن داستان انقلاب ملت هاي دربند باشيم و جشنواره اي با آن وسعت و شكوه شوكت برگزار كنيم.

 

گزارش داوري و اسامي برگزيدگان جشنواره

همچنين در گزارش داوري چهارمين جشنواره داستان انقلاب آمده است كه خوشبختانه در اين دوره از جشنواره خصوصاً در بخش رمان شاهد كارهاي ارزشمند، تأثيرگذار و اميدواركننده‌اي بوديم، هر چند در بخش داستان كوتاه همچنان بايد به آينده اميدوار بود و منتظر خلق آثار فاخر در اين زمينه ماند.

از نگاه داوران اين دوره هر چند داستان‌هاي رسيده از نظر فني و نوع نگاه و شيوه پرداخت تفاوت چشمگيري با دوره‌هاي قبلي نداشت اما خوشبختانه در بعضي از آثار شاخص، روي‌ آوردن به شيوه‌ها و فرم‌هاي تازه‌اي از روايت از نكات بديع و جالب توجه و از امتيازات اين دوره به‌شمار مي‌رود.

با داوري آثار رسيده بايد تأكيد كرد كه همچنان اعتلاي ادبيات داستاني انقلاب نيازمند پژوهش بيشتر و عميق‌تر تاريخ انقلاب اسلامي و درك بهتر و درست‌تر ارزش‌ها و پيام‌هاي آن است. ضرورت پژوهش در تاريخ انقلاب براي نويسندگان جوان‌تر كه تجربه مستقيم حضور در انقلاب را نداشته بسيار جدي‌تر و مؤثرتر است.

در بررسي آثار رسيده عمدتاً شتابزدگي در پايان‌بندي داستان‌ها از نقاط ضعف مشهود آثار بود. به‌طور كلي شروع داستان‌ها با قدرت و قوت بيشتري آغاز شده و به نظر مي‌رسيد به هر دليل اين ويژگي در پايان داستان به ضعف منتهي شده و با نوعي‌ تعجيل به اتمام رسيده است.

در چهارمين دوره از جشنواره مجموعاً 375 اثر به دبيرخانه رسيد كه تعداد 80 اثر مربوط به بخش رمان بزرگسال و 30 اثر مربوط به داستان كوتاه بود. همچنين در بخش نوجوان 25 اثر در قالب داستان بلند و رمان و 15 اثر در بخش داستان كوتاه داوري شد.

ريزش اوليه آثار ضعيف و كنار گذاشتن آن‌ها عمدتاً به‌خاطر نداشتن معيارهاي لازم در طرح و ساختار اثر، شخصيت‌پردازي، پرداخت داستاني، نوآوري و خلاقيت، فقدان درون‌مايه ارزشي متناسب با انقلاب اسلامي و در ضعف تأليف بود.

در نهايت در دو بخش بزرگ سال و نوجوان نفرات انتخابي به همراه مبلغ جايزه اين چنين مي باشند:

در بخش بزرگ سال (رمان) رتبه برگزيده نداشتيم.

رتبۀ برتر به رمان «آه با شين» نوشته    محمدكاظم مزيناني، مبلغ جايزه اهدايي 70ميليون ريال

رتبۀ تقديري به رمان «سال گرگ» نوشته    جواد افهمي، مبلغ جايزه  50ميليون ريال

رتبۀ تقديري به رمان «خنده زار» نوشته    محمد محمودي نورآبادي، مبلغ جايزه    50ميليون ريال

داستان كوتاه:

رتبۀ برگزيده به داستان كوتاه «بازجويي» نوشته    ابوذر هدايتي، مبلغ جايزه   30ميليون ريال

رتبۀ برتر به داستان كوتاه «يك بررسي موشكافانه» نوشته    سيده عذرا موسوي، مبلغ جايزه   20ميليون ريال

رتبۀ تقديري به داستان كوتاه «طفيلي» نوشته    حسين علي جعفري، مبلغ جايزه   10ميليون ريال

در بخش نوجوان (رمان):

رتبۀ برگزيده به رمان «زنداني كوچك» نوشته    سيدحسن حسيني ارسنجاني، مبلغ جايزه  100ميليون ريال ريال

رتبۀ برتر به رمان «مرغ هوا» نوشته    عزت الله الوندي، مبلغ جايزه  70ميليون ريال

رتبۀ تقديري به رمان «محله حاجي» نوشته    بهناز ضرابي زاده، مبلغ جايزه  50ميليون ريال

در بخش داستان كوتاه:

رتبۀ برگزيده به داستان كوتاه «قشقرق» نوشته    مونا اسكندري، مبلغ جايزه  30ميليون ريال

رتبۀ برتر به داستان كوتاه «معلم كوچك من» نوشته    ابوالفضل بصيري، مبلغ جايزه  20ميليون ريال

رتبۀ تقديري به داستان كوتاه «من و سارا» نوشته    مرضيه فعله گري، مبلغ جايزه 10ميليون ريال

 

در زير گزارش مفصل بخش داوري را خواهيد خواند:

در بخش بزرگسال رمان و داستان كوتاه حميدرضا شاه‌آبادي، مصطفي جمشيدي و محمد مهدوي شجاعي آثار را بررسي كرده و پس از برگزاري جلسه‌اي حضوري برگزيدگان خود را به شرح زير اعلام كردند:

نامزدهاي نهايي اين دوره در بخش رمان و داستان بلند عبارت‌اند از:

آه باشين، نوشته  محمد كاظم مزيناني / خنده‌زار نوشته  محمد محمودي نورآباد / كفش‌هايت را پشت در بگذار، نوشته  معصومه عيوضي / سال گرگ ، نوشته  جواد افهمي / شرح پريشاني، نوشته  مهرداد موسويان

هيأت داوران اين دوره پس از نقد و بررسي دقيق آثار و گفت‌وگوهاي طولاني به اتفاق آرا هيچ‌يك از آثار فوق را حائز رتبه برگزيده جشنواره ندانستند اما خوشبختانه يك اثر را به عنوان اثر برتر و دو اثر را مشتركاً به عنوان آثار تقديري معرفي كردند.

رتبة برتر جشنواره به رمان آه باشين نوشته    محمدكاظم مزيناني به دليل تشريح تحولات اجتماعي ايران از آغاز سده سيزدهم و نمايش شكل‌گيري ديكتاتوري سلطنتي در اين دوره ، بيان هنرمندانه ريشه‌هاي شكل‌گيري استبداد، بازنمايي جايگزيني ديكتاتوري فرسوده دوره قاجار و ديكتاتوري دوره پهلوي (بورژوازي و فئوداليزم)، موفقيت در ترسيم جهان داستاني و باورپذيري به گونه‌اي كه خواننده خود را با شخصيت‌هاي داستاني همراه مي‌بيند، تعلق گرفت.

دو رمان تقديري

سال گرگ، نوشته  جواد افهمي به دليل كاوش هنرمندانه مبارزه نسل‌ها و خيانت انسان مضطرب در روند مبارزه و كنار گذاشتن نيروهاي صديق و مؤثر مسلمان، ترسيم انديشمندانه در شكل‌گيري و انحراف تشكل‌هاي سياسي و اضمحلال خطوط منحرف، به تصوير كشاندن واقع‌‌نماي سال‌هاي مبارزه و شخصيت‌پردازي بالنسبه موفق از سال‌هاي خفقان نظام ستم‌شاهي مورد تقدير قرار مي گيرد.

از رمان خنده‌زار نوشته  محمد محمودي نورآباد نيز به دليل موفقيت در بيان ساده، صميمي و جذاب يك داستان تأثيرگذار به دور از پيچيدگي و مبهم‌گويي‌هاي مرسوم، خلق فضاي بومي و نمايش فرهنگي منطقه‌اي به گونه‌اي باورپذير و نمايش شكل‌گيري اعتراض‌ها نسبت به ديكتاتوري پهلوي در دل يك جامعه محروم تقدير مي شود.

همچنين در بخش داستان كوتاه، داوران اين دوره آثار زير را به عنوان نامزدهاي جشنواره معرفي كردند:

ايست، خيال‌پردازي موقوف!، نوشته  فرهاد كوه‌پيما / بازجويي، نوشته  ابوذر هدايتي / طفيلي، نوشته  حسينعلي جعفري / يك بررسي موشكافانه، نوشته  سيده عذرا موسوي / ماسوي      ، نوشته  نسرين ارتجاعي

هيأت داوران پس از بحث و بررسي لازم درباره تك‌تك نامزدهاي داستان كوتاه به اتفاق‌آراء آثار زير را حائز رتبه دانستند:

رتبة برگزيده به داستان كوتاه بازجويي نوشته ابوذر هدايتي به دليل بهره‌گيري از تكنيك فراداستاني و فاصله‌گذاري با مخاطب با هدف زمينه‌سازي بررسي انديشه‌ورزي مخاطب نسبت به شيوه‌هاي سركوب رژيم سابق و ارزش‌هاي مقاومت در برابر اين شيوه‌ها، رتبة برتر به داستان كوتاه يك بررسي موشكافانه نوشته  سيده عذرا موسوي به دليل  استفاده مناسب از قالب داستان پليسي و تعليق داستاني براي بيان باورپذير اختناق ستم‌شاهي و رتبة تقديري به داستان كوتاه طفيلي نوشته  حسينعلي جعفري به دليل خلق نمادين و اثرگذار شخصيتي قابل توجه كه به دليل ضعف‌هاي شخصيتي در دستگاه رژيم پيشين به‌كار گرفته مي‌شود تعلق مي گيرد.

در بخش نوجوان داستان بلند، رمان و داستان كوتاه خسرو باباخاني، حميد گروگان و سميرا اصلان‌پور داوري آثار را برعهده داشتند. در اين بخش، آثار رسيده به جشنواره نسبت به دورة قبل از كيفيت بالاتري برخوردار بوده و وضعيت رمان نسبت به داستان كوتاه به مراتب بهتر بود.

هيأت داوران پس از بررسي رمان‌هاي راه‌يافته به مرحله نهايي به اتفاق‌آرا، آثار زير را به عنوان نامزدهاي اين دوره معرفي كردند:

مرغ هوا، نوشته    عزت‌اله الوندي / محله حاجي، نوشته    بهناز ضرابي‌زاده / زنداني كوچك، نوشته    سيدحسن حسيني ارسنجاني / بازگشت كولي‌ها، نوشته    زهرا حيدري / نان، تفنگ، عشق؛ نوشته  معصومه عيوضي

پس از بحث و گفت‌وگو در خصوصي هريك از آثار راه‌يافته به مرحله نهايي، هيأت داوران آثار زير را حائز رتبه دانستند:

رمان برگزيده: زنداني كوچك نوشته  سيدحسن حسيني ارسنجاني به دليل فضاسازي خوب و توصيف دقيق روستا، حضور فعال نوجوانان در جريان انقلاب اسلامي، استفاده مناسب از عناصر بومي مانند قنات در بدنه داستان و نقش برجسته فرهنگ در انقلاب اسلامي

رمان مرغ هوا نوشته  عزت‌اله الوندي به دليل گره‌افكني خوب در داستان، پرهيز از شعارزدگي، پرداخت خوب داستاني از زندگي خانواده‌هاي مذهبي، روايت متفاوت و تأثيرگذار از انقلاب اسلامي و نثر پيراسته و جذاب و روايتي متفاوت و خيال‌برانگيز به عنوان رتبه برتر شناخته شد.

رمان تقديري نيز به محلة حاجي نوشته  بهناز ضرابي‌زاده به دليل ورود مناسب و صريح به ماجراهاي داستان، جزئي‌پردازي خوب و هنرمندانه، نقش طبيعي، اثرگذار و غيرشعاري شخصيت روحاني داستان و شخصيت‌پردازي خوب و توصيف مناسب از فضاهاي داستاني تعلق گرفت.

داوران اين دوره از جشنواره در بخش داستان كوتاه آثار زير را به عنوان نامزد معرفي كردند: 

قشقرق، نوشته  مونا اسكندري / من و سارا، نوشته  مرضية فعله‌گري / معلم كوچك من،    نوشته  ابوالفضل بصيري / گل كوچك، نوشته  فاطمه فروغي / شب سرد و برفي، نوشته  اقبال فرجي

هيأت دوران پس از بحث و بررسي همه داستان‌هاي كوتاه به اتفاق‌آرا آثار زير را حائز رتبه دانستند:

داستان كوتاه برگزيده: قشقرق نوشته  مونا اسكندري به دليل گره‌افكني مناسب، جذاب و باورپذير داستان ، نقش تأثيرگذار عامّه مردم در پيروزي انقلاب اسلامي و توصيف جزئيات ملموس و خاطره برانگيز از زمان وقوع انقلاب حائز دريافت جايزه شناخته شد.

داستان كوتاه برتر: معلم كوچك من نوشته  ابوالفضل بصيري به دليل فضاسازي و شخصيت‌پردازي مناسب، تأثير يك نوجوان مسلمان انقلابي بر زندگي اطرافيان و داستان كوتاه تقديري به من و سارا نوشته  مرضيه فعله‌گري به دليل معصوميت كودكانه و تأثيرگذار در شخصيت‌پردازي داستان، بهره‌گيري از عنصر شهادت در انقلاب اسلامي حائز دريافت جايزه شناخته شدند.

 

 

 

چهارشنبه 26 بهمن 1390 - 10:57


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری