دوشنبه 1 آبان 1396 - 4:3
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

شيما حسن زاده

 

نبايد از هنر هنرمند انتظار توليد يک سند داشت

 

 

گفتگو با مسعود صفوي، دبير بخش انيميشن جشنواره 1404

 

هر امکاناتي که در ساير رسانه­ها يافت نمي­شود و آن را با محدوديت مواجه مي­کند در انيميشن موجود است. به ويژه بهره بردن از عنصر خيال در انيميشن، اين هنر را تبديل به يکي از قدرتمندترين رسانه­ها کرده است و اين امکان را ايجاد کرده است تا به راحتي بتوان آنچه را که قابل بيان و نمايش با ساير ابزارهاي هنري نيست با انيميشن به تصوير بکشد. مجريان برگزار کنندگان جشنواره 1404 مي­تواند در اين مسير با حمايت از طرح­هاي کارگردانان و ايده­هاي نويسندگان و تهيه کنندگان در اين بخش شرايطي را ايجاد کنند تا دورنمايي از پيشرفت­هاي کشور به مردم و مسئولين نشان داده شود. که در اين ميان شکي نيست که رسيدن به اهداف 1404 احتياج به يک فرهنگ سازي و برنامه ريزي جدي با پشتوانه قوي دارد. روزگاري زبان آمال و آرزوهاي انسان رمان­هاي ژول ورن بود و بعد از چندين سال اين آرزوها رنگ واقعيت مي­گرفت الان نيز زبان بشر تغيير کرده است و براحتي مي­توان زبان گنگ و مبهم آرزوها را به صورت کاملاً بصري با سينما و انيميشن به تصوير کشيد و انتظار تبديل آنها به واقعيت نيز همچون گذشته انتظار دور از دسترس نيست. بنابراين با توجه به لزوم برگزاري چنين جشنواره­اي و بحث اطلاع رساني و نگاه مسئولين هنري به جشنواره هنري ايران 1404، مسعود صفوي را مهمان گفتگوي ويژه خود قرار داديم. مسعود صفوي مدير مرکز انيميشن حوزه هنري خبر از 76 اثر رسيده به دبيرخانه اين جشنواره مي­دهد و اتفاقي تازه و عجيب که براي اولين بار از طريق رسانه اطلاع رساني مي­شود و آن توليد يک سريال از آثار منتخب رسيده در بخش انيميشن جشنواره 1404 است.

 

- کيفيت آثار رسيده  را چگونه ارزيابي مي­کنيد؟

به طور کلي نمي­توان نظر داد اما بسياري از کارهائي که به دبيرخانه رسيده بود مرتبط با موضوع جشنواره نبودند به نوعي تهيه کنندگان و کارگردانان موضوعيت جشنواره را درک نکرده بودند بنابراين تصوير درستي هم در ذهن نداشتند اما براي سال اول که اين جشنواره برگزار شده بود وضعيت متوسطي بود. از ميان 73 کاري که رسيده بود 8 کار شايان توجه بود که اين ميان 2 کار فوق العاده بود که از لحاظ تستي که روي آن زده شده بود توانائي شرکت در جشنواره­ هاي بين المللي را هم داشت.

- از لحاظ تکنيکي مورد خاصي نظر داوران را جلب نکرد؟

موضوع خاصي نبود به غير از همان دو نمونه کاري که عرض کردم.

- جناب صفوي ضرورت برگزاري جشنواره­ از نگاهتان چيست؟    

با اينکه هميشه مخالف برگزاري جشنواره بوده­ام اما واقعاً برگزاري چنين جشنواره­اي با اين نوع رويکرد علمي ومفهومي که نگرشي به آينده داشته باشد جايش خالي بود. هرچند اگر به جاي مسئولين متولي برگزار کننده اين جشنواره بودم بر روي سياست گذاري­ها و دانش سند بيشتر فکر مي­کردم و از نظر اجرائي فضاهاي بهتري را پيشنهاد مي­دادم که هنرمندان بيشتري جذب همکاري شوند. از نظر تحقيقات و توسعه و پژوهش يک بخش جداگانه به صورت کاملاً علمي و دائمي راه اندازي مي­شد که بتوانند هنرمندان در طول سال آثارشان را جهت تدوين بهتر اين مسير و سند ارائه کنند. به هر حال با همه­ي نقاط ضعف و قوت اين جشنواره، جاي چنين حرکتي هميشه در طول فعاليت­هاي هنري و فرهنگي کشورمان خالي بود. به خصوص در بخش انيميشن اين خلا جدي احساس مي­شد چرا که در بخش انيميشن نگاه رو به جلو و آينده بسيار کمرنگتر از نگاه تاريخي به حوادث است. فکر هنرمندان بيشتر سعي کرده است تا گذشته را تصويرسازي کند. به عنوان نمونه همين انيميشن شکرستان نمونه­ي جالبي براي اين گفته است. ما با برگزاري اين قبيل فعاليت­هاي فرهنگي و با تدوين صحيح اين سند و اجراي آن در بخش­هاي مختلف فرهنگي و هنري­مان، کودکان و نوجوانان را عادت مي­دهيم که ذهنشان آينده­نگر تربيت شود. جشنواره در کشور زياد است اما جاي اين جشنواره واقعاً خالي بود.

- طبق معمول هم که از نظر مفهومي با موضوعيت جشنواره­ مشکل وجود داشت؟

ديگر رشته­ها را خبري ندارم اما در انيميشن اين اتفاق به وفور افتاده بود. مشکل فهم موضوع بود. فهم آثار و آگاهي بخشي به هنرمندان هم در ارائه يک کار اثرگذار، بسيار مهم است. جشنواره از نقاط ضعف بسياري رنج مي­برد که مهمترين آنها بحث تبليغات و اطلاع رساني بود. اکثر هنرمندان از اجراي چنين جشنواره بي خبر بودند. صدا و سيما در راستاي اين اتفاق حرکت ويژه­اي نکرده بود. چرا که کمتر شاهد حضور بزرگان عرصه­هاي هنري در اين فعاليت هنري بوديم.

- سند 1404 از نگاه شما چقدر منطبق با واقعيات هنر کشورمان پيش خواهد رفت؟

نبايد از هنر هنرمند انتظار سند شدن داشت خرد بي کار هنرمند فرآيندي است که در ذهنش تخيل مي­کند مهمترين بحث اين است که دبيرخانه دائمي براي جشنواره در نظر گرفته شود. عده­اي نگران تغيير دبيران و سياست گذاري جشنواره در دوره­هاي بعدي هستند. دبير مهم نيست اگر دبيرخانه دائمي وجود داشته باشد مي­توان اميدوار بود که سند تدوين شده به واقعيت هرچه بيشتر نزديکتر باشد. از طرفي با کارشناسان و محققان طي قراردادهائي، نتايج بدست آمده را ساده سازي کنند تا هنرمندان بهتر بتوانند دستاورد جشنواره و سند 1404 را درک کنند و در راستاي آن قدم بردارند و از طرفي هنرمند هم با خلق اثر اثرگذار ذهنيت کودکان و نوجوانان ما را به سمت آينده نگري و تفکر متعالي جهت دهي کند.

- آيا هنرمندي که در اين جشنواره حضور پيدا نکرده يا نداده شده است، مي­تواند به سند اعتماد کند و طبق آن اصول هنري­اش را پي ريزي کند؟ 

خلق اثر نمي­تواني بکني مگر اينکه اثر در وجود هنرمند خلق و سپس با تصوير يا هر ابزار هنري، بيروني شده باشد. کساني که شرکت نکردند شايد نتوانستند مفهوم جشنواره را درک کنند يا اعتقادي به ايراني متعالي نداشته­اند اما هنرمنداني که حضور پيدا کردند مي­توانند به درون خودشان اعتماد کنند و سپس محتويات سند چشم انداز هنري ايران 1404 را الگو قرار دهند. اگر کاري هم ارائه شده باشد که کپي برداري و بدون تفکر باشد در سکانس دوم و سوم حذف خواهند شد. چرا که جامعه هنري ما جامعه­اي آگاه به حرفه خود هستند.

- به نظرتان بودجه­اي که خرج راه اندازي اين جشنواره شده است بهتر نبود در جهت زيرسازي اقتصادي فرهنگ و معيشت هنرمند هزينه مي­شد تا اندکي از وضعيت نامناسب معيشتي هنرمند کاسته شود که هنرمندان يکي از دلايل عدم حضورشان در اين جشنواره را مشکل مالي قرار نمي­ دادند؟

به هر حال فکر نمي­کنم که جريان بودجه­اي که به جشنواره اختصاص داده شده باشد آنقدر باشد که بتوان زيرساخت­ هائي به اين بزرگي انجام داد اين کار نه تنها بودجه مي­خواهد بلکه نياز به يک برنامه ريزي مدون دقيق است چرا که اين جريان يک فرآيند لايه به لايه و پيچيده است که پرداختن به آن مستلزم صرف زمان است.

- چرا مخالف برگزاري جشنواره هستيد؟

متأسفانه تعداد جشنواره­ها بسيار زياد شده است اکثراً هم براي اولين بار است. 265 روز سال 700 جشنواره در طول سال برگزار مي­شود که آمار بسيار بالائي است اکثر اين جشنواره­ها هم چون بدون نيازسنجي و صرف زمان و آگاهي اجرا مي­شوند در سال­هاي بعد ادامه پيدا نمي­کند. برگزاري يک جشنواره موفق بسيار پيچيده­تر از اين مباحث است بزرگترين مبحث در اين ميان نيازسنجي است که اين اتفاق هيچ گاه رخ نمي­دهد. اکثراً حرکتي آماتور انجام مي­دهند که با استقبال عميق و قابل توجه هم مواجه نمي­شوند.

- اکثر شرکت کنندگان در جشنواره 1404 از چه قشري بودند؟

جوانان شهرستاني بودند. خدا را شکر طي سالهاي گذشته سرمايه گذاري خوبي روي جوانان به خصوص جوانان شهرستاني کرديم و امروز هم مزد اين سرمايه گذاري و به نوعي آينده نگري­مان را داريم برداشت مي­کنيم.

- چطور؟

بگذاريد براي اولين بار اين خبر را از اين طريق به گوش رسانه­ها برسانيم که ميان کارهاي رسيده بدست ما در ميان آثار ارسالي به جشنواره 1404، يک اثر قابليت سريال شدن را دارد که دوستان ما کليه مراحل قانوني کار را انجام داده­ اند و تا چندي ديگر ساخت اين سريال شروع خواهد شد. خوب چه موفقيتي بالاتر از اين که از دل جشنواره سريال بيرون کشيده مي­شود. بنده از ابتداي حدود 500 تا سناريو و فيلمنامه مطالعه کردم مگر يکي از اينها قابليت کار کردن داشته باشد متأسفانه اين اتفاق نيافتاد اما در اين جشنواره اين حادثه رخ داد که بايد آن را به فال نيک گرفت. اين جشنواره با اين که اولين سال برگزاري خود را سپري مي­کند و با نقاط زيادي از ضعف­ها و قوت­ها پيش مي­رود اما نبايد غافل بود که وجود اين جشنواره­ها لازم است که اين نيازسنجي باعث پديدار شدن جشنواره هنري ايران 1404 شد که از دل اين فعاليت هنري چنين موفقيت­هاي بزرگي بيرون کشيده مي­شود.     ­                         

 

چهارشنبه 26 بهمن 1390 - 8:31


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری