دوشنبه 1 آبان 1396 - 3:55
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

رضا صادقي ويژگي جذابي براي فيلم‌سازي دارد

 

 

گفت و گو با احمد اميني کارگردان فيلم بي خداحافظي حاضر در بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر

 

مقدمه :  احمد اميني سالها است که حضور تواماني را درعرصه نقد نويسي و فيلمسازي دنبال مي کند . بي گناهان ، سايه هاي هجوم ، چتري براي دو نفر از جمله فيملها و مجموعه هاي موفق کارنامه کاري اميني هستند  که ضمن توجه به ذائقه مخاطبان واجد ويژگي هاي هنري و زيباشناسانه هستند . احمد اميني در فيلم بي خداحافظي به سراغ ساخت يک اثر اجتماعي در بازه زندگي رضا صادقي خواننده محبوب موسيقي پاپ مي رود 

  

به چه دليل در ساخت فيلم بي خداحافظي به سراغ ساخت فيلمي که به زندگي يک خواننده مي پردازد رفتيد ؟

  بهر حال ساختن فيلم هاي اتوبيوگرافي جذابيتهاي زيادي دارد والبته وارد شدن به بخشي از زندگي شخصي و خصوصي يک خواننده در سينماي ما دشوار است و با محدوديتهايي روبه رو هستيم . اصولا ما شرقي ها به لحاظ حضور در رسانه  خودمان را محدود مي کنيم و مثل اروپائي ها جلوي دوربين و يا ابراز درونيات خودمان راحت نيستيم .در نظر بگيريد موقعي که دوربين تلويزيون در کوچه و خيابان از مردم عادي سوالي را مطرح مي کند ممکن است جوابي که مصاحبه شونده مي دهد چندان با اعتقاد واقعيش همراه نباشد اما با مصلحت انديشي جواب محافظه کارانه اي مي دهد .  . بنابراين فيلم اتوبيوگرافي   ساختن در کشورمان واقعا کار دشواري است . قبل از ساخت فيلم بي خداحافظي اشراف کامل به اين مسائل داشتم . آدمهاي سرشناس و معروف ايراني هم معمولا تمايلي ندارند خيلي از خصوصيات شخصيشان روي پرده سينما ديده شود . از منظر ديگر ممکن زندگي آدمي هنرمند و يا معروف زندگي پر فراز و نشيبي نداشته باشد و بالطبع براي مخاطب هم جذابيتي نخواهد داشت . نکته مهم و تعيين کننده در اين بحث و زندگي رضا صادقي که در فيلم بي خداحافظي مورد استفاده قرار گرفته بود اين است که در ده درصد فيلم به زندگي شخصي رضا صادقي پرداخته مي شود . مابقي فيلم داستان در قالب درام و تخيل نويسنده مورد استفاده قرار گرفته است . در فيلم نامه شرايط روز اجتماعي هم مورد توجه بوده است . بنابراين در ساختار فيلم با مشکلي در باره نحو و چگونگي نشان دادن زندگي رضا صادقي نداشتم . رضا صادقي به اتفاقاتي که در بخش هايي از زندگيش به وجود آمده بود اشاره کرد و از اين بخش ها استفاده کرديم .

 

چقدر از مسائل ارائه شده مبتني بر حقيقت بود ؟

 فيلم و داستانش  بر اساس حقايق موجود شکل گرفت و با استفاده از اين مصالح و اضافه کردن شخصيت هايي که با زندگي اين خواننده در ارتباط بودند ساختار فيلم را به وجود آورديم .

 

به چه دليل زندگي رضا صادقي را براي فيلمسازي انتخاب کرديد ؟

ساخت اين فيلم از سوي تهيه کننده پيشنهاد شد و فکر مي کنم به لحاظ فيزيکي و صدايش رضا صادقي آدم جذابي باشد . شايد رضا صادقي به لحاظ راه رفتن داراي مشکل فيزيکي و حرکتي باشد . با شناخت دقيق تر از رضا صادقي متوجه مي شويم که رضا صادقي اين مشکل جسماني را تبديل به نقطه قوتش کرده است . البته طرح ساخت فيلم توسط محمد نشاط  تهيه کننده فيلم از چهار پنج سال قبل  مورد توجه قرار رفته بود و با چند کارگردان هم براي ساخت اين فيلم گفت و گوهايي انجام داد تا در نهايت ساخت فيلم را انجام دادم . براي حضور رضا صادقي  به دليل اينکه نگران تاثير بد در شهرتش بين مردم با بازي کردن  در اين فيلم نباشد در حدود يکي  دوسالي زمان صرف شد تا به بازي و حضور در اين پروژه رضايت بدهد و فيلمبرداري در اواسط سال 1390 انجام شد .

 

 برگزاري جشنواره فيلم فجر را چگونه ارزيابي مي کنيد ؟

 جشنواره فيلم فجر را چه دوست داشته باشيم و چه آن را دوست نداشته باشيم  بهر حال در طي اين مدت بيست و نه دوره اي که برگزار شده است به عنوان يک پديده اثر گذار همواره مطرح بوده است و هر سال در حين برگزاري جشنواره تعداد زيادي فيلم با يکديگر به رقابت مي پردازند و برآيند برگزاري جشنواره در روند توليدات سال آينده سينما نقش تعيين کننده اي دارد و هيچ کسي که در سينماي ايران فعاليت مي کند نمي تواند منکر اين مسئله بشود .

 

اينکه دبير جشنواره از بخش خصوصي انتخاب شده است را چگونه ارزيابي مي کنيد ؟  

شغل دولتي داشتن و يا نداشتن في النفسه امتياز ، ويژگي خاصي ويا فضيلتي براي دبير جشنواره  محسوب نمي شود . نکته مهم نحو عملکرد دبير است . دبيراني در دوره هاي گذشته فجر حضور داشتند که منصب دولتي هم داشتند و آنها جشنواره هاي موفقي را برگزار کردند . سال هايي بوده که اين دبيراني که منصب دولتي داشته اند نتوانسته اند جشنواره موفقي را برگزار کنند . موقعي عملکرد دبير سي ام جشنواره قابل تحليل و بررسي است که جشنواه برگزار شده باشد وحرف هايي که دبير جشنواره  مطرح کرده در جنبه عمل به آنها پرداخته باشد .

 

آيا بخش بين الملل جشنواره اندازه بخش مسابقه ملي آن موفق بوده است  ؟

 به نظر مي رسد سالها است که بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر رونق و جايگاهي ندارد و همانطور که همه مي دانيم فيلم هايي در بخش بين الملل به نمايش در مي آيد که اصلا نماينده آن کشورهاي سازنده اش نيست و از شيوه هاي مختلفي اين فيلمها تهيه وبه نمايش در مي آيد و کمتر فيلمسازي در اين سالها در بخش بين الملل با فيلمش حضور داشته است . در اين سال ها در بخش بين الملل هم غالبا فيلمسازان ايراني جوايز را به دست آورده اند . بنابراين معتقدم بخش بين الملل بخش ضروري و واجبي براي جشنواه فجر نيست و نبودش هم تاثيري بر کيفيت جشنواره نخواهد داشت و با حذف بخش بين الملل مي توان تمرکز و دقت بيشتري بر بخش هاي ملي جشنواره فيلم فجر داشت .

 

آيا در زمينه  برگزاري جشنواره نيازمند به تغييراتي نيست ؟

 اگر به برگزاري تمام جشنواره هاي الف و درجه يك دنيا توجه کنيد در طول مدت برگزاريشان با ساختاري ثابت مواجه بوده اند و کمترين ميزان تغييراتي در ساختار آنها به وجود آمده است . جشنواره فيلم هاي کن ، ونيز ، لوکارنو و برلين را در نظر بگيريد که برخي از آنها قدمتي بالاي نيم قرن دارند . در نحوه برگزاري و مديريت همواره با کمترين تغيير مواجه بوده اند و عملکرد آنها هم نشان داده که جشنواره هاي موفقي بوده اند . اين جشنواره ها هميشه بخش هاي ثابتي دارند و در انتخاب فيملها هم با يک الگوي واحد و يکسان عمل مي کنند . بنابراين به انجام تغييرات زياد و گسترده در ساختار جشنواره فيلم فجر اعتقادي ندارم . بخش هاي مختلف در طي دوران مختلف با طي کردن آزمون و خطا است که به تعالي و بلوغ مي رسند و مسئولين در دوره هاي بعدي با به کار بردن شيوه هايي اين بخش ها را بهتر برگزار مي کنند . اگر قرار باشد هر سال در جشنواره فيلم فجر شاهد تغييرات و اضافه و کم شدن بخش هايي باشيم آن وقت استفاده از تجربيات سالهاي گذشته فجر محلي از اعراب پيدا نخواهد کرد . جشنواره فيلم فجر يك سري اصول ثابت دارد که در طي سالها مورد توجه بوده است ومي شود در هر بخشي تنوع هايي هر چند کوچک به وجود آورد تا جشنواره از تحولات روز سينماي ايران دور نباشد .

 

 

 

 

 

 

 

چهارشنبه 26 بهمن 1390 - 8:27


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری