شنبه 25 آذر 1396 - 3:2
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

داود خسروي

 

فيلمي درباره جايگاه خانواده در اسلام

 

نگاهي به گروه فيلمسازي«پرنده باز» (عطاء الله سلمانيان)

عطاءالله سلمانيان متولد اول فروردين سال 1338 در ابهر است. او دوران كودكي تا هنرستان را در تهران به اتمام رساند. بعد از انقلاب به طور اتفاقي با حوزه انديشه و هنر اسلامي آشنا شد و بعد از طي دوره فشرده بازيگري كه شامل دروس دانشگاهي مي شد، شروع به كار كرد و چندين نمايشنامه به روي صحنه برد. (معروف ترين آنها نمايشنامه حصار در حصار به كارگرداني هنري محمدرضا هنرمند بود)

 با شروع جنگ تحميلي تقريباً در تمام فيلمهاي حوزه و چند فيلم خارج از حوزه در سمت هاي (بازيگر، دستيار اول كارگردان، فيلمنامه نويس) حضور داشت و چند فيلم كوتاه نيز كارگرداني كرد. سلمانيان علاوه بر ايفاي نقش در سينما حضور در تلويزيون را نيز تجربه كرده است.

از سوابق و جوايز و مسئوليت هاي وي مي توان به: ـ برنده بهترين فيلمنامه و کارگراني فيلم کوتاه تلويزيوني به فيلم تقابل در جشنواره دفاع مقدس تهران، ـ برنده ديپلم افتخار بخاطر فيلم کوتاه پيرمرد و زمين در جشنواره همدان ـ برنده يکي از فعالترين اشخاص در عرصه فرهنگي دفاع مقدس (حماسه هنر) حوزه، ـ عضويت در کانون برنامه ريزان خانه سينما، ـ عضويت موقّت کانون کارگردانان خانه سينما، ـ عضويت در هيئت مديره شرکت آيت فيلم به مدت هشت سال، ـ عضويت در هيئت مديره شرکت مرآت هنر، ـ کارشناس واحد فيلمنامه نويسي حوزه ي هنري، ـ طي دوره فشرده دانشگاهي در سال 61 در حوزه به مدت دو سال با حضور استادان تاج بخش فنائيان، سعيد کشن فلاح، محمدرضا هنرمند، فرج الله سلحشور اشاره كرد. پرنده باز نخستين فيلم سينمايي سلمانيان در مقام کارگردان است.

فيلمبرداري پرنده باز به طريقه hd انجام گرفته است و سپس تبديل به فيلم 35 ميليمتري شده است. تدوين فيلم هم به فاصله کوتاهي پس از پايان فيلمبرداري انجام شد و تهيه کننده از همان زمان تلاش براي اکران عمومي فيلم را آغاز کرد، اما اين اتفاق نيفتاد تا نخستين نمايش فيلم در بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر (1389) باشد.

سلمانيان درباره پرنده باز مي گويد: «پرنده باز هم به نشانه هاي جذب مخاطب و هم به غناي محتواي اثر توجه كافي شده است. پرنده باز با نگاهي واقع گرا و بر اساس نشانه هاي زندگي شهري معاصر ساخته شده و مسائل روز جامعه را مطرح مي کند، ولي ادعايي ندارد که داناي کل است و حق دارد به مردم اشتباهشان را گوشزد کند يا براي بهبود اوضاع جامعه دستور العمل اخلاقي صادر کند.

سعي کرده ايم از شعارزدگي پرهيز کنيم و در حد بضاعت و ظرفيت فيلم به روايت داستاني جذاب و به دور از ابتذال بپردازيم. وضعيت کنوني سينماي ما به سمت طنز و البته برخي كمدي هاي سخيف کشيده شده است و ما در اين فيلم سعي کرديم که از ترفند طنز به شکل آبرومند و مطلوب آن استفاده کنيم.»

وي ادامه داد : «يکي ديگر از فاکتورهاي برقراري ارتباط فيلم  با مخاطب ، در ديالوگ هاي آن نهفته است که ما تمام تلاشمان را کرديم ، که ديالوگ ها و فضاي جاري در فيلم به زندگي واقعي عموم مردم نزديک باشد. تا جايي که حتي صحنه ها و ديالوگ هاي بداهه هم در فيلم داشتيم. همه عوامل فيلم يکدست و در خدمت قصه بودند ، که اين يکدستي و آرامش گروه به انتقال بهتر مضامين کمک شاياني کرد.»

سلمانيان درباره داستان فيلم پرنده باز مي گويد: «فيلم ظاهرا قصه بسيار ساده اي دارد و روايت گر پسر ناخلفي است که براي سر به راه شدن همراه پدرش به مکه مي رود و همزمان با دوستانش سر بازگشتن به موقع يکي از كبوترهايش، شرط بندي مي کند، اما داستان به گونه اي رقم مي خورد كه منجر به اتفاقات جالبي مي شود.

البته آن چه گفته شد فقط روي قصه است ، در صورتي که در زمينه فيلم پيام هاي اجتماعي ، ديني و اخلاقي زيادي مطرح شده است .يکي از زمينه هاي اصلي فيلم احترام به پدر و مادر و ديگري اشاره به شان و منزلت زن با اشاره به اهميت طواف نساء در مکتب شيعه است.

همچنين يکي از شخصيت هاي فيلم بچه کر و لالي است که به راحتي زندگي مي کند و همه خانواده او را به عنوان يک فرد کامل پذيرفته اند و اين نشان مي دهد که معلوليت افراد باعث منفعل بودن آنها نيست.

پرنده باز در مجموع فيلمي خانواده محور است که براي حرمت و جايگاه خانواده ارزش بالايي قائل شده و اين جايگاه را از ديدگاه دين جامع اسلام خاطر نشان کرده است.»

پرنده باز با سرمايه حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي ساخته شده و سلمانيان تاکيد مي کند که هزينه توليد فيلم از بيشتر آثار هم رده خودش پايين تر بوده و اگر علاقه و هم ياري عوامل نبود امکان نداشت توليد پرنده باز با اين بودجه اندک به نتيجه برسد. سلمانيان درباره حوزه هنري مي گويد: «حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، به منظور تحقق اهداف و ضرورت هاي خاصي تشکيل شده است، که فيلم هايي مانند پرنده باز حرکت به سوي اين ضرورت هاست.

حوزه هنري نبايد رسالت هنري خود و اين که به چه منظوري تاسيس شده است را فراموش کند. حوزه به همين منظور بايد به سمت ساخت فيلم هايي برود که هدف اصلي شان پيش از هرگونه سود و تجارت طلبي، انتقال چند کلمه حرف حساب به مخاطب باشد. که البته با فروش بالاي فيلم ملک سليمان متوجه شديم ، فيلم هاي سالم و با محتوا هم مي تواند گيشه بسيار خوبي به خود اختصاص دهد.»

سلمانيان در يادداشتي در جشنواره فيلم فجر درباره فيلم نوشت: «پس از سه دهه کار مداوم در سينماي ايران ساخت چندين فيلم کوتاه و بلند در ژانر دفاع مقدس، سعي کردم اولين فيلم خود را در ژانر سينماي اجتماعي با کمي چاشني طنز بسازم. به گفته بعضي دوستان، فيلم آبرومند و پرکششي شده است. اميدوارم که فيلم پرنده باز بتواند با مخاطبان ارتباط خوبي برقرار کند.»

مشخصات «پرنده باز»:

کارگردان: عطاء الله سلمانيان، فيلمنامه نويس و طراح صحنه و لباس : محمود غلامي، مدير فيلمبرداري: ناصر کاووسي، تدوين :کاوه ايماني، طراح چهره پردازي: فريدون کشن فلاح، موسيقي : محمد محمدعلي ، صدابردار : عباس رستگارپور، صداگذاري و ميکس : آرش قاسمي، عکاس : آرش صادقي، تهيه کننده : حسين صابري، محصول سازمان توسعه سينمايي سوره.

بازيگران : حسين ياري، ماه چهره خليلي، هوشنگ توکلي، مهران رجبي، علي اوسيوند، رضا فياضي، محمود جعفري، لاله صبوري،  مير صلاح حسيني.

 

 

 

 

يكشنبه 16 بهمن 1390 - 13:43


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری