جمعه 6 مرداد 1396 - 23:33
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

رييس حوزه هنري: افق 1404 رويايي و دست نيافتني نيست

 

 به گزارش  روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي: آيين پاياني جشنواره با حضور محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري، حجت الاسلام غلامي رييس شوراي فرهنگي،امير خوراكيان رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و جمعي از هنرمندان رشته هاي مختلف دوشنبه دهم بهمن ماه در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد.

رييس حوزه هنري در اين مراسم گفت: به بركت انقلاب اسلامي ملت ايران هويت ديگري يافت كه امروز دنيا او را با آن مي شناسند. ملتي سرافراز، مؤمن و باهوش و شكست ناپذير كه به آن چه كه اراده كند، حتماً مي رسد.
 او تاكيد كرد: اگر ملتي روزي اراده حيات و زندگي كند، حتماً سرنوشت با او همراه خواهد بود. زيرا اين سنت الهي است.
 او ادامه داد: ملت ايران اين مهم را تجربه كرد. ملت ايران، ملتي كه در روزگار نه چندان دور از نظر تاريخ، پايه گذار فرهنگ وتمدن اسلامي بود و در گسترش اسلام بيش از ديگران نقش داشت، در دويست سال سيطره و تحقير استعمار كارش به جايي رسيد كه روزي نخست وزير وابسته آن در برابر نمايندگان مجلس گفت: ملت ايران نمي تواند لولهنگ بسازد چه برسد به اداره صنعت نفت!
 او تاكيد كرد: بي شك در برابر اراده اين ملت، افق 1404 رؤيايي و دست نيافتني نيست، بلكه اگر شرايط فراهم شود، ان شاءالله به بالاتر و فراتر از آن خواهد رسيد.
 رييس حوزه هنري با بيان اين كه اين روزها مردم شمال آفريقا در شعارهايشان استنادي به شعر شاعري دارند كه حدود هشتاد سال پيش رخ از اين جهان بسته است، گفت:ابوالقاسم شابي شاعر جوان تونسي كه براي مردم كشور خود زندگي در تحت لواي استعمارگران را نمي پسنديد، آينده اي عزتمندي را براي آنان ترسيم مي كرد.
 مومني با بيان اين كه آناني كه با ادبيات و هنر سركار داشته باشند، مي دانند كه در روزگاران نه چندان دور، از وظايف هنرمندان و اديبان، ترسيم آينده مطلوب براي ملتشان بود، گفت: زيرا اين گونه هنرمندان كه غالباً به صفت حكمت و اصلاح نيز آراسته بودند، به علت ارتفاع ديدشان و روحيه كمال جويي و آرمانخواهانه، نسبت به وضع موجود انتقاد داشتند و افق هاي به مراتب بالاتري را نسبت به مديران و سياستمداران مي ديدند كه معمولاً دغدغه پاسخگويي به امروزشان را داشتند و دارند. بنابراين گويي ترسيم چشم انداز از وظايف ذاتي آنان بود. مخصوصاً غربي ها از اين رهگذر به موفقيت هاي بزرگي دست يافتند.
 اين مدير فرهنگي كشور افزود: امروز شرايط سياسي و اجتماعي و اقتصادي و حاكميت دولت ها سبب شده كه ناخواسته، نوعي تقسيم وظيفه عملاً اتفاق بيفتد، كه وظيفه برنامه نويسي و بودجه ريزي و توليد محتوا و سند هاي راهبردي كار دولت ها باشد و از اين سو، هنرمندان به نقد شرايط موجود  قانع باشند و در واقع به يك نقد انفعالي كه در زبان عمومي به آن غر زدن مي گوييم، روي بياورند.
 به گفته مومني، در نتيجه از آنجايي كه زبان هنر و ادب زباني موثر، عمومي و فطري است، آنچه كه هنرمندان توليد مي كنند، مخاطب عمومي دارد. هنرمندان و مردم در حالي طرف صحبت همديگر هستند كه خود را در موقعيتي غير اثر گذار و يا دست بالا منتقد و سرعت گير و نق زن مي بينند.
 رييس حوزه هنري كشور تاكيد كرد: ادامه اين روند چه نتيجه اي در بر دارد؟ ادامه اين روند منجر به ايجاد نارضايتي در طرفين ماجرا و ايجاد نااميدي در مردم و بدنه جامعه است. بدنه اي كه اجزاي آن را اقشاري از جامعه تشكيل مي دهند كه برنامه نويسان و بودجه ريزان و چشم انداز نويسان، مبناي كارشان را روي همت و تلاش و فعاليت آن قرار داده اند.
 مومني گفت:احساس بي اثر بودن در طراحي و اجرا و بعد، احساس ديده نشدن و بي اعتنايي، در جامعه نخبه و هنري ما توليد نااميدي و ياس  مي كند. ياسي كه نقطه مقابل اميد است و اميدي كه لازمه و سرچشمه تحقق هر چشم اندازي است.
 او گفت: براي ۲۰ سال بعد كشور، سندي آرمانخواهانه و متكي بر واقعيات و توانايي هاي نيروي انساني و ملي و فني و اقتصادي نگاشته شده است. چه كساني و در چه فضايي مي توانند اين افق ترسيم شده را مدل سازي كنند و به زبان عموم بيان كنند، طوري كه تا حد ممكن، تصوير و تصوري يك دست و مشترك در ذهن نسل امروز شكل بگيرد؟ طبعا، آن كسان هنرمندان هستند كه با قدرت خلق و تجسيم و تصوير خود، دنياي آينده را براي امروزيان ديدني مي كنند و آن فضا هم فضاي ادبيات و هنر است. ادبيات و هنري كه زبان جان مردم است و با آنان به زبان روحشان حرف مي زند و آنچه مي خواهد، بر دلشان مي نشاند.
 رييس حوزه هنري ادامه داد: اگر پرسيده شود در اين تعريف، وظيفه رصد و نقد و اصلاحگري هنرمند چه مي شود؟ پاسخ اين است كه در اين تعريف، اتفاقا نقد هنرمندان مبنا مي يابد و "افق" اش مشخص است و نه تنها موجب ياس و نااميدي نمي شود، راه صلاح و اصلاح را هموار مي كند. و كدام راه طولاني است كه با آمادگي و اصلاح نقص ها و رفع عيوب طي نشود؟
 او با اشاره به اينكه خدا را سپاسگزاريم كه به همكاران ما توفيق داد تا نخستين جشنواره هنري ايران 1404 در يكي از سرنوشت سازترين مقاطع تاريخ جهان كه ملت هاي ستمديده منطقه خواهان آينده اي بدون متسكبران هستند، برگزار كنند، گفت: از آنان و همه كساني كه كمك كردند اين اتفاق بيفتد متشكريم و به خصوص از  اصحاب رسانه، به ويژه سازمان صدا و سيما و نيز بنياد شهيد و ايثارگران و سازمان فرهنگي، هنري و معاونت فرهنگي واجتماعي شهرداراي تهران كه ياريگر ما در اين جشنواره بودند.
 مومني ياد آور شد: نخستين جشنواره هنري ايران 1404 در واقع فراخواني بود براي استمداد از هنرمندان ارجمند كشورمان براي ترسيم آينده مطلوب خود. از همه آناني كه با توجه به همه دشواري هاي موضوع به ما پاسخ مثبت دادند سپاسگزاريم. يقيناً در ايام اين دغدغه در اذهان همه هنرمندان ايجاد شد و ان شاءالله ما اثر مثبت آن را در سال هاي آتي خواهيم ديد.
 مومني تاكيد كرد: اين جشنواره از سال آينده به صورت موضوعي برگزار خواهد شد لذا پيشنهاد ما براي سال آينده، موضوع "خانواده مطلوب در ايران 1404 " است.
 پخش كليپ، اجراي موسيقي استان چهار محال وبختياري از ديگر برنامه هاي جنبي اين جشنواره بود.

مرتضي گودرزي ديباج دبير كل جشنواره به عنوان نخستين سخنران در اين جشنواره اظهار داشت: «امسال اولين دوره از جشنواره هنري ايران 1404 را كليد زديم. با توجه به تحولات اخير منطقه و جهان بدون داشتن چشم انداز روشن و برنامه مدون و هوشمندانه نمي توان گام استوار و مقتدرانه اي برداشت و به اهداف اسلام و انقلاب رسيد.»
 او ادامه داد: «برهمين اساس است كه مشخص شد سند چشم اندازي طراحي شود و تقديم مقام معظم رهبري شود تا از سوي ايشان به دستگاه هاي ذي ربط ابلاغ شود تا اين سند چراغ راه همه تصميم گيري ها قرار بگيرد.»
 گودرزي ديباج اظهار داشت: «با برگزاري اين جشنواره بر آن شديم نسبت به اين سند توجهي جدي نشان داده شده و فرصتي براي حركت در مسير اهداف سند فراهم كنيم. در اين مسير از دلسوختگان ياري خواستيم كه آنان نيز بي پاسخ نگذاشتند.»
 دبيركل جشنواره گفت: «بدون ترديد اين جشنواره در آغاز راه كاستي هايي داشته كه اميدواريم عملكرد اين دوره از جشنواره چراغ راه ساير دوره ها قرار گيرد.»

 

 اهداي جوايز
 از ميان آثار ارسالي از سراسر ايران، 82 اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شدند و به خالقان آثار در رشته هاي سينما ، انيميشن ، تجسمي ، ادبيات، موسيقي، طنز (راديويي ) نگارگري، عكس ، شعر ، داستان نويسي و معماري تنديس و لوح تقدير اهدا شد.

آثار ارسالي به دبيرخانه اين جشنواره در مجموع بيش از 2000 اثر اعلام شده بود كه حدود 200 اثر در بخش مسابقه به رقابت پرداختند كه سرانجام نتايج اين رقابت ها به شرح زير اعلام شد:

در بخش سينما فيلم كوتاه داستاني- جايزه نفر اول به مبلغ 30 ميليون ريال به سيد مرتضي سبز قبا به خاطر فيلم 'براي او' اختصاص يافت.

در بخش مستند - دو نفر به عنوان نفر اول برگزيده شدند كه جايزه 30 ميليون ريال به خاطر 'جغرافياي عشق' به منوچهر مشيري تنديس و سيد محمد رضا خردمندان به خاطر 'روايت نخل' رسيد.

در بخش فيلم بلند سينمايي- 7 اثر شامل خيلي دور خيلي نزديك ساخته رضا مير كريمي، فرش باد كمال تبريزي، سيب و سلما حبيب‌اله بهمني، مهاجر ابراهيم حاتمي كيا، كيميا احمدرضا درويش، روز سوم محمد حسين لطيفي، گلچهره وحيد موسائيان برگزيده معرفي شدند كه جوايز آنان 40 ميليون ريال و تنديس بود.

در بخش انيميشن نيز با فيلم 'گنجينه' به كارگرداني سعيد ترخاني، 'سكو' به كارگرداني سلمان خورشيدي و امير محمدزاده، 'پرواز تا بي نهايت' به كارگرداني هادي محمديان، 'صفر و يك' به كارگرداني مهدي شاد و 'اجل معلق' به كارگرداني شيوا ممتحن نفرات برتر خود را شناخت.

از نفر اول اين بخش با 20 ميليون ريال ، نفر دوم 15 ميليون ريال و نفر سوم 10 ميليون ريال و يك لوح تقدير شد.

يكي ديگر از بخش هاي جشنواره،هنرهاي تجسمي بود كه برگزيدگان آن در نقاشي، پوستر، كاريكاتور، نگارگري، عكس و حجم معرفي شدند.

در بخش نقاشي - خديجه ميرسالاري، آذر اميدي، علي پتگر، طهمورث بهادراني و فردين صادق ايوبي رتبه هاي دوم و سوم را به خود اختصاص دادند و شايسته تقدير شدند.

محمدرضا فراهاني، عليرضا بيت‌الهي، مريم آزاد، مهسا بهفر و سيد مهدي موسوي نيز در بخش پوستر به عنوان نفرات برتر شناخته شدند و جوايز 15 ميليوني و 20 ميليوني ريالي اين بخش را به خود اختصاص دادند.

كاريكاتور يكي ديگر از بخش هنرهاي تجسمي بود كه در اين بخش 6 نفر، نفرات اول تا سوم و جوايز 20 ميليوني، 15 ميليوني و 10 ميليون ريالي را به طور مشترك به خود اختصاص دادند.

سعيد صادقي، ناصر مقدم، محمود آزاد نيا، محسن اسدي، شهرام رضايي و فرزانه وزيري تبار نفرات برگزيده اين بخش بودند.

بخش نگارگري، عكس و حجم - از آثار يساولي، رضا بدرالسماء، امير حسين آقاميري، رويا كازروني، مهدي طاهري، موسي حيدر زاده، سيد مديار شجاعي‌فر، اسحاق آقايي، محمد علي مدني، نبي‌اله مصدق و عباس مجيدي تقدير شد.

يكي ديگر از بخش هاي تجسمي اين جشنواره پژوهش هاي كاربردي بود كه در اين بخش نيز پروانه پارس، و وحيد قاسمپور به عنوان نفرات برتر معرفي شدند.

بخش ادببات شعر - فرداي آفتابي سروده مصطفي محدثي‌خراساني، ايران بزرگ سروده عليرضا كاشاني، يك ياعلي مانده سروده علي سليماني و هويت ملي و ايراني سروده سارا جلوداريان به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم را به دست آوردند.

 داستان كوتاه - 'جزر و مد' نوشته سيد مهرداد موسويان، 'افسريه به اورشليم'احسان غديري و 'رنگ اين روزها' مرضيه فعله‌گري و در داستان بلند 'مراسم جشن تكليف' منظر موسوي، 'ايران سرزمين من' منظر موسوي حائز رتبه هاي اول تا سوم شدند.

در رشته موسيقي سنتي آهنگسازي - از سيد اسحاق صادقي و سيد مهبد نبوي تهراني، نسترن ابوالحسن‌زاده، عليرضا سپهوند و كاوه كامجو سنتي محلي، فريد صديقي موسيقي پاپ كلاسيك، شهاب متقي فر موسيقي ايران تقدير شد.

همچنين در موسيقي بخش خوانندگي - حميد خندان، سرپرست گروه رضا مير كريميان به عنوان نفرات برتر انتخاب شد.

طنز يكي ديگر از بخش هاي اين جشنواره بود كه شامل شعر، داستان، نثر و راديويي بوده است.

در شعر طنز- صابر قديمي، وحيد طلعت، محمد جاويد و علي فردوسي؛ داستان طنز عمادالدين قرشي، ارژنگ حاتمي،فرهاد كوه‌پيما و فاطمه كواشي؛ نثر طنز محمود سلطاني، مهدي محمدي و شيما سيدي؛ طنز راديويي محمدرضا ستودهو حسن صنوبري و مهدي استاد محمد حائز رتبه شدند.

معماري با زير مجموعه مطالعات مكتوب از ديگر بخش هاي اين جشنواره بود كه عنوان رتبه هاي اول تا سوم اين بخش به 'اثر تجزيه ‌و تحليل ده ‌اثر از پنجاه‌‌ سال معماري معاصر ايران'كاري از دكتر محسن فيضي و دكتر مهدي خاكزند، 'كتاب خانه، فرهنگ، طبيعت' كاري از محمدرضا حائري، ' اصول‌ معماري خانه ‌از ديدگاه‌ قرآن ‌كريم' كاري از بهزاد وثيق و 'احياء و ابقاي هويت ايراني‌- اسلامي‌ در مسكن كاري از زكيه ‌السادات ‌طباطبايي‌ لطفي تعلق گرفت.

 

چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 9:29


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری