جمعه 24 آذر 1396 - 23:20
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

نظام پيشنهادات

 

سيد داوود تديني

 

نظام پيشنهادها را بيشتر بشناسيم

 

«فکر انسان مانند چتر است تنها وقتي باز شد کار مي­کند.»

هر سازماني که در انجام وظايف و مأموريت­هاي خود از توان بالاتري برخوردار باشد، کارکنان آن نيز داراي روحيه­اي بالا خواهند بود و هنگامي که روحيه کارکنان بالا باشد، جرياني عظيم از ارتباط­هاي دو جانبه در سازمان به وجود مي­آيد. به بيان روشنتر، طرح پيشنهادها، نظامي ساده است که به کمک آن آراء و نظريات کارکنان به گوش مقام­هاي بالاي سازمان مي‌رسد و مورد توجه قرار مي­گيرد.

عملکرد عمده نظام پيشنهادها، ارتقاء جريان ارتباطات از پايين­ترين تا بالاترين سطح آن است. بدون اين طرح امکان برقراري ارتباط­هاي متقابل بسيار بعيد به نظر مي­رسد. چرا که ساختار سازماني همه سازمان­ها تقريباً به شکلي طراحي شده است که بيشتر جريان ارتباط از سطوح بالاي سازماني را به پايين تسهيل مي­کند. در نتيجه در وهله عمل، درک نقش نظام پيشنهادها در سازمان، از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. نظام پيشنهادها از طريق برقراري ارتباط صحيح، منجر به انسجام در ميان تمام افراد سازمان مي­شود.

به علاوه نظام پيشنهادها مي­تواند مزاياي زير را نيز در بر داشته است:

1- بالا بردن سطح اطلاعات مديريت در انجام امور و برانگيزنده علاقه کارکنان به کار.

2- به مديريت امکان خواهد داد تا برنامه و اشکالات سازمان را مورد مطالعه قرار دهد و در صورت لزوم در آن بازنگري نمايد.

3- مديريت از اين طريق به سطح توانايي و قابليت­هاي کارکنان پي مي­برد و آنهايي را که از توانايي بالايي برخوردار باشند شناسايي مي­کند و مي­تواند از توانايي­هاي آنها استفاده بيشتري نمايد.

4- مديريت پس از شناخت توانايي­هاي کارکنان، نيازهاي آموزشي آنان را به شکل آسانتري برطرف خواهد کرد.

5- کارکنان نيز مجبور خواهند شد قبل از ارائه هرگونه پيشنهادي در مورد آن بينديشند، همين امر امکان رشد آنان را فراهم خواهد کرد.  

6- اين طرح فرصت­هاي بيشتري براي کارکنان فراهم مي­کند تا خود را بهتر به سرپرستانشان بشناسانند.

7- هرگاه پيشنهاد يکي از کارکنان، به عنوان پيشنهادي خوب، شناخته شود طبيعي است، اين امر پاداشي مضاعف براي او به ارمغان خواهد داشت.

مجموع اين مزايا در کل دو فايده اساسي براي سازمان خواهد داشت:

الف- ارتقاي روحيه کارکنان و بالا بردن کيفيت کاري آنها و ايجاد تفاهم و ارتباط بيشتر بين مديريت و کارکنان.

ب- بهبود عمليات و ارتقاء سطح بهره­وري فعاليت­هاي سازماني به واسطه به کار بستن برخي پيشنهادهاي سودمند و عملي. «و من الله التوفيق وَ عليه التکلان»

 

 

يكشنبه 9 بهمن 1390 - 9:37


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری