دوشنبه 20 آذر 1396 - 18:44
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

داود خسروي

 

اثري در مسير سينماي ديني

 

نگاهي به گروه فيلمسازي «پايان دوم»(يعقوب غفاري)

 

يعقوب غفاري(کارگردان) فعاليت هاي سينمايي خود را از سال 1369 آغاز کرد. او در 25 فيلم و سريال(که مهم ترين آنها سريال مختارنامه است.) دستيار کارگردان و برنامه ريز بوده و به جز دستياري کارگردان، در فيلم پشت پرده مه(پرويز شيخ طادي) تدوين را نيز بر عهده داشته است.

فيلمبرداري پايان دوم پس از تدارکي يک ماهه، در بهمن 1388 آغاز شد و پس از  32جلسه به پايان رسيد. اکثر صحنه هاي فيلم در تهران و بخش کوتاهي از آن در جاده چالوس فيلمبرداري شده اند.

رضا صادقي(خواننده مشهور) پس از آنکه فيلمنامه را مطالعه کرد، شعر و ترانه اي براي فيلم سرود که در متن و تيتراژ پاياني اثر مورد استفاده قرار گرفت.

غفاري در مورد چگونگي تصميم گيري براي ساخت نخستين اثرش مي گويد: «هميشه فکر مي کردم اگر قرار باشد فيلمي بسازم، نمي خواهم کارگردان فيلمي معمولي باشم و اين موقعيت با پايان دوم برايم فراهم شد. من معتقدم که يک شخص بايد ابتدا همه جوانب و نگاه‌ها را بشناسد و از لحاظ تکنيکي مورد قبول باشد بعد وارد عرصه فيلمسازي شود.

من سال‌هاست به عنوان برنامه‌ريز، دستيار کارگردان، تدوينگر و کارگردان فيلم‌هاي کوتاه سينما را تجربه کرده‌ام. بنابراين تنها انتخاب سوژه جذاب دغدغه من بود. تصميم گرفتم براي ساخت اولين فيلمم سوژه‌اي را انتخاب کنم که هم دغدغه من باشد و هم به آن موضوع تسلط کامل داشته باشم تا بهتر بتوانم مقصودم را به بيننده انتقال دهم.»

يعقوب غفاري درباره مضمون پايان دوم مي گويد: «پايان دوم فيلمي است که با نگاهي نو به عشق، تفاوت بين عشق مجازي و عشق حقيقي را توضيح مي‌دهد. اين فيلم در مسير ديني خود نگاه تازه‌اي به آکرونيا دارد. تلاش کردم درکنار جذابيت‌هايي که باعث جذب بيننده مي‌شود فيلم حرفي هم براي گفتن داشته باشد.

اساس اين تفکر اين است که يک جهان ديگري در کنار جهان ما به صورت موازي در حال حرکت است. اصل اين تفکر از تفکري غربي نشات گرفته و هدفش هدايت انسان‌ها به سمت تباهي و پوچي است. هاليوود سرمايه گذاري زيادي در اين حوزه موضوعي کرده است و در آمريکا سالي حدود 15 فيلم و سريال در اين باره توليد مي‌شود اما در سينماي ايران، پايان دوم اولين فيلمي است که درباره جهان موازي ساخته مي‌شود.

البته اساس تفکر آن‌ها اين است که جهاني پيش و بعد از جهاني که ما در آن زندگي مي‌کنيم وجود ندارد و هرچه هست همين جهان است و با مرگ زندگي تمام مي‌شود که اين نوع نگاه با تفکر اسلامي ما در تضاد است و ما هم در پايان دوم آن را رد کرديم.

موضوع عشق در پايان دوم تنها فضايي بود براي بيان نگاهم درباره جهان موازي؛ و به هيچ وجه اصل نبود. در واقع من از يک داستان عاشقانه براي بيان حرف ديگري بهره گرفتم.»

غفاري در مورد عواملي که در ساخت فيلم با او همکاري داشته اند، مي گويد: «همه در پايان دوم، تجربه هايشان را در اختيار کار قرار دادند. اگر فيلمي قرار است حرف خوب بزند عوامل آن بايد کساني باشند که بتوانند منظور کارگردان را به خوبي منتقل کنند. بخشي از اين عوامل شامل بازيگران و بخشي ديگر افراد پشت دوربين هستند.

عواملي که براي ساخت اين فيلم انتخاب شده‌‌اند همگي جزء بهترين‌هاي سينماي ايران هستند. محمود کلاري، محسن روشن، عباس شوقي  و... از هنرمنداني هستند که در اين فيلم با ما همکاري کردند. چند نفر از همکاران ما در سال‌هاي گذشته سيمرغ دريافت‌ کرده‌‌اند. انتخاب اين افراد به اين دليل بود که من احساس مي کردم آنها حرف‌هاي من را به درستي مي‌فهمند و مي‌توانند آنها را منتقل کنند.

دانيال عبادي، آنا نعمتي و زيبا بروفه هر کدام بازي متفاوتي از خود به نمايش گذاشته اند؛ و هيچ شباهتي به نقش هايي که تا به حال بازي کرده اند، ندارند. آنها خيلي خوب با نقش ارتباط برقرار کردند.»

غفاري درباره رضايتش از کار مي گويد: «به عنوان فيلم اول از پايان دوم راضي هستم. البته در فيلم‌هاي بعدي بيشتر و بهتر به جهان موازي خواهم پرداخت؛ چرا که جاي آن در سينماي ايران خالي است. در سينماي جهان فيلم‌هاي بسيار خوبي با اين موضوع ساخته مي‌شود و ما نبايد به آن بي توجه باشيم. اميدوارم در فيلم‌هاي بعدي به گونه‌اي بهتر جهان موازي را نشان دهم که نقايص اين فيلم را نداشته باشد.»

محمود کلاري درباره همکاري با غفاري مي گويد: «کار کردن با کارگردان فيلم اول برايم بسيار جذاب و دوست داشتني است چرا که شور جوان‌ها و تلاش آن‌ها همواره براي من آموزنده بوده و باعث شده تا در يک نقطه ثابت نمانم.

در آغاز اين فيلم فکر مي‌کردم که موضوع پيچيده‌ فيلم، ما را با يک کار سخت مواجه خواهد کرد و احساسم اين بود که اين موضوع براي يک کارگردان فيلم اول کار سختي است؛ که خوشبختانه اين‌طور نشد و در نهايت فيلم خوبي از آب درآمد.»

محسن علي اکبري در مورد تهيه پايان دوم مي گويد: «خوشحالم که فيلم‌هاي اول کارگردان‌هاي شناخته شده‌اي همچون مرحوم رسول ملاقلي‌پور و محمدرضا هنرمند را تهيه کرده‌ام.

امروز هم از تهيه فيلم پايان دوم رضايت دارم اگر چه زحمت تهيه اين فيلم بيشتر بر عهده آقاي علي غفاري بوده و من بيشتر ايشان را همراهي کرده ‌ام.»

آنا نعمتي درباره پايان دوم مي گويد: «در پايان دوم داستاني تعريف مي‌شود که با ملودرام‌هاي يک طرفه امروز متفاوت است و تجربه جديدي براي من به عنوان بازيگر بود.

ديالوگ‌هاي فيلم را خيلي دوست داشتم. البته پايان دوم يک فيلم سليقه‌اي است و ممکن است يک نفر خيلي آن را دوست داشته باشد و در عين حال نفر ديگر با آن ارتباط برقرار نکند ولي در مجموع معتقدم که اين فيلم هم از لحاظ ساختاري و هم از نظر محتوايي فيلم خوبي است.

شايد يکي از اصلي‌ترين دلايلي که باعث شد من براي اين نقش انتخاب شوم اين است که من در زندگي عادي خود هم به اندازه نقش هيجان دارم؛ چرا که شخصيت رويا در پايان دوم هم بسيار هيجاني و پر جنب و جوش است.»

غفاري در يادداشتي بر فيلم در جشنواره فيلم فجر نوشت: «براي خوب خوابيدن بايد تمام روز را بيدار ماند، لذت زندگي در تشنگي قبل از آب است، لذت فهميدن در ديوانگي. گذشته و آينده، تقدير و تدبير، عشق و جدايي و در نهايت اميد.

بحث روشنفکري نيست. قصه اي که گفتيم براي روايتش دويديم. از پايان اول گذشتيم تا به «پايان دوم» رسيديم. فيلم پايان دوم پرداختن به جهان موازي هاليوودي نيست. بلکه پرداختن به جهان متوالي است که ترتيب و توالي آن در تقدم و تاخر زماني است نه هم زماني. پايان دوم در مسير سينماي ديني درصدد تبيين آکرونياي خود در توالي زمان موجود با زمان آينده است.»

مشخصات «پايان دوم»:

كارگردان و تدوينگر: يعقوب غفاري، فيلمنامه: سعيد آلگو عبادي و يعقوب غفاري، مدير فيلمبرداري: محمود كلاري، طراح صحنه و لباس: حسن روح پروري، آهنگساز: بهنام ابطحي، صدابردار: سيامك نيازي، صداگذار: محسن روشن، طراح چهره پردازي: عبدالله اسكندري، دستيار اول كارگردان و برنامه ريز: كامبيز دارابي   

بازيگران: آناهيتا نعمتي، دانيال عبادي، زيبا بروفه، مجيد ياسر، مهدي فقيه، تهيه كننده: علي غفاري و محسن آقا علي اكبري.   

 

 

 

 

 

چهارشنبه 5 بهمن 1390 - 13:33


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری