يكشنبه 4 تير 1396 - 21:42
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

بايد براي وحدت حوزه و دانشگاه سرمايه گذاري کرد

 

گفتگو حجت الاسلام رضاييان، مشاور استاندار  در امور روحانيت با عطر ياس

 23 سال سابقه رياست سازمان تبليغات اسلامي را به عهده داشت که در اين مورد برخي از او انتقادهايي داشتند و برخي عملکرد او را با توجه به وضعيت جامعه مثبت ارزيابي مي­کردند.

رضاييان يکي از چهره­هاي روحاني استان مرکزي است که عليرغم اصفهاني بودنش توانسته خود را در بين مديران اراک در سه دهه فعاليتش جاي دهد. به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه بر آن شديم تا در گفتگويي به بررسي وضعيت اين دو نهاد تاثيرگذار کشور بپردازيم.

 

- به عنوان مشاور استاندار در امور روحانيون، وضعيت حوزه­هاي علميه استان را از لحاظ علمي چگونه مي­بينيد؟

با توجه به سوالات زياد نسل جوان و اوضاع قبل و بعد از انقلاب، تفکر افراد و نيز با وضعيتي که براي اديان ديگر در دنيا اتفاق افتاده است، مي­طلبيد که در حوزه­هاي علميه هم تحولاتي ايجاد شود. تحول از نظر علمي، سياسي، شناخت و مسلح بودن علم روز. حوزه­هاي علميه تنها در يک مسير فقه حقوق و فلسفه قدم مي­گذاشتند، اما امروز با دنيايي روبرو هستند که با تمام مسائل روز بايد آشنايي داشته باشند، لذا مي­طلبيد که به صورت جداگانه رشته­هايي در حوزه­ها به وجود آيد که به خواسته­هاي مردم پاسخگو باشد. بايد رشته­ها را مشخص کرد تا گروهي از طلاب در رشته­اي خاص اقدام و تحصيل کنند. لذا در اين مسير حوزه­هاي علميه قدم­هاي بسيار خوبي را برداشته و روز به روز در اين سي سال بهتر شده­اند.

حوز علميه اراک هم با ديرينه­اي که دارد و شخصيت­هاي بسيار خوبي که در آن تربيت شده­اند، طلاب خوبي را تربيت کرده است. در حال حاضر طلاب استان مرکزي در قم و سراسر کشور موثرند. بيش از هزار طلبه باسواد، متدين و فاضل در حوزه­هاي علميه قم و خارج از قم موثر و برخي در سمت قضاوت در رده­هاي بالا و ارگان­ها و نهادهاي مختلف فعال هستند. خوشبختانه با اقداماتي که تاکنون انجام شده، حوزه علميه اراک رو به پيشرفت بوده است به خصوص در سال گذشته که حوزه­هاي علميه در استان­ها تاسيس شده است، از رفت و آمد به قم کاسته شده است و شورا نيز نظارت خوبي بر حوزه­ها دارد و در حال حاضر هم اساتيد بسيار خوبي از حوزه قم به اراک آمده­اند و از نظر علمي مطلوب است. با همت امام جمعه محترم اراک نيز چندين مدرسه براي خواهران و چندين مدرسه پيش حوزوي هم در استان تاسيس شده است.

 

- آيا براي حوزه­هاي علميه چشم اندازي علمي در نظر گرفته شده است؟   

بله. همانطور که در سند چشم انداز 20 ساله داريم حوزه­هاي علميه با اينکه مستقل هستند و به دولت وابسته نيستند، اما براي پيشرفت حوزه­ها چشم انداز 20 ساله­اي ديده شده و اقدامات خوبي هم در اين رابطه صورت گرفته است.

 

- در طول اين چند سال که حوزه­هاي علميه تاسيس شده­اند، آيا توانسته­اند به اهداف علمي تعريف شده، دست يابند؟  

با مشکلاتي که وجود دارد و تبليغاتي که در دنيا وجود دارد، دشمنان امروز متوجه شده­اند آنچه که سبب شده شيعه در تمام دوران، کشور را نجات دهد فعاليت علماي بزرگ در حوزه­هاي علمي و نيز علاقه خاصي که مردم به حوزه­هاي علميه دارند بوده است. لذا تضعيف حوزه­ها با کمک ماهواره­ها، سايت­ها و اقداماتي بر عليه روحانيت در دستور کار قرار مي­گيرد. هدف آنها تضعيف و جدا کردن نسل چهارم انقلاب با القائات، شبهات و دامن زدن به سوال­هايي است که در ذهن جوانان وجود دارد، اما باز هم با اين همه فشارها که اگر به کوهي مي­خورد، کوه را به دو نيم مي­کرد، علماي بزرگ ما توانسته­اند جوابگو باشند. اما با اين حال همچنان مطلوب نيست. ما خيلي راه داريم که بتوانيم به اهدافمان برسيم که با توجه به غني بودن اسلام، فقه، فلسفه و نيز نخبه­هايي که در حوزه­هاي علميه هستند مي­توانيم به اهدافمان برسيم. بايد بگويم که حوزه­هاي سراسر کشور در برابر شبهات بسيار خوب کار کرده­اند اگر کار نکرده بودند و يا جوابگو نبودند امروز ما چنين وضعي نداشتيم. درست است که ما در مسائل سياسي، تکنولوژي، اختراعات و اکتشافات پيشرفت خوبي داشته­ايم اما بايد توجه کنيم که اين پيشرفت­ها مديون حوزه­هاي علميه هم هست، يعني اگر حوزه علميه در مقابل استعمار و فتنه­ها نمي­ايستاد، معلوم نبود امروز کشور در کجا قرار داشت. اگرچه از آنجايي که بايد برسيم و در کنار آنها به طور موازي قدم برداريم، هنوز مقداري عقب هستيم، اما راه و توان داريم که بايد اينها را نشان دهيم.

 

- اما برخي با نظر شما موافق نيستند و معتقدند که حوزه­هاي علميه چندان با علم روز پيشرفت نکرده­اند؟       

کسي که مي­گويد حوزه علميه با علم روز پيش نمي­رود، اشتباه بزرگي دارد. در مسائل سياسي کشور هر زماني که مي­ خواهند ضربه­اي به کشور بزنند حوزه­هاي علميه جلو رفته­اند. مگر مسائل روز چيست؟ زماني که مراجع و بزرگان ما درک مي­کنند که خطر براي مردم و نه تنها اسلام در کجا قرار دارد. اگر ما با علم روز پيش نمي­رفتيم چگونه با اهل تسنن، ارامنه و گروه­هاي مختلف کشور از جمله دراويش با اينکه قدرت در دست شيعه است و شيعه حکومت مي­کند مي­توانستيم همزيستي داشته باشيم. حتي اين گروه­ها در مجلس شوراي اسلامي نماينده دارند. حوزه­هاي علميه در کدام علوم يا تکنولوژي به روز نبوده است؟ کدام اختراع بوده که حوزه­هاي علميه آن را حرام بدانند؟ هميشه با مسائلي که امنيت، اتحاد، پيشرفت، سلامت و اخلاق مردم در آن لحاظ شود حوزه­هاي علميه همراهي کرده است اما حوزه با بي بند و باري چه اقتصادي و چه سياسي و چه اخلاقي در جامعه مخالف است. اگر حوزه علميه صحبتي مي­کند براي پيشرفت و سلامت جامعه و مردم است. بنابراين در هيچ کجا نيست که حوزه­هاي علميه به روز نباشند.

 

- يکي از مسائل مهمي که بسياري از مردم از آن ناراضي­اند نحوه اداره بانک­ها و سودهايي است که از مردم دريافت مي­کنند، آيا در حوزه­هاي علميه در اين خصوص اقدام عملي انجام شده است؟

 ما يک قانون در مجلس داريم که به شوراي نگهبان مي­آيد، در شوراي نگهبان هم فقيه هست و هم حقوقدان، امروز فعاليت بانک­ها هر کجا که مورد تاييد شوراي نگهبان باشد از نظر ما بلامانع است. اگر روزي مراجع ديني ما مي­گفتند راديو و تلويزيون حرام است و امروز گفتند حرام نيست ما تابع مراجع هستيم. پس بنابراين اگر آنچه را که قانون و شوراي نگهبان مي­گويد بانک­ها رعايت کنند اشکال شرعي ندارد. بايد ديد آن قانون رعايت مي­شود يا خير. برخي انتقادهايي که از بانک­ها وجود دارد درست است و مرجعي بگويد اشکال دارد بايد ديد آن اشکال را در کجا مي­بيند تا رفع شود. اما امروز ما تابع حکومت بوده و جداي از آن نيستيم. بايد ديد حکومت در اين رابطه چه موضعي دارد و فقهاي شوراي نگهبان چه نظري دارند. در برخي مسايل ما تابع حکومت هستيم و بايد ببينيم حکومت چه مي­گويد حرام را حرام و حلال را حلال مي­دانيم. ما مرجع نيستيم بلکه تابع مراجع هستيم. بانک­ها هم به همين ترتيب تابع حکومت و شوراي نگهبان هستند.

 

- اخيراً مدارس و دبيرستان­هاي معارف اسلامي در استان جهت آموزش مباني ديني راه اندازي شده­اند. فکر مي­کنيد اين مدارس تا چه اندازه مي­توانند به بروز شدن حوزه­ها کمک کنند؟

امروز چون حکومت ما حکومتي اسلامي است مي­طلبد که در مقابل هجمه دشمن به عقايد و اخلاقيات جوانانمان در زمان جواني بپردازيم. يکي از اقداماتي که مي­تواند موثر باشد، دبيرستان­هاي معارف اسلامي است و تاکنون هم در کشور هم از لحاظ اخلاقي و هم سياسي و اجتماعي و حوزوي بسيار موثر بوده است.

 

- در حال حاضر ارتباط حوزه و روحانيون با دانشگاه و دانشجويان چگونه است؟

بايد برگرديم به گذشته؛ در زمان گذشته حکومت­هاي طاغوت قصد داشتند ميان دانشگاه و حوزه­هاي علميه جدايي بيندازد و در اين مسأله هم تا مقداري موفق بودند اما با ورود برخي بزرگان از جمله شهيد مطهري به دانشگاه تا حدودي جلوي اين موضوع را گرفتند اما باز حکومت وقت توانسته بود تا حدودي موفق باشد. در حال حاضر و پس از گذشت سي و سه سال از انقلاب در اين خصوص فعاليت­هاي زيادي صورت گرفته است و حوزه در دانشگاه و دانشگاه در حوزه آمده است و ارتباطات خوبي هم با يکديگر دارند. بسياري از دانشجويان پس از اتمام درسشان به حوزه­ها آمده­اند و از وجود آنها استفاده مي­شود. اما باز هم به آنجايي که بايد مي­رسيديم، نرسيديم و مطلوب نيست. زماني مطلوب مي­شود که حوزه، دانشگاه و دانشگاه هم حوزه را از خود بداند. ما نمي­گوييم که حوزه با دانشگاه يکي شوند بلکه مي­گوييم دانشجو بايد همانطور که از نظر اخلاقي در حوزه­هاي علميه رفتار و کردار و اثرات و معنويت دارد به همان شکل در دانشگاه هم داشته باشد. بايد دانشگاه بداند علمي که تحصيل مي­کند براي نجات و پيشرفت کشور است و در کنار آن هم حوزه بايد بداند در رشته­هايي که فعاليت مي­کند براي نجات و پيشرفت کشور است اگر اين دو در کنار يکديگر باشند هيچ آسيبي به کشور نخواهد رسيد. خوشبختانه در حال حاضر هم اساتيد حوزه و دانشگاه با يکديگر بسيار نزديک هستند. ما راه را آمده­ايم، اما به آخر هنوز نرسيده­ايم، بايد براي وحدت حوزه و دانشگاه سرمايه گذاري کرد. با يک جلسه و سخنراني کردن در حوزه علميه کار درست نمي­شود پس بايد علمي نشان دهيم که دانشجو به حوزه تعلق دارد و دانشگاه هم نشان دهد که حوزه متعلق به دانشگاه است.

 

- فکر مي­کنيد در حال حاضر حوزه و دانشگاه با يکديگر تعامل دارند؟ آيا از يکديگر شناختي دارند؟

برخي دانشگاه­ها بيشتر و برخي کمتر. دانشگاه­هايي که پس از انقلاب تاسيس شده­اند بيشتر با حوزه­هاي علميه در تعامل هستند، چرا که انقلابيون و روحانيون بيشتر در آنها جايگاه دارند.

 

- در حال حاضر بزرگترين آفت دانشگاه را چه مي­دانيد؟

تاثير برخي اساتيد که هنوز تفکر انقلابي و مذهبي زيادي ندارند. اگر حکومت در دست اين آقايان کج انديش بود آيا به مذهبيون اجازه مي­دادند که تدريس کنند؟ اين افراد بايد درک کنند که امروز اگر حکومت آنها را تحمل مي­کند تا حرفشان را بزند، اين قوت حکومت است و ترسي از اين افراد ندارند. معتقدم پس از سي و سه سال نبايد بنشينيم و افرادي را که اعتقادات جوانان را از بين مي­برند تحمل کنيم. مقداري هم بايد از نظر مالي و رسيدگي به دانشگاه بيشتر به آنها برسيم و همانطور که به حوزه­هاي علميه رسيدگي مي­شود همانطور هم بايد به دانشجو رسيدگي شود به خصوص به دانشجوياني که با مشکلات مالي مواجهند و از خانواده­هاي کم درآمد هستند و مي­خواهند درس بخوانند. ما هرچه روي دانشگاه­ها و حوزه­ها کار کنيم کم کار کرده­ايم.             

 

محسن قلعه­اي ghalei.mohsen@gmail.com     

 

چهارشنبه 5 بهمن 1390 - 13:31


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری