پنجشنبه 30 شهريور 1396 - 16:58
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

به ساخت فيلم هاي متفاوت علاقه دارم

 

گفت وگو با جميل رستمي کارگردان فيلم چشم

 مقدمه : جميل رستمي  فيلمساز نسل جوان سينماي ايران با دو فيلم اولش مرثيه برف و ژاني گل، نويد ظهور يک سينماگر مستقل را داد . جميل رستمي در سومين ساخته سينمايش به سراغ موضوعي شهري مي رود .

  

بر خلاف دو فيلم قبلي که ساخته ايد اين بار در محيط شهري به فيلمسازي پرداخته ايد دليل اين رويکرد چه بود ؟

 تلاش کردم در سومين فيلمم تجربه جديدي را به دست بياورم . شايد در ميان فيلمسازان هم نسلم جزو معدود کارگردان هايي باشم که از سينمايي استاد – شاگردي کارم را آغاز کرده ام و بنابراين بايد حرفه اي بودن خودم را يک جورهايي ثابت مي کردم . براي من فيلمسازي در محيط غير شهري ، کوهستان و شهر هيچ تفاوتي  ندارد . حتي در بخش ژانر هم مشکلي ندارم و در همه ژانري مي توانم فيلمسازي کنم . بنابراين با ساخت فيلم چشم خواستم بخشي از اين توانايي هايم را به منصه ظهور برسانم و خواستم از اين انگ که فقط بلد هستم در محيط‌هاي غير شهري فيلمسازي مي کنم فاصله بگيرم و تجربه اي متفاوت  انجام بدهم . سالي صد فيلم در سينماي ايران ساخته مي شود که بيشتر آنها فيلم شهري است . بنابراين بايد کارم ويژگي خاصي مي داشت

 

به چه دليل در اين چند ساله اخير اغلب فيلم هاي اجتماعي شهري به آدمهاي طبقه متوسط روبه بالا مي پردازند ؟

 براي پرداختن به طبقه متوسط تابع سليقه خودم  فيلم نامه  بودم و اگر شخصيتهاي فيلمم جزو قشر فرو دست جامعه بودند داستان فيلم کلا تغيير پيدا مي کرد .

 

 چقدر حين ساخت به فيلم نامه وفادار بوديد ؟

بعد اعمال آخرين تغييرات که به همراه فيلم نامه نويس انجام مي شود ديگر در حين ساخت در فيلم نامه تغييري نمي دهم و طبق اين فيلم نامه پلان هاي فيلم را فيلمبرداري مي کنم.

 

از استوري بورد هم استفاده مي کنيد ؟

با اينکه کار معماري انجام مي دهم اما طراحيم قوي نيست . بنابراين استوري بورد نمي کشم شيوه کاريم به گونه اي است که  پلانها را دکوپاژ مي کنم . بنابراين مهندسي دکوپاژ فيلم نامه را رعايت مي کنم .

 

به چه دليل شغل دو شخصيت اصلي فيلم را نويسندگي و کارگرداني انتخاب کرديد ؟

کارگرداني و نويسندگي شغل هاي جذابي هستند .

 

بحث خيانت و رازهاي  مگوي زندگي چند سالي است که در حوزه فيلم هاي اجتماعي مورد استفاده فيلمسازان قرار مي گيرد . اين مباحث در فيلم شما چگونه مطرح شد ؟

در تمام دنيا بين آدمها چنين روابطي وجود دارد و نکته مهمي که در فرهنگ ما ايراني ها در تمام زمينه ها وجود دارد  اين است تا مسئله اي مورد توجه قرار مي گيرد بيشتر مورد به سمت اين جريان حرکت مي کنند .  تا به حال جزو معدود فيلمسازاني بوده ام که به اين جريان توجهي نکرده ما و به همين دليل است که فيلم هاي من با ساختار فيلم هاي سينماي ايران داراي تفاوت است .

 

تجربه کار کردن با بازيگران حرفه اي در فيلم چشم چگونه بود ؟

 اگر به کارنامه کاري من در زمينه دستياري کارگرداني توجه کنيد  به اين مسئله مي رسيد که با خيلي از بازيگران مطرح سينما سابقه همکاري داشته ام . مهدي احمدي و لادن مستوفي دو بازيگر حرفه اي و آرتيست واقعي هستند .  لادن مستوفي هم در اين دو ساله ساله اخير در کارش پيشرفت داشته و حالا هم مشغول بازي در تئاتري است . بنابراين در زمينه بازيگري انتخاب‌هاي خوبي انجام دادم . چهره سرد و عبوس مهدي احمدي بسيار مناسب شخصيتي بود که در فيلم بازي مي کرد .

 

آيا فيلم چشم بخشي از يک سه گانه است که قصد ساخت آن را داريد ؟

بله چشم اولين فيلم از سه گانه اي است که قصد ساخت آن را دارم البته وقفه اي بين اينها به وجود خواهد آمدو فيلم ديگري را مي سازم .

 

 قصد ساخت چه فيلمي را داريد ؟

 فيلم عروسک بي سايه که سالها پيش نوشته ام و درباره کشتار مردم کرد و شيعيان جنوب عراق توسط صدام است . يک فيلم  اکشن که براي تهيه و توليد آن با بنياد سينمايي فارابي وارد مذاکره شده ام . فيلم در پنج کشور فيلمبرداري خواهد شد و مي تواند پخش جهاني داشته باشد .

 

به چه دليل در ساخته سه گانه اول به سراغ چشم رفتيد ؟

 چشم ، گوش و زبان نام فيلم هاي سه گانه ام است . بعد از مشورت با دوستان اول تصميم به ساخت اين فيلم گرفتيم . نکته مهم اين است که با چشم ديدن تفاوت هايي دارد که مي تواند باعث بروز سوتفاهم يا تفاهم بشود و با چشم است که مي توان نگاههاي متفاوتي نسبت به يک سوژه داشت .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چهارشنبه 5 بهمن 1390 - 8:53


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری