شنبه 29 مهر 1396 - 8:35
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

محمدمهدي همايي سرشت(نارنجي نژاد)

 

حرکت به سوي کمال انساني را ، بهتر مي توان در مدارس علوم و معارف اسلامي صدرا مشاهده نمود

 

 

گفتگو با خانم حامدي ،مدير دبيرستان دخترانه صدراي تبريز

 

لطفا خودتان را معرفي کنيد و بفرماييد صدراي دخترانه تبريز در چه سالي تأسيس شده و هم اکنون چند دانش آموز دارد ؟

بسم الله الرحمن الرحيم .حامدي هستم و به فضل الهي مسئوليت دبيرستان دخترانه صدراي تبريز ، را پاسخگو هستم. دبيرستان دخترانه علوم و معارف اسلامي تبريز از سال 85 فعاليت خود را به طور رسمي و با 32 نفر دانش آموز آغاز نمود . امسال وارد ششمين سال فعاليت خود شده است و در اين مدت حدود 40 نفر فارغ التحصيل داشته است که از اين تعداد 13 درصد در حوزه‌هاي علميه ( قم – تبريز )مشغول ادامه تحصيل بوده و 87 درصد ديگر در مراکز آموزش تحصيلات عالي ( دانشگاههاي سراسري – آزاد – پيام نور و تربيت معلم ) در حال کسب درجات علمي – پژوهشي هستند .لازم به ذکر است بيشترين تراکم دانشجويان فارغ التحصيل شده اين آموزشگاه در رشته هاي حقوق – الهيات وعلوم قرآني – روان شناسي و پژوهشگري علوم اجتماعي مشغول به تحصيل     مي باشند . در سال تحصيلي جديد 60 نفر دانش آموز در پايه هاي مختلف داريم که از اين  تعداد تلاشگر، با عنايت الهي ، 9 نفر ديگر به جمع فارغ التحصيلان افزوده خواهد شد .

 

مدرسه صدرا از چه ويژگي‌هايي برخوردار است و مديريت در اين مدرسه را چگونه ارزيابي مي کنيد ؟

مدارس علوم و معارف اسلامي صدرا، جلوه اي از دين اسلام در آموزش و پرورش هستند . اين مدارس در مقايسه با ديگر مدارس از معنويت و جايگاه ارزشي بالاتري برخوردارند . حرکت به سوي کمال انساني را  بهتر مي توان در اين مدارس مشاهده نمود . اينجانب امسال وارد پنجمين سال مسئوليت اين آموزشگاه مي شوم و به جرأت مي توانم بگويم برکات خاص( معنوي) اين آموزشگاه شامل حال اينجانب و حتي همکارانم نيز شده است. به عبارت ديگر  حرکت معنوي همواره در اين مراکز ، سير صعودي خود را  حفظ مي نمايد .

بالندگي علمي- پژوهشي هر دانش آموزي  در اين مدارس چنانکه با رشد معنوي همراه باشد ؛ آنچنان لذت بخش است که در الفاظ نمي گنجد .لذا کاملا آشکار است که مديريت در اين مدارس بسيار دشوارتر، اما در عين حال  زيباتر از ديگر مدارس است . مديريت اين مراکز خود بايد از نظر رفتار و گفتار اشاعه دهنده و جذب کننده به سوي ارزشهاي اسلامي باشد ، تقوا ، عدالت و شجاعت را در رفتار خويش متجلي نمايد. جهادگر وسخت کوش بوده ، از   دشواري ها نهراسد ( گاه مواردي پيش مي آيد که به عينه مخالفت‌هايي در مقابل اهداف اين مدارس قد علم مي کنند ، سيره مجاهده و صبر درسي بزرگ از ائمه اطهار(س) در دشواري راه است ). صبور بودن وحضور در کنار دانش آموزان به عنوان حامي و شريک بودن در فعاليت هاي سياسي – اجتماعي، علمي – پژوهشي- پرورشي، همه و همه از برکات والزامات خاص اين مدارس مي باشد .از ديگر ويژگي هاي مهم مي توان به مسئوليت پذير بودن، خلاق بودن، داشتن برنامه مدون ، روحيه اي بالا ،کسب تجارب ودانش از طريق ارتباط با ديگر مدارس صدرا ،ارتباط با سازمان هاي مدارس معارف اسلامي - آموزش و پرورش و تبليغات اسلامي ، اشاره نمود؛ به عبارتي رساتر، سکون با اصل وجودي اين مدارس در تضاد است و بالندگي و رشد، مديريت بهتر را مي طلبد .

يک ويژگي ديگر که بسيار به چشم مي خورد ، دانش آموزان و همکاران اين آموزشگاه، همانند اعضاي يک خانواده بوده و سعي در همکاري و تعامل سازنده دارند ؛ که آن هم نمودي از  وحدت و انسجام بوده و رسيدن به اهداف مدارس صدرا ، را تسريع مي بخشد . يک دقيقه توفيق خدمت خالصانه در مدارس علوم و معارف اسلامي ، با يک سال خدمت در ديگر مدارس برابري مي کند ؛ زيرا در هر لحظه احساس خدمت به اسلام و انس با قرآن ،‌ مکررا و مکررا تداعي       مي شود .

 

لطفا در خصوص رشته علوم و معارف اسلامي و جايگاه آن در نظام آموزشي و شهرستان تبريز توضيح دهيد ؟

مدارس صدرا، به سبب ويژگي هاي خاص ارزشي و معنوي جايگاهي منحصر به فرد دارند . از نظر علمي هم مي توان گفت نسبت به اکثر مدارس شهرستان در حد بالاتري  هستند . شناساندن اين جايگاه ها هر چند مستقيم و غير مستقيم ديده مي شود ( در مقايسه درصدهاي قبولي سالانه –مشاهده درصد هاي قبولي کنکور – با حضور در فعاليت هاي اجتماعي ، علمي و سياسي و ...) اما نياز به برجسته سازي و انعکاس بيشتري دارد .

جا دارد از تلاشهاي صميمانه بسياري از مسئولين مختلف آموزش و پرورش شهرستان که به عنوان حاميان اين رشته در صحنه حضور فعال دارند، تشکر نمايم چه در سازمان آموزش و پرورش استان آذربايجايجان شرقي و چه در آموزش و پرورش ناحيه 2 تبريز؛ امابه نظر ميرسد ، هنوز براي فعاليت هاي حمايتي و شناساندن رشته علوم و معارف اسلامي در شهرستان نياز به تلاش بيشتر و حمايت هاي  قوي تر داريم .  

 

برنامه هاي سازمان مدارس معارف اسلامي چه تأثيري در بارورسازي مدارس داشته است ؟

گرچه بسياري از تلاش هاي مسئولين محترم سازمان مدارس معارف اسلامي از ديد مدارس کاملا پنهان است ؛ اما نمود اين فعاليت ها را مي توان در تغييرات رو به بهبود قوانين و آئين نامه هاي مربوطه مشاهده نمود . وجود ارتباط و تعامل دو جانبه مابين سازمان مدارس معارف اسلامي و مدارس کشور ، مي تواند بسياري از موانع را شناسايي نموده و در جهت رفع آنها منتج به اقداماتي شود .

برقراري تماس هاي پيوسته تلفني با مديران و ايجاد شبکه ارتباطي و مجازي جهت  اطلاع مديران از آخرين اخبار و رويدادهاي مدارس، گام مهم و مثبت ديگري است که با طرح جديد مصاحبه با مديران مدارس ، وتبادل تجارب پررنگ تر خواهد شد، لذا جا دارد از تلاش هاي روابط عمومي سازمان مدارس، که فعاليت پرزحمتي را متقبل مي شوند ، تشکر نمايم .به نظر مي آيد تا حدودي با راه انداري سايت و پيامک توسط سازمان، بر فاصله هاي فيزيکي غلبه  شده است  .

بيشترين نياز در مبحث مدارس صدرا، تعريف جايگاه خاص اين مدارس در سيستم هاي نرم افزاري آموزش و پرورش است تا با رفع اين مهم ، ساير مسائل و مشکلات منشعب از آنهم ، خود به خود حل گردد . همچنين آسيب شناسي مدارس صدرا ( آنهم در سطح استاني ، زيرا شرايط هر استان متفاوت است) از مواردي است که انتظار مي رود توسط مسئولين محترم سازمان مدارس معارف اسلامي ، اجرا گردد تا در مقام رشد و توسعه مدارس ، بر موانع غالب آييم .

 

برنامه هاي فرهنگي  دانش آموزي و پرورشي شما چگونه است و تا کنون چه کارهايي را انجام داده ايد ؟

نيازهاي پرورشي دانش آموزان با توجه به سه  عنصر مهم آموزشگاه ، خانواده و جامعه  مد نظر است . باورمان بر اين است که اگر بتوانيم نيازهاي فردي – اجتماعي و خانوادگي  دانش آموزان را پاسخگو باشيم ، در طي مسير پرورش و ارتقا مهارت‌هاي پرورشي موفق تر عمل مي نماييم . لذا پياده نمودن برنامه هايي در راستاي شناسايي استعدادهاي فردي در جنبه هاي مختلف ، هدايت کردن جهت شکوفايي آنها ، ارتباط با خانواده و توجه به نيازهاي آموزشي آنان و کسب مهارتهاي فردي – اجتماعي ،  را در اولويت قرار داده ايم ؛ در اين بين اهداف مدارس متوسطه و اهداف خاص مدارس صدرا ، همواره مد نظر بوده است . اجراي برنامه هاي متنوع با توجه به موارد ذکر شده ،در دست اجرا مي باشد .در فعاليت‌هاي پرورشي امسال بيشتر تأکيد بر استفاده از توانمندي هاي           دانش آموزان در اجراي برنامه هاي متنوع است و مديريت و همکاران نقش نظارتي دارند( سال گذشته تمرکز و رهبري اين فعاليتها بيشتر با محوريت همکاران آموزشگاه و نظارت مدير آموزشگاه بود ) .

در اهميت مدارس علوم و معارف اسلامي و جايگاه آن همين نکته کافي است که بدانيم تقاضاي ايجاد رشته هاي ديگر ( نظير رياضي فيزيک – تجربي و علوم انساني ) توسط خانواده هاي مذهبي و متعهد بسيار ديده مي شود( جهت حضور فرزندشان در محيطي علمي – مذهبي ) .

 

اولويتها و برنامه هاي آموزشي شما چيست و تا کنون چه اقدامات خاص آموزشي را مبذول داشته ايد ؟

در تدوين برنامه هاي آموزشي ، توجه به نيازهاي آموزشي دانش آموزان ، ارزيابي از فعاليتهاي آنان و ارائه بازخورد مناسب ، همواره مد نظر است .  بيان کليه فعاليتها در اين مجال نمي گنجد ؛ لذا به ذکر مواردي اکتفا خواهم نمود . ارتباط با اولياي دانش آموزان و ارائه کارنامه هاي ماهانه از جمله اقدامات مفيد و موثري است که اجرا مي گردد. هر سال سعي برآن است برنامه هايي متفاوت از سال قبل به اجرا درآيد تا موجب يکنواختي  فعاليتها نشود . فعال نمودن کميته هاي پيشرفت تحصيلي از ديگر برنامه هاي آموزشي امسال است که کليه دبيران عضو آن بوده و فعاليت مستمر دارند .به جاست تا از تلاشهاي کليه کادر آموزشگاه که همگام با اينجانب اهداف آموزشي را مجدانه پيگيري مي نمايند ، تشکر و قدرداني نمايم .

استفاده از مشاور متخصص به ويژه براي پايه هاي سوم_ چهارم ، جهت موفقيت تحصيلي از ديگر برنامه هاست . لازم به ذکر است ارائه برخي واحدهاي درسي (فوق برنامه) در تابستان نيز از تراکم دروس در طول سال تحصيلي و مشغله ذهني آنان مي کاهد .

 

در خصوص معرفي رشته و مدرسه و جذب دانش آموزان شايسته چه اقداماتي را انجام داده ايد ؟ و برنامه هاي شما چيست ؟

سال تحصيلي گذشته ، معرفي رشته علوم و معارف اسلامي( به پيشنهاد مدير محترم دبيرستان پسرانه تبريز ) در دو جلسه متفاوت براي مشاوران مدارس دخترانه و پسرانه ، به اجرا در آمد ؛ که نتايج مثبتي را به دنبال داشت . توزيع بروشورهاي تبليغاتي در نماز جمعه و نيز در برخي مدارس راهنمايي از ديگر طرح هاي به اجرا درآمده بود . مسئولين محترم سازمان تبليغات اسلامي نيز پيامک هاي تبليغاتي را به همکاران فرهنگي ، ارسال نموده بودند .

به نظر اينجانب بزرگترين مشکل آموزشگاه در کنار نبود فضاي مناسب ، ناکافي بودن تبليغات در راستاي شناساندن آموزشگاه و رشته علوم و معارف اسلامي مي باشد .لذا در نظر داريم تا امسال انرژي بيشتري در همين  راستا صرف نماييم؛ تا ان شا ا... شاهد تبيين جايگاه واقعي اين رشته باشيم .شايد انعکاس برخي اخبار و رويدادهاي مهم مدارس صدرا(نظير همايش ها – اردوها –گردهمايي ها و ...) در سطح کشوري و در        رسانه هاي مختلف ، گامي براي معرفي مدارس صدرا باشد .

 

در پايان اگر مطلب خاصي را مد نظر داريد ، بيان بفرماييد ؟

جا دارد تا از تلاش و کوشش خستگي ناپذير کليه مسئولين محترم که در زمينه ايجاد و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي ، دلسوزانه و صبورانه مجاهده مي نمايند ، از جانب خودم، همکاران ، دانش آموزان و اولياي آنان ، تشکر و قدرداني نمايم .به ويژه از حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر خاموشي رئيس محترم  سازمان تبليغات اسلامي ، که از ابتداي تأسيس در کنار مدارس و حامي رشد و بالندگي آنها بوده اند و ساير همکاران ارجمندشان(چه در سطح استان آذربايجان شرقي وچه در سطح ساير استانها)که نام بردن تک تک اين بزرگواران در اين مجال نمي گنجد سپاسگزاريم.

همچنين در سطح سازمان مدارس معارف اسلامي از تلاشهاي پاسخگوي محترم اول سازمان و ساير همکاران ايثارگر و تلاشگرشان در واحدهاي مختلف سازمان قدرداني نموده و  توفيق روز افزون تک تک  اين عزيزان را از درگاه ايزد منان مسئلت دارم .

به تک تک مديران محترم مدارس صدرا، در سراسر کشور خسته نباشيد عرض نموده و صحت و عزت اين بزرگواران را از پرودگار منان خواهانم .

 

 

 

 

دوشنبه 26 دی 1390 - 9:21


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری