جمعه 3 خرداد 1398 - 18:2
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

فواره و عبور

 

فواره و عبور / كارگاه نمايشنامه‌نويسي (‌1 )

نويسنده : سيدجواد اشكذري

ناشر : حوزه‌هنري خراسان رضوي – انتشارات توس گستر

 

سيدجواد اشكذري نويسنده نمايشنامه « فوار و عبور » ،‌ ليسانس علوم سياسي و عضو انجمن نويسندگان و منتقدان خانه تئاتر ،‌كارشناس و مسئول تئاتر حوزه هنري استان خراسان رضوي است . بارون و باروت ، ‌ مرد كاغذي ،‌ در گلومانده‌ها ، هيس اينجا چند مانكن خوابيده‌اند ، تشنگي ، سمفوني باران ، مرد اثيري و همچنين آناناس از جمله نمايشنامه‌هاي اشكذري است . از اين نويسنده  نمايشنامه آناناس ، پژوهش « بر بسيط بارش مهتاب » و همچنين « تئاتر 10 » به چاپ رسيده است .

رضا صابري در مقدمه كتاب حاضر بيان مي‌كند كه ما از همان آغاز با موضوع نمايشنامه و نمايشنامه نويسي در چارچوب تلاش‌هاي فرهنگي كشورمان بيگانه بوديم ! روشنفكران ،‌ صاحبان علم و عمل براي بيان مقصودها ،‌ باورها ، و بيانيه‌هاي فلسفي و عملي خود يا نمايشنامه را نمي‌شناختند و به قابليت‌ها و ظرفيت هاي اين ابرپديده ابرانساني و هنري پي نبرده بودند و يا آن را سخيف و شرك آلود مي‌شمردند . به اين ترتيب قرن‌ها نمايش‌نامه در محاق زمان گم شد و از خاطره‌ها گريخت . صابري ادامه مي‌دهد كه غرب به سرعت از تجربه‌هاي نوين خود عبور كرده و تجربه‌هاي نوين‌تري را پيش روي دارد . وي يادآور مي‌شود كه چند جوان برومند و روشنفكر ايراني بناي عظيم نمايش‌نامه‌نويسي ايراني در دهه 30 را پي مي‌ريزند ؛ بدون اينكه غرب را ديده و يا از پشت نيمكت‌هاي دانشگاه ظهور كرده باشند .چرخه نمايشنامه نويسي توسط اين چند تن به حركت در مي‌آيد و همچنان تا به امروز ادامه دارد . رضا صابري تاكيد مي‌كند كه با اين وصف در حسرتيم كه چرا و چگونه هنوز نتوانسته‌ايم قدمي ميان قدم‌ها برآوريم . صابري ، علي حاتمي‌نژاد ، سيدجواد اشكذري ، رئوف دشتي ،‌حامد امان‌پور و صحرا رمضانيان را نام‌هايي آشنا معرفي مي‌كند كه به كرات تماشاگر آثار آنان بوده است . وي در پايان مقدمه خود مي‌افزايد كه به اين ترتيب آثاري كه پيش روي خوانندگان در مجموعه كارگاه نمايشنامه نويسي قرار مي‌گيرد برآمده از يك انديشه جمعي است و آثاري كه از درون يك جمع جوان بتراود ، با همه نقص‌ ومكث‌هايش به يادگار و ماندگار مي‌ماند . رضا صابري تئاتر ايران را تئاتري مي‌داند كه از فقر متن مي‌رنجد و مي‌بايست به داد تئاتر رنجور ايران رسيد .

سيدجواد اشكذري كتاب خود را اداي ديني مي‌داند كه تقدير ،‌آنها را به انتظاري كشنده واداشته است  ؛ روياها و حسرت‌هايي دست‌نيافتني كه محصول نافرجام اين انتظار است . دختربچه ؛‌ نه ساله ، پسربچه ؛ يازده ساله ، دختر ؛ بيست و شش ساله ، پسر ؛ بيست و هشت ساله ، زن ؛ پنجاه ساله و همچنين مرد ؛ پنجاه و پنج ساله شخصيت‌هاي اصلي نمايشنامه « فواره و عبور » را تشكيل مي‌دهند . نمايشنامه در صحنه ، در دو تيكه‌ي بزرگ اتاق عمل يك بيمارستان ديده مي‌شود . در بين دو لت در ، تخت بيمارستاني وجود دارد . در اطراف آنها تابلوهايي است كه در برخي از آنها تصوير پرستاري به چشم مي‌خورد كه همگان را به رعايت سكوت دعوت مي‌كند .

در بخشي از اين نمايشنامه مي‌خوانيم :

دختر : بابا همانطور كه به موجاي آب خيره شده بود و شديد سرفه مي‌كرد و اشك مي‌ريخت ، داد زد و با سر افتاد تو سفره و از هوش رفت .

در سمت چپ دختر ، دختربچه‌اي با پيش دستي پنير و سبزي در دست ايستاده است .

پسر : مامان رو پله‌ها نشست و به موجاي آب خيره شد .

درسمت راست پسر ، دختر بچه‌اي با پيش‌دستي چيني كه چند تكه نان درآن مي‌باشد ، ايستاده است .

دختر : اون روز بابا رفت و بيمارستان و بستري شد . به همين راحتي .

زن : چي بايد بگم ؟ منو اينجا گذاشتن تا سكوت كنم و شما رو هم به سكوت وادارم . پس بهتره سكوت كنيم . به همين راحتي .

فواره و عبور / كارگاه نمايشنامه‌نويسي (‌1 ) به قلم سيدجواد اشكذري در تيراژ 3000 نسخه و با قيمت 1500 تومان توسط حوزه هنري خراسان رضوي و انتشارت توس گستر به چاپ رسيده است .

 

 

 

 

 

دوشنبه 12 دی 1390 - 10:16


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری