سه‌شنبه 6 تير 1396 - 20:11
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

نيما نوربخش

 

تصويرکننده مفاهيمي ارزشمند

 

گزارشي از مراسم تجليل از سازندگان مجموعه تلويزيوني "وضعيت سفيد"

به گزارش خبرگزاري مهر، نشست قدرداني از خالقان مجموعه تلويزيوني "وضعيت سفيد" با هدف بررسي روند سريال‌سازي با عنوان "تلويزيون با طعم نوستالژي" با حضور حميد نعمت‌الله کارگردان، هادي مقدم‌دوست نويسنده، محمدرضا شفيعي تهيه‌کننده، حجت‌الاسلام علي جعفري رئيس گروه مطالعات رسانه مرکز پژوهش‌هاي مجلس، وحيد يامين‌پور کارشناس و مهدي فاطمه صدر محقق به همت بسيج دانشجويي روز 27 آذر ماه در دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم جعفري به نقد جشنواره‌ها، مراسم تقدير از آثار و نشست‌هايي دانشجويي پرداخت و اظهار کرد: کار دانشگاه برگزاري جشن و جشنواره نيست. دانشگاه بايد روحيه انتقادي خود را به ويژه در حوزه سينما و تلويزيون حفظ کند نه اينکه براي سازندگان آثار فرش قرمز پهن کند.

وي افزود: اما متاسفانه حتي در دانشکده صدا و سيما نيز شاهد اين بوديم که صرف دعوت از عوامل يک اثر هنري مي‌خواستند بازيگران آن را از نزديک ببينند! چنين چيزي در شان دانشگاه نيست. من مشابه اين انتقاد را نيز به برنامه هفت دارم؛ اشتباه است که منتقد را در کنار توليد کننده اثر بنشانيم. توليد کننده به شيوه خود حرف‌هايشان را زده و اين بار بايد نوبت منتقد باشد که نقد خود را ارائه دهد.

يامين‌پور نيز تقدير از سريال "وضعيت سفيد" را امري ضروري دانست و گفت: در دوراني که چشمانمان به صفحه تلويزيون خشک شد تا اثري تماشايي ببينيم، ديدن اين سريال انسان را شگفت زده مي‌کند.

من از دوستان تشکر ويژه دارم و از زماني که محمدرضا شفيعي از ساخت اثري درباره دهه شصت خبر داد، مشتاق تماشاي آن بودم.

وي با اشاره به سريال "فاصله‌ها" به کارگرداني حسين سهيلي‌زاده يادآور شد: بعد از اين سريال چشمگير و مجموعه "جراحت" ساخته محمد مهدي عسگرپور اين بار منتظر يک اتفاق تازه بوديم و اتفاقي بزرگ و تازه به وقوع پيوست.

اين فعال رسانه‌اي تصريح کرد: مسلما کساني که از دور دستي بر آتش هنر و رسانه دارند مي‌دانند ساخت چنين مجموعه‌اي نيازمند چه حس و انگيزه‌هايي است و در دوره‌اي که از سريال‌هاي آبکي با سکه‌هاي تمام بهار تقدير مي‌شود کمتر کسي حوصله صرف اين مقدار وقت و انرژي و ساخت اثري را دارد که حتي در برخي از سکانس‌هاي آن دردسرهاي ساخت يک فيلم سينمايي ديده مي‌شود.

يامين پور ادامه داد: متاسفانه درام در تلويزيون ما تعريف وارونه‌اي پيدا کرده و قصه‌هاي غم انگيزي که احساسات مخاطب را جريحه‌دار مي‌کند درام به حساب مي‌آيند. در حالي که "وضعيت سفيد" نشان داد روابط خانوادگي و ميان فردي را هر چند واقع‌ بينانه با يک کارگرداني دقيق مي‌توان به شکلي فرح بخش و آرامش دهنده ارائه کرد. اين درحالي است که بسياري سريال‌ها چون "ستايش" روي اعصاب مخاطب خنج مي‌کشد!

فاطمي ‌صدر نيز از خطرات ارائه مصداق براي واقعيت‌ها در آثار نمايشي نام برد و اظهار کرد: همين خطرات است که باعث مي‌شود زماني که اثري درباره شهيد تندگويان يا هر شخصيت ديگري ساخته مي‌شود، فکر کنيم شخصيت طبق تصور ما نيست يا با واقعيت تطابق ندارد. براي همين ممکن است در بحث روايت دچار توهم فرار از واقعيت شويم.

در ادامه با دعوت از عوامل سريال به روي سن، نعمت‌الله حاضران اين نشست را جدي‌ترين جمعي دانست که در سابقه فيلمسازي‌ خود ديده و اظهار کرد: از صحبت‌هاي آقاي جعفري استفاده کردم و صحبت‌ها و نقدهاي آقاي يامين پور را نيز پيش از اين خوانده بودم. حرف‌هاي آقاي فاطمي‌صدر نيز تامل برانگيز بود.

وي درباره نظر مجري نشست مبني بر فراتر رفتن "وضعيت سفيد" از شريک کردن ديگران با تجربيات کارگردان در اين سريال و بيان مفاهيمي ارزشمند در آن گفت:‌ اگر از شريک کردن ديگران با تجربيات خود جلوتر رفته باشم خوشحالم. درباره بخش دوم اين پرسش هم بايد بگويم گفتن برخي کلمات سخت شده و تکرار و استعمال زياد آنها را در معذورات قرار داده است. اما معلوم است که براي ساخت "وضعيت سفيد" تعهد نيز وجود داشته است.

اين کارگردان افزود: اما اينکه من تماشاگري را در تجربه‌اي شريک کنم ادعاي کمي نيست. اما ما مدام سعي مي‌کنيم متعهد باشيم. آن هم وقتي عمر را پاي کاري مي‌گذاريم که با هر روشي هم که آن را محاسبه کنيم در عالم مادي سرمان کلاه رفته و دستمزد من به اندازه دستيارم هم نبوده است. بنابراين معلوم است که تعهد در اين زمينه ايفاي نقش مي‌کند.

نعمت‌الله ادامه داد: به وجود آوردن محصولي خوب براي مردم که باعث لذت آنها شود، با ارزش است. بحث ما لذت بردن از هنر است نه مسابقه بوکس و سيرک و فوتبال. در حالي که من تابلوي خوشنويسي که در خانه‌ام دارم را هزاران بار نگاه مي‌کنم اما يک مسابقه فوتبال را مگر بيش از يک بار مي‌توان ديد. بنابراين در ذات هنر تعهد است و حال معنوي ما را بهبود مي‌بخشد.

وي تصريح کرد: با اين حال فکر مي‌کنم بايد کمتر از واژه‌هاي تعهد و رسالت استفاده کنيم و در استفاده از چنين واژه‌هايي خست به خرج دهيم. چرا که استفاده بيش از حد اين کلمات خطرناک است. در حالي که من به اندازه اغلب حاضران اين نشست حزب‌اللهي نيستم اما اميدوارم فيلم درباره شهدا و جنگ ساخته نشود و لطف کنند حمايت هم نکنند. چرا که تنها با طي شدن روال طبيعي امور است که آدم با احساس طبيعي و بکر خود کار تاثيرگذاري مي‌سازد.

نعمت‌الله فضاي موجود در اين دانشکده را با ارزش خواند و يادآور شد: به خاطر اين فضا به شما تبريک مي‌گويم. ما جاهاي ديگري هم رفتيم و نشاط و هيجان خاص خودشان که مخالفش هم نيستم را داشتند اما اين فضاي علمي سطح بالا و تاثيرگذار و تامل برانگيزي بود و حتي در بخشي از برنامه هادي قلم و کاغذش را درآورد که نت بردارد که بتوانيم پاسخگو باشيم! اميدوارم يک بار ديگر فرصت باشد تا با هم يک جنگ حسابي داشته باشيم!

مقدم دوست نيز در بخشي از اين نشست با تاييد ديدگاه نعمت‌الله مبني بر جدي بودن فضاي جلسه اظهار کرد: اينجا فضاي خالص و حاشيه‌گريز و متن‌پردازي بود که اميدوارم به نتيجه بخش بودن آن بينجامد. قبل از حضور در اين نشست احساس مي‌کردم قرار است تقديري صورت بگيرد و بعد نقد و بررسي داشته باشيم اما حالا مي‌بينم تقدير است که بر جلسه اضافه شده و تقدير برجسته‌تر از اصل نقد نشده است.

همچنين شفيعي در سخناني گفت: خوشحالم که اکنون در تلويزيون سريال‌هايي ساخته مي‌شود که مي‌توان درباره آنها فکر کرد و حرف زد و نقد و بررسي‌شان کرد. درباره نقدي که يامين‌پور درباره پرداخت

اندک به فضاي جنگ در اينترنت ارائه داده بود نيز بايد بگويم "وضعيت سفيد" دهه 60 تهران را نشان مي‌داد و اگر قرار بود دهه 60 اهواز، دزفول يا خرمشهر را نشان دهد چنين نقدي قابل قبول بود.

 

چهارشنبه 7 دی 1390 - 9:31


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری