پنجشنبه 8 تير 1396 - 1:28
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

نيما نوربخش

 

حکايت سلحشوري هاي مردم سيستان و بلوچستان

 

نگاهي به گروه فيلمسازي«خاک وآتش»

 

مهدي صباغ زاده متولد اول تير 1330 در مشهد است. وي فعاليت هنري را با حضور در تئاتر و شركت در سينماي آزاد و فيلمسازي تجربي آغاز كرد و پس از كسب تجربه و ساخت چندين فيلم كوتاه و مستند وارد كار حرفه اي سينما شد. خاک و آتش هجدهمين فيلم صباغ زاده است.

در خلاصه داستان فيلم آمده است: پس از جنگ جهاني اول مردم سيستان و بلوچستان در برابر استعمار انگليس مبارزه مي کنند. کلنل کيت و نيروهاي تحت فرمانش به بهانه خطوط تلگراف به منطقه مي آيند، اما جي.انت و ملا فقير علي و يارانشان در برابر آنها ايستادگي مي کنند و ...

ميترا حجار و فريبرز عرب نيا از جمله بازيگران مطرح فيلم هستند. عرب نيا پس از فيلم مانگرو که از تلويزيون پخش شد، براي دومين بار در خاک و آتش با صباغزاده همکاري کرده است.

صباغ زاده درباره ساخت خاک و آتش مي گويد: «فيلمنامه حدود پانزده سال پيش نوشته شده بود، اما به خاطر تامين نشدن بودجه و مسائل اقتصادي کار صورت نگرفت. دو سال پيش قرار بود فارابي اين فيلم را توليد کند که پس از يکسال معطلي تصميم گرفتيم کار را در سيما فيلم انجام دهيم. بعد از اينکه بازنويسي انجام شد، موسسه شهيد آويني هم به پروژه پيوست و از اوايل سال 1388 توليد شروع و از مرداد طي 65 جلسه کاري فيلمبرداري انجام شد. تمام تلاش مان را کرديم که شرايط را نزديک ترين شرايط به تاريخ وقوع ماجرا کنيم و فکر مي کنم تا حد زيادي موفق شده ايم.»

صباغ زاده درباره رضايتش از فيلم مي گويد: «اگر بگويم فيلم خوب است، ممکن است بعضي ها نسبت به فيلم موضع بگيرند. اگر هم حرف نزنم و سکوت کنم، ممکن است بگويند خودش را پنهان کرده است. پس بهتر است بگويم، من خاک و آتش را فيلم بسيار خوبي مي دانم. شايد در کلام من تواضع نباشد، اما بر اثر سال ها تلاش و کار در سينما مي دانم که فيلم بسيار خوبي ساخته ام و توصيه مي کنم فيلم را حتما ببينيد.

فيلم داستان گو است با ساختاري حرفه اي و کلاسيک؛ و شخصيت هايي سفيد، سياه و خاکستري دارد و به نظر من فيلم بسيار جذاب و پر تنشي است. بيشتر نگاه من به تاريخ مبارزات مردم سيستان و بلوچستان در دوران استعمار بوده و مبارزات آنها که انگليسي ها را از يد قدرت خارج مي کنند. با موقعيت اقليمي و تاريخي مردم سيستان و بلوچستان احتمال مي دهم فضاي فيلم براي مردم ما، همچنين براي منتقدين عزيز تازگي داشته باشد.»

حسن پويا(مدير فيلمبرداري) درباره فيلمبرداري خاک و آتش مي گويد: «کار، توليد عظيمي داشت و من هم ساخته شده ام براي اين جنس کارها. بنابراين نشستيم با آقاي صباغ زاده صحبت کرديم و به توافق رسيديم. خيلي اصرار داشتند ما ديجيتال کار را بگيريم و تبديل کنيم. من خيلي موافق اين عمل نبودم و تا آن موقع پرهيز کرده بودم ولي در اين فيلم خواستم تجربه کنم.»

پويا در مورد فضاي تاريخي فيلم مي گويد: «ما در اجرا با توجه به اينکه بايد فضا دربيايد، خيلي چيزها را رعايت کرديم. از نظر رنگ، توناليته اي داشتيم که حس و حال قديمي بودن را بدهد و براي اين کار تمهيداتي اجرا کرديم. به اميد خدا که اين جنس فيلمبرداري جواب داده باشد.»

محمد قهرماني، مدير عامل موسسه شهيد آويني، درباره فيلم مي گويد: «ساخت خاک و آتش يکي از دغدغه هاي دست اندرکاران موسسه هنري شهيد آويني بود. خاک و آتش را مي توان در گونه سينماي مقاومت قرار داد، زيرا اين اثر سينمايي، دليرمردي هاي مردم سيستان و بلوچستان را در برابر استعمارگران به تصوير مي کشد. فيلم داستان پردازي بسيار خوبي دارد و در عين حال يکي از آثار خوب سينماي ايران در زمينه تاريخ معاصر محسوب مي شود.»

نظام الدين کيايي(صدابردار) درباره همکاري با اين پروژه مي گويد: «اين همکاري در حقيقت براي آقاي صباغ زاده جالب بود. اصولا من در پرونده کاري ام هميشه نگاهي داشته ام که با سينماگرهايي که مي شناختم و از دوستانم بودند کار مي کردم. اولين بار بود با ايشان کار مي کردم که در نوع خودش تجربه جالبي بود.

فضاي کار فضاي بسيار مشکلي بود. از اين نظر که اين فيلمنامه را اگر بنا بود کارگردان آن طوري که دلش مي خواست بسازد، چهار ماه وقت بايد مي گذاشت، اما ما بايد در دو ماه کار را تمام مي کرديم. فشردگي زمان، سرعت کار را اضافه کرد و جدا از سرعت کار، تصميم در شکل گيري و حتي زيبايي شناسي صحنه ها را محدود مي کرد. به نظر من اين فيلمنامه و اين قصه مي طلبيد که برايش بيشتر سرمايه گذاري شود تا فيلم خودش را بيشتر قابل باور نشان دهد.

بيشتر فيلمبرداري در اطراف تهران انجام شد و ما فقط يک هفته در چابهار کار کرديم. اصولا هيچ فيلمي در ايران ساخته نمي شود که مشکلي نداشته باشد. اين لازمه تهيه فيلم ها شده. اگر فيلمي هم بتواند بدون مشکل ساخته شود، هميشه کساني هستند که بدشان نمي آيد مشکلي در فيلم باشد و بگويند ما اين مشکل را برطرف کرديم. اي کاش نگاه ها طوري شود که چيزي به عنوان مشکل در اثر وجود نداشته باشد.»

کيايي درباره حسن پويا هم مي گويد: «اين فيلم براي من يک خاطره بسيار خوب به جا گذاشت  و آن هم کار با حسن پويا، فيلمبردار با تجربه، با حوصله و خوش نگاه بود. او يک دوست واقعي بود که تحمل کار را براي من در طول اين دو ماه امکان پذير و لحظات آن را بسيار لطيف و پر خاطره کرد. آقاي صباغ زاده هم به دليل فشردگي کار آن قدر گرفتار بود که زماني باقي نمي گذاشت که راجع بهش در طول کار فکر کنم. اما الان که زمان گذشته، بايد بگويم کار را خيلي استادانه جمع کرد.»

مشخصات «خاک و آتش»:

كارگردان: مهدي صباغ‌زاده، مجري طرح: مصطفي سلطاني، مدير توليد: مجتبي اميني، مديريت برنامه‌ريزي: آرش سجادي‌حسيني، دستيار اول كارگردان: كاوه صباغ‌زاده، مدير فيلمبرداري: حسن پويا، طراح صحنه و دكور: رامين عاشوري، طراحي و اجراي گريم: سودابه خسروي، طراح لباس: عادله چراغي، صدابردار: نظام‌الدين كيايي، جلوه‌هاي ويژه ميداني: محسن روزبهاني، منشي صحنه: مريم اوليايي، دستيار توليد: رضا قنبري، مرتضي اسفندياري، دستيار دوم كارگردان: كوروش احمدي، دستيار سوم كارگردان: ياسر صلاحي، اجراي دكور: علي اصغر دهقاني، مدير گروه تداركات: مقصود ميرهاشمي، دستيار اول تداركات: علي حسين قاسمي، دستياران تداركات: قباد محمدي، علي حسن‌زاده، خدمات: رحمان كريمي، حمل و نقل: غلامرضا كرباسي،محمدعلي صالحي، جواد رستمي، آزاد چگيني، پرويز بهمن‌آبادي، نادر شكري، مديريت اجاره اسب: احمد نمازي، طراحي و اجراي سواركاري: عليرضا فتحي، تأمين هنروران: شيدا قشقايي، خياط: الله‌وردي عبداللّهي، عكاس: ناصر سجادي حسيني، نگهباني: ربيع‌الله شهلايي، سينه‌موبيل: حميدرضا عليزاده

بازيگران: فريبرز عرب‌نيا، ميترا حجار، سيد احمد نجفي، فرامرز صديقي، جمشيد جهانزاده، فرهاد قائمي مهدوي، قاسم زارع، كاظم افرندنيا، آزاده خورشيد دوست، صديقه كيانفر، مصطفي طاري، غلامرضا ديباييان، رامتين خداپناهي، عبدالرضا حميدي آشتياني، مهدي ميامي، مهدي جوزي، افسانه ناصري، آرش تاج، مهدي عبادتي. تهيه کنندگان: سيما فيلم، محمد قهرماني(موسسه فرهنگي هنري شهيد آويني)، زمان: 90 دقيقه.

 

    

 

دوشنبه 5 دی 1390 - 11:39


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری