شنبه 29 مهر 1396 - 1:3
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

اميد زماني

 

سه اثر از سوره‌مهر در ميان برگزيدگان جشنواره کتاب‌هاي آموزشي رشد

 

 

مراسم اختتاميه نهمين دوره جشنواره کتاب‌هاي آموزشي رشد در حالي پايان يافت که سه کتاب «جستاري در تاريخ معماري و شهرسازي ايران» نوشته حسن اصانلو، «مبادي بنيادي موسيقي» نوشته باربارا وارام ترجمه ايليا بهارلو و «صد و يک پيش درآمد» نوشته ارشد طهماسبي در بخش هنر برگزيده و تقدير شدند.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي: در اين دوره از جشنواره، در بخش موسيقي 5 کتاب «ترنم» تأليف رضا مهدوي، «حبيب سماعي و راويان آثار او» تأليف شهاب منا، «صد و يک پيش درآمد» تأليف ارشد طهماسبي، «مباني بنيادي موسيقي» تأليف باربارا وارام و ترجمه ايليا بهارلو، «مجموعه مقالات دربارۀ سنتور (جلد اول)» تأليف شهاب منا و «معارف پايور» تأليف ارفع اطرايي همگي از کتاب‌هاي سوره‌مهر به عنوان نامزد معرفي شدند که بدين ترتيب دو کتاب «مباني بنيادي موسيقي» به عنوان کتاب برگزيده و «صد و يک پيش درآمد» به عنوان کتاب تقديري شناخته شد.

همچنين در بخش معماري هم اين دوره، کتاب «جستاري در تاريخ معماري و شهرسازي ايران» تاليف حسن اصانلو و امير حسين رستمي زاده به عنوان برگزيده انتخاب شد.

در ابتداي مراسم اختتاميه نهمين دوره جشنواره کتاب‌هاي آموزشي رشد که در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماري برگزار شد، محمد ناصري؛ دبير جشنواره گفت: توسعه مشارکت بخش‌هاي دولتي و غيردولتي در امور مربوط به توليد، چاپ و توزيع مواد و منابع آموزشي در چارچوب سياست‌هاي وزارت آموزش و پرورش با تاکيد بر سياست توليد بسته‌هاي آموزشي و سياست چند تاليفي در کتابهاي درسي به عنوان يکي از راهکارهاي مهم به منظور تحول در آموزش و پرورش مد نظر ما بوده و هست.

وي با بيان اينکه مجموع فعاليت‌هاي سامان‌بخشي کتاب‌هاي آموزشي و محتوا، مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش کاملا با راهکارهاي مصوب سند تحول بنيادين آموزش و پرورش همسو است اظهار داشت: اين مسئله به معني آن است که همه ما در اجراي هر چه بهتر آيين‌نامه ساماندهي منابع آموزشي و تربيتي مصمم هستيم.

ناصري همچنين با اشاره به نهمين جشنواره کتاب‌هاي رشد افزود: در اين جشنواره 1348 اثر در دوره متوسطه نظري در 18 رشته درسي و 529 اثر در بخش فني و حرفه اي در 12 رشته درسي و 39 گرايش به داوري گذاشته شدند که در نهايت منجر به بررسي 1877 کتاب توسط 137 داور شد.

دبير نهمين جشنواره کتاب‌هاي رشد در ادامه ضمن برشمردن ويژگي‌هاي اين جشنواره تاکيد کرد: داوران اين دوره از جشنواره عمدتا متشکل از کارشناسان برنامه درسي مدارس و معلمان بودند و کتاب‌هاي مرجع ارائه شده به جشنواره نيز در بخش مستقلي مورد داوري قرار گرفت. همچنين در فرايند داوري امسال آثار به صورت چرخشي نيز در اختيار داوران قرار گرفته و نظرات آنان با لحاظ معيارهاي مشخص ثبت شد و در نتيجه آثاري که از نظر تمامي داوران حائز رتبه‌هاي بالاتري بودند به مرحله دوم داوري‌ها راه پيدا کردند، ضمن آنکه بايد عنوان کنم آثار متعلق به داوران در جشنواره امسال شرکت داده شد و توسط داوراني مجزا مورد قضاوت قرار گرفت.

در ادامه اين مراسم حجت الاسلام محي‌الدين بهرام محمديان؛ رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي گفت: بسياري از آنچه تا پيش از اين در حوزه کتابخواني در آموزش و پرورش آرزوي ما بود امروز به حقيقت پيوسته است؛ اگر تا پيش از اين صحبت از نشر با کيفيت کتب آموزشي مي‌کرديم امروزه اين موضوع محقق شده و به روشني مي‌توانيم ببينيم که خريد کتاب در سبد کالاهاي ضروري خانوارها قرار گرفته است.

وي ادامه داد: در برنامه درسي ملي رويکرد شکوفايي فطرت، رويکرد اصلي آموزش و پرورش است؛ شيوه‌اي که در آن شکوفايي و ارتقاي تفکر عنصري است که بر پايه ايمان شکل مي‌گيرد و علم و عمل و اخلاق را نيز در خود سامان مي‌دهد تا اين مجموعه را به خدمت خَلق و خُلق درآوريم.

محمديان در ادامه با بيان آنچه وزارت آموزش و پرورش و برنامه درسي ملي 11 حوزه يادگيري و پيشگيري را به منظور تاليف کتب درسي ساماندهي کرده است از موضوعاتي نظير تفکر و حکمت، معارف اسلامي ، زبان و ادبيات فارسي، مطالبات اجتماعي ، رياضيات، علوم تجربي، بهداشت، سلامت، تربيت بدني، زبانهاي خارجي، کار و فناوري و آداب و مهارت‌هاي زندگي به عنوان حوزه‌هاي تاليف کتاب نام برد.

وي در ادامه از بازنويسي کتاب‌هاي رياضيات و علوم تجربي ، فارسي و قرآن دوره ابتدايي و نيز بهسازي و غني‌سازي آنها خبر داد.

محمديان در بخش ديگري از اين مراسم با اشاره به اينکه برنامه درسي ملي براي موفقيت نياز به محتوايي متنوع دارد، گفت: براي اجراي اين برنامه نبايد تنها به کتاب‌هاي درسي بسنده کنيم و به همين منظور ما توليد بسته‌هاي آموزشي را در دستور کار قرار داده‌ايم و تمامي معلمان کشور در فرآيند توليد اين بسته‌ها و ارتقاي محتواي موجود در آنها شرکت داده مي‌شوند.

وي تاکيد کرد: برنامه درس ملي براي ما مانند يک راهبر آموزشي است و بر اين مبنا سياست چند تاليفي کتب درسي را رفته رفته در استانهاي کشور به پيش برده‌ايم که موفقيت آن بيش از پيش به همکاري و مراقبت تمامي معلمان کشور نياز دارد.

 

 

دوشنبه 5 دی 1390 - 10:10


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری