جمعه 2 تير 1396 - 16:25
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

16 سال براي ساخت گلوگاه شيطان صبر کردم

 

گفت وگو با حميد بهمني کارگردان فيلم سينمايي گلوگاه شيطان

 مقدمه : حميد بهمني يکي از سينماگران سينماي ايران است که در کارنامه هنري اش تعلق خاطر او به سينماي دفاع مقدس ديده مي شود و در ساخته هايش به فضا و روابط آدمهايي که در چنگ حضور داشته اند پرداخته مي شود .  بهمني در فيلم گلوگاه شيطان به سراغ يکي از مهم ترين عمليات دوران دفاع مقدس مي رود . عمليات والفجر هشت سر فصل جديدي در جنگ هشت ساله ايران و عراق بود و رزمندگان موفق شدند براي اولين بار جنگ را به خاک عراق ببرند و جزيره فاو که يک منطقه حساس براي عراق بود تصرف کنند . در فيلم گلوگاه شيطان مراحل آماده سازي و طرح عمليات اين عمليات بزرگ که لجستيک آبي و خاکي نياز داشت پرداخته مي شود .

 

از پروسه ساخت فيلم گلوگاه شيطان بگوئيد ؟

  اين فيلم نامه در حدود شانزده سال قبل نوشته بودم و سه دولت روي کار آمدند و رفتند تا فيلم به پايان رسيد  . فيلم نامه گلوگاه شيطان در سال 1374 پروانه ساخت دريافت کرد. نکته حائز اهميت در آن دوران موافقت وزارت ارشاد ، انجمن سينماي دفاع مقدس و بنياد سينمايي فارابي با ساخت فيلم بود . که در عمل چنين شرايطي را به وجود نياوردند ودر سال 1389 بعد از انجام حمايتهاي لازم از سوي سيد احمد مير اعلايي و جواد شمقدري معاونت امور سينمايي فيلمبرداري فيلم از اواسط آبان  در شهرک سينمايي دفاع مقدس و پايگاه و منطقه هوايي  بوشهر آغاز گرديد و بعد از تقريبا شصت جلسه کاري در ديماه فيمليرداري به پايان رسيد .

 

 قصه اصلي فيلم چگونه شکل گرفت ؟

 فيلم گلوگاه شيطان  يک فيلم ماجرا محور است که يک نگاه متفاوت و کاملا خاص به عمليات والفجر هشت که در اسفند 1364 انجام شد در آن وجود دارد واين عمليات شناسايي با خود عمليات اصلي تفاوت هاي زيادي دارد و به علت لوکشينهاي زيادي که اين فيلم نياز دارد فکرکرديم که نمي توان با امکانات موجود در ايران چنين فيلمي ساخت وتصور کردم که اگر بخواهم در اين فيلم به سراغ عمليات اصلي بروم نمي توانم با شرايط موجود حق مطلب را به درستي ارائه کنم بنابراين روي طرح عمليات شناسايي در فيلم تاکيد شد .  کوسه در فيلم نامه گلوگاه شيطان يک شخصيت مهم و محوري دارد     و شخصيتها در دل اين ماجرا شناسايي  ديده مي شوند وخصوصيات متفاوت آنها به منصه ظهور در مي آيد . ايوب فرمانده عمليات شناسايي با بازي امين زندگاني شخصيتي آرام و تو داري دارد و با مشکلات و سختي هاي کار به راحتي کنار مي آيد ، يونس يکي از مسئولين شناسايي با بازي عليرضا کمالي نژاد رفتارهاي بيروني دارد و براي رسيدن به خواسته و شناسايي از هيچ ايثاري رويگردان نيست . ستار با بازي علي رام نورايي شخصيتي ميانه دارد و يک بالانس و توازن ميان دو شخصيت ديگر به وجود مي آورد . جابر افسر عراقي با بازي محمد حاتمي نيز يکي از شخصيتهاي منفي فيلم است و پيگيري خاصي براي فهميدن ماجراي عمليات توسط نيروهاي ايراني دارد . نکته مهم قابل اشاره واقعي بودن همه اين شخصيتها و اتفاقات بود که از فرماندهان جنگ شنيده بوديم و در حين نوشتن آن را دراماتيزه کرديم و يک خط سير داستاني براي فيلم نامه پي ريزي کرديم .

 

فيلم نامه را به شکل گروهي نوشتيد ؟

بله ، من به اتفاق آقايان مينايي و عاقل زاده  نوشتن فيلم نامه را از سال 1373 آغاز کرديم و آقاي مينايي يکي از نويسندگان ادبيات دفاع مقدس هستند و جوايز زيادي به دست آورده اند . که در ابتدا يک ايده بود و در ادمه تحقيقات نگارش متن آغاز شد . مهم ترين نکته براي ما وجود کوسه درمنطقه بهمن شير و واقعي بودن آن است و داستان هاي کوچک در کنار هم قرار گرفته شد .

 

 تحقيقات درمدت چند ماه انجام شد ؟

 در حدود شش ماه تحقيقات فيلم نامه انجام شد .

 

 آيا در نگارش فيلم نامه به سراغ کساني که در اين عمليات حضور داشتند رفتيد ؟

 بله با بيش از هفت نفر از فرماندهان دوران دفاع مقدس که از نزديک با اين عمليات درگير بودند گفت وگو انجام داديم . سردار ذوالقدر از جمله اين فرماندهان بود که بعد از خواندن فيلم نامه از آن اظهار رضايت کرد و قول همکاري هم براي ساخت فيلم داد . اما متاسفانه در آن دوران در دهه هفتاد باتوجه به اينكه مديراني در انجمن حفظ و نگهداري آثار دفاع مقدس حضور داشتند  که نسبت به ساخت اين نوع فيلم هاي دفاع مقدسي نظر مثبتي نداشتند شرايط ساخت علي رغم داشتن پروانه ساخت فراهم نشد .

 

چند درصد از فيلمبرداري در شهر بوشهر انجام شد ؟

 صحنه هاي پرواز هواپيمايي جنگي که براي شناسايي منطقه به آن سوي بهمنشير مي رود همگي در بوشهر و پايگاه هوايي آنجا انجام شد  .

 

 يکي از ويژگي هاي فيلم فيلمبرداري صحنه ها زير آب است چگونه اين صحنه ها طراحي و فيلمبرداري شد ؟

 آقاي عبدي پور يکي از بهترين فيلمبرداران زير آب در ايران هستند و بعد از متوجه شدن از موضوع فيلم حضور در اين پروژه را قبول کرد و بعد از تهيه استوري بوردهايي براي اين صحن ها هماهنگي لازم را براي فيلمبرداري اين صحنه ها در زير آب انجام شد .

 

 چقدر حين ساخت به خواسته هايي که قبل از شروع فيملبرداري مد نظر داشتيد دست پيدا کرديد ؟

  بهر حال فيلم داراي ضعف هايي است اما گروه تمام تلاششان را انجام دادند تا فيلمي در حوزه سينماي دفاع مقدس ساخته شود که نگاه جديدي به اين حوزه داشته باشد . معتقدم فيلمسازي شغلي است که فيلمساز بايد کمتر حرف بزند و بيشتر کارش را انجام بدهد .

 

نحوه انتخاب بازيگران چگونه انجام شد ؟

  جمشيد هاشمپور يکي از بهترين و با سابقه ترين بازيگران سينماي ايران هستند که تجربه هاي درخشاني در حوزه بازي در فيلم هاي دفاع مقدسي دارند . امين زندگاني هم لطف کرد و آمد در اين فيلم سخت به لحاظ توليد و شرايط فيلمبرداري بازي کرد . متاسفانه در اين نوع فيملهاي جنگي که صحنه هاي سخت و دشواري دارندو در سرما و در گرما بايد محيط طبيعي و اب بازي کنند  بازيگران کمتر ميل و رغبت بازي کردن دارند و همه بازيگران علاقه دارند در فيلم هاي آپارتماني که در شرايط سهل و آسان توليد مي شود بازي کنند ومعمولا به خاطر بازي در اين فيلمها دستمزد خوبي هم از سوي تهيه کننده داده مي شود  و بازيگران در حين کار با شرايط خوبي مواجه هستند . ازتما م دوستان ديگر بازيگر منجمله جعفر دهقان ، علي رام نورايي ، محمد حاتمي و عليرضا کمالي نژاد به خاطر روحيه حرفه اي و عشق و علاقه اي که به اين کار داشتند تشکر مي کنم .

 

به چه دليل در فيلم شخصيت زني وجود ندارد ؟

 در خيلي از فيلم هاي دفاع مقدسي ديگري از قبيل ديده بان هم شخصيت زن وجود ندارد و نکته مهم در فيلم اشاره تلويحي به زن و خانواده است و جايي در مورد شخصيت ناخدا عنوان مي شود اين شخصيت زن و خانواده اش را در جنگ از دست داده است و الان يک مرد تنها است .و زن به عنوان يک تمثيل زيبا مطرح مي شود که عامل ايجاد انگيزه و مبارزه براي  همسرش شده است . نکته مهم ديگر اين مسئله که زنان درحوزه عملياتي در جنگ حضور نداشته اند که بخواهيم از وجود شخصيت زن در اين بخش استفاده کنيم .

 

 معمولا سينماي ايران در بحث استفاده از جلوه هاي ويژه کمبود هايي دارد براي خلق کوسه در فيلم که بسيار واقعي و طبيعي به نظر مي رسد چه راهکارهايي انديشيد؟

 امير قديريان طراح کوسه در فيلم هستند  . بيشترين نگراني من بعد از ساخت کوسه نحوه حرکتش بود و با با متخصصي در اين خصوص مشورت کرديم که ايشان عنوان کردند حرکت کوسه چيزي در حدود صد ميليون تومان هزينه دارد . شرايط مالي فيلم اجازه تخصيص اين بودجه را نمي داد و امير قديريان عنوان کردند که مي توانند اين کار را انجام بدهند و سه ماهي اين کار طول کشيد . بعد از اين مدت ديديم خوشبختانه با هزينه بسيار کم اين کار انجام شد . کوسه براي حرکت داراي سه بخش شد . دم کوسه که به صورت دستي حرکت مي کرد ، سر کوسه که امير قديريان در داخل ماکت کوسه قرار گرفت و بخش زير آب هم به وسيله  انيميشن صورت گرفت .

 

 

 

 

 

 

چهارشنبه 30 آذر 1390 - 12:26


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری