پنجشنبه 8 تير 1396 - 8:18
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

سازمان تبليغات اسلامي

 

«کتابشهر ايران»؛ جايي که هر بازديدکننده حداقل 7 هزار تومان کتاب مي‌خرد

 

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي به نقل از خبرگزاري مهر: بسياري از ما در قصه‌ها و داستان‌هاي کهن خوانده‌ايم که در روزگاري براي خواندن چندين صفحه کتاب و دست پيدا کردن به برخي از منابع مکتوب يک محقق و يا دانشمند رحل سفر برمي‌بست و به چهار گوشه عالم سفر مي‌کرد تا شايد برگي و دفتري ناديده را پيدا کند و از متن آن اطلاعاتي براي خود کسب کند؛ اما در دوره مدرن شدن زندگي و جامعه، شيوه دستيابي به اطلاعات نيز دستخوش تحولات چنداني شده است و اين روزها ديگر کمتر کسي است که لازم داشته باشد براي خواندن منبع مکتوبي دست به سفرهاي دور و دراز به سبک هم‌سلفان قديمي خود بزند و گاه تنها به واسطه ارتباطات اينترنتي مي‌توان به عظيم‌ترين کتابخانه‌هاي جهان در آن‌سوي عالم نيز دسترسي داشت.

رويکرد ساده‌سازي بستر دسترسي به منابع مکتوب در کنار تحليل و دسته‌بندي اطلاعات موجود در اين منابع مهم‌ترين شالوده فکري ايجاد فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي کتاب با عنوان «کتابشهر ايران» است که اين موسسه اين روزها تاسيس چهل و يکمين فروشگاه خود را در دستور کار دارد.

«فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي فروش کتاب موسسه کتابشهر ايران با شعار محوري کتاب‌فروشي خانواده تاسيس شده است؛ شعاري که به دنبال تحقق بستري براي تحليل و دسته‌بندي محصولات مکتوب براي ارائه مناسب و دقيق آن است و سعي دارد امنيت خاطر شهروندان و مخاطبان پيدا و پنهان کتاب را به منظور انتخاب آثاري که سلامت رواني آنها را تاييد خواهد کرد، فراهم کند تا در کنار آن با جهت‌دهي به علايق آنها، زمينه تعالي فکري و فرهنگي آنها را نيز فراهم کند.»

اين بخشي از سخنان حامد شفيق مدير عامل موسسه کتابشهر ايران است که تاکيد دارد رويکرد موسسه وي در اين دسته‌بندي به معني محدودسازي دسترسي مخاطبان نيست بلکه صرفا به دنبال دسته‌بندي آثار و ترويج آثاري است که مخل سلامت رواني جامعه نيست و از طرفي عادت کتابخواني را در ميان افراد جامعه ترويج مي‌کند.

به گفته وي، الگوي کاري اين موسسه بدون شک مهمترين بخشي است که مي‌تواند زمينه‌ساز تکرار تجربه موفق آن در امر ترويج کتابخواني باشد؛ موسسه‌اي که در شمايل جديد فعاليت خود از سال 1383 شيوه فعاليت يکپارچه‌اي را پشت سر مي‌گذراند.

شفيق در اين‌باره مي‌گويد: کتاب شهر در حقيقت يک شرکت صددرصد متعلق به سازمان تبليغات اسلامي است که عهده‌دار مديريت و سياستگذاري و توسعه ويترين کتابهاي سازمان تبليغات است. اين موسسه در واقع به فعاليت واحدهايي با عنوان کتابسرا که تا قبل از آن در سازمان به فعاليت مي‌پرداختند، انسجام داد و مزيت کاربري آنها را توسعه داد.

وي ادامه مي‌دهد: در ابتدا نحوه کار اين کتابفروشي‌ها اينطور بود که مديرانش کارمندان موسسه بودند اما رفته رفته دفاتر تبديل به کارگزاري شد که تفاوتش با شکل قبل از آن، در نحوه‌ مديريت آن است. از نظر من کتابفروشي مجموعه‌اي است از فضاي تجاري، دکور، محتوا و فروشنده. ما در کتابشهر براي هر کدام از اين گزينه‌ها مناسب‌ترين را انتخاب مي‌کنيم و در نهايت نيز هر فردي با ورودش به اين موسسه به سمت يک خريد مناسب هدايت مي‌شود.

شفيق اين فعاليت را در ادامه يک مزيت فرهنگي بالا براي موسسه خود عنوان مي‌کند و مي‌گويد: فکر نمي‌کنم بيشتر از 2 هزار کتابفروشي فعال در کشور داشته باشيم. ما اگر 40 عدد از اين 2 هزار عنوان را اداره کنيم يعني اداره حدود تقريبا 2 درصد کتابفروشي‌هاي کشور که رقم بسيار بالايي است. ضمن اينکه کتابفروشي‌هاي ما معمولاً با مساحت بالا است يعني ميانگين کتابفروشي ما 80 مترمربع است در حالي که ميانگين کتابفروشي‌ها در کشور 40 مترمربع است. يعني ما فروشگاه کتاب به معني سوپرمارکت فرهنگي داريم. تنوع کتاب هم سياست اين مجموعه است.

وي ادامه مي دهد: موسسه کتابشهر در فرآيند ارائه محصولات فرهنگي، قائل به نوعي بازنگري در خروجي آثار مکتوب کشور است، به اين معني که به اعتقاد ما تمامي آثار مکتوب منتشر شده در کشور قابليت ترويج و معرفي به عنوان يک اثر براي مطالعه را ندارد. بر همين اساس موسسه کتابشهر نيز در فروشگاه‌هاي خود به ترويج و معرفي آثاري مي‌پردازد که حس امنيت خاطر و سلامتي روحي و رواني بالايي را به مخاطب منتقل مي‌کند.

مديرعامل موسسه کتابشهر در پايان اين گفتگو و در توضيح بيشتر گزينش آثار مي‌گويد: در دنيايي که شما بمباران اطلاعاتي مي‌شويد براي پيدا کردن آنچه که حقيقت يا نزديک به حقيقت است، دچار مشکل هستيد. اين يعني بايد سعي کنيد اطلاعاتي که وارد ذهنتان مي‌شود از مجاري درست وارد شوند. به اعتقاد من بسياري از کتاب‌هاي ما اين روزها خيلي آشفته و پراکنده به مخاطب اطلاعات مي‌دهد، يعني انساني که دچار بحراني در زندگي‌اش شده است مي‌گويد حالا اين بحران را تبديل کنم به کتاب. حالا کار ما در کتابهشر اين است که کتاب‌هايي که بيشتر مردم را افسرده مي‌کند، کمتر تبليغ کنيم. گرچه اين کتابها در بازار هستند که اگر کسي آنها را مي‌خواهد، بتواند به آنها دسترسي پيدا کند ولي ما نبايد ترويجش کنيم؛ اين اساس کار کتابشهر در ارائه آثار است. اساسي که نوعي سلامت روحي و رواني را براي مخاطبان و مراجعان به فروشگاه‌هاي اين موسسه فراهم مي‌آورد.

موسسه کتابشهر و فروشگاه‌هاي کتابفروشي آن در حال حاضر از حيث اقتصادي به عنوان يک موسسه خودکفا به فعاليت در بسياري از استانهاي کشور مشغول است از تهران تا شهرهايي مثل بم، خاش، مبارکه، نهبندان و سميرم.

فروشگاه‌هاي موسسه با وجود اينکه به طور عمده از حيث مکاني متعلق به سازمان تبليغات اسلامي است اما از حيث درآمد و کارکرد اقتصادي متکي به گردانندگان آنهاست. اين فروشگاه‌ها به طور عمده جداي از خريد کتاب براي ارائه عمومي از طريق کارگزار مي‌توانند به واسطه موسسه کتابشهر نيز آثار قابل توجهي را با تخفيف مناسب دريافت و به مخاطبانشان ارائه ‌کنند.

تعداد عناوين کتاب‌هاي موجود در فروشگاه‌هاي موسسه نيز به تناسب همين مساله و با توجه به اقبال عمومي از آنها متغير است. به عنوان مثال فروشگاه کتابشهر بوشهر 21هزار عنوان کتاب را در محل خود به مخاطبان ارائه مي‌کند و کتابفروشي ديگري در يک از شهرهاي استان اصفهان در حدود 4600 عنوان اثر را به خوانندگان خود ارائه مي‌دهد.

موسسه کتابشهر علاوه بر سامانه فروش کتاب اقدام به انتشار نشريه‌اي با نام ويترين نيز مي‌کند. ويترين در واقع نشريه‌اي است که برترين آثار به منظور معرفي به مخاطبان فروشگاه‌هاي کتابشهر را در قالبي متنوع به آنها معرفي مي‌کند و هر فرد حاضر در اين فروشگاه مي‌تواند نسخه‌اي از آن را به منظور راهنمايي شدن در امر خريد به صورت رايگان دريافت کند که اين موضوع نيز نشان از نگاه مديريتي  روزآمد اين موسسه در برقراري ارتباط با مخاطبان خود است.

يک تخمين ساده از ميران مراجعه و خريد کتاب در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي موسسه کتابشهر نشان مي‌دهد که سهم هر بازديدکننده از خريد کتاب در اين موسسه مبلغي بيش از هفت هزار تومان است که در روال اقتصادي اين روزهاي جامعه مبلغي قابل اعتنا به شمار مي‌رود که نشان از موفقيت اين الگوي اقتصادي در فروش کتاب دارد.

مطابق با آمار ارائه شده از سوي اين موسسه در مهرماه سال جاري موسسه کتابشهر ايران بيش از 28 ميليون تومان و فروشگاه کتابشهر بوشهر نيز بالغ بر 25 ميليون تومان کتاب را براي مخاطب متوسط 160 نفر در روز براي تهران و 300 نفر در روز براي بوشهر بوده است در حالي که در فروشگاه زاهدان اين آمار به حضور 900 نفر در روز و فروش نزديک به 5 ميليون تومان در ماه به ثبت رسيده است.

فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي کتابشهر در مجموع تمامي استانداردهاي لازم براي ايجاد يک فروشگاه فرهنگي را در خود جمع کرده است. مساحت، زيبايي، تعدد آثار و نيز انتخاب شيوه‌اي مطلوب براي ارائه کتاب به مخاطب ساختاري است که مي‌تواند الگوي مناسبي جهت ارائه و معرفي کتاب در تمام کشور را براي ساير نهادهاي دولتي و غير دولتي مشابه فراهم کند.

الگوي کتابشهر يکي نمونه موفق براي مبدل کردن فرهنگ خريد کتاب به عنوان بخشي از لاينفک از سبد اقتصادي خانوار است. نمونه‌اي که ساختار آن الگويي مناسب براي ايجاد دسترسي آسان جامعه به کتاب و محصولات فرهنگي مناسب در جامعه را فراهم مي‌آورد و حتي مي‌تواند منبع الهامي براي خلق تجربه‌هاي تازه‌اي از اين دست بشود.

 

چهارشنبه 30 آذر 1390 - 8:44


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری