پنجشنبه 8 تير 1396 - 17:4
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

پاي منبر معرفت

 

حجت الاسلام داود كميجاني

 

حکمت در عرصه عاشورا

 

 

(حرکت کاروان عاشورايي از مدينه تا مدينه)

 اين سئوال در نزد منتقدان حماسه عاشورا هميشه مطرح بوده است که اگر حسين (ع) قصد برپايي قيامي مؤثر را در مقابل حکومت يزيد داشته است چرا در مدينه که بسياري از مردم و بستگانش از او حمايت مي­کردند اقدام به اين عمل نکرد و به يک سفر نسبتاً طولاني دست زد که در محاصره دشمن و غربت و بي­کسي به شهادت برسد ؟! و حال اگر صلاح ديد که به اين سفر برود چرا خانواده خويش را با خود به اين سفر برد تا علاوه بر قرار گرفتن در معرض شهادت به اسارت دچار شوند؟!

البته تنها خود امام (ع) عمق حکمت اين عمل را مي­داند و بس اما با بررسي برخي از حرکات و بيانات امام (ع)، مي­توان حدس­هاي در اين خصوص زد.

1-  قصد امام (ع) بيدار سازي امت اسلامي بوده است نه قيام بر عليه حکومت، در حقيقت امام با اين حماسه خويش بين اسلام حسيني و اسلام يزيدي، تفکيکي ايجاد کند و حقانيت آن را تبيين نمايد. (حرجت لاصلاح في امت جدي و ابي ...)

2-    در آن زمان چهار مرکز بزرگ اجتماعي در جامعه اسلامي وجود داشت:

الف- مدينه : مرکز سياسي و اداري جامعه اسلامي (با ايجاد سئوال در اذهان مردم مدينه در پي خروج شبانه و ناگهاني از شهر)

ب- مکه : مرکز عبادي و معنوي جامعه اسلامي (با اقامت سه ماه در مکه و خروج بي­موقع از آن شهر)

ج- کوفه : مرکز نظامي و اهل رأي در جامعه اسلامي (با ايستادگي بر حقانيت انديشه و نظر خويش و رشادت در پايمردي تا حد شهادت)

د – شام : مرکز منافقان اسلام نماي اموي در جهان اسلام (با حضور سئوال برانگيز اسرا در شام و حرکت­هاي آگاهي بخش اهل بيت در دوران اسارت در شام)

با اين بيان ايشان و خانواده­شان در پي اين هجرت حکيمانه هر چهار مرکز اجتماعي جامعه اسلامي آن زمان را مستقيماً به عرصه نهضت بيدارساز خويش تبديل نمودند.   

3-    خانواده ايشان که بيش از بيست سال در جوار امام در مدينه بوده­اند و به وجود ايشان عادل کرده بودند، لذا خودشان به همراهي با امام (ع) بسيار اصرار داشته­اند و در مقابل ايشان موافقت کردند؛ البته امام (ع) نيز دشمن بي­مرام خويش را مي­شناخت و مي­دانست که امکان دارد با به اسارت در آوردن خانواده امام(ع) در مدينه ايشان را تحت فشار قرار دهند. از اين رو با تقاضاي همراهي خانواده خويش موافقت فرمودند.

4-  از رفتارهاي متداول دشمن اموي اين بود که با تمام امکانات در تحريف دشمن خويش تلاش مي­کرد، لذا امام (ع) با همراه کردن خانواده خويش، حکايت کنندگان صادق و توانايي براي بيان پيام و استمرار جريان حماسه عاشوراي خويش تدارک ديدند.

5-  بايد اذعان داشت که حماسه حسيني بدون شهادت علي اصغر و اسارت 84 زن و کودک شايد به اين اکمال و تأثير گذاري نمي­رسيد. (ان الله شاء يروکم اسيرا ...)

و موارد ديگر که بدليل رعايت اختصار به همين موارد بسنده مي­گردد.

با اين بيان هجرت پنج ماهه امام (ع) از مدينه تا کربلا و سفر حدود دو ماهه اسرا از کربلا تا مدينه يک حرکت حکيمانه و صحيح و تأثيرگذار بوده است.    

 

سه‌شنبه 22 آذر 1390 - 9:51


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری