دوشنبه 5 تير 1396 - 18:13
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

پرتغال خوني يک فيلم اخلاقي است

 

گفت وگو با سيروس الوند  کارگردان فيلم سينمايي پرتغال خوني

 

 

مقدمه: سيروس الوند يکي از سينماگران ژانر اجتماعي است که در تمام دوران کاريش در اين حوزه فيلم ساخته است . اين توجه به ژانر اجتماعي حتي در دوراني که سينماي کمدي سيطره اش را بر سينماي ايران آغاز کرده بود نيز ادامه داشت و الوند مثل خيلي ديگر از کارگردان هايي که سوار موج فيلمسازي کمدي شدند از اين موج سواري فاصله گرفت . الوند در پرتغال خوني به يکي از مشکلات مهم نسل جوان در خصوص فاصله گرفتن از کانون خانواده مي پردازد .

 

س : نسل فعلي چه تفاوت هايي با نسل گذشته دارد ؟

ج : تفاوت هاي زيادي وجود دارد و نسل جوان ما با آسيب هاي جدي مواجه است که در پرتغال خوني به بخشي از اين آسيب ها پرداخته شده است  و فيلم پرتغال خوني يک فيلم اخلاق گرا محسوب مي شود .

 

س : در رفتارهايي که ترمه از خودش بروز مي دهد چقدر نبود پدر مهم بوده است ؟

ج : بهر حال خانواده از نبود پدر دچار آسيبهاي جدي شده است. البته مادر تا حد زيادي تلاش کرده خلا وجود پدر را در زندگي ترمه پر کند و خود ترمه هم اعتقاد دارد مادرش با فداکاري اورا بزرگ کرده است . اما يک چيزهايي ار قبيل عطوفت و امنيتي که با وجود پدر در خانواده حاکم مي شود در زندگي ترمه  غايب است .

 

س : دليل نقاش بودن ترمه چيست ؟

ج : از همان ابتدا علاقه داشتم ترمه يک هنرمند باشد و به کاري در اين حوزه مشغول باشد . تا ترمه روحيه حساس و ظريفي داشته باشد . پيمان عباسي نويسنده فيلم نامه هم اعتقاد داشت که ترمه طراح و نقاش باشد و از طرفي نقاش بودن ترمه باعث مي شد مسيري باز شود براي ورود او به زندگي والا . ترمه اگر به عنوان يک منشي ويا کارمند دفتري وارد زندگي والا مي شد نمي توانست اينقدر در والا تاثير گذار باشد و به خانه و حريم او راه پيدا کند و براي والا شغل هنري ترمه خيلي جذابيت دارد . در سکانسي از فيلم مشاهده مي کنيم که والا به نمايشگاه ترمه مي آيد و براي او گل هم مي آورد .

 

س : به نظر مي رسد موقعي که والا به نمايشگاه نقاشي مي رود بيشتر به خود ترمه توجه دارد ؟

ج : در اين سکانس نکته مهمي وجود دارد و موقعي که ترمه به والا مي گويد ارزش کارهاي هنري را نمي داند دوربين روي بازديد کننده اي زوم مي کند که به جاي ديدن تابلوها مشغول خوردن کيک و چاي است و نيش و طنزي نسبت به آدمهايي در فيلم مطرح مي شود که بدون هيچ سابقه اي قصد دارند به ديدن کارهاي هنري بروند . خانم ديگري در حين بازديد مي خواهد تابلويي را بخرد که آن را با رنگ دکور خانه اش هماهنگ کند . همه اين مسائل در حوزه کارهاي هنري و اجتماعي قابل نقد کردن است و در فيلم تا حد مقدور به اين مسائل پرداختم .

 

س : وجود فاصله طبقاتي  که سياوش به آن اشاره مي کند چقدر باعث به وجود آمدن چالش بين شخصيتهاي فيلم مي شود ؟

ج :بهر حال بخشي از شخصيت سياوش از خود من ريشه مي گيرد . اين بچه پايين شهري يک معصوميت هاي خاصي دارد و دست به خطراتي هم مي زند و همانطوري که مي بينيم عاقبت به خير هم نمي شود . اين موتيف حضور اين نوع شخصيتها از فيلم شب آفتابي به بعد در فيلمهاي من وجود دارد . البته به فاصله طبقاتي از اين منظر نگاه نکردم که بخواهم تراژدي را ماحصل آن بدانم . در تقابل با والا بايد از شخصيتي از جنس سياوش استفاده مي کردم که متعلق به طبقه ديگري باشد . سياوش آدم  ساده وقانعي است و موقعي که عاشق مي شود  ناخالصي هايش از بين مي رود . 

 

س : آيا در پايان با کاري که سياوش انجام مي دهد از گناهانش تطهير مي شود ؟

ج : بله و به همين علت زخمي ، خسته و نيمه جان پيکرش را از دفتر والا بيرون مي کشد تا در کوچه بميرد . زيرا سياوش بچه کوچه و خيابان است ....

 

س : اين نوع مرگها در سينماي خياباني دهه پنجاه و فيلم هاي امير نادري و مسعود کيمايي هم وجود داشت ؟

ج : بله ، موتيف هاي مشترکي در بين اين شخصيتها و شخصيت سياوش وجود دارد . اصلا نوجواني من و مسعود کيمايي مشترک و يکسان بوده است . من جايي شخصيتم در دوران نوجواني شکل گرفته که آدمهايي از جنس سياوش در آنجا ها زندگي مي  کرده اند .

 

س : به چه دليل به شخصيتهاي فرعي از قبيل مرجان و نازنين کمتر پرداخته شده است ؟

ج : شخصيت مرجان در فيلم نامه اوليه حتي حضورش از اين هم کوتاه تر بود و در بازنويسي هاي بعدي اين شخصيت را برجسته تر کرديم و نکته مهم ديگر که در درام داستان فيلم پرتغال خوني مد نظر داشتيم اين مسئله است که قصه والا و مرجان قصه اصلي ما نيست . مرجان در حکم يک شخصيت کمک کننده به خط اصلي داستان فيلم نامه است که در حد خودش به درستي پرداخته شده است . در مورد شخصيت نازنين هم بايد عنوان کنم چون تايم اصلي فيلم در حدود 120 دقيقه بود و اين زمان براي اکران مورد نظر سينما دارها نيست در حدود يک ربعي از زمان فيلم کوتاه شد که اغلب اين سکانس ها مربوط به حضور نازنين بود و او صحنه هاي زيادي در فيلم در مقابل شخصيتهاي مثل سياوش و والا داشت که در اين اجباري کوتاه کردن فيلم اين صحنه ها از فيلم خارج شد.

 

س : فيلم پرتغال خوني را در چه طيفي از فيلمهاي سينماي ايران ارزيابي مي کنيد ؟

ج : فيلم پرتغال خوني متعلق به سينماي بدنه و حرفه اي سينماي ايران است و نمي شود پرتغال خوني را با برخي از فيلم هايم  از جنس يکبار براي هميشه مقايسه کرد . پرتغال خوني بيشتر در رده فيلمهايي از جنس دست هاي آلوده و مزاحم قابل ارزيابي است  و از ساخت فيلم پرتغال خوني هم احساس رضايت دارم.

 

 

 

دوشنبه 21 آذر 1390 - 11:52


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری