جمعه 28 تير 1398 - 8:2
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

م رستمي

 

نوجوانان و جوانان عاشورايي

 

نوجوانان و جوانان عاشورايي

از مجموعه ره توشه ي راهيان نور «ويژه محرم الحرام»(7)

تهيه و تدوين:  دفتر تبليغات اسلامي حوزه ي علميه ي قم

نشر رشيد

نوبت چاپ: اول 1388

 

در اين کتاب تلاش شده است، تا با نگاهي علمي و کارکردگرايانه، نگاهي نو و ديداري آگاهانه به عاشورا ارائه شودتا بتوان در دهه ي محرم تبليغ اثر گذار براي قشر عظيم نو جوانان و جوانان بوجود آورد. در اين کتاب به جهت ارائه ي نگاه علمي و عملي به حادثه ي عاشورا، از روش و شيوه ي کتب درسي اي استفاده شده است که در طول سال تحصيلي، دانش آموزان با آن انس و سروکار دارند.

بنابراين کتاب حاضر در 9 درس به اين مهم پرداخته شده است: از مهم ترين ابعاد شخصيتي و هويتي، به خصوص در قشر جوان، شخصيت و هويت ديني، تاريخي و جغرافيايي است. ابعادي که اگر درست تعريف و نهادينه نگردند، باعث بحران هويت و سرگرداني شخصيتي در ميان افراد مي گردند.

عاشورا با توجه به ظرفيت هاي وسيع و عميق و غناي معرفتي و رفتاري خود يکي از مهم ترين و بزرگ ترين ابعاد مکتب تشيع است که به راحتي و زيبايي مي تواند پاسخ گوي اين ابعاد هويتي و شخصيتي به نوجوانان و جوانان باشد و پاسخي جامع به نيازهاي روحي و رواني و رفتاري آن ها باشد.

هدف درس اول که با عنوان قسمت اول از طرح نور آسماني، ارائه شده است، رسيدن به اين درک است که بين دانش آموز، عاشورا و سيدالشهدا(ع)، چه نسبتي هست و بايد باشد، بدين جهت بازشناسي شخصيت سيدالشهدا از منظر يک طرح گرافيکي و هنري که برآمده از مجموعه اي معارف کلامي، قرآني و تاريخي است، هدف نهايي اين درس مي باشد که مبلغ ضمن اجراي تدريجي اين طرح، به القاي معارف عاشورايي و رابطه ي آن با مخاطب با بياني زيبا و جذاب خواهد پرداخت.در پايان اين درس مبلغ ارجمند مي تواند از دانش آموزان بخواهد که اصل همين طرح يا درون مايه ي مفهومي آن را در شکل و قالبي مناسب به صورت طراحي دستي يا کامپيوتري کارکرده و در اندازه اي مناسب به مسجد يا مدرسه تقديم نمايند.

هدف ديگري که در اين درس دنبال شده است، شناخت مرتبه ي زميني و تاريخي قيام سيدالشهداست، که در اين زمينه مي خوانيم، يکي از راههاي شخصيت شناسي افراد، شناخت خاندان و اطرافيان او و نوع رابطه آن ها با همديگر مي باشد، بدين جهت يکي ديگر از تفاسير و معاني هم پو شاني و قرار گرفتن جزء به جزء نام حسين در چهار نام مقدس ديگر، توجه به همين معناست که در قرآن و زيارات حسيني از آن با نام شجره ي طيبه نام برده شده است و در قرآن سوره ابراهيم آيات 24 تا26، که در باره ي شجره ي طيبه و شجره ي خبيثه و مقايسه ي آن ها با يک ديگر است، شجره ي طيبه اي که به اهل بيت عصمت و طهارت تفسير شده و شجره خبيثه اي که به بني اميه تعبير شده است، از اين منظر يکي از جلوه هاي جالب اين طرح، تنوع و تعدد اين چهار اسم در اطرافيان امام حسين(ع) است که نقطه ي اوج شجره ي طيبه را تشکيل مي دهد.

در دهه ي محرم در بسياري از هيئت ها، مراسم ها و حتي مراسم هاي دانش آموزي، خواندن زيارت عاشورا برنامه اي نيکو و پسنديده است، از اين رو درس بعدي اين مجموعه، به قرائت عربي زيارت عاشورا اختصاص يافته است.

يکي ديگر از درسهاي کتاب حاضر در خصوص درس تاريخ، تاريخ عاشورا يا عاشوراي تاريخي است، اگر چه آن چه از درس تاريخ دانش آموز در مدرسه مي آموزد، ممکن است ضروري نبوده و يا رويکرد عبرت گيري ويا تعريف هويت تاريخي در آن لحاظ نشده باشد، ولي در اين درس هدف آن است که دانش آموز به درکي وسيع و عميق از عاشورا به وسعت تاريخ گذشته، حال و آينده ي بشريت دست يافته و بر اساس آن بتواند ريشه و پيشينه ي هويت تاريخي خود را در مسير آينده روشن فهم و تعريف نمايد.

 از ديگر درس هايي که دراين مجموعه و در زمينه ي تعليمات اجتماعي مطرح شده است، هيئت و لزوم تداوم آن است. در اين درس هدف اصلي معرفي الگوي جامعه ي حسيني است، در کتاب تعليمات اجتماعي هدف اين است که نو جوانان با تاريخ، منشا و چگونگي پيدايش جوامع، شهرها و روستاها آشنا شوند و آن گاه با قوانين و قواعد زندگتي اجتماعي آشنا شده تا بتوانند ضمن رعايت قوانين اجتماعي، بهترين و بيش ترين حضور اجتماعي را داشته باشند.

در اين درس تلاش مي شود، با بازشناسي هيئت هاي عاشورايي و ريشه يابي تاريخي آن در عاشورا، نوجوانان در زندگي خود به فعاليت هاي اجتماعي در قالب وساختار و بر مبناي قوانين و قواعد هيئات مذهبي و عاشورايي تشويق شوند: هيئت تشکلي خود جوش است که در آن جمعي از مردم با قصد و اراده ي خود بر اساس عشق و علاقه به فرهنگ حسيني گرد هم جمع شده اند تا مناسک و شعائري ديني را اجرا کنند. يکي از ويژگي هاي ممتاز هيئت در مقايسه با ديگر تشکل هاي اجتماعي، که در اين کتاب فهرست وار به آن ها اشاره شده است، بالا بردن راندمان و بازدهي فعاليت ها به دليل عشق و علاقه ي افراد است.

هدفي ديگر و مهم که در نگارش اين کتاب منظور نظر بوده است، توجه دادن جامعه ي دانش آموزي و دانش جويي کشور به وجود علمي بينارشته اي بين عاشورا و متن زندگي و رشته هاي علمي تحصيلي است، به گونه اي که بين زندگي تحصيلي خود در رشته هاي گوناگون علوم انساني و علوم پايه و عاشورا جدايي و بيگانگي احساس نکنند و لازمه ايجاد جامعه ديني و تمدن اسلامي را ايجاد نگاه پيوسته بين عالم و دين ببينند.

 

 

 

 

يكشنبه 20 آذر 1390 - 13:12


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری