پنجشنبه 30 آبان 1398 - 9:57
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

م رستمي

 

پرسمان عاشورايي

 

پرسمان عاشورايي

از مجموعه ره توشه ي راهيان نور «ويژه محرم الحرام» (4)

تهيه و تدوين: دفتر تبليغات اسلامي حوزه ي علميه ي قم

نشر: رشيد

نوبت چاپ  : اول 1388 

نوشتار حاضر با طرح مباحث عرفاني، فلسفي و کلامي پاسخي اجمالي است به سؤالات و شبهاتي که در اينترنت طرح گرديده است، سؤالاتي که غالبا با حجم وسيع از سوي وهابيت تبليغ مي گردد، سؤالاتي نظير: آيا نور امام حسين قبل از خلقت جسم آن حضرت وجود داشته؟ آيا مي توان داستان فطرس ملک را پذيرفت؟ آيا وحدت شخصي وجود، مورد تأييد آن حضرت بود؟ آيا آن امام بر معصومان ديگري برتري داشته؟ آيا بايد آن حضرت را عاقل دانست يا عاشق؟ آيا در حادثه ي عاشورا جنود عقل بر جنود جهل پيروز شده؟ و...

گفتني است، اين اثر، تنها چکيده اي است از پاسخ هاي تفصيلي به اين سؤالات که در کتاب نگرشي عرفاني، فلسفي و کلامي به: شخصيت و قيام امام حسين(ع)، از نگارنده به چاپ رسيده است.

حماسه ي جاودان عاشورا پيوسته همچون مشعلي فروزان بر تارک تاريخ مي درخشد و بر جان تشنگان حقيقت و ره پويان سعادت نورافشاني مي کند.

سالار شهيدان جهان، استراتژي مبارزه ي حق طلبانه ي خود را با خط سرخ شهادت، بر لوح زرين حيات انساني به زيباترين صورت نگاشته تا همواره آزادگان، جوانمردان و عدالت خواهان، آن را سرلوحه ي عمل خويش قرار دهند. اگر گفته ميشود، شهيد قلب تاريخ است، يعني نوري است در ظلمت، فريادي است در سکوت و حرکتي است در سکون، حيات بخش و جنبش آفرين، حرکت زا و فرهنگساز.

در تبيين و توضيح برتري امام حسين بر امامان ديگر، آمده است، اگر چه همه ي معصومان جلوه اي از يک نورند، و همه از مقام ولايت تکويني برخوردارند، اما آنان به جهت اين که الگويي کامل براي هدايت انسان ها هستند، بايد در هر شرايطوموقعيت، بهترين رفتار و روش را در معرض ديد انسان ها قرار دهند تا آن ها در عمل بياموزند که در شرايط متفاوت بايد چه رفتار مناسبي را اتخاذ کنند، زمان جنگ صلح نکنند و زمان صلح، جنگ و ...

به عبارت ديگر با اين که همه امامان جلوه ي کاملي از صفات و اسماي الهي بوده اند، شرايط خاص و ويزگي هاي زمانه، باعث مي گرديد که جنبه اي از شخصيت آن ها تجلي پيدا کند و به فعليت برسد و آنان مظهر يک اسم از اسماي الهي گردند و در هر زمان، يک بعد از ابعاد وجودي آنان ظهور، بروز و جلوه ي خاصي داشته باشداما موقعيت و شرايط امام حسين(ع) يک شرايط ويژه بود و در اين شرايط امام توانست هم اسلام را از نابودي نجات بخشد و هم تمام ابعاد اسلام واقعي را در عمل براي جهانيان ترسيم نمايد و به نمايش بگذارد، يعني در حادثه ي کربلا و به ويژه روز عاشورا ما شاهد بروز و ظهور همه ي فضائل و خوبي ها از وجود مقدس امام حسين و يارانش هستيم، در حالي که براي امامان ديگر اين شرايط فراهم نشد که همه ي ويژگي ها و فضائل خود را در معرض ديد حقيقت جويان قرار دهند و اين البته به مقتضاي وظيفه اي بود که بر عهده ي آنان بود که هر شرايط خاص، رفتار خاصي را هم مي طلبيد و آنان موظف بودند الگوي رفتاري مناسب همان شرايط را به بشريت ارائه دهند، يعني اين محدوديت از سوي شرايط بوده است که رفتار الگويي محدودي را اقتضا مي کرد.

نيز در تحليل شخصيت و قيام امام حسين آمده است، عشق به عبادت، فدا کردن همه چيز خود در راه احياي ارزش هاي اسلامي، گواه شخصيت رباني آن حضرت هستند، علاوه بر اين امضا کردن طومار محبت خدا با خون خود و اختصاص يافتن عنوان سيدالشهدا به آن حضرت، مي توانند از جمله شواهد ديگري باشند که ما را به شخصيت رباني امام حسين، که از عشق به حضرت حق لبريز گشته است، رهنمون سازند. قيام آن حضرت در کربلا، نيز نمود و تجلي شخصيت امام و يارانش بوده، بر اين اساس عاشقانه بوده است، اما بايد توجه داشت که معناي عاشقانه بودن قيام امام حسين به معناي عاقلانه نبودن آن نيست.

فداکاري حسيني که آميختگي عشق و عقل برين بود، اسلام را از خطر نابودي و سقوط به دست ارازل بني اميه محفوظ داشت، زيرا عقل در قلمرو عشق به محاسبه و برنامه ريزي پرداخت و راه را از چاه نشان داد و اين است معناي هماهنگي عقل و عشق در قيام حسيني .

در پاسخ به پرسش ديگرياين کتاب نگاهي انداخته به موضوع زيارت عاشورا و لعن همه ي بني اميه: اگر چه بين دانشمندان در اين که معاوية بن يزيد و عمربن عبدالعزيز از صالحان و نيکان بوده اند اتفاق نظر وجود دارد، اما شکي نيست که از بني اميه ولو گروه اندکي از آنان، جزو شيعيان خالص بودند، مانند خالد بن سعيد بن عاص و ابوالعاص بن ربيع و سعدالخير. بنابراين از بني اميه افرادي هستند که مستحق لعن الهي نباشند. پس چگونه است که در زيارت عاشورا همه ي بني اميه مورد لعن قرار گرفته اند؟ در جواب آمده است از بديهيات دين اسلام آن است که حق تعالي هيچ فرد، گروه، نژاد و نسلي را به جهت گناهان ديگران مورد عقوبت دنيوي يا عذاب اخروي قرار نمي دهد، مگر اين که به نحوي در تحقق آن گناه مؤثر يا به آن راضي، يا از آن نهي نکرده باشند...

شخصيت امام حسين و قيام جاودانه اش، در طول تاريخ ، مورد توجه حقيقت جويان بوده و هر يک به فراخور حال و توان خود در واکاوي شخصيت و قيام آن حضرت مؤثر بوده اند. اگر چه شب پره هايي نيز توان تحمل اين حقيقت نوراني را نداشتند.

کتاب مزبور که در 64 صفحه در قطع رقعي به چاپ رسيده است، در بردارنده ي نکات مفيدي براي مبلغان است. نيز براي محققان و علاقمندان در اين زمينه خالي از لطف نيست.

 

 

 

يكشنبه 20 آذر 1390 - 13:7


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری