جمعه 28 آذر 1393 - 21:45
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

م رستمي

 

شرح زيارت وارث

 

 

شرح زيارت وارث

از مجموعه ره توشه ي راهيان نور «ويژه محرم الحرام»(2)

تهيه و تدوين: دفتر تبليغات اسلامي حوزه ي علميه ي قم

ناشر : نشر رشيد

نوبت چاپ : اول 1388

 

کتاب حاضر مجلد دوم از سري مجموعه هاي ره توشه راهيان نور است كه جهت بهرگيري مبلغين ديني در قالبي نوين و با شيوه اي جديد به شرح زيارت وارثمي پردازد.در اين متن دو رويکرد کلي در شرح و توضيح فرازهاي زيارت مورد توجه بوده است، رويکرد اول، بازشناسي لغوي و اصطلاحي هر فراز و بيان مفهوم و مراد از آن جمله و جملات، رويکرد دوم، نسبت شناسي زيارت خواني و واگويي زائر نسبت به آن فراز.

در اين زيارت در بخش نسبت شناسي زيارت خواني زائربا فرازهاي زيارت سعي شده است، حتي الامکان مسائل، نيازها و مشکلات جامعه به گو نه‌اي مستقيم يا غير مستقيم مورد اشاره قرار گيرد، مسائلي همانند: تلاش براي ايجاد نگاه کلي و فلسفه ي تاريخي براي زائر، ايجاد دغدغه ي زمان شناسي و رسالت شناسي براي خود، ضرورت علم و معرفت زايي در مسير قرب بيشتربا اهل بيت، عرفان اصيل عاشورايي در برابر عرفان‌هاي کاذب، مهم ترين راه حسيني شدن با عمل صالح و تقوا ، عاقبت به خيري و ...

بر اين اساس در مرحله ي اول، به معني زيارت و چرايي آن، تشييع مکتب زيارت و کارکرد شناسي آن، زيارت حسيني به عنوان کانون زيارت هاي شيعه، مفهوم شناسي زيارت و نکاتي در باره ي زيارت وارث، پرداخته شده است: زير بناي تشييع بر پيوند مستمر و تولي و تبري بر محوريت ولي خداست و براي هر زمان ولي حي و زنده به دليل وجود عصمت و ضرورت تجلي تاريخي اش، هماهنگ با نيازهاي زمانه، مجموعه اي سيره ها را به يادگار مي گذارد، در اين صورت بر مؤمنان است جهت الگوگيري براي ابعاد گوناگون زندگي خود پيوندي هميشگي با تاريخ اولياي معصوم داشته و بدين گونه ضمن احياي نام و ياد آنها زمينه ي پيوند و تقرب به ولي زمان را فراهم نمايند.

با اين نگاه زيارت يعني، تجديد خاطرات و سيره ي گذشته معصومين که به جهت بازشناسي وظيفه از سوي زائر در زمان حال صورت مي گيرد.

در مرحله ي بعد با عنوان، السلام عليک يا وارث آدم صفوة الله، موضوعاتي نظير روش شناسي معرفت وراثتي امام، واژه شناسي، معني روايي و عرفاني سلام، مقام آدم صفوة الله، حسين وارث آدم،...و ايده هاي تربيتي در اين رابطه مطرح شده است.

در قسمتي از اين بخش آمده است، اگر نقطه ي شروع تاريخ با حضرت آدم است و حسين، نقطه ي آغازين وراثتش از انبياء وراثت در علم آدم است و اگر از مهم ترين ويژگي هاي اصحاب الحسين علم و بصيرت است و اين باعث درخشش آن ها در جوار امام شده است، در آينده هم مهم ترين ويژگي ياران امام مهدي، اوج علم به امور ديني و دنيوي است، به گونه اي که علم، علمي که آسماني و نور باشد از منظر علم ديني نهايت ايمان، بصيرت و عبوديت را به آن ها مي دهد و علم دوم يعني علم دنيوي، نهايت تدبير و توان مديريت جهاني را براي آن ها به ارمغان مي آورد، تا بدين گونه عصاي دست و تکيه گاه امام در قيام و حکومت جهاني اش باشند، پس با اين نگاه از ميراث داري حسين و مهدي، از علم آدم و شاگردي اصحاب الحسين و اصحاب المهدي از اين در معصوم، بر ماست که امتداد دهنده ي اين علم آموزي و وراثت علمي در زمانه خود باشيم.

همچنين در بحثي تحت عنوان، السلام عليک يا وارث نوح نبي الله، و در بررسي فراز سلام بر حسين به عنوان وارث نوح پيامبر، مي خوانيم: سلام زائر وراثت حسين(ع) از نوح نبي، سلامي است به معني جستجو و تلاش براي درس آموزي از داستان قرآني نوح، يعني اگر حسين(ع) آئينه ي تمام نماي نوح است، الان مجالس حسيني هم، امتداد هزار سال درخشش تبليغي امام حسين است، يعني نوح هزار سال با حضور فيزيکي خود تبليغ نمود، ولي امام با ايجاد فرهنگ و مجالس حسيني غير مستقيم، تبليغ سيزده قرني خود را انجام داده و مي دهد و اينک بر ماست که با حضور کيفي و آگاهانه در مجالس حسيني، امتداد دهنده ي اصحاب الحسين باشيم و جامعه ي خود را دور از جامعه ي يزيدي کوفه که مورد نفرين امام بود قرار دهيم، همانند جامعه ي جهاني عذاب شده به طوفان نوح .

نيز در بحث درباره فراز، السلام عليک يا ثارالله و ابن ثاره و الوتر الموتور، آمده است، در زيارت حسيني پس از بند آغازين زيارت که به سلام هاي ميراثي و وراثتي اختصاص دارد، غالبا دومين مرحله ي اصلي بحث مسئله ي ثار و موتور بودن امام است. يعني پس از بازشناسي شخصيتي ذاتي امام، وارد باز شناسي فعل و رفتار امام حسين از منظر دو ويژگي مهم عرفاني و اجتماعي قيام حضرت مي شود و سعي مي کند از اين دو منظر در حد فاصل فراز آغازين و فرازهاي بعد نگاهي خاص و عميق به شهادت امام داشته باشد.

لعن و تبري در زيارات حسيني، صرفا لعن دو سه نفر يا دوسه گروه از روي اغراض شخصي و يا دعواي خانوادگي و تاريخي  در گذشته نيست، بلکه اين لعني برآمده از بصيرت است. بصيرت (به معني معرفت و اقدام آگاهانه) به حق و باطل، به فعل باطل، به دامنه ي باطل، به بازتاب تاريخي فعل باطل و ...و آن گاه پس از اين بصيرت ها به درک اشقي الاشقياء در باره ي عاملين و وابستگان آن ها رسيدن و آن گاه غافل وبي تفاوت از کنار آن ها گذر نکردن است و گرنه خداي نکرده سکوت و بي تفاوتي ما با دلالت  التزاميه و بعضا تضمنيه، سکوت به معني رضايت به باطل خواهد شد.

در اين کتاب جهت بهره مندي بيش تر مبلغ بعضا به پيوست هر فراز، ايده هاي تربيتي و يا مقتل ارائه گرديده است،  بديهي است غني سازي بيشتر محتواها با اشعار، داستان، حکايت و نکات اجتماعي و تربيتي به توانمندي و استعداد مبلغ و نياز شناسي منطقه ي تبليغي واگذار مي گردد.

 

 

 

يكشنبه 20 آذر 1390 - 13:4


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری