جمعه 28 تير 1398 - 8:39
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

اكرم اماني

 

نيم نگاهي به فرضيه جذب

 


- نيم نگاهي به فرضيه جذب

-حمزه شريفي دوست

- موسسه فرهنگي بهداشت معنوي – عصر آگاهي، چاپ اول 1390

- شابک: 3- 11- 6289- 600-978

قيمت: 2500 تومان

«تئوري راز» که از آن به «قانون جاذبه» هم ياد مي­شود، موضوعي است که امروزه در همه جاي دنيا از آن سخن گفته مي­شود. سخنرانان، روان شناسان، فيلم سازان، نويسندگان همه و همه اين موضوع را به بحث گذاشته و ضمن تبليغ آن، از اين ايده، به عنوان يک قانون مسلم دفاع مي­کنند. اين فرضيه بطور خلاصه چنين است: «اين قانون همان قانون جاذبه عمومي است، اما در حيطه افکار. قانون جاذبه نيوتن مي­گويد: کره زمين همه اجسام را به سمت خود مي­کشد؛ اما قانون جذب مي­گويد: تمام چيزهايي که ما تصور مي­کنيم، بسوي ما جذب مي­شوند».

کتاب حاضر نيم نگاهي به اين فرضيه – فرضيه جذب – دارد و نويسنده بعد از تاريخچه­اي کوتاه در اين باره، به پشتوانه­ي تئوري راز، محاسن قانون جذب، اشکالات فرضيه جذب و ابهامات آن مي­پردازد. نگارنده درباره­ي تاريخچه­ي اين فرضيه مي­گويد: به گفته­ي مدافعين فرضيه­ي جذب، اين فرضيه، نه فقط مورد قبول بزرگان تاريخ بوده، بلکه مورد استفاده ايشان نيز قرار مي­گرفته و اساساً رمز موفقيت علماء و دانشمندان و حکمرانان کشف همين راز بوده است. . .

امروز مروجين اين تئوري در کشور ما، درصدد بومي­سازي اين فرضيه هستند و در موارد متعددي آيه­ها و احاديث را مستمسک قرار داده و نسبت به تطبيق تمام عيار اين فرضيه با متون قرآني و روايي اصرار دارند. ادعاي اصلي در ايده­ ي جذب دو مطلب جديد است:

اول اينکه ذهن انسان قادر است بر پديده­هاي خارجي اثر گذارد و امور بيروني از وجود انسان را به سود انسان تغيير دهد. به عبارت ديگر با استفاده از نيروي خلاق ذهن مي­توان بر امور بيرون از جسم انسان، تصرف کرد.

ادعاي دوم اين است که تاثيرگذاري ذهن بر عالم خارج از نوع تاثيرات عادي نيست؛ بلکه تاثير ذهن بر پديده­هاي خارجي، از نوع تاثير علت بر معلول است. . .

شريفي دوست ايده­ي عدد بحراني، انرژي اتريک و کشفيات نوين فيزيک کوانتوم را پشتوانه تئوري راز مي­­داند، و درباره­ي محاسن آن نيز مي­گويد: از جمله مزيت­هاي قانون جذب توجه به مفهوم کليدي «اميد» است. اين مفهوم از آنجا که به نشاط، طروات و بالندگي روحي ختم مي­شود، ارزشمند و مهم است. از ديگر محاسن اين تئوري، پذيرش «شعورمندي کائنات» است. لازم به ذکر است که در متون اسلامي نه فقط شعورمندي کائنات، بلکه چهار مرتبه بالاتر از آن يعني عبادت و تسبيح و تهليل؛ علم و معرفت به مبدأ و آفرينش؛ رشد و تکامل و هدفمندي مجموع کائنات (هستي) اشاره شده است.

«تکيه بر ظرفيت­ها و استعدادهاي شگرف درون آدمي» سومين نکته قوت تئوري راز مي­باشد که نگارنده به آن اشاره مي­کند. و معتقد است توجه به استعدادهاي روحاني و توانمندي­هاي معنوي نفس انساني، باعث خلق جنبش­هاي فراواني در دنياي امروز شده است. شريفي دوست خدشه در عموميت و شمول، نظام سست اخلاقي، هدفمندي گلدکوئيستي، سنجش گريزي فرضيه راز، آمال پروري جايگزين اقدام محوري، تبليغ غيرمستقيم امور منفي، نبود پشتوانه علمي و ادله­ي نارسا را جزء اشکالات فرضيه­ي جذب برمي­شمارد و هريک را بطور مختصر توضيح مي­دهد. بطور مثال شريفي دوست درباره­ي ادله­ي نارسا چنين مي­گويد: ايرادي ديگر به افرادي که ايده جذب را بعنوان يک قانون ديني تبليغ مي­ کنند وارد است: همه مي­پذيريم دستورات ديني و در يک کلمه شريعت بعنوان برنامه زندگي، از طرف خالق هستي به انسان ابلاغ گرديده است؛ يعني از جانب وجودي که هم حکيم علي الاطلاق است و هم علم لايتناهي دارد. پوشش اين است که اين ذات حکيم، همچنان که ديگر ابزارها همانند دعا، صدقه، نماز، زيارت و توسل را بعنوان ابزار تعالي بخش و پيش برنده معرفي کرد و بر کارايي اين ابزارها صحه گذاشت، چرا ابزار ذهن و قدرت خداگونه آن را معرفي ننمود؟ معلوم مي­شود، برخلاف تصور بعضي از مبلغين جذب، معصومين (ع) ابزارهاي ديگر را براي تکامل روحي و تعالي معنوي قوي­تر يافتند. البته مروجين داخلي گاهي به پاره­اي از ادله­ي ديني تمسک مي­کنند و بدون اينکه به مراد و منظور حديث توجه نمايند، اين دسته از متون ديني را به نفع خود تاويل غير علمي مي­نمايند. . .

نگارنده در ادامه به ابهامات اين فرضيه مي­پردازد و در آخر نيز منابع مورد استفاده را ذکر مي­کند.          

 

 

شنبه 12 آذر 1390 - 9:41


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری