پنجشنبه 2 شهريور 1396 - 13:21
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

ميلاد بهاري

 

جايزه ادبي جلال به «جاده جنگ» رسيد

 

چهارمين دوره جايزه جلال در حالي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد که براي اولين بار جايزه بخش داستان اين جايزه گرانقيمت به «جاده جنگ»، رمان چند جلدي منصور انوري تعلق گرفت.

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، مراسم پاياني چهارمين جايزه جلال آل احمد با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي،علي زارعي نجف دري مشاور فرهنگي رئيس جمهور، بهمن دري؛ معاون فرهنگي، دکتر مخبر دزفولي؛ سخنگوي شوراي انقلاب فرهنگي، محمدرضا سرشار و جمعي از نويسندگان و هيئت داوران اين دوره در محل پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماري برگزار شد.

نبايد در دوره جلال متوقف شويم

بهمن درّي؛ معاون فرهنگي وزير ارشاد در سخناني با گراميداشت ياد شمس آل احمد برادر جلال آل احمد براي سيمين دانشور، نويسنده پيشکسوت و همسر جلال آل احمد آرزوي سلامتي کرد و گفت: خانم دانشور به دليل کهولت سن به اين مراسم نيامد ولي اميد دارم دلش اينجا باشد.

وي در ادامه با اشاره به ويژگي‌هاي فکري و نوشتاري جلال آل احمد او را نويسنده‌اي خواند که به هويت ملي و اسلامي کشورش توجه داشته است.

دري گفت: اثري از جلال آل احمد نيست که من مطالعه نکرده باشم، او يک ويژگي داشت که او را از بقيه هم دوره‌اي‌هايش متمايز مي کرد. جلال نسبت به نويسندگاني که بيست، سي سال پيش از او و حتي تا پيروزي انقلاب اسلامي قلم مي‌زدند متمايز بود.

وي ادامه داد: جلال حتي در بدترين دوران زندگي‌اش گرايش جدي به مذهب داشته است و اين در آثار و گفتارش ديده مي شود، ويژگي ديگر جلال گرايش او به روحانيت مترقي و انقلابيست.

بهمن دري تأکيد کرد: مقام معظم رهبري در جايي گفته‌اند زمانيکه کتاب «ديار ولايت عزرائيل» از جلال آل احمد را مي‌خواندند با او تماس تلفني گرفتند و اشاره مي کنند اگرچه در برخي جاها از پاسخ هاي جلال قانع نشده اند ولي حس مبارزه با رژيم پهلوي را در او درک کرده‌اند.

وي افزود: جايزه جلال مدلي است براي ديگر نويسندگان تا با جسارت، هوشياري و علاقمندي جدي به آموزه هاي ديني آشنا شوند. ما در همين کشور چند جلال ديگر هم داريم که قلم مي زنند و نبايد تنها به جلال آل احمد اکتفا کنيم که اگر اين اتفاق بيفتد، قافيه را باخته‌ايم.

ويژگي جلال مردمي بودن او بود

در ادامه جواد محقق؛ نويسنده و شاعر گفت: وقتي جايزه جلال تأسيس شد من همانند بسياري با خود انديشيدم که چرا جلال؟ آيا از ميان انبوه نويسندگان جريان روشنفکري ما کس ديگري نبود که ويژگي‌هاي او را داشته باشد.

محقق افزود: جريان روشنفکري ما بيمارمتولد شد، بيمار زيست و بيمار هم به زندگي مبتذل ادامه مي دهد چرا که هيچ گاه مردمي نشد و همواره کعبه آمال اکثريت آنها يا غرب کاپيتاليسم بود يا شرق سوسياليسم.

اين پژوهشگر حوزه ادبيات کودک و نوجوان اضافه کرد: کسانيکه ويژگي‌هاي جلال را داشته باشند کم کم به روشنفکران واقعاً مردمي تبديل شده اند ولي تعداد اينها شايد به عدد انگشتان دست هم نمي رسد.

وي درباره ويژگي هاي شخصيتي جلال گفت: جلال چهار ويژگي داشت که او را از بقيه متمايز مي کرد. اول صراحت او، دوم شهامت، سوم تيزبيني و آينده نگري و چهارم مردمي بودن جلال بود.

 محقق گفت: در دوراني که نه مبلغان مذهبي مي‌توانستند چنانکه بايد و شايد به تبليغ دين بپردازند و نه فکر و انديشه بسامان ديگري در اين راه قابل پيگيري بود، طبيعي بود که جلال و امثال او به چنين جريان هايي بپيوندند. او فراز و فرودها و زيکزاک‌هاي زيادي داشت، او از شريعت سنگلجي شروع کرد و سر از حزب توده درآورد.

وي ادامه داد: اما به راستي چرا جلال با وجود همه اشتباهات محبوب نسل‌هاي مختلف بوده است؟ بسياري از روشنفکران ما که اسير جريان حزب توده شدند خيلي زود متوجه شدند که در دام بدي افتاد‌ه‌اند و سربازان بي جيره و مواجب روس ها تبديل شده اند اما شهامت اعتراف به اين مسئله را نداشتند در حاليکه جلال که مسئوليت سردبيري نشريات حزب توده را بر عهده گرفته بود خيلي زود و به محض اينکه متوجه اين موضوع شد بازوبند حزبي را باز و از حزب توده کناره گيري کرد.

محقق در ادامه اضافه کرد: بسياري از نويسندگان ما اين شهامت را پيدا کردند که بعدها بگويند ما رمه‌هايي بوديم در اختيار چوپانان روسي، يکي از آنها مرحوم بزرگ علوي نويسنده کتاب 53 نفر بود، که با علم، بر اين اشتباهات پاي فشرد اما اين شهامت را يافت که بگويد ما هيچ وقت مردمي نبوده‌ايم در حاليکه هميشه ادعاي مردمي بودن داشته‌ايم.

ذهن جستجوگر، جلال را به وادي ايمان سوق داد

در ادامه اختتاميه چهارمين دوره جايز جلال وزير ارشاد با اشاره به ويژگي‌هاي فکري اين نويسنده گفت: جلال اگر چه در ابتدا تحت‌تاثير انديشه‌هاي خليل ملکي و احمد کسروي و شريعت سنگلجي بود، همواره از تبعيض و بي‌عدالتي در جامعه ناراضي و معترض وضع موجود بود.

حسيني با بيان جلال اين روحيه را داشت که نگويد حرف مرد يکي است بلکه بگويد حرف حق يکي است اظهار داشت: اين روحيه حق‌طلبي او بود که باعث شد از همه افکار مادي‌گرايانه ديگر دوري کند و ذهن جستجوگرش او را به وادي ايمان سوق داد.

رشد 64 درصدي آثار به نسبت دوره سوم

همچنين مجيد حميدزاده دبير جايزه جلال آل احمد با ارائه گزارشي از اين دوره گفت: در چهارمين جايزه جلال آل احمد 4 هزار و 854 اثر چاپ شده در سال 1389 به دبيرخانه رسيد که اين در مقايسه با 2970 اثري که در دوره سوم مورد ارزيابي قرار گرفت از رشد 64 درصدي برخوردار است.

وي با اشاره به انتخاب آثار برگزيده مستقل در بخش‌هاي داستان و نقد ادبي تاکيد کرد، به دليل نزديک بودن آثار بخش تاريخ داوران به ناچار سه اثر را به صورت مشترک به عنوان برگزيده انتخاب کردند.

حميدزاده همچنين از اعضاي هيئت علمي جايزه جلال آل احمد شاهد احمدرضا سرشار، عباسعلي وفايي، مجتبي رحماندوست ، اميرحسين فردي، راضيه تجار، کاظم بيگي، عباس سليمي نمين و رسول جعفريان قدراني کرد.

امسال هيأت داوران جايزه‌ جلال در بخش داستان، رمان چند جلدي «جاده‌ جنگ» نوشته‌ي منصور انوري که از سوي انتشارات سوره مهر تاکنون 5 جلد آن منتشر شده را به عنوان برگزيده و برنده ‌110 سكه‌ طلا معرفي كردند.

در بخش نقد ادبي نيز «از اشارت‌هاي دريا» (بوطيقاي روايت در مثنوي) نوشته‌ حميدرضا توكلي برگزيده شد.

همچنين در بخش تاريخ‌نگاري سه اثر به طور مشترك برگزيده شدند: «نبرد سميرم؛ انگليسي‌ها، قشقايي‌ها و جنگ دوم جهاني» تأليف كاوه بيات، «فرهنگ و تمدن ايراني - اسلامي دكن در دوره‌ بهمنيان» نوشته‌ محسن معصومي‌ و «علل و عوامل جابه‌جايي كانون‌هاي تجاري در خليج فارس» نوشته‌ محمدباقر وثوقي.

اما در بخش مستندنگاري برگزيده‌اي معرفي نشد و كتاب «تا خميني‌شهر؛ روايت زندگي مجاهدانه‌ حاج عبدالله والي» شايسته‌ تقدير شناخته شد.

 

دوشنبه 7 آذر 1390 - 9:23


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری