شنبه 29 مهر 1396 - 8:39
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

عليرضا حسيني

 

سازمان تبليغات بايد بتواند جلو تبليغات غيراسلامي و ضد اسلامي را بگيرد

 


گفت­وگو با آيت‌الله عباسعلي سليماني

(نمايندۀ ولي فقيه در استان سيستان و بلوچستان)

 

عباسعلي سليماني، نمايندۀ خبرگان رهبري، نمايندۀ ولي فقيه در استان سيستان و بلوچستان، امام جمعۀ زاهدان و عضو شوراي عالي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي مي­باشد.

 

به نظر شما مهم­ترين مشکل وحدت در جهان اسلام چيست؟

بحث وحدت، انديشة پاك برآمده از دل قرآن کريم است و در طول دوران چهارده قرن اسلامي هم در بين دلسوزان نظام بوده وليكن هميشه بر سر راهش موانعي قرار داشته است. مخالفان جهان اسلام مي‌دانستند اگر مسلمين متّحد شوند، قدرت‌هاي ديگر را پس مي‌زنند؛ بنابراين كساني كه پيرو استعمار انگليس بودند، سعي مي‌كردند در جهت وحدت امّت اسلامي مانع ايجاد كنند. دولت‌هايي دست‌نشانده هم تفرقه در بين مردم را دامن مي‌زدند تا بتوانند همچنان به حکومت خود ادامه دهند. سياست اختلاف‌اندازي را دولت‌هاي طاغوت در طول تاريخ داشته­اند. در کنار اينها كساني هم بوده‌اند كه به نگاه متعصّبانه و قشري گرفتار بوده و توجّهي به مصلحت مسلمين نداشته­اند. اکنون مي‌توان گفت که دست مخالفان وحدت در جامعه رو شده و اين نيست كه ندانيم از كجا فعاليت‌هاي ضدّ وحدت مسلمانان پشتيباني مي‌شود. هم­اکنون انديشۀ وحدت و لزوم عملي شدن اين تفکّر که مورد تأکيد روحانيون و علماي روشن­فکر و فهيم جهان اسلام است بايد به مراکز علمي و عموم مردم هم تسرّي داده شود.

 

چه تفاوتي ميان تقريب و تساهل و تسامح وجود دارد؟

تقريب و وحدت مسلمانان امري است که در قرآن کريم هم بر آن تأکيد شده اما در مورد اعتقادات در اسلام، تساهل و تسامح نداريم. بحث تسامح و تساهل در اسلام در مورد مسائل اعتقادي ممنوع است؛ "لكم دينكم ولي دين". نسبت به كافر بايد شديد و نسبت به مسلم بايد رحيم باشيم. اما در مسائل مربوط به احكام و اخلاق و... اسلام قائل به تسامح و تساهل است. پيامبر اكرم (صلّي الله عليه وآله وسلّم) آمدند و با جامعة بت‌پرست مواجه شدند و توانستند به تدريج آن جامعة بت‌پرست را به اسلام دعوت كنند. مثلاً در مورد مسائل روزه اسلام ابتدا مي‌گويد هنگامي که شما در وطن هستيد اگر حوصله داشتيد، مي‌توانيد روزه بگيريد ولي اگر نتوانستيد، كفّاره بدهيد. بعداً مي‌گويد هر كه در وطنش است بايد روزه بگيرد مگر آنکه عذر شرعي داشته باشد. يعني از يك مشي مسامحه‌ و اصلاح تدريجي احكام الهي در ميان مردم اجرا مي‌شود. نماز هم همين­طور بود؛ اول مي‌گويد هنگام مستي نماز نخوانيد ولي بعداً مشروب را حرام مي‌كند و با قاطعيت بحث نماز را مطرح مي‌نمايد. تسامح و تساهل در تقريب وجود دارد. در برابر باد تند بايد سر خم كرد و كلّه‌شقي را کنار گذاشت تا شكست حاصل نشود.

 

براي ترويج و تقويت تفکّر وحدت چه بايد کرد؟

جامعۀ اسلامي بيشتر روي نزديکي مذاهب اسلامي متمرکز است ولي قرآن کريم فراتر از اين، نزديکي بين موحّدين را هم مطرح كرده است در جايي که توحيد در مخاطره است. در اديان مختلف، از جمله مسيحيت و يهوديت، تفکّر وحدت وجود دارد. اگر با اهل كتاب با زبان دين صحبت بشود، قطعاً افراد منصف و حقيقت‌جو فراوان به سمت مشتركات ديني مي‌آيند. در اين مسئله، خشونت کارساز نيست. در قرآن کريم هم آمده كه خداوند به برادر موسي و موسي (عليهما السلام) مي‌گويد كه با زبان خوش با فرعون صحبت كنند. بدين­ترتيب حوزة وحدت، كلّ بشريت را در بر مي‌گيرد. نيروهاي تقريبي در ميدان‌هاي مختلف، مثل دانشگاه‌ها و بازار و آموزش و پرورش بايد حضور فعّال داشته باشند. مدافعان و باورمندان به اين تفکّر را بايد در همة کشورهاي اسلامي شناسايي کرد و با کمک آنها اين تفکّر را در سراسر جهان اسلام گسترش داد.

 

به نظر شما کشور عزيزمان، ايران، به عنوان احياکننده و مهم­ترين متولّي تفکّر وحدت اسلامي در جهان معاصر تا چه اندازه در اين زمينه موفّق بوده است؟

جمهوري اسلامي ايران توانسته به واسطة فعاليت‌هايش، اهميت اسلام را دوباره به جوامع مسلمان تبليغ و معرفي نمايد و باورهايي را كه به غلط پيدا شده بين مذاهب، نسبت به هم، كم‌رنگ كند و باورهاي غلطي كه نسبت به شيعه شکل گرفته بوده را بزدايد و ميان فريقين، ارتباط سازنده برقرار نمايد. دشمنان اسلام توانستند در طي قرن‌ها در دنياي اسلام و ميان مذاهب اسلامي شبهات و ذهنيت‌هاي غلط را رواج دهند و امروز کشورمان توانسته بسياري از آن باورهاي غلط را از افکار پيروان مذاهب اسلامي برطرف کند. امروز عربستان، عالم شيعه را مقابل قرآن کريم نمي‌داند در حالي که يك روز فكر مي‌كردند كه شيعه قائل به صحيفۀ فاطمه (سلام الله عليها) است نه قرآن کريم و متوجّه شدند که اين درست نيست كه شيعه، امام علي (عليه السلام) را نسبت به پيامبر اکرم (صلّي الله عليه وآله وسلّم) برتر مي­داند. اين برداشت غلط را دشمنان اسلام در ميان اهل سنّت رواج دادند تا آنها از شيعيان فاصله بگيرند. متقابلاً در ميان شيعيان اين جور تبليغ مي‌کردند که اهل سنّت مخالف اهل بيت پيامبر اکرم (صلّي الله عليه وآله وسلّم) هستند و علاقه‌اي به ايشان ندارند. اما اين ذهنيت نيز امروز با کوشش جمهوري اسلامي از ميان شيعيان زدوده شده است.

 

در خصوص موج بيداري اسلامي شکل گرفته شده در کشورهاي منطقه چه تحليلي داريد؟

بيداري امّت­هاي اسلامي در منطقۀ خاورميانه و جهان اسلام، رشد فراواني پيدا كرده است. قيام­هاي مردمي در كشورهاي اسلامي از جمله تونس، مصر، يمن، بحرين، ليبي و... سران كفر و استكبار را مبهوت ساخته است. گرايش سران اين كشورها به غرب، گرفتار بودن آنان به فساد مالي و داشتن تفكّر ديكتاتوري و خودكامگي و ضديت با دين و برخورد ظالمانه با مردم، مهم­ترين دلايل فرو ريختن حكومت­هاي آنان محسوب مي­شود. برخورد خشونت­آميز حاكمان كشورهاي عربي عليه ملّت­هاي بيدار اسلامي و قيام­هاي مردمي، نسخۀ نوشته­شده توسط امريكا براي رژيم­هاي وابسته به خودش است.

از جمله در بحرين؛ برخي از شخصيت­هاي عضو سازمان مركزي حقوق بشر ضمن مخالفت شديد با اقدامات خشونت­آميز حاكمان بحرين با مردم بي­دفاع و مظلوم، صدور مجوّز اشغال بحرين توسط بيگانگان، ممانعت از كار مداواي مجروحان، بازداشت و مفقود شدن بيش از صدها نفر از جمعيت بحرين و انتقال بازداشت­شدگان به زندان­هاي سعودي را از مهم­ترين اقدامات خشونت­آميز رژيم آل خليفه در بحرين دانسته­اند. اين شخصيت­ها همچنين به كارگيري مزدوران انگليسي براي شكنجه كردن معترضان و زندانيان، اخراج شيعيان از اداره­هاي دولتي و مؤسسات خصوصي و جلوگيري از حضور آنان در مساجد و حسينه­ها و شناسايي و بازداشت تمام تظاهركنندگان مستقر در ميدان اصلي بحرين، تخريب مساجد و حسينيه­ها را از ديگر اقدامات رژيم منفور آل خليفه عنوان كردند. حاكمان سعودي، بي­لياقتي خود نسبت به خادميت حرمين شريفين را با ورود در عرصۀ سركوب مردم بي­دفاع بحرين، ثابت كردند. كساني كه با ظالم در ظلم به مظلوم همكاري مي­كنند، لياقت خدمت­گذاري به حرمين شريفين را ندارند و امّت اسلام بايد در اين زمينه تصميم جدّي بگيرد.

اما برخلاف تمايل دولت­هاي امريكا، انگليس و رژيم صهيونيستي، موج ضديت با استكبار، سراسر شمال آفريقا و خاورميانۀ بزرگ عربي را در بر گرفته است. رواج انقلاب­هاي مردمي در كشورهاي تونس، مصر، ليبي، يمن و بحرين، شرايط بحراني سختي را براي استكبارگران و عوامل آنان در اين مناطق به وجود آورده است، به طوري که نظام­هاي وابسته به استكبار در حال فرو ريختن هستند. 

 

در خصوص نقش جمهوري اسلامي ايران در شکل­گيري انقلابات اخير و موج جديد بيداري اسلامي توضيحاتي بفرمائيد.

با كمال افتخار مي­توان جمهوري اسلامي ايران را از جمله نظام­هايي دانست كه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون همواره دفاع از مظلوم را وظيفۀ ذاتي خود دانسته است و همچنان با جديت آن را دنبال مي­كند. ايران اسلامي در طول ۳۲ سال گذشته با عملكرد خود نشان داد الگوي عزّت، سربلندي و مقاومت در برابر استكبار به شمار مي­رود و قدرت­هاي استكباري در تلاش­اند تا انقلاب اسلامي ايران را با ايجاد جريان­هايي مانند فتنه­انگيزي و توطئه­هاي سنگين عليه شخصيت­هاي كارآمد و رواج شعارهاي حرمت­شكنانه، از الگو بودن براي قيام­هاي مردمي در كشورهاي اسلامي منطقۀ خاورميانه و شمال آفريقا خارج كنند.

 

نظرتان در خصوص لزوم وجود رهبري در جهان اسلام چيست؟

رهبري اسلامي مهم­ترين عامل همبستگي جهان اسلام است، نظام كارآمد اسلامي مي­تواند در برابر همۀ مخالفت­ها، كارشكني­ها و توطئه­هاي قدرت­هاي باطل با اقتدار مقاومت كند. 

 

در مورد فعاليت‌هاي سازمان تبليغات اسلامي به عنوان مهم­ترين متولّي ترويج و تعميق فرهنگ ديني در کشور چه نظري داريد؟

سازمان تبليغات اسلامي اگر محورها و عناصر و اهرم‌هايي را براي پيشبرد اهدافش نداشته باشد، کار تبليغ برايش سخت مي‌شود. سازمان دادن سخت است. زماني مي‌توان سازماندهي کرد که اضلاع سازمان شناسايي شده و مهندسي فرهنگي شوند. همين که سازمان همّت کرده و به انجام امور مختلف اقدام کرده، جاي تشکّر دارد. بايد نيروهاي ارزشمند را شناسايي و معرفي كنيم. البته وظيفة سازمان تبليغات تنها تبليغ نيست بلكه سازمان دادن كلّ روند تبليغ است. سازمان تبليغات بايد بتواند جلو تبليغات غير اسلامي و ضد اسلامي را بگيرد. در منطقۀ سيستان و بلوچستان، مجموعۀ ادارۀ کل تبليغات اسلامي استان و برادر عزيزمان حجت­الاسلام قربانپور که در رأس اين مجموعه مشغول به فعاليت هستند، از بازوان قوي نمايندگي ولي فقيه در استان به حساب مي­آيند و از جمله نيروي­هاي خدوم خصوصاً در زمينۀ تقريب مذاهب اسلامي هستند که با برگزاري کارگاه­هاي آموزشي در زمينه­هاي مختلف، تلاش زيادي در تعميق فرهنگ ديني در منطقه دارند که باز هم از زحمات عزيزان مسئول در سازمان تبليغات تشکّر مي­کنم.

 

نقش علما و مبلّغين در جامعۀ اسلامي چيست؟

نقش علما در روشنگري و هدايت جامعه بر بيان حقيقت و تقويت وحدت و همدلي، پرهيز از بيان سخنان غيرواقعي و بر اساس شايعات و گفتارهاي غيرمستدل و مسائل قومي و مذهبي بسيار مهم است. علما و روحانيون به عنوان تابلوي گوياي اسلام­اند و بيان احاديث اسلامي، شيوۀ زندگي علماي شيعه و سنّي و بيان خدمات نظام مقدّس اسلامي با رويكرد تقويت، وحدت و همدلي ضروري است.

 

دوشنبه 23 آبان 1390 - 14:27


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری