دوشنبه 1 بهمن 1397 - 19:40
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

ارسطو

 

ارسطو – مباني تاريخ تحول انديشه وي

تاليف : ورنر يگر

ترجمه : دكتر حسين كلباسي اشتري

چاپ و تيراژ : 90 – 1500 نسخه

ناشر : موسسه انتشارات اميركبير

 

ورنر يگر ، محقق و يونان‌شناس آلماني معاصر ( 1888- 1961 ) پس از گذراندن تحصيلات مقدماتي و دانشگاهي‌اش در كشور آلمان و انتشار چند اثر مهم در زمينه تاريخ و فلسفه يونان ، در سال 1936 به آمريكا مهاجرت كرد و در دانشگاه‌هاي شيكاگو و هاروارد در زمينه الهيات و فلسفه يونان و قرون وسطي فعاليت‌هاي قابل توجهي كرد . پيش از اين ، دو اثر از اين مولف به زبان فارسي با عناوين «‌پايديا » و همچنين « صدر مسيحيت و پايدياي يوناني » منتشر شده است .

دكتر حسين كلباسي اشتري ،‌ مترجم كتاب حاضر نيز در سال 1341 در شهر اصفهان و در خانواده‌اي فرهنگي و ديني به دنيا آمد . تحصيلات ابتدايي و مقدماتي خود را در زادگاه ،‌ و تحصيلات دانشگاهي خود را دردانشگاه‌هاي تبريز در رشته فلسفه تا درجه دكتري ادامه داد . در ضمن تحصيلات دانشگاهي ، از سال 1359 نيز دروس حوزوي را ابتدا نزد والد ماجد و سپس در شهر مقدس فرا مي‌گيرد . وي تاكنون بيش از ده اثر در حوزه فلسفه و اديان منتشركرده و بيش از سي مقاله به زبان‌هاي فارسي و انگليسي در نشريات معتبر داخلي و خارجي به چاپ رسانده است . علاوه بر آن حدود ده اثر را ويرايش علمي كرده و هم‌اكنون نيز سه اثر ديگر را در دست چاپ و انتشار دارد . مترجم كتاب حاضر هم‌اكنون استاد پايه 20 گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي بوده و سردبير دو نشريه علمي – پژوهشي مي‌باشد و با چند مركز پژوهشي و تخصصي كشور همكاري تحقيقاتي دارد .

رضا داوري اردكاني در تقريظ و مقدمه خود بر كتاب حاضر بيان مي‌كند كه ما و همه جهان نياز داريم كه يكبار ديگر به سرچشمه‌هاي فلسفه رجوع كنيم . داوري ادامه مي‌دهد كه اگر ما اهل فلسفه‌ايم بايد اطلاع كافي از تاريخ فلسفه و لزوما ً شناختي از افلاطون و ارسطو داشته باشيم . در تاريخ فلسفه ، فيلسوفان بزرگ كم نيستند ولي اين دو فيلسوف يوناني بنيانگذار فلسفه‌اند و اگر با آراء و آثار آنان آشنا نباشيم آغاز فلسفه را نمي‌شناسيم و در اين صورت چگونه قوام آنرا مي‌توانيم دريابيم . وي يادآور مي‌شود كه ما فلسفه اسلامي و فلسفه قرون‌وسطي و حتي آراء كانت و هگل و نيچه را بدون رجوع به افلاطون و ارسطو نمي‌توانيم به درستي دريابيم . رضا داوري بيان مي‌كند كه يكي از جهات مخالفت با يوناني دانستن فلسفه اينست كه مي‌پندارند ذات و نژاد يونانيان شرط و مقتضي ابداع و كشف فلسفه بوده است ، اما قضيه درست برعكس است . يونان و يوناني‌ها باني و پديدآورنده فلسفه نبودند بلكه فلسفه ( و البته قبل از آن هنرها علوم طب و رياضي و ... ) در يونان به زبان زمان ما آمده و يونان را يونان كرده است . داوري در پايان مقدمه و تقريظ  خود تصريح مي‌كند كه كتاب حاضر گزارش فشرده و خلاصه آراء ارسطو نيست ، بلكه شرح زنده‌اي از آثار افلاطوني تفكر ارسطو تا ارسطوي ارگانون و مابعدالطبيعه و اخلاق نيكوماخوسي و سياست و قوانين اساسي مدينه‌هاي يوناني و ... است . ارسطوي « ورنر يگر » فيلسوفي است كه همه دوران جواني خود را در آكادمي افلاطون گذرانده است .

دكتر حسين كلباسي اشتري ؛ مترجم كتاب هم در مقدمه خود سهم و دين ارسطو و فلسفه او را بركل تاريخ علم و فلسفه و مابعدالطبيعه و دانش‌هايي نظير اخلاق و سياست و زيبايي‌شناس با هيچ متفكر ديگري قابل مقايسه نمي‌داند. كلباسي در ادامه مقدمه خود مي‌افزايد كه ما چه بخواهيم و چه نخواهيم در روش‌ها و اصطلاحات و انحاء استدلال و استنتاج علمي مديون ارسطو آثار او هستيم . وي دامنه و شعاع اين تاثير را به گونه‌اي مي‌داند كه مخالفان فلسفه و حتي منتقدان خود ارسطو نيز از مفردات و واژگان او بهره‌ فراوان برده‌اند . وي تاكيد مي‌كند كه مولف اثر ، پروفسور ورنر يگر (‌1888 – 1961) محقق آلماني و يونان‌شناس شهير معاصر به جنبه‌اي از آثار و تفكر ارسطو توجه كرده است كه به عقيده خود وي ، پيش از اين از نظرها پنهان مانده بوده است  . او در جستجوي لايه‌هايي از تفكر ارسطوست كه عناصر و زمينه‌هاي انديشه افلاطون و آكادمي او را در خود جاي داده است .

آكادمي در زمان ورود ارسطو ، نخستين آثار ، محاوره ائودموس ، محاوره ترغيب به فلسفه ، صورت و هدف ، محافظت و بازسازي ، فلسفه ترغيب به فلسفه ، ارسطو در آسوس و مقدونيه ، بيانيه درباره فلسفه ، نخستين رساله مابعدالطبيعه ، گسترش مابعدالطبيعه و همچنين نخستين رساله اخلاق مباحث بخش‌هاي اول و دوم با عناوين « دوره آكادمي » و « دروه مسافرت‌ها »ي  كتاب ارسطو مي‌باشد . در بخش دوم كتاب و در بحث بيانيه درباره فلسفه ، ورنر يگر بيان مي‌كند محاوره درباره فلسفه بعنوان اثري كه صراحتاً به نظريه اعداد مثالي حمله مي‌برد ؛ و در واقع تنها اثر ادبي است كه ما بطور قطع مي‌دانيم كه محتواي ضدافلاطوني دارد . ظاهرا ً اين نقادي بخشي از ابطال كلي نظريه صور را تشكيل مي‌دهد ، زيرا با ديدگاه اسپوزيپوس مبني براينكه اعداد رياضي جواهر مستقلي‌اند سر و كار ندارد ، بلكه به ديدگاه متاخر خود افلاطون دائر بر اينكه صور همان اعدادند ، مي‌پردازد . در اين محاوره گوينده خود ارسطوست كه عدم اطمينان خويش را نسبت به نظريه افلاطون نيمي با لحن اعتراض و نيمي با لحني ريشخندآميز بيان مي‌دارد .

بخش سوم و پاياني كتاب حاضر نيز در ادامه مباحث خود موضوعاتي همچون ارسطو در آتن ، سازماندهي پژوهش ،  بازنگري نظريه  محرك نخستين  و همچنين مقام ارسطو در تاريخ را مورد كنكاش نظر قرار مي‌دهد . در اين بخش نويسنده كتاب تاكيد مي‌كند كه تمام خطوط فلسفه ارسطو به سوي مابعدالطبيعه وي جريان مي‌يابد و درعين حال براي تمامي قلمروهاي معرفتي ديگر در حكم پشتيبان توجيه كننده است . يگر ادامه مي‌دهد كه مابعدالطبيعه نهايت اهداف فلسفي وي را بازگو مي‌كند  و هر مطالعه‌اي از جزئيات نظريه او كه از اين عنصر محوري آغاز شود نبايد نكته اصلي را ناديده بگيرد.

ارسطو – مباني تاريخ تحول انديشه وي نوشته ورنر يگر و با ترجمه دكتر حسين كلباسي اشتري در چاپ اول خود با شمارگان 1500 نسخه و با قيمت 115000 ريال توسط موسسه انتشارات اميركبير به چاپ رسيده است .

 

دوشنبه 23 آبان 1390 - 12:55


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری