يكشنبه 26 آبان 1398 - 23:18
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

تجددشناسي و غرب‌شناسي : حقيقت‌هاي متضاد

 

تجددشناسي و غرب‌شناسي : حقيقت‌هاي متضاد / 2

مولف : دكتر حسين كچويان

چاپ و تيراژ : اول ؛ 89- 3000 نسخه

ناشر :‌ موسسه انتشارات اميركبير

 

دكتر حسين كچويان مولف كتاب حاضر متولد 1338 ش در تهران و فارغ‌التحصيل رشته جامعه‌شناسي از دانشگاه منچستر است . موضع رساله دكتري وي جامعه‌شناسي و دين بعد از تجدد است . وي اكنون داراي رتبه دانشياري ، مدير گروه جامعه‌شناسي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي است . نظريه‌‌هاي كلان جامعه‌شناسي ، جامعه‌شناسي دين و جامعه‌شناسي معرفت از جمله حوزه‌هاي پژوهشي مورد علاقه ايشان است . نظريه‌هاي جهاني شدن : پيامد چالش‌هاي فرهنگ و دين (‌1385 )‌، نظريه‌هاي جهاني شدن و دين :‌ مطالعه‌اي انتقادي ( 1386)‌، فوكو و ديرينه‌شناسي دانش : روايت تاريخ علوم انساني از نوزايي تا مابعدالتجدد ( 1380 )‌، تجدد از نگاهي ديگر : روايتي ناگفته از چگونگي ظهور و رشد تجدد (‌1380 )‌، تطورات گفتمان‌هاي هويتي در ايران (‌1383 )‌ و همچنين كندكاوي درماهيت معمايي ايران ( 1382 ) برخي ازمهم‌ترين آثار كچويان است .

 تجدد و غرب‌شناسي : موضوع محوري انسان ، جامعه و تاريخ اخير جهان ، تجدد شناسي غربي : از تجدد به مثابه تاريخ عام بشري تا تجدد به منزله تاريخ خاص غربي ، مانعي نفوذناپذير در برابر غرب‌شناسي : پذيرش تجدد بعنوان پيروزي عقل در تاريخ ، جامعه‌شناسي : شيوه عالمانه فهم خود و عرضه تجدد به غير ، تجدد شناسي مابعدتجددي : تجدد بي‌بنيان يا تجدد مطلق ، تطورات تجددشناسي در شرق : فرآيند رهايي از خودشناسي تجدد ،  تجددشناسي اوليه ايرانيان :‌ قبول تاريخ تجدد بعنوان تاريخ سير طبيعي علم و عقل بشري ، تجدد را تجدد نديدن : همسان‌انگاري مهلك شرق با غرب تجددي ، روايتي زيركانه : ويژگي بازنمايي تجددي تجدد ، كليت بخشي و تعميم دهي به هستي و تاريخ تجدد : ناممكن‌سازي غرب‌شناسي ، تجددشناسي جامعه‌شناختي : تداوم امتناع غرب‌شناسي ، دوره مابعد انقلابي يا مابعد تجددي :‌ پيدايي امكان غرب‌شناسي ، غرب شناسي : شرايط امكاني و ويژگي‌ها ، غرب‌شناسي ، شرايط امكان غرب‌شناسي :‌ لوازم نهادي و الزامات رويكردي شناختي و همچنين منظر «‌ غرب‌شناسانه » : جايگاهي بيرون از تجدد كليت مباحث طرح شده در كتاب تجددشناسي و غرب‌شناسي : حقيقت‌هاي متضاد مي‌باشد .

حسين كچويان در مقدمه كتاب خود يادآور مي‌شود كه پس از گذشت سي‌سال پاسخ به سوال در مورد تمايز غرب‌شناسي و تجدد شناسي دوچندان ضرورت دارد . كچويان ادامه مي‌دهد كه اين ضروت به علت شكل‌گيري حوزه مطالعاتي خاصي به نام «‌تجدد شناسي » است كه در سه چهار دهه اخير در غرب به شكل فوق‌العاده سريعي رشد و گسترش يافته است . وي يادآور مي‌شود كه منظورش اين نيست كه اكنون حوزه‌اي با اين نام  و عنوان در سنت دانشگاهي غرب به وجود آمده است ، اما اشتغال نظريه پردازان غربي به مسئله تجدد و كارهايي كه در اين زمينه حول سوالاتي از منشاء ، ماهيت ، علل يا عوامل ، شيوه‌ها و مراحل دگرگوني آن انجام گرفته و مي‌گيرد ، پس از شكل‌گيري جريان مابعدتجددگرايي كم و كيفي پيدا كرده است كه تنها عنوان « تجددشناسي » را كم دارد .

نويسنده كتاب حاضر همچنين در بحث مهمي از كتاب حاضر با عنوان تجددشناسي اوليه ايرانيان به خطاي غيرقابل بخشش تبعيت مطلق از نظريه‌پردازان غربي و قبول نظريه‌هاي آنان اشاره مي‌كند كه نتيجه آن نه تنها عدم دست‌يابي به غرب‌شناسي بلكه گرفتاري در دام غرب و تجدد بوده است . حسين كچويان بيان مي‌كند كه عدم درك اين مساله كه براي غرب‌شناسي ما نيازمند موضع متفاوت از نظريه‌پردازان غربي و رويكردهاي دروني و متعلق به اين تمدن هستيم ، وضع ذهني يا نظري حاكم در اين زمينه تا پس از انقلاب اسلامي بوده است . كچويان ادامه مي‌دهد كه به اين معنا روشن است كه علي رغم تمامي آنچه تاكنون در مورد طرح مساله غرب و غرب‌شناسي از آغاز ظهور آن يا حداقل مواجهه تجدد با جهان غيرغربي گفته شده است ، سخناني به غايت لغو و خطا بوده است ؛ زيرا زماني كه نياز به داشتن چنين موضع يا منظري در تمايز از نظريه‌پردازان غربي يا تجددي به طور مشخص‌تر متعلق به اين ساحت تمدني درك نشده باشد ، در واقع مساله غرب در صورت درست آن يا همان غرب‌شناسي اساسا ً براي آن متفكر يا آن تمدن طرح نشده است ،‌ حاصل عدم چنين دركي ، غرب‌باوري و غربي‌شدن يا گرايش به غرب و در حال تكرار خود‌فهمي‌هاي غربي‌ها و نه غرب‌شناسي است .

تجددشناسي و غرب‌شناسي : حقيقت‌هاي متضاد / 2 نوشته دكتر حسين كچويان در چاپ اول خود با تيراژ 3000 نسخه و با قيمت 34500 ريال توسط موسسه انتشارات اميركبير به چاپ رسيده است .

 

 

دوشنبه 23 آبان 1390 - 9:35


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری