پنجشنبه 2 شهريور 1396 - 5:27
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

در مورد شخصيت‌هاي يه حبه قند قضاوتي انجام نداده ام

 

 

گفت وگو با رضا ميرکريمي

 

 

مقدمه : رضا ميرکريمي از جمله مستعدترين سينماگران نسل دوم بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است که  ساختار اجتماعي توام با نگره ديني در کارهايش نمود بارزي دارد .زير نور ماه مويد و نمونه مثال زدني اين مسئله است . در فيلم هاي مير کريمي پرداختن به جزئيات واقعا مثال زدني و قابل اشاره است . يه حبه قند روند روبه رشد فيلمسازي مير کريمي را در دوران کاريش  به خوبي نشان مي دهد  . فيلمي که در آن جزئيات و ريزه کاري ها با دقت تمام در کنار هم چيده شده و مخاطب در صحنه با تابلوي چشم نواز از زندگي يک خانواده سنتي ايراني مواجه مي شود .

 

به چه دليلي پسند که به نظر مي رسد شخصيت قوي و مستقلي دارد در برخي از تصميم گيري هايش مردد عمل مي کند ؟ 

پسند شخصيتي دارد که ممکن است در برخورد اول منفعل و مردد به نظر برسد و يک سکوت و آرامش دروني در سيما و رفتارهاي او ديده مي شود که به نظر مي‌رسد شايد ديگران براي زندگي شخصي او تصميم گيري مي کنند . اما اين گونه نيست و پسند فرزند زمانه خويش است و چون دختر دانايي است هيچ وقت به مصلحت فردي خودش در تصميم گيري ها دقت نمي کند و مصالح گروهي کل خانواده برايش ارجحيت دارد و بنابراين به سمتي مي رود که در برخي از تصميم هايش منجلمه ازدواجش به مصلحت خانواده تا علاقه شخصي خودش بيشتر توجه دارد . پسند به گونه اي عمل مي کند که با تصميم گيري هايش رضايت همه جلب شود .

 

ازدواج پسند با پسر خانواده وزيري ها چه منافعي مي تواند براي خانواده داشته باشد ؟

براي هر شخصي خوشبختي و موقعيت بهتر تعريف خاص و متفاوتي دارد . در فيلم يه حبه قند هم هرگز به سراغ نشان دادن خانه وزيري ها نمي رويم و گويي آرزوها در صورت محقق شدن پيوند ميان دو خانواده مي تواند محقق و عملي بشود که قبلا راه تحقق آن در جاي ديگري ميسر نبوده است و شايد بخشي از اين آرزوها مادي باشد و بخش ديگر آن موقعيت خانواده و حضور و زندگي پسر در خارج از کشور باشد .

 

چقدر خانواده وزيري ها را مي توان خانواده نو کيسه و تاره به دوران رسيده اي دانست ؟

ببيند قرار نبود در فيلم يه حبه قند بروم به سمت سوي بررسي و قضاوت کردن ويژگي هاي شخصيتي و رفتاري خانواده وزيري ها .

 

در اين برآيند براي شما نکته مهم چه بود ؟

اين که خانواده پسند در دوران خوشحالي تصميمي گرفته اند و درستي و يا نادرستي  اين تصميم را نشان نداده ايم و اصلا به قضاوت کردن در باره تصميم هاي اين آدمها در فيلم رويکردي نداشتم .

 

درنام فيلم کلمه اي به عنوان قند وجود دارد و در صحنه هاي مختلف عزا و شادي قند در اين خانواده نقش مهم و کليدي دارد چگونه به اين مسئله رسيديد ؟

قند در فرهنگ سنتي ايراني نماد و نشانه شريني ، خوشبختي و مراسم هاي شاد است. در تمام مراحل عروسي و يا بردن وسائل عروس به شيوه سنتي از قند و کله قند استفاده مي کنند . در سر سفره عقد و در حين اجراي خطبه عقد بر سر عروس قند مي سابانند  . قند در فيلم يه حبه قند در بخشي از فيلم حادثه اي را رقم مي زند که شايد در نگاه اول تلخ و گزنده به نظر برسد اما در درونش يک باطن شيرين و جذابي دارد و در واقع مويد يک نوع اعتراض است  به وضعيت موجود وشرايطي که خانواده در آن قرار گرفته است . اين اعتراض در ادامه راه را براي تفکر و انديشه بهتر و نگاه خردمندانه تر براي اعضاي خانواده باز مي کند . به همين دليل مي توانيم اين تصور را داشته باشيم كه نشانه اي از شيريني در قند در فيلم قابل بازخواني و رويت است .

 

آيا در زمينه مرگ دايي يک پيش زمينه اي ارائه کرده ايد ؟

 فيلم يه حبه قند راجع به مرگ نيست .در قسمت ابتدايي فيلم انتظاراتي براي مخاطب ايجاد مي شود که بتدريج مخاطب عادت مي کند که فضا و موقعيت هاي کوچک و خرد فيلم را ببيند و منتظر حادثه مهم تري نباشد و خودش و تمرکزش را در اختيار جهان فيلم قرار بدهد.

 

صحنه هاي حرکت آهسته دوربين در فيلم چه معاني را به همراه دارد ؟

قصد نداشتم با استفاده از اين صحنه ها فضاي اپيزود واري داشته باشم . اين صحنه هاي آهسته يک نوع خلسه تصويري و تداعي کننده فضاي شبه سور‌ئالي است که مي خواستم تماشاگر با ديدن آن دمي از لحظات واقعي فيلم فاصله بگيرد و به او گوشزد شود که مي شود از زوايه ديگري هم به داستان فيلم توجه کرد.

 

 

 

 

يكشنبه 22 آبان 1390 - 9:36


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری