يكشنبه 26 آذر 1396 - 0:15
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

محمد عصاريان

 

نوقلمان هم بايد بيايند

 

گفتگو با حسين نيري 


حسين نيري مسئوليت انتخاب نويسندگان و فرماندهاني که قرار است داستاني از آنها نگاشته شود را به عهده دارد. او مسئول آماده­سازي و تکميل جلدهاي بعدي اين مجموعه براي واحد کودک و نوجوان است وي همچنين نويسنده دو جلد از اين مجموعه بوده است: جلد نه با عنوان فرمانده جديد براساس زندگي جاويدالاثر احمد متوسليان و جلد 21 با عنوان يک مرد، يک زندگي براساس زندگي شهيد محمدحسن نظرنژاد. درباره تاريخچه شکل­گيري اين مجموعه با او به گفتگو نشستيم که در ادامه مي­خوانيد:

- ايده اول مجموعه آقاي احمد دهقان پيشنهاد چه کسي بود؟

پايه­گذار اصلي اين مجموعه آقاي احمد دهقان بودند که از ابتدا در دفتر ادبيات و هنر مقاومت، کارشناس خاطرات بودند سپس در کنار خاطره، مسئوليت واحد کودک و نوجوان را هم بر عهده گرفتند. مجموعه قصه فرماندهان هم مجموعه داستان­هائي است کار دفتر ادبيات و هنر مقاومت که برگرفته از خاطرات فرماندهان شهيد است که سعي شده است با کمک قالب داستاني برش­هاي کوتاهي از زندگي فرماندهان شهيد به زبان ساده براي نوجوانان کار شود.

- از روند شکل­گيري مجموعه فرماندهان بگوييد:

پس از قبول مسئوليت واحد کودک و نوجوان آقاي احمد دهقان ابتدا سه جلد کتاب چاپ کردند با عنوان لحظه­هاي اظطراب، مأموريت تام، زنده باد ايران. هر جلد شامل هشت داستان درباره زندگي فرماندهان شهيد مختلف به همراه يک پاراگراف زندگينامه آنها کار شده بود. در واقع محتواي اين سه کتاب مستقل نبود و به چند شهيد در يک کتاب پرداخته بود. اين سه کتاب مقدمه­اي شد براي شکل­گيري مجموعه قصه فرماندهان اما با اين تفاوت که هر کتاب به طور مستقل شامل داستان­هاي کوتاه از زندگي يک شهيد از تولد تا شهادت بود.

- قبل از شما چه کسي مسئوليت اين واحد را به عهده داشت؟

بدعت­گذار اصلي که خود آقاي احمد دهقان بودند و تا چند جلد هم که مسئوليت اين مجموعه را بر عهده داشتند اما بعد از اينکه ايشان واحد خاطرات را به طور مستقل تشکيل دادند آقاي داود غفارزادگان مسئوليت واحد کودک و نوجوان را بر عهده گرفتند البته مرحوم دانشور هم قبل از احمد دهقان در اين واحد مشغول به کار بودند اما پس از قبول مسئوليت توسط احمد دهقان ايشان هم دست به قلم شدند و در واقع از همين فعاليت­شان را شروع کردند و چند جلد از اين مجموعه را نيز به نگارش درآوردند. پس از فوت ايشان و همچنين رفتن آقاي غفارزادگان از واحد کودک و نوجوان در حقيقت از شماره 20 به بعد مسئوليت اين مجموعه را به عهده گرفتم که البته هم خودم در حال نگارش هستم و هم به دوستان علاقمند سفارش مي­دهم.

- شيوه کلي اين کار چيست؟

روال کار به اين صورت است که منابع خاطرات هر شهيد جمع­آوري و ده خاطره از آن انتخاب مي­شود ده خاطره از مقاطع مهم که نمايانگر سير زندگي آن فرمانده شهيد باشد در اولين داستان که معمولاً قالب زندگينامه­اي دارد کلياتي از زندگي آن شهيد از بدو تولد تا شهادت بازگو مي­شود و داستان­هاي بعدي شامل: مقاطع کودکي، نوجواني، حوادث انقلاب و عمده داستان­ها مربوط مي­شود به زمان حضور در جنگ که طي آن شخصيت هر شهيد به تصوير کشيده مي­ شود و نهايتاً آخرين داستان، ماجراي شهادت اوست.

- ملاک انتخاب شما براي نويسندگان و فرماندهان چه مواردي است؟

علاوه بر دوستاني که در اين زمينه تخصص و فعاليت دارند من سعي مي­کنم به جوان­هاي خارج از مجموعه حوزه هم کار بدهم حتي نوقلمان و جوان­هائي که تجربه جنگ نداشته­اند تا به اين بهانه آنها هم وارد فضا شده و علاقمند شوند تا اين جريان تداوم داشته باشد. اما در مورد انتخاب فرماندهان، اگر به جلدهاي اول اين مجموعه نگاهي بيندازيد خواهيد ديد که بيشتر شهدائي هستند که خيلي معروفند مثل شهيد باکري، شهيد همت، شهيد چمران، اما در جلدهاي بعدي رفته رفته ما به شهدائي پرداختيم که فرماندهان بزرگي بودند اما کمتر شناخته شده هستند و يادي از آنان نمي­ شود و به نوعي گمنام هستند مثل شهيد ميرحسيني که جانشين لشگر 41 ثارالله بود و يا شهيد نظرنژاد که فرمانده لشگر پنج نصر بود و از افراد قديمي در جنگ و حدود 120 ماه در منطقه حضور داشت و بسيار معروف بود و چون سن بالائي داشت بچه­ها به او بابا مي­گفتند و عنوان بابانظر از همين جا گرفته شده است. در ضمن ما سعي مي­کنيم فرماندهان را فقط از نيروهاي سپاه و بسيج انتخاب نکنيم و به فرماندهان ارتشي هم پرداختيم.

- منابع مورد نياز نويسندگان چطور در اختيار آنها قرار داده مي­شود؟

معمولاً فرماندهاني را انتخاب مي­کنيم که مطالب و خاطره مکتوبي از آنها در کتابخانه جنگ موجود باشد تا با توجه به حق التأليفي که مي­دهم دوستان در جمع­آوري خاطرات دچار مشکل نشوند چون اين کار واقعاً هزينه­بر است و جدا از قضيه هزينه، پيدا کردن آدم­هائي که از آنها خاطراتي از فرماندهان شهيد داشته باشند کار بسيار دشواري است.

- شما تا چه اندازه دست نويسنده را باز مي­گذاريد يا بهتر بگويم نويسندگان شما در خلق اين داستان­ها تا چه ميزان امکان خلاقيت دارند؟

ما دست نويسنده­ها نمي­بنديم تا جائي که الگوي اصلي به هم نخورد. حتي دست آنها براي انتخاب فرماندهان مورد علاقه­شان را نيز باز مي­گذاريم. روال کار هم به اين صورت است که ده داستان از خاطرات اين شهيدان نوشته شود. طوري که از تصويري از زندگي آن فرمانده شهيد از تولد تا شهادت ارائه دهد.

- شما به عنوان يکي از نويسندگان اين مجموعه، چه ايده­اي را هنگام نگارش قرار داديد تا از قالب خاطره فاصله بگيريد و به قالب داستان نزديک­تر شويد؟

يکي از ايده­هائي که من در جلد 21 در داستان زندگي شهيد محمدحسن نظرنژاد با عنوان يک مرد يک زندگي به کار بردم استفاده از شکل جديدي براي داستان اول و آخر بود که در جلدهاي ديگر کار نشده بود. به اين ترتيب که خواننده در شروع اين مجموعه احساس نمي­کند در حال خواندن يک خاطره است بلکه وارد داستان مي­شود در اين مجموعه نويسنده خود داراي شخصيتي است که مي­خواهد با استفاده از خاطرات شهدا داستان بنويسند و طي ماجراهائي با شخصي آشنا مي­شود که خاطرات زيادي در مورد شهيد مورد نظر داستان دارد و در داستان­هاي بعدي خاطرات آن شخص بازگو مي­شود.

- با نوشتن از خاطرات اين فرماندهان و قبول مسئوليت آماده­سازي اين مجموعه چه هدفي را دنبال مي­کنيد؟

معرفي اين آدمها به شکل داستاني و ساده ولي نه آسماني و شعاري براي مخاطب نوجوان چون سن و سال بسياري از اين فرماندهان خيلي بالا نبوده ولي با همين سن کم رفته­اند و جنگيده­اند ما مي­خواهيم به نوجوانان نشان دهيم که آنها نظامي نبودند علاقه­اي هم به نظامي­گري نداشتند ولي فضاي جنگ باعث شد روانه جبهه­ها شوند و با استفاده از حضور در جنگ حتي خودشان يگاني تشکيل بدهند و رده­هاي فرماندهي را يکي يکي طي کنند.               

 

شنبه 21 آبان 1390 - 9:30


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری