يكشنبه 31 شهريور 1398 - 9:31
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

م رستمي

 

تهيه کنندگي انيميشن

 

 

تهيه کنندگي انيميشن                                

مؤلف: کاترين ويندر، زهرا دولت آبادي             

مترجم: فاطمه نصيري فرد

انتشارات: سوره مهر

چاپ اول:1388

 

کتاب حاضر مجموعه اي آموزشي و حرفه اي در زمينه ي توليد صنعتي انيميشن است و در شرايط کنوني نقش مفيد و مؤثري در بالا بردن دانشوآگاهي فعالان اين عرصه دارد.

هدف نويسندگان از خلق اين اثر، کمک به کساني است که از تجربه کافي برخوردار نيستند و هم چنين ساختن افرادي مجرب و زيرک در توليد انيميشن، است.

تهيه کننده ي انيميشن، بر اساس پارامترهاي مالي و خلاقيت هايي که يک پروژه دارد اعضاي تيم انيميشن را مشخص مي کند. تهيه کننده کار برنامه ريزي توليد و بودجه مناسب را به منظور ارزيابي و تحويل کاري مناسب در سطحي قابل قبول از نظر کيفي بر عهده دارد همچنين تهيه کننده بايد هيأت اجراي (خريداران) تيم توليد را تشويق و ترغيب نموده، انگيزه ي لازم را در آنان به وجود آورد همچنان که اين نقش (تهيه کنندگي) همه جانبه و فراگير است. پايه ي علمي لازم براي تهيه کنندگي نيز بسيار وسيع و گسترده است.

در ادامه مقدمه کتاب حاضر آمده است: تجربه فراوان ما در صنعت انيميشن نسبتاً متنوع بوده است اين حرفه داراي بخش هاي هماهنگ کننده، مدير توليد، مدير توليد خارجي، دستيار تهيه کننده، تهيه کننده، مدير اجرايي، معاون توليد (تهيه کننده و...) است.

اثر حاضر در 12 بخش تنظيم شده است. که در بخش اول سؤالات متداول در مورد توليد انيميشن، فعاليت به عنوان هنرمند، کارکنان توليد، کار در بخش صداگذاري و دوبله، تأثير کامپيوتر بر صنعت انيميشن و ... بررسي مي شود: بهترين مدرسه براي يک تهيه کننده ي تازه کار، شروع با عنوان دستيار توليد و آشنا شدن با سلسله مراتب در تيم توليد است. شروع به کار با تصاوير متحرک سازي شده، اين امتياز را به ما مي دهد که مراحل و روند کار را بر مبناي عمل بياموزيم و اغلب ما را در رسيدن به افتخار هم براي گروه توليد و هم براي گروه هنري ياري مي کند سپس شما به عنوان دستيار توليد، مستقيماً با گروه هنري و جمعي از هنرمندان کار مي کنيد اين موضوع امکان رسيدن و به دست آوردن تجربه ي نخست را با توجه به اين که چگونه يک کار هنري توليد و به بهره برداري مي رسد، يه شما مي دهد. شما ماهيت انيميشن را کشف خواهيد کرد و متوجه مي شويد که چطور حتي کوچکترين و بديهي ترين اشتباه مي تواند شما را از مسير توليد خارج کند.

مرحله ي بالاتر از دستيار توليد، کورديناتور (هماهنگ کننده مديريت)، ناظر توليد يا معاون مدير توليد ناميده مي شود. اين عناوين به چهارچوب استوديو هاي فيلم سازي، طرح و فرمت (چهارچوب) پروژه بستگي دارد. در اينجا شما هماهنگ کننده ي بين مدير توليد، ناظر بخش هاي مختلف و هنرمندان هستيد. اين وظيفه ي شماست که گروه هنري را طبق جدول زمان بندي شده کنترل کنيد و کار مربوط را در جريان قرار دهيد...

در ادامه اين بخش كتاب در خصوص انواع مهارت هاي لازم براي وارد شدن در زمينه ي انيميشن بحث شده است. يکي از مهارت هاي لازم براي ورود به اين عرصه ي هنري، فعاليت به عنوان هنرمند است. در اين باره آمده است: مهمترين وسيله اي که هنرمندان مي توانند داشته باشند نمونه کارهاي انجام شده است که کارت شناسايي هنرمند به شمار مي رود. اگر شما فاقد آن هستيد بايستي براي ساختن آن چندين کار هنري مقدماتي را آماده کنيد، شرکت در کلاس هاي هنري کالج ها و آموزشگاه هاي انيماتوري، جاي مناسبي براي جمع آوري نمونه کارهاي شماست.

برخي استوديو هاي هنري، برنامه هاي آموزشي دارند که عموماً سه ماه طول مي کشد اما تعدادشان کم است و ثبت نام در آنها مشکل است. هم چنين کساني که قبلاً پورت فوليو داشته اند بايستي به طور مداوم آنان را تکميل، تجديد به روز کنند.

نيز مي خوانيم: کپي برداري از روي پروژه هاي قبلي که روي آنها کار کرده ايد مفيد است. هنگامي که تمامي نمونه کارهاي هنري را جمع آوري کرديد زمان مناسبي را هم براي تنظيم پورت فوليو قرار دهيد. اکثر استوديو هاي هنري داراي مراحل مرور و بازنگري هفتگي هستند که از اين طريق مي توانند نمونه هاي شما را در اسرع وقت به شما باز گردانند.

 بعضي از هنرمندان ترجيح مي دهند که کپي نمونه هاي خويش را در اختيار داشته باشند و نمونه هاي اصلي را در همان استوديو يا استوديوهاي ديگر قرار مي دهند تا هر وقت نياز شد در دسترس بخش استخدام آن اداره قرار بگيرد هم چنين ممکن است از شما بخواهند در يک امتحان يا تست شرکت کنيد اين مرحله معمولاً در هر استوديويي وجود دارد. يک آزمون استاندارد، اغلب مي تواند شامل قضاوت منصفانه اي در مورد صلاحيت فرد مورد نظر در پروژهاي مشخص باشد.

در رابطه با تهيه کننده انيميشن در بخش بعدي کتاب بحث شده است. مباحث اين بخش مشتمل بر موضوعاتي نظير: اطلاعاتي درباره ي مدير توليد، تهيه کننده، دستيار تهيه، شريک تهيه، وظايف تهيه کننده، دور انديشي، گزينش و ... مي باشد.

تهيه کننده کار تأسيس، بنيان گزاري، نظارت و کنترل حوزه ي مديريتي خويش و ساير تهيه کنندگاني را که از آنان دعوت به همکاري کرده است بر عهده دارد او بر تمامي جنبه هايي که تصاوير حرکتي را شامل مي شود و همينطور بر مراحل توليد تلويزيوني، ابتکار و نو آوري، مسايل مالي، تکنيکي و اجرايي در تمامي مراحل اجراي کار از شروع تا تکميل که شامل نظارت و کنترل کارمندان معمولي و افراد با استعداد نيز مي شود نظارت مديريت مي نمايد و در مورد قراردادهاي خصوصي و چانه زدن براي دستيابي به توافقات جمعي تبحر و تجربه دارد اگر چه بيشتر موارد فوق قابل اجرا و عملي است اما دامنه ي مسئوليت يک تهيه کننده انيميشن با توجه به محدوده ي فعاليت و حوزه ي هنري تخصصي وي متغير است.

در استوديوهاي بزرگ اکثر آنان كه استخدام و به کار گمارده مي شوند. تحت چنين ساختار توليدي است که بدنه ي اصلي گروه اجرايي کار تهيه کنندگي در استوديو هاي مذکور، شکل مي گيرد و بر تمامي پروژه تسلط و مديريت دارد...

خريد و فروش پروژه ها، موضوع بخش سوم اين مجموعه است که در خصوص منابعي براي طرح ها، خريدار، مجري طرح، مدير توليد يا مجري توليد، آماده سازي تبليغ فروش، بازنمايي و روند مذاکره، به بحث مي نشيند: ماجرا از شناخت يک مفهوم آغاز مي شود شما در مقام يک تهيه کننده مي توانيد مواد را در مکان هاي گوناگوني جست و جو کنيد. طرح هاي بالقوه ي داستان را مي توانيد در مجلات مصور کودکان، رمان هاي تصويري، حکايت هاي عاميانه ي کلاسيک، اسباب بازي ها، کتاب کودک، ترانه ها و نيز  در شخصيت ها و مفاهيم اصلي پيدا کنيد.

بر اين اساس هيچ قانون معيني براي اين که چه زمان و کجا مي توان به يک طرح استثنايي دست يافت وجود ندارد. کليد اصلي توانايي شناخت طرح و آگاهي بر نحوه ي فروش آن به يک خريدار مناسب است مجلات مصور کودکان، داستان هاي فکاهي مصور و رمان هاي تصويري جزو آسان ترين انواع منابع و موارد براي تبديل به انيميشن هستند. تهيه کننده با داشتن يک سبک بصري،شخصيت هاي کاملاً رشد يافته و يک طرح داستاني، تقريباً تمام عوامل اصلي لازم براي شروع مرحله پيش توليد را داراست.

موضوع بحث بخش بعدي اين مجموعه تيم توليد است که موارد مطرح شده در آن مشتمل بر شرح مختصر تيم اصلي، نقش و مسئوليت هاي کارگردان، طراحان سبک بصري فيلم، واحدهاي امور تجاري و حقوقي، واحد فن آوري و ... مي باشد.

در بحث شرح مختصري از تيم اصلي آمده است زماني که نخستين گام ها را براي ساخت يک فيلم انيميشن بلند، پروژه ي ويدئويي يا يک مجموعه ي تلويزيني بر مي داريد، لازم است که پيش از شروع توليد اعضاي گروه را مشخص کنيد. گروه ايجاد شده همان است که نام آن را تيم اصلي مي گذاريم در اغلب موارد تهيه کننده فرد مرکزي است و تيم را بر اساس نيازهاي مالي و ساختي پروژه گرد هم مي آورد.

تشکيل تيم اصلي طي مرحله يآماده سازي با نخستين گروه ساخت که شامل تهيه کننده، نويسنده يا خالق داستان و به وجود آورنده ي طرح اوليه است آغاز مي گردد. لازم است که کارگردان (ها)، هنرمندان آماده سازي تصويري، مجريان حقوقي و امور اداري، حسابداران، تيم فن آوري، مسئولان استخدام، واحد کارآموزي و نيروهاي انساني به اين گروه اضافه شوند...

نيز در خصوص کارگردان مي خوانيم: در هر پروژه‌اي اولين قصه گو، کارگردان است و ديدگاه اوست که نيروي هدايت گر گروه است در ضمن کارگردانان سبک بصري انيميشن را مشخص مي کنند. در اين شرايط آنان مي بايد بتوانند نظراتشان را به نحوي تأثيرگذار تبادل کنند و مطمئن شوند که هم توسط اعضاي هنري و هم توسط اعضاي کليدي اداري تيم توليد، فهميده شده است.کارگردان و تهيه کننده براي انتخاب هنرمندان با تيم استخدام همکاري مي کنند بعد از استخدام هنرمندان، کارگردان بر کار آن ها نظارت و وظايفشان را به آنها محول مي کنند بعد وي، کار آنها را در طول روند آماده سازي بازبيني مي کند.

يکي از نقش هاي مهم کارگردانان تهيه راهنمايي براي سبک بصري فيلم است به طوري که به بهترين نحو ممکن جلوه ي نهايي بصري فيلم را به تصوير بکشاند.

هم چنين در اين كتاب در خصوص شرح مختصر روند آماده سازي که در فصل بعدي بررسي شده است مي خوانيم، مرحله آماده سازي زماني است که زير بناي خلاقانه براي يک پروژه از طريق مواد تصويري و نوشتاري بنيان نهاده مي شود. نويسندگان و هنرمندان با الهام از يک ايده يا تصور، در جهت شکار ايده ي جديد تلاش مي کنند اين روند تا حدي ساده به نظر مي رسد اگرچه بيشتر از آن چه بتوان تصور کرد داراي موارد و مسايل مختلف است. در آغاز هيچگونه قواعد سخت و فشرده اي براي مرحله ي آماده سازي وجود ندارد برخورد و رويکردي را که اتخاذ مي شود بودجه، منبع تأمين بودجه، اشخاصي که قرار است از اول با پروژه همكاري کنند مانند کسي که کار را توليد مي کند و خريدار تعيين مي کنند.

گرد هم آوردن يک تيم قوي آماده سازي براي متحرک سازي، يکي از مهم ترين اقدامات در ساخت يک پروژه ي موفقيت آميز است. جدا کردن اشخاص کليدي که ذات خلاقانه اي دارند ممکن است به نظر چالش آميز بيايد اما اگر اشخاص در جاي درست خودشان قرار بگيرند هيچ محدوديتي براي قابليت انجام يک پروژه وجود ندارد.

نقش تهيه کننده در مرحله آماده سازي، توسعه جلوه هاي بصري، مراحل فيلمنامه، نسخه مرجع براي مجموعه، فيلمنامه راهنما، اولين پيش نويس فيلمنامه و پيش نويس دوم و سوم، صيقل دادن، فيلمنامه بلند سينمايي و قرارداد با نويسنده از مسائل و موضوعاتي است که در اين بخش به تفصيل درباره ي آنها سخن رانده شده است: يک فيلمنامه مي تواند پيش نويس هاي گوناگوني داشته باشد. اولين پيش نويس حرکات قوسي داستان را بيان مي کند. داراي ديالوگ و حرکت است در مورد مجموعه تلويزيوني شايد يک ويرايش گر داستان بتواند کنترل کند که فيلم نامه براي توليد آماده شده است يا نه، در ضمن تدوينگر داستان کنترل مي کند نوشتن مبتني بر پيروي از شخصيت پردازي ها و فضاي کلي مجموعه، همان گونه که در پيش نويس معرفي شده است هست يا نه. به محض اينکه اولين پيش نويس تکميل شد براي بازبيني به کارکنان کليدي ساخت پروژه تحويل داده مي شود. پيش نويس يک فيلمنامه نيم ساعتي بين بيست و پنج تا سي صفحه است.

موضوع بخش سوم اين مجموعه، طرح توليد است. در اين بخش فهرست فرض ها مثل تاريخ تحول، جدول زماني، قطع، مدت زمان و تکنيک پروژه و... ، آغاز به کار طرح توليد، تبديل فريم ها به فوت و ثانيه، بررسي محتواي فيلمنامه و... بررسي شده است: تهيه و تنظيم طرح توليد، يک روند خلاق است. در اينجا تهيه کننده ديد خود را بر کاغذ پياده مي کند اگر اين ديد عملي نباشد، همانند ديگر روندهاي ساخت، تهيه کننده بايد انعطاف پذير و آماده ي تحقيق و تغيير در پارامترهاي خود باشد و سناريوهاي جايگزين را پيشنهاد کند.

پياده کردن چنين طرحي مستلزم فرصت هايي در تمامي مراحل اين راه است از آن جايي که هر مرحله مستقل از تکميل موفق مرحله پيشين است. تهيه کننده بايد تمام شرايط و امکانات را پيش بيني و برنامه ريزي کند. وظيفه اصلي تهيه کننده که از مشارکت خريدار، کارگردان و ديگر اجزاي کليدي مثل فروشنده بهره مي جويد، انجام پرسش ها و تحقيق ها و جمع آوري اطلاعات به مقدار ممکن است. به محض اينکه اطلاعات جمع آوري شدند تهيه کننده بايد بهترين راه تقسيم بودجه را براي تمام مراحل کار تشخيص دهد...

مبحث مربوط به تيم توليد در بخش هفتم كتاب بررسي شده است. موضوعاتي که در اين بخش مطرح شده اند عبارتند از: نقش تهيه کننده در سازماندهي تيم توليد، گروه توليد، مدير توليد، ناظر پخش و توليد همچنين مباحث مربوط به هماهنگ کننده ي توليد يا دستيار مدير توليد، هماهنگ کننده ي فيلم نامه، دستيار تهيه، منشي توليد و نيز پيمانکاران فرعي و شناسايي و انتخاب آنان، مذاکره براي قرارداد، ناظران خارجي و ارسال مواد و اداره پروژه در همين بخش بررسي و تنظيم شده است.

به نقل از کتاب حاضر، با سازماندهي تيم توليد مي توان مهارت هاي خارق العاده تان را نشان داد به کار گيري يک تيم براي پروژه متحرک سازي به دفعات مختلف صورت مي گيرد. چرا که هرکدام از افراد در زمان هاي متفاوتي مورد نياز هستند. بنابراين تاريخ هاي شروع و پايان به طور متناوب تنظيم مي شود.

در ادامه اين بخش نيز آمده است: در ساخت انيميشن بر خلاف ساخت فيلم زنده در ساخت انيميشن، لحظه اي وجود ندارد که گروه توليد و بازيگران همزمان روي يک صحنه کار کنند. کارکنان استوديو، همچنان که هر صحنه به طور مستقل از يک بخش به بخش ديگر پيش مي رود، بخش بندي مي شود.

گفتني است تهيه کننده، توليد را بر حسب تعداد هنرمندان و کارکنان مورد نياز توليد، ارزيابي مي کند.

موضوع بحث بخش هشتم اين مجموعه، پيش توليد است. در اين بخش از کتاب نقش تهيه کننده در طول مرحله پيش توليد، طراحي . کارگرداني هنري، راهنماي سبک تصويري، لوازم صحنه، طراحي مکان، پس زمينه رنگ آميزي شده و کليدهاي پس زمينه و... بررسي شده است.

هم چنين چگونگي آرايش رنگ، بحثي در خصوص نوار ديالوگ، انتخاب بازيگران و تمرين نهايي آنها، تدارک و آماده سازي جلسه، ضبط، چگونگي ساخت استوديوي بورد، نحوه ي شروع به کار، و... را در هم در اين  بخش مي خوانيم.

در قسمتي ديگري از اين بخش آمده است: پس از ذکر مراحل ياد شده، اکنون وظيفه تهيه کننده استخدام گروه است. زماني که توليد در دست کارکنان جديد قرار مي گيرد تهيه کننده شروع به تقسيم وظايف به کارکنان اداري اش مي کند. تهيه کنندگاني که منابع محدودي براي تأمين کارکنان در اختيار دارند در اولويت قرار دادن اهداف روزانه شان مطابق با نيازهاي توليد، يک اصل اساسي و ضروري است.

نيز در قسمت ديگري از اين بخش در خصوص نقش کارگردان هنري آمده است: نقش کارگردان هنري دريافت طرح و به کارگيري آن در فيلم است (يعني فهم طرح محل موقعيت و ساخت صحنه آرايي ها) در ضمن او با هنرمندان پس زمينه و طراحان رنگ کار مي کند تا طرح رنگ آميزي را براي پروژه پيش بيني کند و آن را در هر صحنه به انجام برساند...

بحث توليد که بخش نهم اين مجموعه را به خود اختصاص داده است به موضوعاتي نظير: نقش تهيه کننده در مرحله توليد، بررسي ميزان پيچيدگي و دشواري کار، بحث مربوط به پست هاي باز بيني ساخت براي خريدار، موضوع گروه هاي وابسته،نيز، توليد سنتي (و بعدي) از گزارش کار تا خروجي فيلم، گزارش کار و ارزيابي آن، تدوين و... مي پردازد.

همچنين در اين بخش، صحنه آرايي، متحرک سازي، پلان بندي صحنه و اسکن، طرح آبي رنگ و تميز کاري نهايي، تميز کاري نهايي انيميشن، جلوه هاي تصويري و... بررسي شده است: توليد مرحله اي است که طي آن مهارت هاي توليد کننده در وظايف چندگانه به آزمايش در مي آيند. تهيه کننده همان چسبي است که اجزاء مختلف را به هم متصل مي کند و به معناي دقيق کلمه، معمولاً ساعت هاي متمادي طي مرحله ي توليد کار مي کند تا مسئوليت هايش را با مهارت خاصي انجام دهد. در اغلب پروژه ها زماني که توليد وارد روال معمول خويش مي شود، بخش هايي از نمايش هنوز در مرحله ي پيش توليد هستند. تهيه کننده بايد از نقطه نظر بودجه، ساخت و تکنيک، در تمام مراحل نظارت داشته و نيز نيازهاي خارجي پروژه از جمله بازاريابي و محصولات مصرفي را مد نظر داشته باشد.

به نقل از کتاب حاضر، اصطلاح مدل سازي به روند ساخت اشيايي گفته مي شود که بايد در جلوي دوربين قرار داده شوند. اين شيء خواه يک شخصيت، يکي از لوازم صحنه يا يک محيط باشد، ابتدا نياز به مدل سازي دارد. براي خلق طرح اوليه‌ي يک جزء در کامپيوتر راه هاي مختلفي وجود دارد. رايج ترين شيوه، ديجيتال کردن يک طرح دو بعدي است که سپس در کامپيوتر اصلاح شده و صاحب حجم و بعد مي گردد.

هم چنين در بخش بعدي كتاب مرحله ي پس از توليد بررسي شده و مباحثي نظير: نقش تهيه کننده در مرحله پس از توليد، بحث موسيقي، روند مرحله ي پس از  توليد، اتمام نهايي تصوير، تست نمايش هاي روي پرده، مرحله پس از توليد صدا و ... مطرح مي گردد: رسيدن به مرحله ي پس از توليد نقطه ي عطف مهمي براي تهيه کننده است در اين مقطع از روند توليد، کار تصوير به اتمام مي رسد و آن چه باقي مي ماند، تهيه و جمع آوري تمام اجزاء تصويري و صوتي کامل شده، براي ساخت و تحويل محصول نهايي است.

در ادامه نيز آمده است نقش تهيه کننده در طول مرحله ي پس از توليد بسيار متنوع است کارهاي اصلي اي که در اين مرحله انجام مي شود عبارتند از: پي گيري و تکميل تمام برداشت هاي مجدد و کسب توضيحات و تأييدات، خريدار مجري جهت اتمام کامل تصوير، تهيه کننده با همکاري نزديک ناظر مرحله ي پس از توليد، جلسات و نشست هاي مربوط را برگزار کرده و پيشرفت کار را کنترل مي کند.در ضمن تهيه کننده به انتخاب نهايي اسامي و عناوين اصلي مي پردازد که مي تواند بسيار زمان بر باشد...

موضوع بخش بعدي پي گيري توليد است که در چهارچوب پيش توليد، توليد، پي گيري پيمان کاران و برداشت هاي مجدد وبلأخره مرحله ي پس از توليد بحث و بررسي مي شود.

پي‌گيري انيميشن، وظيفه ي دشواري است زيرا موارد بسيار متنوعي به تنظيم و هماهنگي نياز دارند.

سيستم پي‌گيري بايد شامل بررسي دقيق و موجز و بيانگر سرعت توليد به صورت مفصل باشد. اين کار بايد هم زمان با بودجه بندي و تنظيم جدول زماني صورت گيرد تا تهيه کننده بتواند وضعيت و هزينه ي هر جز را شناسايي و مشخص کند. موعد هاي مقرر، چارچوب پي گيري پروژه را بوجود مي‌آورند و ميزان کاري را که بايد در مقياس هاي روزانه، هفتگي و ماهانه جهت اتمام به موقع توليد به انجام برسد، معين مي کنند.

با به جريان افتادن اين پروژه، اطلاعات مربوط به پي گيري توليد مکرراً تغيير مي‌کند و گاه بايد دوباره محاسبه شود.صرف نظر از ساختار سيستم پي‌گيري، تهيه کننده بايد بتوان به آن اعتماد کرده و از اين طريق، توانايي توليد را در بر آورده کردن اهداف پروژه ارزيابي کند.

گزارش کار عملي، موضوع بخش آخر اين مجموعه است که پيرامون مسائلي نظير: فيلم نامه‌ي اوليه داستان، طراحي شخصيت و استوري بورد، بازيگري و متحرک سازي، رنگ آميزي، تدوين صدا و  تصوير، بحث و بررسي مي کند.

نويسنده در مقدمه اين بخش در خصوص تهيه کنندگي انيميشن مي نويسد: در طي دوران تحصيل، هميشه  اين فکر که چگونه يک فيلم انيميشن توليد مي شود، ذهن ام را مشغول کرده بود، کار چگونه و از کجا شروع مي شود و چطور خاتمه مي يابد. در کلاس هاي درس استادم به مرور با اصول اوليه ي حرکت و در کنار آن با مباحث نظري که يکي از شاخه هاي آن، خلق يک ايده يا طرح داستان کوتاه (هرکس با ذهنيت خودش بود) آشنا شدم. با مطرح شدن ايده ها و طرح ها درباره ي آن ها بحث مي شد و به دنبال آن نتايج به تصوير کشيده مي شد. در اين شرايط بود که ايده ي داستان در ذهن ام جرقه زد. اين فکر که برخورد مردم با نقاشي هاي رئال و مدرن بسيار متفاوت است در حالي که هردو الهام گرفته از طبيعت هستند تنها تفاوت در اينجاست که يکي در ظاهر نيز شبيه به آن است و ديگري در لايه هاي پنهان تر آن شباهت را دارد.

اين کتاب در بسياري از مراکز معتبر آموزشي در کشورهاي مختلف تدريس مي شود و شماري از شرکت هاي مطرح و موفق جهاني از الگوهاي مطرح شده بهره مي برند.

 

 

 

 

چهارشنبه 18 آبان 1390 - 10:43


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری