پنجشنبه 30 شهريور 1396 - 16:51
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

سرور ميل به مشارکت در تغيير سرنوشت آدم‌ها دارد

 

گفت وگو با کتايون فيض مرندي کارگردان نمايش ورود آقايان ممنوع

 


 

مقدمه : نمايش ورود آقايان ممنوع به دغدغه هاي زنان جامعه ما مي پردازد . اين زن مي تواند يک دختر جوان دانشجو ، خانه دار ، يک زن راننده ، يک مادر منتظر همسر زندانيش باشد و يا يک زن نويسنده ، يک زن  روستايي و يا يک زن مطلقه باشد . فيض مرندي با محور قرار دادن يک شخصيت اصلي ( سرور ) تلاش مي کند در مواجهه سرور با زنان ديگر در آرايشگاهش دست به يک آسيب شناسي اجتماعي بزند .

 

 به چه دليل از يک شخصيت محوري در نمايش استفاده کرديد ؟ 

 محوريت شخصيت سرور در متن اوليه وجود نداشت بلکه بيشتر اين شخصيت در جغرافيايي حضور داشت که شخصيتها با حضور در اين جغرافيا ( آرايشگاه ) مسائل ، دغدغه ها و خواسته هايشان را عنوان مي کردند . بتدريج در بازنويسي و دراماتوروژي متن اين ويژگي ها به شخصيت سرور اضافه شد . در متن اوليه کدها و نشانه هاي زيادي در مورد شخصيت سرور وجود نداشت . تبادل افکار و اينکه بخواهيم در نمايش چه سروري را ببينيم بتدريج شکل گرفت .

 

س : به چه دليل بازيگر سرور نسبت به اجراي جشنواره تغيير پيدا کرد ؟

ج : چه در اجراي جشنواره تئاتر فجر و چه در اجراي عمومي اين فرصت را پيدا کردم با دوبازيگر خوب ( هدا ناصح و نگار عابدي ) کار کنم . براي هدا ناصح به دليل مشغله کاري که داشت امکان حضورش در کنار گروه در اجراي عمومي پيدا نشد و نگار عابدي اين نقش را بازي کرد .

 

س : اين مشارکت و علاقه اي که سرور نسبت به سرنوشت ديگران دارد جزو ويژگي هاي شخصيتي او است ؟

ج : سرور تلاش مي کند در زندگي آدمهايي که مي شناسد و با آنها ارتباط دارد حضور داشته باشد و به آنها کمک کند . سرور تمام تلاشش را درتحقق اين مسئله انجام مي دهد. جاهايي توفيق دارد و جاهايي با عدم توفيق روبه رو مي شود . البته سرور ويژگي هاي انساني شبيه خود ماها دارد و علي رغم هنرمند بودنش ( نويسنده ) مثل آدمهاي عادي در يک منزل قرار گرفته در کوچه بن بست زندگي و کار مي کند . سرور علي رغم اينکه درگير زندگي روزمره ، نگهداري مادرش و کارش است اما تلاش مي کند همواره نگاهش به روز باشد و نسبت به گذشته تغيير پيداکند و علم و آگاهيش بيشتر شود .حساسيت سرور به مسائل باعث مي شود برخي از مسائل که شايد به نظر آدمهاي عادي نيايد براي سرور مهم باشد و به آنها توجه کند .

 

س : با توجه به اينکه سرور در ابتداي راه نويسندگيش است و توامان به کار و نگهداري از مادر پيرش مي پردازد آيا مي تواند تبديل به نويسنده مشهوري بشود ؟

ج : سرور نويسنده جواني است که به کارش اهميت قائل است و نويسندگي برايش يک دغدغه است و بتدريج و با تجربه اندوزي مي تواند به چنين جايگاهي برسد .

 

س : به چه دليل سرور در ته يک کوچه بن بست آرايشگاه خودش را داير کرده است ؟

ج : اين آرايشگاه تابلو هم ندارد و اغلب مشتريان ثابت و محلي دارد و بيشتر براي گذران زندگي است تا يک شغل و بيزنس پر در آمد و پر مشتري و تلاشي هم نمي کند تا کارش ارتقا پيدا کند . سرور با اين شغل فقط غم نانش را مرتفع مي کند و حتي با دستمزدي که با کار آرايشگري به دست مي آورد مي رود به سمت چاپ کتاب هايش . خود من هم در دانشگاه تدريس مي کنم و با پول آن روي صحنه تئاتر اجرا مي کنم .

 

س : آيا وجود خانه سرور در يک کوچه بن بست تداعي کننده معاني خاصي است ؟

ج : بله حاوي معاني خاصي است و در بحث طراحي صحنه هم مورد توجه قرار گرفته است . بهر حال دورتا دور اين خانه سياهي است .

 

 س : آيا اين سياهي ها برآيند عملکرد آدمهاي جامعه است ؟

ج : بيشتر مرتبط است با اتفاقاتي که پيرامون زندگي سرور رخ مي دهد . اما بهر حال در خانه اش نيمي از ديوارها را برداشته است و مي تواند بقيه ديوارها را هم بردارد و وقتي که اين ديوارها را بردارد شايد رنگ سياهي هم تغيير پيدا کند . در ساختار نمايش علاقه اي نداشتم که کد مستقيمي ارائه کنم . همه اين المان ها و نشانه ها به مفهوم ساختار نمايش کمک مي کند .

 

س : آيا در نمايش ورود آقايان ممنوع تلاش کرديد که چهره جديدي از زن  روشنفکر ايراني نشان دهيد ؟

ج : نسل زنان روشنفکر اين سال هاي جامعه من اين گونه است . حضور اجتماعيشان کاملا با درايت ، با فهم و آگاهي است . ضمن احترامي که براي نسل گذشته قائل هستم چون فرصت زندگي در فرهنگها و ساير کشورها را داشتند فرهنگ هاي جديدي را با خودشان آورده اند که باعث شد در زندگي اجتماعي و فرديشان دچار يک ناهماهنگي بشوند و در حقيقت نسل قبلي در حکم جزيره هاي تنها هستند .

 

 

يكشنبه 15 آبان 1390 - 9:12


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری