سه‌شنبه 31 مرداد 1396 - 4:18
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

پاي منبر معرفت

 

روابط عمومي اداره كل تبليغات اسلامي استان كهكيلويه و بويراحمد

 

اسرار و آثار تسبيح حضرت فاطمه زهرا (س)

 

مقدمه

يکي از مستحباتي که بر آن تاکيد بسياري شده ، و در نزد امامان شيعه (ع) و فقهاي دين از اهميت ويژه اي بر خور دار بوده و هست ، تسبيح حضرت زهرا(س) است . اين تسبيح با همه خلاصه بودن و سادگي اش از فضايل بسيار و آثار و برکات عديده اي بر خور دار است . به طوري که پيامبر اکرم (ص) وقتي مي خواهد آن را به دختر گراميش حضرت فاطمه زهرا (س) تعليم دهد به او مي فرمايد : چيزي را به تو عطا و تعليم مي کنم که از دنيا و هر آنچه در آن است بهتر مي باشد . و نيز امام صادق (ع) مي فرمايد : خداوند از حيث حمد و ستايش عبادت نشد که برتر و افضل از تسبيح حضرت فاطمه (ص) باشد ، و اگر چيزي با فضيلت تر از آن بود ، هر آينه رسول خدا (ص) آن چيز را به حضرت فاطمه (س) مي بخشيد .

ولي شايد همين خلاصه بودن و سادگي تسبيح حضرت زهرا (س) باعث گرديده که بسياري از مسلمين بدان توجه لازم را نکرده و استفاده کافي را از آن نبرند ، که البته جاي بسي تاسف است .

 

فضيلت و ثواب تسبيح حضرت  فاطمه زهرا (س)

 

جلوه اي از عبادت حضرت فاطمه زهرا (س)

عبادت و پرستش خداوند سبحان يکي از اصول و مهمترين تعليمات انبياء و رسولان الهي است . عبادت پلي است که خلق را به خالق ، بنده را به مولا ، عاشق را به معشوق و انسان را به خدا مي رساند . عبادت ، نمودار ستايش و ثناي خداوندي است که داراي کمال مطلق است و بي نياز از همه چيز ، عبادت نشانگرسپاس و تشکر از پروردگاري است که تمامي نعمتها و خير ها از جانب اوست : ( مابکم من نعمه فمن الله )  سوره نحل آيه 53 

عبادت ، وظيفه اي است بر عهده انسان نسبت به خالق خويش ، و نتيجه آن هم تقرب انسان به درگاه الهي است  اما تلقي افراد از عبادت يکسان نيست ، متفاوت است . از نظر برخي افراد عبادت نوعي معامله و معاوضه و مبادله کار و مزد است ، همانطور که يک کارگر روزانه نيروي کار خود را براي يک کار فرما مصرف مي کند و مزد مي گيرد عابد نيز براي خدا زحمت مي کشد و خم و راست مي شود و طبعا" مزدي طلب مي کند که البته آن مزد در جهان ديگر به او داده خواهد شد . از نظر اينگونه افراد ، تار و پود عبادت همين اعمال بدني و حرکات محسوس ظاهري است که به وسيله زبان و ساير اعضاء بدن صورت مي گيرد . اين يک نوع تلقي است از عبادت که البته عاميانه و جاهلانه است .

تلقي ديگر از عبادت ، تلقي عارفانه است . بر حسب اين تلقي ، مسئله کارگر و کار فرما و مزد به شکلي که ميان کارگر و کار فرما متداول است مطرح نيست و نمي تواند باشد . بر حسب اين تلقي ، عبادت ، نردبان قرب است ، معراج انسان است ، تعالي روان و پرواز روح است به سوي کانون نامرئي هستي ، پرورش استعدادهاي روحي و ورزش نيروهاي ملکوتي انساني است ،  عاليترين عکس العمل سپاسگزارانه آدمي است از پديد آورنده خلقت ، اظهار شيفتگي و عشق انسان است به کامل مطلق و با لاخره سلوک و سير الي الله است . برگرفته از سيري در نهج البلاغه ، استاد شهيد مطهري ، ص 61

آري ، زهراي مرضيه (س) با قلبي آکنده از ايمان و سر شار از عشق به خداوند سبحان و عبادتي عارفانه چنان به معراج مي رود و روح عزيزش به عالم قدس پرواز مي کند که گويي در دنيا نيست .

رسول خدا فرموده اند : ايمان به خدا در اعماق دل و باطن روح فاطمه ، آنچنان نفوذ کرده و گسترش يافته است که براي عبادت خدا خود را از همه چيز فارغ مي سازد .  بحار الا نوار ، ج43 ، ص36

و امام صادق (ع) فرمود :

آنگاه که فاطمه (س) به معراج نماز مي رفت ، نورش براي اهل آسمان مي درخشيد ، همچون اختراني که بر چهره ي اهل زمين نور مي پراکنند .  بيت الاحزان ، محدث قمي ، ص 41

و رسول خدا(ص) در حديثي فرموده است :

اما دخترم فاطمه (س) پس براستي که او سيده ي زنان عالميان از اولين و آخرينشان مي باشد . تا اينکه فرمود : زماني که در محرابش مقابل پروردگار جل –جلاله مي ايستد ، نورش براي ملائکه ها پرتو افکني مي کند ، آن چنان که ستارگان آسمان براي اهل زمين نور افکني مي نمايند ، و خداوند متعال به ملائکه هايش مي فرمايد : اي ملائکه من بنگريد به امه و کنيز من فاطمه سيده ي کنيزانم  ، که در مقابل من به عبادت ايستاده به طوري که بدنش از ترس مقام من مي لرزد . و با تمام وجود و قلبش بر عبادت و اطاعتم رو آورده شما فرشتگانم را شاهد مي گيرم که شيعيان فاطمه (س) را از آتش جهنم ايمن گردانيم . ميزان الحکمه ، ج5 ، ص 382  

 

ثواب تسبيح حضرت زهرا(س)

اگر چه تسبيح حضرت زهرا (س) که متشکل از تکبير و تحميد و تسبيح الهي است ، از ثواب بسياري برخوردار مي باشد ، و لکن در اينجا با استفاده از روايات معصومين (ع) به چند نمونه از آنها اشاره مي کنيم 1- نماز باتسبيح برتر از هزار رکعت نماز بدون تسبيح به حساب مي آيد امام صادق (ع) مي فرمايد : ( تسبيح فاطمه زهرا (س) در هر روز بعد از نماز در نزد من محبوب تر است از هزار رکعت نمازي که در هر روز خوانده مي شود ) . فروع کافي ، کتاب الصلاه ، ص343، ح15

2- باعث سنگيني ميزان اعمال انسان مي شود : امام صادق (ع) مي فرمايد : امير المومنين (ع) فرمود : ((سبحان الله )) گفتن نيمي از ميزان اعمال است (که نيم آن را پر کند ) و ((الحمدلله)) همه ميزان را پرکند ،و ((الله اکبر )) ميان آسمان و زمين را پر کند . اصول کافي ، ج2 ، ص506 ، ح3 .

3- باعث خشنودي خدا مي شود : امام باقر (ع) مي فرمايد : هر کس تسبيح حضرت زهرا (س) را به جا آورد و پس از آن استغفار کند ، مورد مغفرت قرار مي گيرد ، و آن تسبيح در گفتن صد عدد است و در ميزان اعمال هزار ثواب دارد ، شيطان را دور ، و خداي رحمان را خشنود مي نمايد . وسائل الشيعه ، ج4 ، ص1023 ، ح3 .

4- سبب رفتن به بهشت مي گردد : عبدالله بن سنان از امم صاددق (ع) روايت کرده که حضرت فرمود : هرکس که تسبيح حضرت فاطمه (س) را در نماز واجب قبل از اينکه پاهايش را باز کند ( از حالت تشهد و سلام ) خدا بهشت را بر او واجب کند . فلاح السائل ، سيدبن طاووس ، ص165 .

 

شرايط تسبيح حضرت زهرا (س)

 حضور قلب در تسبيح

 يکي از شرايط ، بلکه مهمترين شرط در عبادات عموما" و در تسبيح حضرت زهرا (س) خصوصا" حضور قلب است . و بزرگان مي فرمايند که سبب تحصيل حضور قلب همت انسان است ، زيرا قلب تابع همت بوده و اگر همت عبادت باشد قلب آدمي هم نزد عبادت حاضر خواهد بود ، و اگر همت در پي چيز ديگري باشد قلب هم غافل از عبادت و نزد آن چيز خواهد بود ، چون خداوند براي هيچکس دو قلب قرار نداده است .

شرط حضور ، و توجه به خدا و به معني آنچه که مي گويد در اينجا نيز از شرايط اساسي است و بدون آن از برکات مخصوصه ، آنچنان که بايد محفوظ نخواهد شد . بايد مجاهدت جدي و مراقبت نمايد که ((تسبيح )) را با حضور قلب و با توجه بگويد و از اينکه در لفظ بگويد و قلبا" پراکنده باشد و اينجا و آنجا باشد اجتناب کند . زيرا در اين صورت او در باطن امر در محضر حضرت حق نيست و حال تسبيح و سير تسبيحي ندارد ، و گفتار او ، و خود او صعود الي الله نخواهد داشت ، بلکه در اينجا و آنجا خواهد بود .

 

 بلا فاصله بودن تسبيح بعد از نماز

 شرط ديگر در اين تسبيح شريف که لازم است خصوصا" رعايت شود اين است که بعد از نماز بلا فاصله خوانده شود . يعني وقتي نماز به پايان رسيد ، قبل از اينکه حالت خود را به هم زده و تغيير وضع بدهد ، و به عبارتي از حالت تشهد و سلام درنماز خارج شود ، و قبل لز پرداختن به چيز ديگري ، تسبيح حضرت زهرا (س) را شروع کند .

 

موالات در تسبيح حضرت زهرا (س)

 از جمله شرايط تسبيح حضرت زهرا(س) اين است که اذکار آن بدون وقفه و قطع کردن گفته شود و در هنگام تسبيح از حرفهاي متفرقه يا کارهايي که موجب فاصله افتادن مي گردد پرهيز و اجتناب نمو د .

 

اسرار و آثار تسبيح  حضرت زهرا (س)

 نجات از شقاوت

 تسبيح حضرت زهرا (س) از آثار و برکات بسياري برخور دار است که از جمله آنها نجات يافتن از شقاوت و بدبختي است . هر انساني به تناسب بينش و نگرشي که به جهان هستي و وجود پر آشوب خود دارد به دنبال خوشبختي است و به عبارتي ديگر يکي ز مهمترين مسائلي که همه انسنها را آگاه يا نا آگاه به خود مشغول داشته است به طوري که کارهاي زندگي و برنامه هايشان را در جهت وصول به آن پي ريزي مي کنند مسئله رسيدن به سعادت و گريزاني از شقاوت است .

مداومت برتسبيح فاطمه زهرا (س) موجب محفوظ ماندن از شقاوت و بدبختي است . از اين رو شايسته نيست که از برکات و آثار آن غفلت نموده و در انجام آن کوتاهي و سستي نماييم

 

دوري شيطان و خشنودي خدا

 شيطان همواره دشمن ديرينه انسان بوده و هست و هيچگاه انسان از حيله ها و خواطر شيطاني او در امان نيست . شيطان بنابر آيات الهي ، دشمن قسم خورده انسان است تا او را به هر طريق ممکن به گمراهي بکشاند از اين رو آدمي هميشه در معرض تهاجم شيطان و وساوس شيطاني است .

وقتي انسان توانست شيطان را از خود دور و طرد کند ، و به طاعات عمل نمايد و در کارها و اذکار و عبادتهاي خود اخلاص ورزد ، رضايت خدا نيز حاصل گردد ، چون شيطان و وساوس او يکي از بزرگترين موانع کسب رضايت و خوشنودي حقتعالي است .

يکي از راههايي که مي تواند شيطان را از انسان دور کرده و موجبات رضاي الهي را فراهم آورد مداومت بر تسبيح حضرت فاطمه زهرا (س) است .

 

شفاي کم شنوايي و درد جسماني

 

تسبيح حضرت فاطمه زهرا (س) بنا بر شواهد روايي و تاريخي در بعضي موارد بر بيماريهاي جسمي نيز موثر بوده و باعث درمان بيماري گوش شده است .

يکي از ياران امام صادق (ع) نزد آن حضرت آمد ه و از کم شنوايي گوش خود نزد آن حضرت شکايت کرد ، امام (ع) به او فرمود : (عليک بتسبيح فاطمه) چه چيز مانع و جلوگير توست و چرا غافلي از تسبيح حضرت فاطمه (س) ؟

آن مرد پرسيد : قربانت گردم ، تسبيح فاطمه چيست و چگونه است ؟ حضرت فرمود : سي چهار مرتبه (( الله اکبر )) سي و سه مرتبه ((الحمدلله)) و سي و سه مرتبه (( سبحان الله )) که صد عدد مي شود . آن مرد گويد من اين کار را در اندک زماني انجام دادم و کم شنوايي ام برطرف شد . بحار الانوار ، ج85 ، ص334 ، ح21

 

غفران الهي

 يکي ديگر از آثار تسبيح حضرت فاطمه (س) غفران الهي است . غفران ربوبي ، همه ذنوب و آثار سوء تيرگيها ي آنها را ازميان مي برد ، حجابها را برطرف کرده و نقائص وجودي انسان را کنار مي زند . اما متاسفانه کمتر کسي هست که بداند غفران يعني چه و نياز به آن چه معنايي دارد ، و چگونه مي شود غفران الهي همه مشکلها را حل ، و فاصله ها را از ميان بردارد ؟

در فرق بين عفو و غفران گفته شده که :  عفو الهي ، ناديده گرفتن و به حساب نياوردن لغزشها و خطاها و نقيصه ها و عيبها ، و محو آثار نا مطلوب آنهاست . و غفران الهي عبارت است از افاضات و رحمتهايي که به دنبال ناديده گرفتن لغزشها و خطاها و نقيصه ها ، متوجه انسان مي گردد و او را تکميل مي کند و نقايص و عيوب وجودي را بر طرف مي نمايد . غفران بعد از عفو است . عفو ناديده گرفتن بديها ست و غفران ، برطرف کردن آنها از وجود سالک و تبديل آنها به خوبيها و کمالات است . عفو ربوبي ، انسان را از سقوط و هلاک نجات مي دهد و غفران الهي ، به سالک پر و بال عطا مي کند و بالا مي برد . اگر عفو و گذشت ربوبي نباشد ، رهروان طريق با شکست روبرو شده و کنار زده مي شوند ، و اگر غفران ربوبي نباشد ، آنها از حرکت و پيشرفت باز مانده و متوقف مي گردند .

البته نبايد چنين پنداشت که اين ((تسبيح )) به لحاظ اينکه ظاهري بسيار خلاصه دارد و انجام دادن آن بسيار آسان است ، چگونه مي شود از چنين آثار و برکاتي برخور دار باشد ؟

آري اين تسبيح به ظاهر بسيار خلاصه است ، اما در نزد آگاهان و عارفان آشنا ، دريايي از حقايق و اسرار توحيد را در بر دارد و نيز انجام آن به ظاهر خيلي آسان است ، ولي اگر خوب بجا آورده شود ، مشکلها را آسان مي گرداند .

 

از کتاب آثار تسبيح حضرت زهرا (س)  نويسنده : عليرضا رجالي تهراني

 

تاج گل اهلدشتي

 

 

 

 

 

چهارشنبه 11 آبان 1390 - 14:4


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری