سه‌شنبه 6 تير 1396 - 20:15
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

فرهنگي و هنري

 

نيما نوربخش

 

کنکاشي در ريشه‌هاي صهيونيسم

 

نگاهي به گروه فيلمسازي «شکارچي شنبه» (پرويز شيخ طادي)

مشخصات«شکارچي شنبه»:

کارگردان: پرويز شيخ طادي، تهيه­کننده: مجيد اسماعيلي، فيلمنامه نويس: پرويز شيخ طادي، فيلمبردار: حسين ملکي، صدابردار: خسرو کيانمهر، صداگذار: آرش اسحاقي، طراح صحنه و لباس: بابک پناهي، چهره­پرداز: سودابه خسروي، جلوه­هاي ويژه: جواد شريفي راد، تدوينگر: پرويز شيخ طادي، موسيقي: هادي آزرم، مدير توليد: مجتبي اميني، بازيگران: علي نصيريان، اميريل ارجمند، دارين خمسه، آريسنه سوکسيان، مهدي فقيه، سيلوا آندرانسيان، زمان: 90 دقيقه.

پرويز شيخ طادي متولد1340 آبادان است. وي فعاليت هنري خود را در حوزه هنري سازمان تبليغات آغاز کرد. شروع فعاليت او در سينما با طراحي صحنه و لباس در فيلم مهاجر(ابراهيم حاتمي کيا) بود. او همچنين براي طراحي صحنه فيلم­هاي «سجاده آتش»، «آخرين شناسايي» و «روبان قرمز» از جشنواره فيلم فجر کانديد براي دريافت جايزه شده است. «شکارچي شنبه» هشتمين فيلم شيخ طادي است. بيست درصد از شکارچي شنبه در ايران و هشتاد درصدش در لبنان و ارمنستان تصويربرداري شده و براي نمايش در جشنواره فيلم فجر به نسخه 35 ميليمتري تبديل شده است. علي نصيريان و اميريل ارجمند بازيگران ايراني و دارين حمسه بازيگر لبناني هستند. مبينا ميرزا کريمي، محمدجواد جعفرپور و عليرضا مظفري بازيگران خردسال اين فيلم هستند. شکارچي شنبه روايت زندگي کودکي است که از هر قومي ويژگي خاصي را مي­گيرد و از اين طريق به ويژگي­هاي مليت خودش پي مي­برد و البته در اين ميان پدربزرگ صهيونيستش درنده خويي را در او بيدار مي­ کند.  

 پرويز شيخ طادي در مورد ايده ساخت شکارچي شنبه مي­گويد: «طي چند سفري که به لبنان داشتم و تحقيقاتي که پيرامون طالبانيسم يهودي و تندروهاي اين فرقه که بنيادگرايي خاصي دارند، شکم در اين مورد برطرف شد. بعد از اين تحقيقات به اين نتيجه رسيدم که آنها در اسرائيل مستقر هستند، دقيقاً رفتارشان مانند طالبانيسم وهابي است و در جهان به عنوان صهيونيسم شناخته مي­شوند. شاخه را گرفتم و رفتم و در شخصيت­ها به صورت منصفانه و مستقل برخورد کردم. از خودشان، يعني يهودي­هاي اسرائيل، دانشمندان، علما درمورد سيستم­هاي آموزشي، آداب و سنن آنها پرسيدم و مطالعه و تحقيق کردم. مصاحبه­هاي زيادي از خودشان و شبکه­هايشان گرفتم. در نهايت يکي از شخصيت­ها را که به اسم خدا و لباس مذهب، چيزهايي از خودش مطرح مي­کند را دستمايه گرفتم و فيلمنامه را آماده کردم.»

حسين ملکي (مدير فيلمبرداري) در مورد حضورش در شکارچي شنبه مي­گويد: «اين فيلم اولين همکاري­ام با آقاي شيخ طادي است. وقتي قصه را خواندم، ديدم نو است، لااقل براي من که چنين قصه­اي را تا به حال کار نکرده بودم. قصه برايم جذاب بود. در مجموع تجربه خوبي بود و با کارگرداني که خيلي با اراده و با صبر و حوصله کار مي­کرد، همکاري داشتم که اين ويژگي براي بهبود کيفيت کار لازم است.»  ملکي درمورد اينکه چرا فيلم بصورت ويدئويي تصويربرداري شده، مي­گويد: «ما بايد کارهاي تروکاژي انجام مي­داديم که روي نگاتيو ميسر نبود. با توجه به اين که کارگردان قبلاً تجربه تبديل فرمت ويدئو به نگاتيو را داشت، با پيشنهاد ايشان کار را ويدئويي گرفتيم.»

بابک پناهي(طراح صحنه و لباس) در مورد شکارچي شنبه مي­گويد: «قصه در خارج از کشور مي­گذرد، اما به خاطر مشکلات مالي و مسائل ديگري که دامن گرو­ه­هاي فيلمسازي ما را مي­گيرد، سخت است که گروه دو ماه خارج از کشور حضور داشته باشد. حدود 42 جلسه فيلمبرداري داشتيم که هزينه زيادي طلب مي­کرد و صحنه­هايي داشتيم که هنرور خيلي داشت. در ايران دستمان خيلي بازتر بود. در خارج از کشور در يکي دو صحنه که از هنرورها استفاده کرديم، مشکلات زيادي داشتيم، ولي انتقال مدنظر آقاي شيخ طادي برايشان سخت بود. پس از آن بود که متوجه شديم چه خوب شد که در ايران کار کرديم. بخش ديگر ماجرا به اين برمي­گشت که در ايران براي ساخت و سازها دستمان بازتر بود. ساخت و سازها در اين فيلم­هاي سينمايي ايراني بيشتر بود. مصالح و مواد کار آنجا گرانتر بود.» پناهي درمورد نتيجه کارش در شکارچي شنبه مي­ گويد: «چون خودمان مي­دانيم لوکيشن­ها کجا تصويربرداري شده، پيش داوري داريم، اما به نظرم ماجراي فيلم آنقدر کشش دارد و اتفاقاتي که در آن مي­افتد آن قدر جذاب هستند که از خود من اين فرصت را گرفت که ببينم کجاي فيلم در ايران است و کجا خارج از ايران، بنيان کار باورپذير است و خيلي تلاش کرديم اين حس را به تماشاگر القا کنيم. براي پيدا کردن لوکيشن­ها خيلي گشتيم، بخصوص لوکيشن اصلي. ما در اين فيلم در خيلي از لوکيشن­هاي بکر و جديد کار کرديم. جاهاي مناسبي پيدا کرديم. به نظرم کار يک دست شده و بد درنيامده. بر فرضي وقتي رفتيم خارج از کشور، تازه متوجه شديم اتومبيل­هايي که در فيلم استفاده کرديم، مقداري سطح­شان پايين است. سعي کرديم ماشين­هاي هيبت دار و خوب و مرتب و تر و تميز داشته باشيم. بعد از مدتي ماشين­ها يک مقدار ريزش کرد و از پرادو به بليزر رسيديم! با اين حال خيلي توجه تماشاگر را جلب نمي­کند. بعضي جاها حتي اين محدوديت­ها به فيلم کمک کرده و شخصيت را با آن بليزر بيشتر باور مي­ کنيم.»

پناهي درمورد سابقه همکاري­اش با شيخ طادي مي­گويد: «من زماني دستيار آقاي شيخ طادي بودم. در توفان شن، قاصدک و . . . ايشان خيلي دقت داشتند و خيلي به من کمک کردند تا بفهمم طراحي صحنه يعني چه. قبلش در دکور بودم و تجربه­هايي داشتم، اما طراحي را از ايشان، در اولين فيلم به عنوان دستيار (توفان شن) آموختم.»

سودابه خسروي (چهره­پرداز) در مورد حضورش در شکارچي شنبه مي­گويد: «پشت پرده مه را خيلي دوست داشتم. وقتي فيلمنامه شکارچي شنبه را خواندم، ديدم فيلمنامه خوبي است و مي­دانستم کار خوبي خواهد شد. براي فيلم بنا به فضاي فيلم تعدادي صهيونيست و جهود طراحي کردم و آدم­هاي ديگر با مليت­هاي ديگر و اعراب. ويژگي اين کار اين بود اغلب اين آدم ها يهود و خاخام بوند و افرادي که در نقش ارتشي­هاي اسرائيل بازي مي­کردند. برخي ويژگي­هاي رفتاري و اخلاقي را با چهره سعي مي­کرديم مشخص کنيم، اما سعي ما در طراحي گريم بيشتر قوميت سازي بود. چون در لبنان و ارمنستان و ايران کار مي­کرديم، بايد طراحي گريم را هم حفظ مي­کرديم. به نظرم نتيجه کار به نسبت امکاناتش بد نيست. طراحي­ها را دوست داشتم. البته تعداد بازيگرها زياد بودند و تغيير چهره آنها وقت گير بود، شايد در روز پنجاه نفر کار گريم داشتند که براي گروه ما سخت بود.»

اميريل ارجمند(بازيگر) درباره فيلم مي­گويد: «فضاي متفاوت، تنوع فيلم و موضوع خاص، اين اثر را متفاوت­ترين فيلم سينمايي چند سال اخير کرده است. از ويژگي­هاي بارز فيلم بازي علي نصيريان و پيوست هماهنگي در طول کار بين عوامل بوده است. با گذشت دو سال توليد کار هنوز موضوع فيلم با رويدادهاي روز جامعه متناسب و هماهنگ است.»

ارجمند درباره نقش خود مي­گويد: «نقش من در اين فيلم که به عنوان يک عرب مصري براي يهوديان کار مي­کند، جنگجويي مصري است. نکته مهم شکارچي شنبه نمايش پررنگ تروريسم و مخاطب قرار دادن تمام اقشار سني و در آخر شخصيت پردازي حسي است که در اين فيلم صورت گرفته است. نگاه ريزبينانه­اي به صهيونيست­ها صورت مي­گيرد.»                                

 

چهارشنبه 11 آبان 1390 - 10:30


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری