يكشنبه 29 مرداد 1396 - 10:37
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گزارش

 

سيدرضا آباقي

 

دكتر خاموشي: سازمان خود را موظف مي‌داند كه در زمينه عفاف و حجاب فعاليت كند

 


برگزاري مراسم رونمايي از پژوهش‌هاي ملي معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان

 

مراسم رونمايي از دو پژوهش ملي «پوشش و حجاب زنان ايران» و «دين و بزهكاري جوانان» دفتربرنامه‌ريزي و توسعه پژوهش‌هاي کاربردي معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي با حضور دکتر سيدمهدي خاموشي برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي، در ابتداي اين مراسم دكتر سيد عليرضا فروغي مديركل دفتربرنامه‌ريزي و توسعه پژوهش‌هاي کاربردي معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان در سخناني با بيان اين كه توليد داده‌هاي مستند فرهنگي مي‌تواند سياستگذاري در اين بخش را متحول كند، گفت: از حدود سال 82 كه فعاليت ما آغاز شد به اين نتيجه رسيديم كه موضوعات پژوهشي  را بايد محدود و مشخص كنيم. بنابراين در حوزه فرهنگي و ديني، حوزه اجتماعي و حوزه پژوهش‌هاي بنيادين كه ماموريت دفتر پژوهش بود، موضوعات محدود و مشخصي را دستور كار قرار داديم.

وي ادامه داد: در بخش پژوهش‌هاي اجتماعي بيشتر به حوزه عفاف و حجاب پرداخته‌ايم. در مورد پژوهش ملي سنجه‌هاي دينداري در ايران نيز در مراسم رونمايي ديگري در آينده اطلاع‌رساني خواهد شد.

 وي به ارائه گزارشي از روند مراحل انجام پژوهش«پوشش و حجاب زنان ايران» پرداخت و با اشاره به برداشت‌ها و قضاوت‌هاي گوناگون و حتي متضاد از وضعيت حجاب و عفاف در جامعه، افزود: براي خاتمه دادن به اين برداشت‌هاي مختلف شخصي و ذهني سعي كرديم داده‌هاي مستندي از وضعيت اجتماعي و عينيت جامعه  استخراج كنيم و بر مبناي آن داده‌ها گزارش‌هايي را توليد كنيم  تا مديريت كشور بر مبناي اين داده‌ها به دور از مديريت عاطفي براي برنامه‌ريزي كشور عمل كند.

فروغي با بيان اين كه چنين پژوهش‌هايي بايد هر دو سال يك بار تكرار شود، همچنين تصريح كرد: ما در فعاليت‌هاي خود 5 مرحله ديگر را هم تعريف كرده‌ايم؛ مرحله اول توصيف داده‌ها، مرحله دوم تجزيه و تحليل داده‌ها، مرحله سوم روندپژوهي يعني سنجيدن روند تحولات اجتماعي است مرحله بعد آينده‌پژوهي است كه از اهميت بسياري برخوردار است. در مرحله پنجم نيز از همه مواد خام خود و داده‌هاي مستندي كه به دست آورده‌ايم، سياستگذاري‌ها را استخراج مي‌كنيم و در اختيار مديران ارشد نظام قرار مي‌دهيم.

جبهه انقلاب با دست پر، پويا، بانشاط و باقوت پيش مي‌رود

 

در ادامه اين مراسم معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي رويكرد سازمان را رويكردي انقلابي و ديني دانست و با تاكيد بر لزوم اطلاع‌رساني بيشتر در مورد فعاليت‌هاي جبهه انقلاب اسلامي، گفت: جبهه انقلاب بر خلاف آنچه كه دشمنان تبليغ مي‌كنند با دست پر، پويا، بانشاط و باقوت پيش مي‌رود.

حجت الاسلام سيد جواد موسوي هوايي با تاكيد بر لزوم تبيين و توضيح بيانات مقام معظم رهبري براي مردم، افزود: وقتي امام(ره) سخنراني مي‌كردند چندين نفر از جمله مقام معظم رهبري اين صحبت‌ها را براي مردم توضيح مي‌دانند و در جامعه فضاسازي مي‌كردند تا رهنمودهاي ايشان در جامعه نهادينه شود. گاهي اوقات حتي اين رهنمودها تبديل به قانون مي‌شد. در مورد بيانات مقام معظم رهبري هم كه حقيقتا جنبه كارشناسي دارد و از عمق دين و از عمق شناخت ايشان نسبت به مسايل كشور، منطقه و جهان برخاسته است، اين كار بايد انجام شود.

وي با بيان اين كه ما نسبت به بسياري از داشته‌هاي انقلاب اسلامي چندان كه بايد خوب كار نكرده‌ايم، تصريح كرد: رويكرد ما در سازمان تبليغات اسلامي و در معاونت پژوهشي به صورت خاص رويكرد اسلامي و انقلابي است. ما در موضوعات مختلف اين رويكرد را حفظ كرده‌ايم.

معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي اظهار داشت: حالات روحي پژوهشگر قطعا روي اثر او تاثير مي‌گذارد. ما علم بدون جهت نداريم. امروز مي‌بينيم اكثر تحقيقات مربوط به جامعه‌شناسي سياسي به سفارش بنگاه‌هاي صهيونيستي تهيه و تنظيم مي‌شود و در دانشگاه‌ها به صورت متن درسي قرار مي‌گيرد.

موسوي هوايي در ادامه سخنانش به لزوم ديني كردن جامعه بر اساس منويات مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: ماموريت سازمان بحث تبليغ دين است با غايت تربيت ديني مردم. اين يك فعاليت سلبي دارد و يك فعاليت ايجابي.

 وي همچنين يادآور شد: در جنبه‌هاي سلبي ما بايد به مقابله با تهاجم فرهنگي و جنگ نرم دشمن برخيزيم و در جنبه ايجابي بايد با برنامه‌ريزي فعاليت‌هاي فرهنگي و ديني جامعه را به سمت ديني شدن سوق دهيم. ما در هر دوي اين جنبه‌ها احتياج به پژوهش داريم.

موسوي هوايي در پايان سخنانش به نتايج مهم پژوهش «دينداري و بزهكاري جوانان» و «پوشش و حجاب زنان ايران» اشاره كرد كه با زبان علمي، قابل فهم و قابل پذيرش محافل علمي و جهاني تهيه و تدوين شده است.

اين مراسم با ارائه توضيحاتي در مورد پژوهش «دين و بزه كاري جوانان» توسط دكتر ابراهيمي ادامه پيدا كرد.

سازمان خود را موظف مي‌داند كه در زمينه عفاف و حجاب فعاليت كند

 

رييس سازمان تبليغات اسلامي نيز با حضور در مراسم رونمايي دو پژوهش ملي معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان با تقدير از تلاش‌هاي اين معاونت براي تهيه اين پژوهش‌ها از راه‌اندازي پژوهشكده عفاف و حجاب توسط سازمان خبر داد و گفت: سازمان خود را موظف مي‌داند كه در زمينه‌هاي ترويجي، تبليغي و فرهنگي در بحث عفاف و حجاب فعاليت كند.

دكتر سيد مهدي خاموشي به صبغه اجتماعي حجاب و عفاف در ايران اشاره كرد و افزود: پژوهش، مي‌تواند بر نگاه مديران و سياستمداران در برنامه‌ريزي امور كشور تاثير بگذارد. تقاضاي من از انديشمندان اين است كه از اين پژوهش‌ها استفاده كنند.

وي ادامه داد: برخي معتقدند بايد عفاف و حجاب را به مانند اعمال عبادي مثل نماز ديد که کسي را نمي‌توان به رعايت آن اجبار کرد؛ در حاليکه در جواب اين افراد بايد گفت برخي مسايل صبغه اجتماعي دارد. ما بايد صبغه اجتماعي خود را حفظ کنيم که عفاف و حجاب از جمله همين مسايل است.

رئيس سازمان تبليغات اسلامي افزود: عده‌اي هم ايران را با لبنان مقايسه مي‌کنند که اين قياس اشتباه است. ترکيب جمعيتي، نظام سياسي و... ايران با لبنان متفاوت است. از رهبر حزب الله لبنان در مورد وضعيت حجاب در ايران سؤال شد و ايشان گفته بود که ما مي‌خواهيم ايران پاک بماند. هرکسي که از بيرون مرز مي‌آيد درباره وضعيت عفاف و حجاب ايران در مقايسه با سال‌هاي گذشته سؤال مي‌کند و اين نشان مي‌دهد که حجاب شاخصه‌اي براي محک دينداري جامعه ايران شده است.

خاموشي تصريح كرد: سازمان تبليغات اسلامي در زماني که سند عفاف و حجاب در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد، دخالت داشت و الان اين سند مطالبه خيلي از نخبگان، خبرگان و نمايندگان و افراد گروه‌هاي مرجع است که چرا به اين قانون عمل نمي‌شود. مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي بر اساس تأکيدات امام راحل و مقام معظم رهبري حکم قانوني است و بايد اجرا شود.

عضو شواري عالي انقلاب فرهنگي به تاثير سبك زندگي و سبك معماري و شهرسازي و ديگر عوامل مختلف بر عفاف و حجاب اشاره كرد و اظهار داشت: برخي تصور مي‌کنند که در جامعه زنان محجبه کمتر هستند در حالي‌ که تردد شهري زنان محجبه کمتر است نه تعداد آنها.

چكيده طرح پژوهش ملي دين و بزهكاري جوانان

تحقيق «دين و بزهکاري جوانان» توسط آقاي دکتر قربانعلي ابراهيمي عضو هيأت عملي دانشگاه مازندران، به سفارش دفتر برنامه‌ريزي پژوهش‌هاي کاربردي معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي در سال 1389 انجام شده است. گزارش داراي شش فصل کليات، بررسي پيشينه‌ تجربي پژوهش، مباني نظري پژوهش، روش‌شناسي، يافته‌هاي پژوهش که در دو بخش توصيف داده‌ها و تحليل و تبيين داده‌ها آمده و در نهايت نيز فصل جمع‌بندي، بحث و نتيجه‌گيري مي‌باشد. در انتها نيز فهرست 107 منبع فارسي و 62 منبع لاتين به همراه ضمايم آمده است.

در فصل اول هدف پژوهش اين‌گونه بيان شده است: «شناختي توصيفي از وضعيت دين‌داري و بزهکاري جوانان و هم‌چنين شناختي تبييني از نحوه‌ي ارتباط ميان دين‌داري و بزهکاري آنان». اين هدف خود در برگيرنده‌ي چند هدف جزئي به شرح ذيل مي باشد:

• بررسي ميزان بزهكاري در ميان جوانان استان هاي مختلف كشور و شناخت و سنجش شايع‌ترين انواع آن؛

• مطالعه ميزان دين‌داري جوانان استان هاي مختلف كشور و سنجش شايع‌ترين ابعاد آن؛

• شناسايي شدت و جهت ارتباط ميان ابعاد مختلف دين‌داري «بعد اعتقادي، مناسكي، تجربي (عواطف ديني)، پيامدي» و انواع گوناگون بزهکاري (سرقت و تقلب، پرخاشگري و تخريب، كجروي اخلاقي، كجروي جنسي، كجروي فرهنگي)؛

• مطالعه‌ي ميزان پيوند ديني جوانان استان هاي مختلف كشور و سنجش شايع‌ترين ابعاد آن؛

• شناسايي شدت و جهت ارتباط ميان ابعاد مختلف پيوند ديني «پيوستگي ديني، باور و اعتقاد ديني، تعهد ديني، درگيري و مشغوليت ديني و معاشرت ديني» و انواع گوناگون بزهکاري.

در فصل دوم در راستاي پرداختن به تحقيقات پيرامون موضوع، در دو قسمت تحقيقات انجام شده در داخل كشور و تحقيقات انجام شده در خارج از کشور به 14 عنوان پژوهش داخلي و 30 عنوان پژوهش خارجي اشاره شده است.

فصل سوم با «عنوان مباني نظري پژوهش» به بررسي رابطه‌ي دين و بزهكاري از ميان نظريه هاي كنترل اجتماعي از معروف‌ترين نسخه‌ي آن يعني نظريه‌ كنترل اجتماعي هيرشي استفاده مي كند كه اين نظريه دين‌داري را به عنوان يك منبع كنترل دروني در نظر گرفته و مي تواند مانع از بروز رفتارهاي بزهكارانه گردد.

فصل حاضر، بعد از بررسي هايي در رابطه با دين و بزهکاري و بزهکاري جوانان به مرور به برخي ريشه هاي نظريه‌ي کنترل اجتماعي پرداخته، سپس به بررسي دين، کنترل اجتماعي و حفظ نظم اجتماعي، نظريه‌ي پيوند اجتماعي هيرشي، پيوند افتراقي ساترلند و نظريه‌ي دين برگر دست زده و نهايتاً به توضيح و تشريح چارچوب نظري تحقيق مي پردازد.

بررسي رابطه‌ دين با بزهکاري آشکار مي‌سازد که علي‌رغم برخي نتايج ضد و نقيض، موافقتي عمومي درباره‌ي تأثير معكوس دين بر بزهكاري وجود دارد. با وجود اين كه هنوز برخي شواهد وجود دارد مبني بر اين‌كه حضور در اماكن مذهبي با بزهكاري رابطه اي ندارد يا در برخي موارد به نظر مي رسد كه دين باعث گسترش بزهكاري مي گردد، رابطه‌ معكوسِ پايدار بين دين و بزهكاري مؤيد نظريه‌ي پيوند اجتماعي است.

در قسمت بزهکاري جوانان بعد از بررسي معناي بزهکاري، منظور تحقيق حاضر از بزهکاري معرفي مي شود که عبارت است از: بزهكاري به اعمالي اطلاق مي‌گردد كه كشف آن¬ها منجر به تنبيه فرد مرتكب به وسيله‌ي عاملان جامعه بزرگ‌تر مي‌گردد. سپس از ميان ريشه‌هاي نظريه‌ي کنترل اجتماعي، نظريه‌ي کنترل اجتماعي دورکيم که بر پايه‌ي همبستگي است تشريح شده است.

«دين، کنترل اجتماعي و حفظ نظم اجتماعي»، عنواني است که تحت آن به بررسي نحوه‌ي تأثيرگذاري دين در کاهش آسيب هاي اجتماعي و بزهکاري پرداخته شده است و نهايتاً نظريه‌ي هيرشي، عناصر آن و رابطه اي که بين اين عناصر وجود دارد، نظريه‌ي معاشرت افتراقي ساترلند و نظريه‌ي دين برگر به طور مفصل تشريح گرديده است.

در فصل چهارم اشاره شده که پژوهش حاضر از نوع روش پيمايشي و مقطعي و تکنيک گردآوري اطلاعات از طريق پرسش نامه است.

جامعه‌ي آماري پژوهش حاضر، جوانان پسر و دختر بين 15 تا 24 ساله مناطق شهريِ ايران مي باشد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از مرکز آمار ايران حجم جامعه‌ي آماري پژوهش حاضر 17738183 نفر مي باشد که از اين تعداد، 8954752 نفر پسر و 8783431 نفر دختر بوده اند. به دليل كمبود منابع و صرفه¬جويي در وقت، از ميان استان¬هاي كشور به صورت هدفمند نمونه‌گيري به عمل آمد و تعداد 10 استان از مجموع 30 استان با توجه به توزيع فرهنگي، قوميتي، جمعيتي کشور به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گرديده است.

در اين تحقيق، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 5028 نفر تعيين شده است. شيوه‌ي نمونه گيري نيز خوشه‌اي چندمرحله اي مي باشد.

پس از کسب اطمينان از اعتبار و پايايي ابزار سنجش و تنظيم نهايي آن، پژوهشگران سهم هرکدام از طبقات موجود در جامعه‌ي آماري را محاسبه نموده و در مردادماه سال 1389 به بلوك هاي مورد نظر در شهرهاي مربوطه مراجعه كرده و پرسش نامه ها را تكميل نمودند.

در ادامه‌ي اين فصل تعريف نظري و عملياتي مفاهيم ويژگي هاي فردي پاسخ گويان يا متغيرهاي زمينه اي مرتبط با اين تحقيق که عبارتند از سن، جنسيت، قوميت، دين، مذهب، سطح تحصيلات پاسخ گو و والدينش و متغيرهاي ديگري از اين نوع به صورت باز و يا چند گزينه اي از پاسخ گويان پرسيده شده است، دين‌داري (و ابعاد آن که شامل بعد اعتقادي، بعد مناسكي، بعد تجربي، بعد پيامدي است)، بزهكاري (که شامل پنج بعد سرقت و تقلب، پرخاشگري و تخريب، كجروي اخلاقي، كجروي جنسي، كجروي فرهنگي است)، پيوند ديني (که بر اساس نظريه‌ي هيرشي شامل چهار بعد پيوستگي يا وابستگي ديني، تعهد ديني، درگيري ديني و باور ديني به انضمام معاشرت ديني برآمده از آراء ساترلند است) ارائه شده است.

در تحقيق حاضر جهت سنجش اعتبار از دو شيوه‌ي اعتبار سنجي صوري و سازه (با استفاده از تكنيك تحليل عاملي) استفاده شده است. روايي تحقيق نيز با ضريب آلفاي کرونباخ به‌دست آمده است.

برخي يافته‌هاي مهم تحقيق عبارتند از:

• ميانگين دين‌داري (4)، پيوند ديني (5/3) و بزهکاري (65/1) پاسخگويان به ترتيب در حدود زياد، متوسط تا زياد و پائين است.

• رگرسيون خطي چند متغيره ميان ابعاد دين‌داري و بزهکاري نشان مي دهد که هر چهار بعد پيامدي، اعتقادي، مناسکي و تجربي در مدل نهايي باقي ماندند. مدل مذکور مي تواند 1/29 درصد از تغييرات متغير وابسته‌ي بزهکاري را تبيين کند. لازم به ذکر است که تأثير سه بعد پيامدي، اعتقادي، مناسکي بر بزهکاري، منفي است اما تأثير بعد تجربي بر متغير وابسته مذکور مثبت مي‌باشد.

• رگرسيون خطي چند متغيره بين ابعاد پيوند ديني و بزهکاري حاکي از آن است که از بين ابعاد مختلف اين متغير چهار بعد تعهد ديني، معاشرت ديني، باور ديني و پيوستگي ديني در مدل نهايي باقي ماندند. مدل مذکور مي تواند 33 درصد از تغييرات متغير وابسته‌ي بزهکاري را تبيين نمايد. لازم به ذکر است که تأثير هر چهار بعد پيوند ديني بر بزهکاري، منفي است.

• در مجموع مي‌توان بيان داشت التزام ديني در جوامعي كه دين يكي از مهم‌‌ترين منابع نظام قانوني و عرفي است، بر سرپيچي از قوانين و هنجارهاي قانوني و عرفي آن جامعه تأثير معكوس خواهد داشت. وجود گروه هاي مذهبي مي تواند از طريق دروني کردن ارزش ها (که سبب خودکنترلي در فرد مي شود) و اعمال فشار در جهت رعايت هنجارها (کنترل بيروني) موجب شود تا ميزان بزهکاري در جامعه به طور چشمگيري کاهش يابد.

چكيده پژوهش  ملي فرهنگ پوشش و حجاب در زندگي روزمره زنان ايراني

مجريان: مهدي فرجي و نفيسه حميدي

پژوهش حاضر درباب فرهنگ پوشش و حجاب زنان است که تلاش شده است با استفاده از ادبيات مطالعات فرهنگي و زندگي روزمره و نيز ادبيات ديني تصويري از فرهنگ پوشش و حجاب در ايران ارائه شود. براي اين منظور تنوعات پوشش و حجاب زنان، نگرش‌هاي متنوع نسبت به پوشش و حجاب، تيپ‌بندي اشکال حجاب و پوشش بر حسب محيط‌هاي اجتماعي مختلف و فضاهاي فرهنگي متفاوت، عملکردهاي زيبايي‌شناسانه نسبت به پوشش، ميزان آگاهي از پوشش، وضعيت اعتقاد به حجاب، نگرش به احکام حجاب، ميزان عمل به احکام حجاب و وضعيت اخلاق حجاب را بررسي کرده‌ايم.

روش انجام اين پژوهش پيمايش است که از ابزار پرسشنامه براي جمع‌آوري اطلاعات استفاده شده است. پرسشنامة اين پژوهش در طي انجام سه پژوهش متوالي مراحل تکميلي خود را گذرانده است. در مرحلة اول در پژوهشي با عنوان بررسي نگرش زنان نسبت به پوشش‌هاي رايج (1384) پرسشنامة اوليه شکل گرفت و در سطح شهر تهران جمع‌آوري اطلاعات شد. در مرحلة دوم در پژوهشي با نام فرهنگ پوشش و حجاب (1386) تغييرات و اصلاحاتي در پرسشنامه اعمال شد و در مراکز استان‌هاي تهران، قم، تبريز، اصفهان و اهواز جمع‌آوري اطلاعات شد. در نهايت مرحلة سوم اصلاحات پرسشنامه در اين پژوهش انجام شد. در اين مرحله با توجه به نمونه‌هاي شهري و روستايي تغييرات و اصلاحات قابل توجهي در پرسشنامه صورت گرفت. پرسشنامه در اين مرحله براي گروهي از جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، متخصصان روش تحقيق و پژوهشگران حوزه دين ارسال شد و در مورادي در جلسات حضوري با متخصصين پرسشنامه بررسي شد و نکات اصلاحي در پرسشنامه اعمال شد. نکات اصلاحي پرسشنامه در نهايت در گروه تدوين جمع‌بندي و نسخة نهايي براي اجراي پيش‌آزمون آماده شد. برخي تغييرات نيز بعد از پيش‌آزمون اعمال شد و پرسشنامة نهايي آمادة جمع‌آوري اطلاعات شد.

پرسشنامة اين پژوهش از دو بخش کلي تشکيل شده است: بخش سؤالات زمينه‌اي و بخش سنجش ابعاد پوشش و حجاب. در بخش سؤالات زمينه‌اي، سؤالاتي از قبيل سن، تحصيلات، قوميت، درآمد و وضع فعاليت مطرح شده است. در بخش سؤالات پوشش و حجاب ابعاد مختلفي را مد نظر داشته‌ايم:

-           خصوصيات پوشش و حجاب پاسخگويان،

-           پوشش و حجاب پاسخگويان در فضاهاي اجتماعي،

-           نگرش به پوشش و حجاب،

-           زيبايي‌شناسي پوشش،

-           آگاهي از پوشش‌،

-           اعتقاد به حجاب،

-           نگرش به احکام حجاب،

-           عمل به احکام حجاب و

-           اخلاق حجاب.

لازم به ذکر است که براي سنجش سه بعد خصوصيات پوشش و حجاب، پوشش و حجاب در فضاهاي اجتماعي و نگرش به پوشش و حجاب دوازده تصوير از پوشش‌هاي رايج در جامعه طراحي شد و از پاسخگويان خواسته شد تا پاسخ به سؤالات اين سه بخش را براساس تصاوير دوازده‌گانه ارائه دهند.

جمعيت آماري اين طرح، مجموعة زنان 15 تا 75 ساله ايراني مسلمان (اعم از شيعه‌ اثني عشري، سني يا ديگر مذاهب اسلامي) خانوارهاي معمولي ساکن است که عضو يکي از اين خانوارها تلقي مي‌شوند. طرح نمونه‌گيري به گونه‌اي طراحي شده است تا ارائه اطلاعات و تحليل‌ها در سطح هريک از 30 استان کشور، در سطح مناطق شهري و روستايي کل کشور و نيز در سطح ملي امکان‌پذير باشد.

براي دستيابي به هدف اين بررسي، در هريک از سطوح جغرافيايي مورد نظر (استان)، از روش نمونه‌گيري دو مرحله‌اي (two stage sampling) استفاده شده است. در اين روش ابتدا تعدادي واحد نمونه‌گيري مرحله اول که به اختصار psu ناميده مي‌شود و معمولاً متشکل از مجموعه‌اي به هم پيوسته از واحدهاي نمونه‌گيري مرحله دوم يا همان واحد تحليل است، به‌صورت تصادفي انتخاب مي‌شود و سپس در مرحله دوم نيز در هريک از psu هاي نمونه، تعدادي واحد تحليل يعني واحد نمونه‌گيري مرحله دوم به‌صورت تصادفي انتخاب مي‌گردند. در اين طرح، واحد نمونه‌گيري مرحله اول، يک خوشه است که متشکل از مجموعه‌اي به هم پيوسته از حدود 75 فرد واجد شرايط است که به‌طور معمول در حدود 50 خانوار معمولي ساکن زندگي مي‌کنند. واحد نمونه‌گيري مرحله دوم، همان واحد تحليل يعني فرد واجد شرايط در واحد نمونه‌گيري مرحله اول مي‌باشد. واحد نمونه‌گيري مرحله اول (خوشه) در مناطق شهري از يک يا قسمتي از يک بلوک و در مواردي از مجموعه‌اي از چند بلوک و در مناطق روستايي از يک يا قسمتي از يک آبادي و در مواردي هم از چند آبادي تشکيل مي‌شود.

بعد از اينکه طبق روش نمونه‌گيري مذکور داده‌ها در کليه مناطق شهري و روستايي نمونه جمع‌آوري شد ورود اطلاعات انجام شد و سپس با نرم‌افزار spss داده‌ها آمايش و آماده‌سازي شد. در حال حاضر داده‌ها در حال تجزيه و تحليل است که بعد از اين مرحله به صورت گزارش‌هاي استاني و ملي در 33 مجلد تنظيم خواهد شد. 30 مجلد آن مربوط به گزارش تفکيکي هر استان خواهد بود و 3 مجلد ملي به تفکيک شهري، روستايي و ملي تنظيم خواهد شد.

 

 

يكشنبه 8 آبان 1390 - 13:39


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری