دوشنبه 5 تير 1396 - 18:17
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

گفتگو

 

احمد محمد اسماعيلي

 

همه در زندگي فرصت‌هايي دارند

 

 

گفت وگو با محمد درمنش کارگردان فيلم سينمايي آژانس ازدواج

                         

مقدمه : محمد درمنش از جمله فيلمسازاني است که در کارنامه هنري اش ژانرهاي مختلفي را تجربه کرده است . محمد درمنش در آژانس ازدواج مي کوشد ضمن ارتباط با مخاطب عام داستاني سر راست و جذاب را براي مخاطبش روايت کند . مسئله اي که محمد در منش در فيلم آژانس ازدواج در قالب طنز به سراغ ارائه آن مي رود بحث ازدواج جوانها و مشکلاتي است که در اين حيطه وجود دارد .

 

 آيا بيس اصلي فيلم نامه موقعيتي است که بل بس دارد در جهت گرفتن جواب منفي در خواستگاري و ازآن طرف باز شدن بخت دختراني که به خواستگاريشان مي رود ؟ 

 اين مسئله نعمت و يا توفيقي است که يک نفر پيدا مي کند و مهم نحو نوع برخورد با اين نعمت  خدا دادي است . بل بس خودش يک نوع مواجهه دارد و پسر خاله اش ساسي صندل به شيوه ديگري به اين موضوع توجه مي کند .

 

 اين دو برخود هم بسيار با يکديگر متفاوت است و مي تواند باعث ايجاد کمدي بشود ؟ 

 يکي استفاده و ديگري سوء استفاده مي کند . حرف اصلي فيلم اين است که فرصتها در اختيار همه قرار مي گيرد . نکته مهم چگونگي استفاده از اين فرصتها است .

 

آيا چون فيلم ساختار کمدي دارد به سراغ تيپ سازي رفتيد ؟ 

 در کارهاي کمدي تجربه ثابت کرده تيپ سازي به خوبي جواب مي دهد  و اگر بازيگر بتواند تيپ را خوب در بياورد کار مي تواند با مخاطب ارتباط خوبي برقرار کند . زماني قصه دچار مشکل مي شود که تيپها کليشه مي شوند و مخاطب ارتباطي با نقش برقرار نمي کند . در آژانس ازدواج تلاش کردم به شخصيتها به در ستي نزديک شوم و تمام تلاش اين بود که اتفاقاتي که براي شخصيتها در طول فيلم به وجود مي آيد قابل حدس زدن نباشد و آدمها هم در طول داستان تغيير پيدا مي کنند . همين بل بس را در نظر بگيريد كه در آخر فيلم  تغييراتي داشته است و حتي ظاهرش هم تغيير پيدا مي کند . هميشه تغييرات در آدمها و تفکراتشان اجتناب ناپذير است .

 

 آيا بل بس بتدريج وجوهات خاکستري شخصيتش را بروز مي دهد ؟

 مخاطب با شخصيتي که مثبت صرف و عاري از هر خطا و اشتباهي باشد ارتباط درست و خوبي نمي تواند برقرار کند . زيرا ممکن است تصور کند که شخصيت با او صداقت ندارد .

 

 يکي از نقاط مثبت فيلم آژانس ازدواج دوري از نشان دادن تحول سطحي شخصيتها به خصوص ساسي صندل است اين نگاه چگونه شکل گرفت ؟ 

 بله ساسي صندل از حرص و آزي که نسبت به پول دارد دست نمي کشد و موقعي که دعاي بل بس در مورد لال شدن او تحقق پيدا مي کند شايد در ادامه مجبور بشود در برخي از رفتارهايش تجديد نظر کند

 

حضور بهزاد محمدي در نقش ساسي صندل به خاطر محبوبيت اين بازيگر در کارهاي نمايشي کمدي بود ؟ 

 معتقدم بهزاد محمدي کمدين منحصر به فرد ومسلط و تواناي است و مناسب ايفاي اين نقش بود

 

 اما آيا انتخاب يک ريسک بزرگ را با خودش دارد که ممکن است مخاطب با چهره او در پرده بزرگ سينما مثل صحنه تئاتر ارتباطي برقرار نکند. چقدر به اين مسئله اعتقاد داريد ؟ 

 از انتخاب بهزاد محمدي براي اين نقش بيشتر منظورم ايجاد تازگي و تغيير نوع نگاه مخاطب را داشتم . مطئمن هستم اگر مخاطبان توانايي بازيگران را ببينند به راحتي مي توانند با آنها ارتباط برقرار کنند .با توجه به شناختي که از بهزاد محمدي داشتم مطمئن بودم بهزاد محمدي مي تواند به خوبي اين نقش را بازي کند و مخاطب هم به خوبي با اين شخصيت ارتباط درستي برقرار مي کند . معمولا سير و چگونگي فروش فيلم به دو شيوه انجام مي شود . در بحث نخست مخاطب براي ديدن بازيگراني که به کارشان علاقه دارد مي رود و فيلم را تماشا مي کند . در شيوه دوم که مورد نظر ما بود مخاطب اين حس را دارد که بازي برخي ازبازيگران را كه تا به حال روي پرده سينما نديده بتواند از نزديک مشاهد کند .

 

 در زمينه انتخاب بازيگران به جز اميد زندگاني بقيه بازيگران پيشينه کمدي دارند . اين انتخاب ها چگونه شکل گرفت ؟ 

 در زمينه انتخاب بازيگران تلاش کردم تيم متفاوتي را مورد استفاده قرار بدهم و حضور اميد زندگاني در يک نقش کمدي قطعا براي مخاطبان جذاب خواهد بود و به خوبي توانسته با تجربياتي که در عرصه بازيگري دارد از پس ايفاي اين نقش بربيايد.

 

يكشنبه 8 آبان 1390 - 11:33


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری