يكشنبه 31 شهريور 1398 - 9:38
پر بازديدهاي اين گروه
  • موردي يافت نشد

كتاب

 

ضياء آراسته

 

آرزوي گمشده

 

آرزوي گمشده / گزيده شعر عماد خراساني ( صدسال شعر فارسي ) / 2

پژوهش و گزينش : ساعد باقري – سهيل محمودي

چاپ و تيراژ : 89 / 3000 نسخه

ناشر : شركت سهامي كتابهاي جيبي وابسته به موسسه انتشارات اميركبير

 

كتاب حاضر زندگي و احوال ، غزل‌ها ، مثنوي‌ها ، قصايد ، قطعه‌ها ، قالب‌هاي ديگر و رباعي‌هاي عماد خراساني را مورد بررسي قرار مي‌دهد . عماد خراساني در سال 1300 شمسي در مشهد بدنيا مي‌آيد . نام اصلي او سيدعمادالدين حسن برقعي است . عماد طبع شعر و آواز خودش را از پدرش به ارث برد ؛ او در نوجواني شاهين تخلص مي‌كرد ، اما بعدها نام اصلي خود همان « عماد » را برگزيد . عماد كه در سه سالگي ، مادر از دست داده بود ، در شش سالگي نيز از سايه پدر محروم ماند و جد و جده مادري عماد ، سرپرستي او را برعهده گرفتند . پدربزرگ و دايي عماد ، نخستين مشوقان وي در كار سرودن بودند . عماد از همان جواني راه شوريدگي و قلندري و شيدايي پيش گرفت و با بهره بسياري كه از كمالاتي چون شعر و آواز خوش داشت و نيز با جمالي بشكوه و تحسين‌برانگيز ، مورد توجه همگنان و همگان بود . در بيست و نه سالگي عماد ، سيده بي‌بي زهرا نيز به سراي باقي شتافت . دو سال بعد ، عماد رحل اقامت به تهران افكند و ساكن دايم اين شهر شد و تا آخر عمر در تهران روزگار به سر برد .

نويسندگان كتاب حاضر در ادامه تاكيد مي‌كنند كه طي بيش از نيم قرن اخير ، شمار غزل‌هاي عماد كه توانسته در ذهن و حافظه  شعردوستان و مخاطبان خاص و عام ادبيات قرار بگيرد ، بسيار چشمگير است . غزل‌هاي او بارها و بسيارها زمزمه شده و به آواز خوانده شده و گاهي تكيه كلام بوده و بيت‌هايي نيز حكم  امثال سايره را پيدا كرده است . ساعد باقري و سهيل محمودي ادامه مي‌دهند كه ريشه غزل عماد را بايد در سنت‌هاي غزل‌سرايي پيشينيان جست . او نه در پي نوآوري است و نه هواي سخنوري و هنرنمايي‌هاي متداول را در سردارد . قالب غزل براي او امكاني است براي بيان لحظه‌ها و دريافت‌ها و حالات خويش . غزل عماد در لايه‌هاي بيروني و دروني از حوزه سنت غزل فارسي به دور نيست زبان و تصوير  و خيال‌پردازي‌هاي شعر او ، از گونه همان ابزارها و اشيا و لوازم غزل گذشته‌اند . باقري و محمودي تاكيد مي‌كنند كه عشق و رندي شرح تنهايي و بي‌تعلقي و قلندرانگي محتواي اصلي غزل‌هاي عماد است . بي‌تعلقي و استغناء و قلندري است كه ديوان عماد را از مدح و ثناي اهل روزگار تهي مي‌كند و بي‌اعتنايي او به قالبي چون قصيده هم از اين روست . اگرچه عماد خواندن را جدي نمي‌گرفت ، هنر آواز او طرفداران بسياري داشته است . آشنايي عماد با موسيقي و توجهش به ترنم و تغني را هم مي‌توان در برخي وزن‌هاي شعري كه او گوشه چشمي بدانها داشته ، ديد .

نويسندگان كتاب آرزوي گمشده بيان مي‌كنند كه بيشتر شعرهاي ديوان عماد خراساني بدون تاريخ آمده‌اند . از چند نمونه اندك‌شمار كه تاريخ سرودن آنها در ذيل اثر ذكر شده است درمي‌يابيم كه عماد موضوعات اساسي و اصلي شعرش را در همان سالهاي جواني دريافته و از توانايي‌ و قدرت انتقال آنها به خوبي برخوردار است . ساعد باقري و سهيل محمودي در پايان مقدمه كتاب خود به اين موضوع اشاره مي‌كنند كه ارادت عماد خراساني به شاعران گذشته قابل توجه است . شايد برخي گمان كنند كه عماد از پيشينيان فقط به خيام سعدي توجه داشته است و در شعر او انديشه خيام و زبان سعدي بروز و ظهوري دوباره يافته‌اند ؛ اما با گشت و گذاري در ديوان عماد در يافته مي‌شود كه مولانا و حافظ نيز بر شيوه سخن او تاثيرگذار بوده‌اند و گاه عماد به عوالم شعري آنان راه يافته است .

در قطعه «‌ عصاره » از عماد خراساني مي‌خوانيم :

از آنچه خواندم و دانستم از نصيحت و پند

سخن نكوتر از اين كم شنيده‌ام به جهان

كه : هرچه خود نپسندي ، به ديگران مپسند

آرزوي گمشده / گزيده شعر عماد خراساني ( صدسال شعر فارسي ) جلد دوم با پژوهش و گزينش ساعد باقري و سهيل محمودي در چاپ اول خود با شمارگان 3000 نسخه و با قيمت 18000 ريال توسط شركت سهامي كتابهاي جيبي وابسته به موسسه انتشارات اميركبير منتشر شده است .

 

 

 

چهارشنبه 4 آبان 1390 - 10:55


*نام:
*ايميل:
نظر شما:
* اختياری